• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Aoyama Michiyo  青山 美智代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

AOYAMA Michiyo  青山 美智代

Less
Researcher Number 80264828
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 四條畷学園大学, 看護学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 四條畷学園大学, 看護学部, 教授
2019 – 2022: 梅花女子大学, 看護保健学部, 准教授
2016 – 2018: 奈良県立医科大学, 医学部, 講師
2008 – 2010: Nara Medical University, 医学部, 講師
2007: Nara Medical University, 医学部看護学科, 講師
1999: Nara Medical University
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education / 基礎看護学
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
看護理論 / 問題解決思考 / アクティブインタビュー / IBL / シラバス / わかりにくさ / 文化的歴史的コンテクスト / 米国看護理論 / 看護の世俗化 / インタビュー … More / 看護理論用語 / 看護アセスメント / 看護の職業化 / 米国看護学用語 / 論証的思考 / IBL学習法 / 看護過程 / 到達度評価 / フィードバック / 確信度 / 自己評価 / 自信 / 修得度評価 / 看護技術 / 看護学教育 … More
Except Principal Investigator
能力育成 / 教育設計 / 看護実践能力 / 評価指標 / 問題発見―問題解決力 / 関心・意欲 / 課題発見―計画立案-解決 / 基盤能力 / トランディション / 課題発見・課題解決 / 教育効果 / Inquiry-Based Learning / 意欲 / トランジション / カリキュラム / PROG / 看護社会人基礎力 / 実習カリキュラムの開発 / カリキュラムアセスメント / 実習カリキュラム / 看護実践力 / PROGテスト / 実習の客観的評価 / 看護学実習 / リテラシー・コンピテンシー / 行動力 / 思考力 / 看護師能力 / プロフェッショナルコンピテンシー・リテラシー / 看護教育モデル / プロフェッショナルコンピテンシー / 問題発見・解決能力育成 / 到達度の可視化 / IBL教育 / 看護プロコンピテンシー / 基盤能力評価テスト / IBL教育プログラム / 問題発見・解決能力 / IBL / 能力の可視化・評価 / プロフェッショナル基盤能力 / アセスメントテスト開発 / 能力評価 / 看護プロフェッショナル・コンピテンシー / 能力獲得評価 / 能力育成プログラム / 看護コンピテンシー評価 / IBL教育モデル / 看護プロフェッショナル指標 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  看護人材の円滑なトランジションを促す大学教育~新人教育の抜本的な改革と体系化

    • Principal Investigator
      西薗 貞子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Naragakuen University
  •  Development of Nursing Practice Curriculum Based on Assessment Indicators of Nursing Practice Competence

    • Principal Investigator
      EGAWA TAKAKO
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      Kansai University of Nursing and Health
  •  Development of Inquiry Based Learning Approaches to Activate the Nursing Process as Nursing Literacy EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Aoyama Michiyo
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Shijonawate Gakuen University
      Baika Women's University
      Nara Medical University
  •  Development of Basic Ability Index for Nursing.Designing an Improved Inquiry-Based Learning Model for Professional Education

    • Principal Investigator
      Nishizono Teiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Baika Women's University
      Osaka Medical College
  •  A study of appropriate evaluation regarding students' nursing skills acquisitionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      AOYAMA Michiyo
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      基礎看護学
    • Research Institution
      Nara Medical University

All 2022 2021 2019 2018 2016 2009 2007

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] History of Nuns and Professionalization of Nursing2022

    • Author(s)
      青山美智代 勝井伸子
    • Journal Title

      四條畷学園大学看護ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 1-8

    • DOI

      10.15110/00000852

    • NAID

      120007187026

    • URL

      https://shijonawate-gakuen.repo.nii.ac.jp/records/889

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] アメリカ看護由来の用語のわかりにくさの解明:看護師インタビュー調査2022

    • Author(s)
      勝井伸子、青山美智代、西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 18 Pages: 61-69

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22329
  • [Journal Article] アメリカ看護理論周辺用語のわかりにくさの解明(2):看護師インタビュー調査2022

    • Author(s)
      勝井伸子 青山美智代 西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 18

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] 看護過程の授業はどう展開されているか(2)―看護大学シラバス分析―2021

    • Author(s)
      青山美智代、勝井伸子、西薗貞子
    • Journal Title

      梅花女子大学看護学部紀要

      Volume: 11 Pages: 1-10

    • NAID

      120006994833

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] 看護過程の授業はどう展開されているか(2) : 看護大学シラバス分析2021

    • Author(s)
      青山美智代、勝井伸子、西薗貞子
    • Journal Title

      梅花女子大学看護保健学部紀要

      Volume: 11 Pages: 1-10

    • NAID

      120006994833

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K10843
  • [Journal Article] 看護過程の授業はどう展開されているか(1)2019

    • Author(s)
      青山美智代 勝井伸子 西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 15

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] アメリカ看護理論周辺用語のわかりにくさの解明(1)2019

    • Author(s)
      勝井伸子 青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 15

    • NAID

      120006715274

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] 看護アセスメント教育におけるInquiry Based Learningの学習効果2018

    • Author(s)
      青山美智代 西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 14

    • NAID

      120006524471

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] 看護アセスメント教育におけるInquiry Based Learningの学習効果2018

    • Author(s)
      青山美智代,西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: -

    • NAID

      120006524471

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03088
  • [Journal Article] IBL(Inquiry Based Learning)が高める思考・論証能力の多面的評価2018

    • Author(s)
      西薗貞子 青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 14

    • NAID

      120006524472

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] ・IBL(Inquiry Based Learning)が高める思考・論証能力の多面的評価2018

    • Author(s)
      西薗貞子,青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: Vol.14 Pages: 75-82

    • NAID

      120006524472

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03088
  • [Journal Article] ・看護アセスメント教育におけるInquiry Based Learningの学習効果2018

    • Author(s)
      青山美智代,西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: Vol.14 Pages: 75-82

    • NAID

      120006524471

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03088
  • [Journal Article] 文化を越えた環境におけるアサーティブネス:文化的自己観とアメリカとアジアの看護師2018

    • Author(s)
      勝井伸子 青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 14

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Journal Article] IBL(Inquiry Based Learning)が高める思考・論証能力の多面的評価2018

    • Author(s)
      西薗貞子,青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学医学部看護学科紀要

      Volume: -

    • NAID

      120006524472

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03088
  • [Presentation] アメリカ看護由来の用語の理解と使用をめぐる問題2022

    • Author(s)
      西薗貞子、勝井伸子、青山美智代
    • Organizer
      第42回日本看護科学学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22329
  • [Presentation] 大学における基盤教育と卒後継続教育の連携促進を目指した能力評価の共有~汎用性の高い「社会人基礎力評価」調査結果からの意見交換~2018

    • Author(s)
      西薗貞子,江川隆子,箕浦洋子,赤澤千春,日隈ふみ子,青山美智代
    • Organizer
      第28回日本看護学教育学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Presentation] 中堅看護師(ラダーⅢ)のPROG(社会人基礎力測定尺度)評価から 継続教育の課題を考える2018

    • Author(s)
      西薗貞子,箕浦洋子,赤澤千春,日隈ふみ子,江川隆子,青山美智代
    • Organizer
      第22回日本看護管理学会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01040
  • [Presentation] 「看護学士課程の探究型学習(IBL)による不確定情報の下での対象理解の特徴」2016

    • Author(s)
      青山美智代 西薗貞子
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第26回学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03088
  • [Presentation] A study of students' confidence regarding their knowledge and psychomotor skills on fundamental nursing skills using Confidence -Weighted Testing (CWT)2009

    • Author(s)
      青山美智代, 石川雄一, 田村由美, 森田孝夫, 三毛美恵子, 須藤聖子, 大山末美, 藤田比左子
    • Organizer
      The 1st International Nursing Research Conference of World Academy of Nursing Science
    • Place of Presentation
      Kobe Japan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19592462
  • [Presentation] A study of students' confidence regarding their knowledge and psychomotor skills on fundamental nursing skills using Confidence-Weighted Testing(CWT)2009

    • Author(s)
      青山美智代・石川雄一・田村由美・森田孝夫・三毛美恵子・須藤聖子・大山末美・藤田比左子
    • Organizer
      The 1st International Nursing Research Conference of World Academy of Nursing Science
    • Place of Presentation
      Kobe International Exhibition Hall
    • Year and Date
      2009-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19592462
  • [Presentation] 看護技術の修得に向けた確信度評定による自己学習の分析2007

    • Author(s)
      青山 美智代
    • Organizer
      日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京国際フォーラム
    • Year and Date
      2007-12-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19592462
  • [Presentation] 看護技術の修得に向けた 確信度評定による自己学習の分析2007

    • Author(s)
      青山美智代, 三毛美恵子, 林有学, 須藤聖子
    • Organizer
      日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19592462
  • [Presentation] 確信度を加味した看護技術評価-認知領域と精神運動領域の推移からみた特徴-2007

    • Author(s)
      青山美智代, 三毛美恵子, 須藤聖子, 林有学, 森田孝夫
    • Organizer
      日本医学教育学会学術集会
    • Place of Presentation
      奈良
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19592462
  • 1.  Nishizono Teiko (50458014)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 2.  EGAWA TAKAKO (40193990)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  箕浦 洋子 (20650071)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  溝上 慎一 (00283656)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  勝井 伸子 (90290436)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 6.  MIYAKE Mieko (90310771)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  SUDO Seiko (10290438)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  MORITA Takao (00157900)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  LIM YuーHaku (10321176)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  OHYAMA Suemi (40514245)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  FUJITA Hisako (80315572)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  大西 弘高 (90401314)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  日隈 ふみ子 (60189800)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  赤澤 千春 (70324689)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  神谷 千鶴 (80361236)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  小林 由里 (30826813)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi