• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujita Atsushi  藤田 敦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

FUJITA Atsushi  藤田 敦

Less
Researcher Number 80253376
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 大分大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 大分大学, 教育学部, 教授
2016 – 2023: 大分大学, 教育学部, 教授
2015: 大分大学, 教育福祉科学部, 教授
2007 – 2014: Oita University, Faculty of Education and Welfare Science, Associate Professor
2005 – 2006: 大分大学, 教育福祉科学部, 助教授 … More
2000 – 2003: 大分大学, 教育福祉科学部, 助教授
1998 – 1999: Oita U.Educ.Soc.Work Assoc.Prof., 教育福祉科学部, 講師
1995 – 1998: 大分大学, 教育学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
教授法 / 授業デザイン / 専門性 / 類推 / 学習の転移 / 専門性の発達 / 類推的思考 / 文脈的固着 / 仮説検証 / 単元計画づくり … More / 指導案づくり / 研修プログラム / 学力向上 / 3相のわかる / 教員研修プログラム / わかる心理 / 授業づくり / 授業分析 / 3種類のわかる / わかる授業 / scientific concept / instruction / concept transfer / mapping / 誤概念 / 概念操作 / 概念般化 / 科学的概念の学習 / 概念転移 / マッピング / 教授法・学習 / 授業指導案 / 学習指導案 / 関連づけ方略 / 学習転移 / 教育系心理学 / 知識転移 / 活用型学力 / 数学の学習 / 学習教材 / 科学的概念 / 科学的概念形成 / 類推文完成課題 / 文脈的固着現象 / 自明性の感覚 / 専門性発達 / 仮説空間 / 知識ベース … More
Except Principal Investigator
SBCD / MULTIPLE INTELLINENCES(MI) / SCHOOL RESEARCH THEMES / LESSON STUDY (JYUGYO KENKYU) / KNOWLEDGE ECONOMY / RESOURCES / ASSESSMENT / CURRICULUM EVALUATION / 教育研究開発 / 社会文化 / 校内研修 / 教育実践開発 / MI / 学校研究主題 / 授業研究 / 知識経済 / リソース / アセスメント / カリキュラム評価 / LTD learning method / Dialogue-type instruction / Education of interpersonal skills / Self-reflective thinking / Critical & creating thinking / Phase model of monitoirng / Multi-perspective thinking / MK Discussion Inventory / 文化 / 知識水準 / 議論過程 / 議論 / 尺度構成 / 認知体験過程 / 議論の素朴概念 / 展開プロセス / モニタリング能力 / 議論スキル / モニタリング / ディベート学習 / 意味空間分析 / LTD学習法 / 対話型授業 / 対人関係技能の開発 / 自己反省的思考 / 批判的・創造的思考 / モニタリングの位相モデル / 複眼的思考 / MK式議論尺度 / coordinated action / social interaction / young children / 役割分化 / 認知スタイル / 知識の共有 / 言語機能 / 幼児期 / 幼児の発達 / 協応動作 / 社会的相互交渉 / 幼児 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  3相の「わかる」で構成する授業づくりの枠組みの提案Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 敦
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  3相の「わかる」で構成する授業づくりプログラムの提案Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 敦
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  The study on the lesson design constituted of three type "understanding"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJITA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Oita University
  •  The study on the lesson design with instruction strategy to connect knowledge of learner.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJITA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Oita University
  •  The study on the lesson design which trains the academic ability which utilizes acquired knowledge.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJITA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Oita University
  •  Study on the learning materials which promote transition of science conceptsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJITA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Oita University
  •  Instructional Method for Improving Mapping Skills of Scientific KnowledgePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJITA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Oita University
  •  類推的思考過程に影響する専門性の発達に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 敦
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Oita University
  •  A STUDY OF NEW TURNS AND CONCEPTUAL FRAMEWORKS OF SCHOOL BASED CURRICULUM DEVELOPMENT IN ASIA

    • Principal Investigator
      ARIMOTO Masahiro
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research in Japan
      Oita University
  •  専門性の発達段階と類推的思考過程の関連性Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 敦
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Oita University
  •  専門性レベルの発達過程における類推的思考の変化Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 敦
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Oita University
  •  類推プロセスに及ぼす基底領域に対する専門性の影響Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 敦
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Oita University
  •  Theoretical and application research for cultivating and educatin discussion skills and positive attitudes toward discussions

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  基底領域に対する専門性が類推の遂行に及ぼす影響に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 敦
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Oita University
  •  Study on Developmental Change in Mechanisms of Young Children's Social Interaction.

    • Principal Investigator
      AKUNE Motomu
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Oita University

All 2023 2017 2016 2015 2013 2012 2010 2009 2007 2006 2005

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 概念学習と授業(授業デザインの最前線-理論と実践をつなぐ知のコラボレーションII)(高垣マユミ編)2010

    • Author(s)
      藤田敦
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530598
  • [Book] 科学的概念の転移をうながす事例の学習(子どもの論理を活かす教育実践心理学)(吉田甫・Erik De Corte編)2009

    • Author(s)
      藤田敦
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530598
  • [Journal Article] Concept Generalization : Multiple Examples and Reception Learning of Concepts About Air Pressure Phenomena2005

    • Author(s)
      ATSUSHI, FUJITA
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educat ional Psychology 53

      Pages: 122-132

    • NAID

      110001889169

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Journal Article] 属性操作に関する事例の教示が概念の般化可能性に及ぼす効果-気圧の力学的性質の概念受容学習2005

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Journal Title

      教育心理学研究 53

      Pages: 393-404

    • NAID

      110001900225

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Journal Article] 複数事例の提示が概念の般化可能性に及ぼす影響-気圧の力学的性質に関する概念受容学習過程2005

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Journal Title

      教育心理学研究 53

      Pages: 122-132

    • NAID

      110001889169

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Journal Article] Instruction Using Examples of Attribute Operation and Concept Generalization : Receptive Learning of Concepts About Air Pressure Phenomena2005

    • Author(s)
      ATSUSHI, FUJITA
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology 53

      Pages: 393-404

    • NAID

      110001900225

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] 3タイプの「わかる」を踏まえた授業づくりの提案2023

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      九州心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03371
  • [Presentation] 3つの「わかる」で評価する授業分析法の提案2017

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04358
  • [Presentation] 3つの「わかる」を尺度にした学習評価の試み2017

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      九州心理学会第78回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04358
  • [Presentation] 「3つのわかる」を生む教授-学習活動の探索2016

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      九州心理学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380891
  • [Presentation] 「関連づけ方略」による教授-学習活動-算数の授業における位相別の比較-2016

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380891
  • [Presentation] 授業における「関連づけ方略」による教授-学習活動2015

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      九州心理学会
    • Place of Presentation
      大分県立芸術文化短期大学(大分県大分市)
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380891
  • [Presentation] 活用型学力」の育成に関わる教授-学習活動2013

    • Author(s)
      藤田敦
    • Organizer
      九州心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2013-11-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530859
  • [Presentation] 「活用型学力」の育成に関わる教授-学習活動2013

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      九州心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530859
  • [Presentation] 科学的知識の転移可能性と概念操作の関係2012

    • Author(s)
      藤田敦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530859
  • [Presentation] 科学的知識の転移可能性と概念操作の関係2012

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530859
  • [Presentation] Evaluation and Generalization of Concepts Learnd through Instruction Using Examples2007

    • Author(s)
      ATSUSHI, FUJITA
    • Organizer
      49th Annual Meeting of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Place of Presentation
      Bunkyo University
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] 学習した概念の般化可能性を促進する要因2007

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      九州心理学会第68回大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-11-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] 具体事例から学習した概念に対する学習者の評価と般化可能性2007

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] Instructional Factors for Inducing Generalization of Aquired Concepts2007

    • Author(s)
      ATSUSHI, FUJITA
    • Organizer
      The Kyushu Psychological Association 68th Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Oita University
    • Year and Date
      2007-11-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] ルールに対する変換操作と転移可能性の関係2006

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      日本心理学会第70回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2006-11-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] Operational Levels of Structure and Generalization of Concepts About Air Pressure Phenomena2006

    • Author(s)
      ATSUSHI, FUJITA
    • Organizer
      The Kyushu Psychological Association 67th Annual Meeting
    • Place of Presentation
      University of the Ryukyus
    • Year and Date
      2006-11-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] 概念の構造操作が転移可能性に及ぼす影響2006

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      九州心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2006-11-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] Operations for Inducing Change Rules in Scientific Concepts and Generalization2006

    • Author(s)
      ATSUSHI, FUJITA
    • Organizer
      The 70th Annual Convention of Japanese Psychological Association
    • Place of Presentation
      Kyushu University
    • Year and Date
      2006-11-04
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] Conbinational Teaching Materials of Multiple Subjects and Recognition for Relevance and Utility in Subjects2005

    • Author(s)
      ATSUSHI, FUJITA
    • Organizer
      47th Annual Meeting of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Place of Presentation
      Azaigakuen University
    • Year and Date
      2005-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • [Presentation] 合科的教材が教科の関連性・有用性の認識に及ぼす影響2005

    • Author(s)
      藤田 敦
    • Organizer
      日本教育心理学会第47回総会
    • Place of Presentation
      北海道浅井学園大学
    • Year and Date
      2005-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530481
  • 1.  MARUNO Syunichi (30101009)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  AKUNE Motomu (60040747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KOJO Kazunori (00145351)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  FUJITA Yutaka (60238590)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YASUNAGA Satoru (60182341)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MINAMI H. (20192362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  KATO Kazuo (00281759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ARIMOTO Masahiro (80193093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  園山 大祐 (80315308)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  西山 佐代子 (20036982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  松尾 知明 (80320993)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  高浦 勝義 (40110093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi