• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Murai Naoko  村井 尚子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MURAI Naoko  村井 尚子

Less
Researcher Number 90411454
Affiliation (Current) 2025: 京都女子大学, 発達教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2025: 京都女子大学, 発達教育学部, 教授
2016 – 2018: 京都女子大学, 発達教育学部, 准教授
2013 – 2015: 大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 教授
2012: 大阪樟蔭女子大学, 児童学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 08020:Social welfare-related / Education
Keywords
Principal Investigator
教育的タクト / リフレクション / 教師教育 / 教員養成 / コルトハーヘン / オランダ / 現象学的記述 / 現象学的教育学 / ヴァン=マーネン / 教師の専門性 … More / リアリスティック・アプローチ / リアリスティックアプローチ / 実践知 / 学び直し / 身体知 / 演劇的手法 / オルタナティブ教育 / アンラーン(学び直し) / アンラーン / ALACTモデル / 記号接地 / 教師の身体性 / 教員・保育者の資質向上 / アラクトモデル / 保育者の専門性向上 / 教育のパトス的側面 / 教師・保育者の感情 / ペダゴジー / 保育のリフレクション / 保育観の変容 / 教育実習のリフレクション / 教師・保育者の専門性 / 8つの窓 / マックス・ヴァン=マーネン / 行為と感情の関係性 / 保育者の成長 / 保育者の専門性 / ダマシオ / 8つの窓 / 教育者のタクト / 教師のレジリエンス / 教師の専門性向上 / 保育者養成 / 省察的実践 / 教師の専門性の向上 / カナダ:オランダ:アメリカ / カナダ・オランダ・アメリカ / 教職の専門性 / カナダ / 子どもの生活世界 … More
Except Principal Investigator
リフレクション / マネジメント / 保育者の専門性開発 / 専門性開発 / 経験学習 / 人材開発 / 人材育成 / 保育者の専門性 / 経験の意味 / 質的研究 / 現象学 / 研修モデル / 現象学的研究 / ソーシャルワーク / 園外研修 / 学びの機会 / 園内研修 / 育成 / 組織開発 / 専門職の専門性開発 / 園組織 / 組織 / 保育所 / 成長志向性 / 専門性 / 保育者 / キャリア Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (95 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  演劇ワークショップを通じてエンパシーを高める可能性に関する理論的・実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      村井 尚子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
  •  保育実践の質向上への転換を図る保育者の専門性開発に関する研究

    • Principal Investigator
      坂田 哲人
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Otsuma Women's University
  •  Development and validation of a reflection method that enables teachers to reweave their physical knowledgePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      村井 尚子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
  •  Development of the training model for social workers to practice phenomenological research

    • Principal Investigator
      植田 嘉好子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 08020:Social welfare-related
    • Research Institution
      Kawasaki University of Medical Welfare
  •  Research on Professional Development Opportunities Aligned with the Growth Process of Childcare Workers

    • Principal Investigator
      SAKATA Tetsuhito
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Otsuma Women's University
  •  Research on continuous learning of teachers through reflection on pedagogical practicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURAI NAOKO
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
  •  A study on Career Development Model of Early Childhood Educators from the Perspective of School Management and Workstyles

    • Principal Investigator
      SAKATA Tetsuhito
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Otsuma Women's University
      Teikyo University
  •  A study of cultivation of teacher education model for improving teachers' expertise from the perspective of the realistic approach and reflectionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURAI Naoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
      Osaka Shoin Women's University
  •  A study on the relationship between reflection and development among tactful teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURAI Naoko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Osaka Shoin Women's University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 子どもの未来を拓く教育原理2023

    • Author(s)
      村井尚子編著
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      青踏社
    • ISBN
      9784902636703
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Book] ヴァン=マーネンの教育学2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516658
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Book] リフレクション入門2019

    • Author(s)
      一般社団法人学び続ける教育者のための協会(REFLECT)、坂田 哲人、中田 正弘、村井 尚子、矢野 博之、山辺 恵理子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028496
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04643
  • [Book] 教師教育:いま、考えるべき教師の成長とは2014

    • Author(s)
      村井 尚子(上條晴夫責任編集、他31名の分担執筆)
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      さくら社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Book] 授業づくりネットワーク No.8 教師のリフレクション(省察)2012

    • Author(s)
      村井尚子(共著)
    • Publisher
      学事出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 保育者のリフレクションに対する考え方と取り組みの傾向と分析2024

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Journal Title

      こども臨床研究

      Volume: 11 Pages: 13-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02657
  • [Journal Article] 遊びの時間としての子どもの時間の人間学的意味 ―保育のリフレクションの事例分析から―2024

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 20 Pages: 37-45

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Journal Article] 子どもが戦争文学と向き合う授業ー生きられた経験の記述を通してー2024

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 6 Pages: 135-144

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Journal Article] リフレクションを通じた保育者の育ちー新人保育者の事例を通じてー2023

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 19 Pages: 87-95

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 教育実習の時期と期間についての検討ー2020年度入学生への調査結果を基にー2023

    • Author(s)
      村井尚子・森久佳・宮崎元裕
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター紀要

      Volume: 5 Pages: 79-90

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Journal Article] 省察(リフレクション)再考ー初等教員養成課程における取り組み2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 46 Pages: 142-147

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 幼稚園における教師の専門性ー環境を通して行う教育を行う存在としてー2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Journal Article] 保育実践のリフレクションの意義に関する一考察ー保育観の問い直しー2022

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 18 Pages: 33-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 教育実習のリフレクションの意義の実証的検証2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 143-151

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] ヴァン=マーネンのペダゴジー論ーペダゴジーの語彙の再検討を通じてー2021

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 17 Pages: 79-90

    • NAID

      120007035276

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 問うこととしてのペダゴジーー教育実践のパトス的側面ー2021

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 47-60

    • NAID

      40022694315

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 教育の営みにおけるパトス的な質2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 59-68

    • NAID

      120006848655

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 記述を通した授業実践のリフレクションの可能性の検討2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 32 Pages: 75-86

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 現象学的教育学から教師教育へーフィーリングへのリフレクションを通じて2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      日本教育学会『教育学研究』

      Volume: 87(4) Pages: 165-174

    • NAID

      130008105850

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] ヴァン=マーネンの教育学(1)-現象学との出会いとシスケとの邂逅―2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 2 Pages: 55-61

    • NAID

      40022694228

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Journal Article] 保育者としてのキャリアを見据える授業実践の研究―教職実践演習の授業において―2019

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      保育教諭養成課程研究会紀要

      Volume: 4 Pages: 3-13

    • NAID

      40021851565

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04643
  • [Journal Article] 保育職への実感をもたらす省察の営みに関する一考察~教職実践演習における実践例から2018

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 14(2) Pages: 29-36

    • NAID

      120006487990

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] 保護者の気持ちに寄り添える教師・保育者の育成に関する研究2017

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 13 Pages: 19-28

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] リアリスティック・アプローチを用いた教職実践演習についての研究2017

    • Author(s)
      中山美佐・山本一成・濱谷佳奈・小野寺香・村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 7 Pages: 165-176

    • NAID

      120005972656

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチを導入した授業実践2016

    • Author(s)
      山本一成・中山美佐・濱谷佳奈・小野寺香・村井尚子・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学紀要

      Volume: 6 Pages: 187-198

    • NAID

      120005765968

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] 教員養成課程におけるリアリスティック・アプローチ導入の理念と意義2016

    • Author(s)
      小野寺香・村井尚子・中山美佐・濱谷佳奈・山本一成・坂田哲人
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学紀要

      Volume: 6 Pages: 81-89

    • NAID

      120005765958

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Journal Article] エピソード記述と教育的契機の記述による教育実習へのリフレクション2015

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 5 Pages: 185-194

    • NAID

      110009899442

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 教師教育における「省察」の意義の再検討ー教師の専門性としての教育的タクトを身につけるために2015

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 5 Pages: 175-183

    • NAID

      110009899441

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 「教育の基礎理論に関する科目」のリアリスティックな授業実践2015

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Journal Title

      青山インフォメーション・サイエンス

      Volume: 42 Pages: 4-9

    • NAID

      120005764838

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 「ヴァン=マーネンにおける教育的関係論の特質―コンタクトの教育学に焦点づけて」2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 169-179

    • NAID

      110009760085

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 子どもと秘密④ー教育的な敏感さの涵養を目指す授業実践の報告―2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      子ども研究(大阪樟蔭女子大学附属子ども研究所)

      Volume: 5 Pages: 31-36

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 「ヴァン=マーネンの教育的タクト論―定義と特徴」2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 181-192

    • NAID

      110009760086

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 「子どもと秘密③―自己への気づき」2013

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Journal Title

      大阪樟蔭女子大学附属子ども研究所・子ども研究

      Volume: 4 Pages: 29-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 「応答としてのケアの可能性と不可能性―教育責任についての試論―」2013

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      『大阪樟蔭女子大学研究紀要』

      Volume: 第3巻 Pages: 203-212

    • NAID

      110009535978

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 「気がかりとしてのケア―教育とケアは分離可能か」2013

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      『大阪樟蔭女子大学研究紀要』

      Volume: 第3巻 Pages: 191-202

    • NAID

      110009535977

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Journal Article] 「子どもと秘密②―秘密と仲間集団」2012

    • Author(s)
      村井尚子
    • Journal Title

      『大阪樟蔭女子大学附属子ども研究所 子ども研究』

      Volume: 第3巻 Pages: 28-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 保育者のリフレクション特性の傾向と分析2023

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02657
  • [Presentation] Pedagogical Moment2023

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      International Human Science Research Conference 2024
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Presentation] 保育実践のリフレクションのテーマについての分析―時間性に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Presentation] 保育環境のリフレクション①ー子どもにとっての場所と大人にとっての場所2023

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      こども環境学会沖縄大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育を区別するのは何かーオランダにおける教育制度を参考にー2023

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02657
  • [Presentation] 子どもが戦争文学に向き合う授業の現象学的記述2023

    • Author(s)
      村井尚子・吉永かおり
    • Organizer
      日本質的心理学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Presentation] 保育者の行為と感情の関係性について2022

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 保育のリフレクションを続けることで保育の質は変化するか2022

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・落合陽子・松野敬・中西淳也
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 保育のリフレクションの継続的な取り組みがもたらす 保育者の変容を見出す試み2022

    • Author(s)
      坂田哲人,村井尚子,落合陽子,松野敬,中西淳也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02657
  • [Presentation] The Relationship Between Empathy and Tact: A Phenomenological Inquiry2022

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      International Human Scienece Reseach Conference NY
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Presentation] 教育的タクトの涵養ー共感性を手がかりとして2022

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      第3回人間科学研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02321
  • [Presentation] reflection((省察)再考2021

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      関西教育学会第73回大会公開シンポジウム「今、教師の養成・研修に求められることー省察する力・つなぐ力」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] リフレクションによるあるべき子ども像の問い直し2021

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 8つの窓を使ったリフレクションは 保育者にどのような気づきを もたらすか2021

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子・落合陽子・松野敬・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02657
  • [Presentation] 日々のリフレクションを通じた保育の質の向上2021

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 保育者の行為の基盤としての保育観ー実践への省察を通じて2020

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 保育実践への協同的な省察の効果の実証的研究(2)2020

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子・落合陽子・松野敬・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02657
  • [Presentation] 現象学的人間科学への招待ーIHSRC 2022に向けてー 教育実践を生きられた経験として記述する試み2020

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会会員企画シンポジウムパネリスト(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 保育実践への協同的な省察の効果への実証的研究(1)2020

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・落合陽子・松野敬・今井豊彦
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 日々の成長につながる保育実践のリフレクションの探究2019

    • Author(s)
      村井尚子・落合陽子・今井豊彦・坂田哲人
    • Organizer
      日本保育学会(第72回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04643
  • [Presentation] 継続的なリフレクションの取り組みと保育者の省察性(リフレクティブネス)との関連性2019

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会(第29回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04643
  • [Presentation] The Meaning and Effects of Reflection Their Practices for Professional Development of ECE Teachers2019

    • Author(s)
      Tetsuhito Sakata and Naoko Murai
    • Organizer
      The 20th Pacific Early Childhood Education International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04643
  • [Presentation] 日々の成長につながる保育実践のリフレクションの探究(ポスター発表)2019

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・今井豊彦・落合陽子・松野敬
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 継続的なリフレクションの取り組みと保育者の省察性2019

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] Key pedagogical insights during phenomenology instruction2019

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      International Human Science Research Conference 2019(人間科学研究国際会議2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 日々の実践を基とした人材育成と組織づくりのあり方(自主シンポジウム)2019

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人・今井豊彦・落合陽子・松野敬
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02463
  • [Presentation] 保育におけるリフレクションの必要性の検討2018

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04643
  • [Presentation] 現職段階との接続を見据えた養成教育実践の追究-教職実践演習における実践例から-2018

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第2回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04643
  • [Presentation] 現職段階との接続を見据えた養成教育実践の追究ー教職実践演習における実践例からー2018

    • Author(s)
      坂田哲人・村井尚子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 保育者と子どもの人格的関係2018

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 教師の専門性と教育的タクト-reflection再考2018

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      全国私立大学教職課程協会第38回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 保育者としてのキャリアを見据える授業実践の研究ー教職実践の授業においてー2018

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 大阪樟蔭女子大学における実習指導室の取り組み―リアリスティック・アプローチを用いて―2017

    • Author(s)
      中山美佐・村井尚子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] リアリスティック・アプローチを用いたリフレクション=省察の理論と実践2017

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      平成29年度京都教育大学学術交流会議
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] Phenomenological Aspects of Nurturing the Teacher: The Meaning of the Pedagogical Relation between Student Teacher and Teacher Educator2017

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      International Human Science Research Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] An Attempt to Develop Student Teachers’ Empathy towards Parents of Kindergarten Students2016

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 2016
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University Bangkok
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 保護者の気持ちに寄り添える教師・保育者の育成に関する研究2016

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] リアリスティックアプローチを用いた教員養成の実践-教職実践演習を中心に-2016

    • Author(s)
      村井尚子・濱谷佳奈・中山美佐・山本一成・小野寺香・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] An Attempt to Absorb the Reality Shock in the Teacher Education Program : from the Perspective of Realistic Teacher Education2016

    • Author(s)
      Naoko MURAI・Tetsuhiro SAKATA
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 2016
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University Bangkok
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 教育的タクトの養成をめざした教職課程の授業のあり方に関する一考察2016

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 子どもにとっての家の意味ー授業における現象学的探究ー2015

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 現職段階を見据えた教師教育実践のあり方にかんする一考察:教職実践演習における実践例から2015

    • Author(s)
      村井尚子・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] リアリスティックアプローチによる教師教育の実践 -大阪樟蔭女子大学の事例を中心として-2015

    • Author(s)
      村井尚子・濱谷佳奈・中山美佐・山本一成・小野寺香・坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04264
  • [Presentation] 「子ども期の秘密―授業における生きられた経験の探究の試み①―」2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 子ども期の秘密ー授業における生きられた経験の探究の試み①ー2014

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] Encounter: the Discontinuous Experience of becoming a Tactful Teacher2014

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      IHSRC 33th
    • Place of Presentation
      St Francic Xavier University(カナダ)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] Reflection on the Pedagogical Moment: Using the ALACT Model2014

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      PECERA Bali (2014)
    • Place of Presentation
      イナ・グランド・バリビーチホテル(インドネシア)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] Reflection to be a Professional Kindergarten Teacher: Using the Korthagen’s ALACT model2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI and Yuko AKAMINE
    • Organizer
      PECERA2014
    • Place of Presentation
      梨花女子大学校(韓国)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 「ヴァン=マーネンの教育的タクト①―定義と特徴」2013

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 「教育実習指導における教育的契機の記述とエピソード記述」2013

    • Author(s)
      村井 尚子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] Reflection to be a professional kindergarten teacher: using the Korthagen’s ALACT model2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI, Yuko AKAMINE
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association 14th Annual Conference
    • Place of Presentation
      韓国 梨花女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] To be a Tactful Teacher: continuous process and discontinuous experience2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The 32nd International Human Science Research Conference
    • Place of Presentation
      デンマーク Aalborg
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 「教員の資質能力という概念をめぐる議論と課題」2013

    • Author(s)
      武田信子・山辺恵理子・村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] To be a Tactful Teacher: continuous process and discontinuous experience2013

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      IHSRC32th
    • Place of Presentation
      Aalborg University(デンマーク)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] To be a Tactful Teacher: reflection on pedagogical moment

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The 3rd East Asian International Conference on Teacher Education
    • Place of Presentation
      中国 華東師範大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 「初等教育教員養成におけるリフレクション」

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会ワークショップ
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] Reflection on the Pedagogical Moment: Using the ALACT Model

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The Pacific Early Childhood Education Research Association 15th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Bali, Indonesia
    • Year and Date
      2014-08-08 – 2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] Encounter: the Discontinuous Experience of becoming a Tactful Teacher

    • Author(s)
      Naoko MURAI
    • Organizer
      The 33rd International Human Science Research Conference
    • Place of Presentation
      Nova Scosia, Canada
    • Year and Date
      2014-08-12 – 2014-08-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • [Presentation] 「教師教育における『リフレクション』の意義―ヴァン=マーネンの所論を中心に―」

    • Author(s)
      村井尚子
    • Organizer
      日本教師教育学会自由研究発表
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531036
  • 1.  SAKATA Tetsuhito (70571884)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 37 results
  • 2.  井上 眞理子 (40739182)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  高橋 優子 (10729031)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  濱谷 佳奈 (60613073)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  小野寺 香 (60708353)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 6.  山本 一成 (70737238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 7.  中山 美佐 (90738486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 8.  阿部 直美 (00411455)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  岩井 真澄 (10896608)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  植田 嘉好子 (40612974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  田中 彰吾 (40408018)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  森 久佳 (00413287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  宮崎 元裕 (20422917)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  OCHIAI Yoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MATSUNO Takashi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  IMAI Toyohiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  HATA Maiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  MITSUI Chie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi