• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakajo Mitsuru  中城 満

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80610956
Other IDs
Affiliation (Current) 2020: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2016: 高知大学, 人文社会・教育科学系, 講師
2013 – 2014: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education
Keywords
Principal Investigator
問題解決学習 / パフォーマンス評価 / 科学リテラシー / メタ認知能力 / 理科教育 / 科学的思考力 / 理科授業 / 結果と結論 / 科学的思考 / 西洋的自然観 … More / 日本的自然観 / 個別と普遍 / 二項対立的自然観 / 科学的な見方や考え方 / 考察 / 結論付け / 具体と抽象 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (44 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  The developmnt of the teaching method for distinguishing between universality and particularityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakajo Mitsuru
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kochi University
  •  Performance assessment applied in a primary science lessonPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakajo Mitsuru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kochi University

All 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 教員養成課程における臨海実習―発生学・生理学教材編―2017

    • Author(s)
      原田哲夫,邉見由美,藤田大輝,中城満,伊谷行
    • Journal Title

      黒潮圏科学 Kuroshio Science

      Volume: Vol.10 No.2 Pages: 176-183

    • NAID

      120006227588

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Journal Article] 「Evaluation of materials on the curriculum theme “How can water striders float and stride on the water surface?” as an effective experimental teaching material in compulsory school」、2016

    • Author(s)
      Mitsuru Nakajo, Toshiki Tamura, Shinya Maihara, Kazuo Miyoshi, Fumiko Kojima, Mika Yokota, Tetsuo Harada
    • Journal Title

      黒潮圏科学 Kuroshio Science

      Volume: Vol.19 No.2 Pages: 96-106

    • NAID

      120005947570

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Journal Article] 自己の思考の変容に対する気づきを促す手法2014

    • Author(s)
      中城満,楠瀬弘哲,国澤亜矢,川崎謙
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: Vol.38 No。1 Pages: 2-11

    • NAID

      110009804972

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 自らの理科授業観を見つめる ~高知CST養成プログラムを受講して~2017

    • Author(s)
      棟田一章,中城満,楠瀬弘哲
    • Organizer
      2016年度高知CST養成・活動事業理科教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 理科授業力向上を育む理科教員養成カリキュラムの実施と評価 ―高知CST養成・活動事業における受講プログラム-2017

    • Author(s)
      楠瀬弘哲,井上美貴、中城満,草葉実,蒲生啓司
    • Organizer
      2016年度高知CST養成・活動事業理科教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 児童の思考の深まりをめざした教師の働きかけのありかた -「見取り・ととのえる」を視点として-2017

    • Author(s)
      吉井容子、楠瀬弘哲、中城満,草葉実,蒲生啓司
    • Organizer
      2016年度高知CST養成・活動事業理科教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 「日常生活との関連を意図した理科教科書の記述内容に関する比較とその検討」2016

    • Author(s)
      福本有花,吉村基,前田珠里,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 自己の思考を自覚する児童を育成するための具体的手法の開発-Ⅱ- -操作に依存する思考に基づいた仮説検証的な問題解決学習の構成-2016

    • Author(s)
      楠瀬弘哲,国沢亜矢,中城満,蒲生啓司,川崎謙
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 規約主義に基づく授業構成とその効果の検討~第4学年「物の温度と体積」における授業実践を通して~2016

    • Author(s)
      棟田一章,長田純彦,楠瀬弘哲,国沢亜矢,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 理科学習における具体物使用のパターンに関する考察2016

    • Author(s)
      篠原賢人ジョン,新居優大,造田唯,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 理科学習における教師の働きかけのあり方についての研究~パリンサーによる教師の対話的な教授行動を視点として~2016

    • Author(s)
      吉信彰人,新居優大,吉村基,前田珠里,西谷法周,篠原賢人ジョン,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 実測値から近似値へ移行するための効果的な指導のあり方に関する考察2016

    • Author(s)
      田渕優,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 設定される予想の内容の類型と理科4領域との関連性に関する考察2016

    • Author(s)
      山田陸人,吉信彰人,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 臨海実習用教材としてのウニ類及びフナムシ-発生学と生理学を学ぶ2016

    • Author(s)
      原田哲夫,藤田大輝,邊見由美,中城満,伊谷行
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 自己の思考を自覚する児童を育成するための具体的手法の開発-見たことと考えたことを区別させる指導への教師の自覚化-2016

    • Author(s)
      国沢亜矢,楠瀬弘哲,中城 満,蒲生啓司,川崎 謙
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      大分大学、ホルトホール大分
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] ” Model-origin confusion as to waxing and waning of the moon.”2016

    • Author(s)
      .Mitsuru Nakajo, Hiroaki Kusunose, Aya Kunisawa,Ken Kawasaki.
    • Organizer
      EASE 2016
    • Place of Presentation
      東京理科大
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 理科授業における測定誤差の扱い方に関する研究-実験精度の向上と子どもの納得という観点に着目して-2016

    • Author(s)
      前田珠里,吉村基,福本有花,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 実感を伴った理解を促す理科指導に関する実践的研究-提示する事象の具体性の検討から-2016

    • Author(s)
      造田唯,新居優大,篠原賢人ジョン,山田陸人,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 自作ワークシートによる思考の変容の自覚化を促す指導法に関する考察2016

    • Author(s)
      西谷法周,棟田一章,竹田尚史,中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] ツユクサを用いた教材開発-開花・結実の継続観察と光屈性2016

    • Author(s)
      藤田大輝,中城満,原田哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 「子どもの考えを抽象化に導く教師の働きかけに関する研究-理科授業における推論方法に着目して-2016

    • Author(s)
      吉村基,前田珠里,棟田一章,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 教師の意図と子どもの意識のずれを解消するための具体的手法に関する研究2016

    • Author(s)
      新居優大,造田唯,吉信彰人,西谷法周,中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] ” Actual situation in science lessons conducted in Japanese”2016

    • Author(s)
      Mitsuru Nakajo, Hiroaki Kusunose, Aya Kunisawa,Ken Kawasaki.
    • Organizer
      the TERSD conference 2016
    • Place of Presentation
      Kathmandu University
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 児童・生徒の科学的な見方や考え方を養う理科授業とはー問題解決過程における結果の考察場面に着目して―2015

    • Author(s)
      棟田一章、中釜理恵、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 「結果と結論の区別」に関する小学校理科教員の意識調査に関する考察2015

    • Author(s)
      中城満、楠瀬弘哲、国澤亜矢
    • Organizer
      日本科学教育学会第39回年会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2015-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 子どもの考えを抽象化に導く教師の働きかけの検討2015

    • Author(s)
      吉村基、造田唯、新居優大、吉信彰人、前田珠里、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 具体物の提示が難しい学習内容の工夫に関する考察2015

    • Author(s)
      新居優大、造田唯、吉信彰人、吉村基、前田珠里、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 高知CST教科の設立―高知CST教科の設立と活動状況―2015

    • Author(s)
      楠瀬弘哲、蒲生啓司、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 理科授業における実験の測定誤差をどのように扱うか2015

    • Author(s)
      前田珠里、造田唯、新居優大、吉信彰人、吉村基、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 児童・生徒の科学的な思考力を高める理科授業の在り方2015

    • Author(s)
      棟田一章、中釜理恵、中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学幸町キャンパス(香川県高松市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 外洋棲ウミアメンボの温度耐性を題材とした中学校理科教材の開発とその教育効果2015

    • Author(s)
      馬本典交、関本岳朗、古木隆寛、浅井宏信、中城満、原田哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2015-05-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 実証的に検証できない内容の体験的・視覚的取り扱いについて「土地のつくりと変化」の実践を通して2015

    • Author(s)
      斉藤竜夫、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 具体物を授業に活用する効果2015

    • Author(s)
      造田唯、新居優大、吉信彰人、吉村基、前田珠里、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 理科授業において設定される問題の型に関する研究2015

    • Author(s)
      中釜理恵、棟田一章、中城満
    • Organizer
      日本科学教育学会四国支部
    • Place of Presentation
      香川大学幸町キャンパス(香川県高松市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 理科授業において設定される問題の型に関する研究2015

    • Author(s)
      中釜理恵、棟田一章、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 子どもの意見を学習に活かすための教師の働きかけのあり方~第3学年「物と重さ」の理科学習を通して~2015

    • Author(s)
      吉信彰人、前田珠里、造田唯、新居優大、吉村基、中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会四国支部大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] Performance Assessment Applied in a Primary Science Lesson2014

    • Author(s)
      Mitsuru Nakajo, Hiroaki Kusunose, Aya Kunisawa, and Ken Kawasaki
    • Organizer
      3rd International Conference of Research on Mathematics and Science Education
    • Place of Presentation
      Vientiane(Lao),Dong Khamxang Teacher Training College
    • Year and Date
      2014-12-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 個別と普遍を区別させる理科授業の構成2013

    • Author(s)
      中城満,楠瀬弘哲,川崎謙
    • Organizer
      理科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学札幌キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] A New Arrangement For CultivatingPrimary Students In Metacognition2013

    • Author(s)
      MITSURU NAKAJO, KEN KAWASAKI, HIROAKI KUSUNOSE
    • Organizer
      WorldSTE2013Borneo(Malaysia)
    • Place of Presentation
      Faculty of Science Resources and Technology Kuching(Malaysia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] Disttinguishing Univeraslity from Particularity in the Science Classroom2013

    • Author(s)
      MITSURU NAKAJO
    • Organizer
      EASE2013(Hong Kong)
    • Place of Presentation
      The Hong Kong Institute of Education(Hong Kong)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 文系学生と理系学生による科学的思考力の比較

    • Author(s)
      中城満、楠瀬弘哲、国澤亜矢、川崎謙
    • Organizer
      日本科学教育学会第38回年会
    • Place of Presentation
      埼玉大学および大宮ソニック市民ホール
    • Year and Date
      2014-09-12 – 2014-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282038
  • [Presentation] 電池の直列つなぎに対する児童の理解度を評価するためのパフォーマンス評価の設定

    • Author(s)
      中城満、楠瀬弘哲、国澤亜矢、川崎謙
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学城北キャンパス(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] Performance Assessment Applied in a Primary Science Lesson ―The Principles of Parallel and Series Connections of two Batteries―

    • Author(s)
      Mitsuru Nakajo, Hiroaki Kusunose, Aya Kunisawa, and Ken Kawasaki
    • Organizer
      ASERA(Australasian Science Education Research Association)
    • Place of Presentation
      East Melbourne(Australia), Hilton on the Park
    • Year and Date
      2014-07-01 – 2014-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • [Presentation] 言語活動の充実を図る理科授業に関する研究

    • Author(s)
      野村将登、西田圭余 石原将司、古賀丹衣奈 中城満
    • Organizer
      日本理科教育学会第64回全国大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学城北キャンパス(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2014-08-23 – 2014-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560080
  • 1.  OTUJI Hisashi (20272099)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  KAWASAKI Ken
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  KUSUNOSE Hiroaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 4.  SAITO Tatsuo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi