• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KAWAMATA Tomomichi  川俣 智路

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Kawamata Tomomichi  川俣 智路

KAWAMATA TOMOMICHI  川俣 智路

Less
Researcher Number 80633487
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2016 – 2017: 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2015: 大正大学, 人間学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 教員研修 / 授業改善 / カリキュラムの障害 / 学習支援 / 学習環境 / オプション / PLC / 実践者育成 / 実践研究 … More / UDL実践者のための成長ルーブリック / 学習環境デザイン / 学びのエキスパート / 主体的学習者 / ICT / 個別最適な学び / 自己調整 / 学級経営 / 授業実践例 / 高等学校 / 教育実践 / 学びの真実味 / 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 主体的な学び / UDL / 学びのユニバーサルデザイン … More
Except Principal Investigator
可視化 / オンライン研修 / ICT / コミュニケーション / 教師教育 / オンライン / 体育授業 / 力量向上 / 熟達 / 教師のみえ / 1人1台端末 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (36 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Research on the proficiency process and ability improvement of teachers' gaze distribution in classes after GIGA school

    • Principal Investigator
      姫野 完治
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  UDL実践者育成のための授業改善研修システムとそれを支えるPLCの開発とその効果検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      川俣 智路
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Development of Physical Education Classroom Improvement System and Online Training Platform Based on Visualization Data

    • Principal Investigator
      中島 寿宏
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Advancing the Cultivation of Self-Regulated Learners through the Implementation of Universal Design for Learning (UDL)Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Kawamata Tomomichi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Applying Universal Design for learning to high school classes and evaluating its effectivenessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAWAMATA TOMOMICHI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
      Taisho University

All 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 続々・移行支援としての高校教育─変動する社会と岐路に立つ高校教育の行方2023

    • Author(s)
      小野善郎、保坂 亨、川俣智路、富樫春人、村松健司、笠井孝久、大塚朱美、西野功泰、江森真矢子、重 歩美、田邊昭雄
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571102042
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Book] ICTを活用したこれからの学び:次世代を担う教師のためのICT入門2022

    • Author(s)
      後藤泰宏、姫野完治、川俣智路 編著
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      一茎書房
    • ISBN
      9784870742451
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Book] キーワードで読み解く 特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      橋本創一、三浦巧也、渡邊貴裕、尾高邦生、堂山亞希、熊谷亮、田口貞子、大伴潔編著、川俣智路他著
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121401
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Book] こころの医学入門2017

    • Author(s)
      近藤直司、田中康雄、本田秀夫、川俣智路他
    • Total Pages
      331
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805854952
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Book] 心とふれあう教育相談(第8章「教育相談の現場(3):子どもの攻撃性と学級崩壊」を担当)2015

    • Author(s)
      卯月研次 後藤智子 川俣智路他
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Journal Article] 自分の学びを舵とることができる学習者を育てるUDL(学びのユニバーサルデザイン)2023

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 787 Pages: 19-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Journal Article] 自分の学びを舵取れる子どもを育てるために評価を活用しよう─UDLの視点から─2022

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 351 Pages: 44-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Journal Article] Contextualised Understanding of and Transdisciplinary Approaches to School Dropout2020

    • Author(s)
      Meike Watzlawik, and Alina Burkholder Eds, Mami Kanzaki, Mogens Jensen, Tomomichi Kawamata, and Ai Onohara et al.
    • Journal Title

      Educating Adolescents Around the Globe

      Volume: 11 Pages: 265-282

    • DOI

      10.1007/978-3-030-37900-1_14

    • ISBN
      9783030378998, 9783030379001
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Journal Article] 学校における支援の視点2020

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      そだちの科学

      Volume: 34 Pages: 15-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Journal Article] ユニバーサルデザインを援用した修学・就労支援──不登校生徒の事例から──2020

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      思春期青年期精神医学

      Volume: 30(1) Pages: 9-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Journal Article] 教えるためのユニバーサルデザインから学びのユニバーサルデザインへ─同質性を強調する「授業」から多様性を認める「学び」へ─2018

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 6 Pages: 69-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Journal Article] 連載アメリカのUDL第1回:UDLとは何か?なぜUDLか?2017

    • Author(s)
      バーンズ亀山静子 川俣智路
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 3 Pages: 48-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Journal Article] 連載アメリカのUDL第2回:UDLガイドラインとは2017

    • Author(s)
      バーンズ亀山静子 川俣智路
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 4 Pages: 40-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Journal Article] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)とはなんだろうか?2016

    • Author(s)
      川俣智路
    • Journal Title

      日本授業UD学会 学会誌

      Volume: 1 Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Journal Article] アメリカの教育現場におけるUDLの実際を見て2016

    • Author(s)
      川俣智路 桂聖 石井塁 比嘉倫子 溝越勇太 山田秀人
    • Journal Title

      日本授業UD学会 学会誌

      Volume: 1 Pages: 50-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 学習に困難のある高校生への意欲・自信を持たせる学習支援 ~「学びのユニバーサルデザイン」をベースにしたスモールステップでのカリキュラム構築~2023

    • Author(s)
      岡 修、芹澤 健二、川俣 智路
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] Overcoming Barriers in Professional Development with Technology2023

    • Author(s)
      Tomomichi Kawamata, Loui Lord Nelson, Shizuko Kame Barnes
    • Organizer
      2023UDL-IRN International Summit
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] 学びのユニバ─サルデザイン(UDL)の実践研究の可能性(1)  「UDL実践」の効果を実証するための「UDL実践研究」について考える2022

    • Author(s)
      川俣 智路、植田 一宏、名越 斉子、バーンズ亀山 静子
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] 全員が参加できるクラスを作るために教員がすべきことは? -学びのユニバーサルデザインで、自分で舵取れる子どもを育てようー2022

    • Author(s)
      川俣智路
    • Organizer
      日本学級経営学会第4回研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] Learner driven experiences: UDL implementation and sustainability in teacher preparation programs through international perspectives2022

    • Author(s)
      Natsuko Takemae, Shizuko Kame Barnes, Tomomichi Kawamata & Naoko Nagoshi
    • Organizer
      UDLHE Digicon 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] 「真のUDL実践・研究」を行うためにどうすべきか─UDLクライテリアを用いた再考2021

    • Author(s)
      川俣智路、名越斉子、中井俊之、バーンズ亀山静子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] UDLを実践し続けられる教員となるためには 「UDLガイドライン」と「「UDL実践者の成長ルーブリック」からの分析2020

    • Author(s)
      川俣智路、名越斉子、バーンズ亀山静子、山田洋一、谷口祥広、松戸結佳
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] UDLによる知的障害特別支援学校の授業改善─UDLガイドラインを踏まえた授業設計と振り返り2020

    • Author(s)
      名越斉子、木皿優、三浦駿介、柳澤真美、川俣智路
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03117
  • [Presentation] なぜ子どもが立ち直ろうとするときに「問題」は顕在化するのだろうか 「導かれた参加(guided participation)」の視点から「問題」を「発達の契機」へ2017

    • Author(s)
      川俣智路,松嶋秀明,神崎真実,青山征彦,西山久子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)に基づく 教育実践の再考2017

    • Author(s)
      名越 斉子,川俣智路,松戸結佳,バーンズ亀山静子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 特別支援教育の対象者をどこまで広げるべきか─発達障害及びその近接領域─2017

    • Author(s)
      蔦森英史,山下公司,郡司竜平,川俣智路,岩田吉生
    • Organizer
      第12回 北海道特別支援教育学会・第31回北海道乳幼児療育研究会 合同大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)最新情報~学校におけるUDL実践を支える教員養成・研修,研究との連携~2016

    • Author(s)
      名越斉子,バーンズ亀山静子,川俣智路,竹前セルズ奈津子
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      神奈川県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 予防的支援のための簡易的な支援ニーズ把握の試み─クラス全員の読み書き・行動面の支援ニーズをどう把握し活かすか2016

    • Author(s)
      川俣智路
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      香川県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 通常学級にいかすUDL(学びのユニバーサルデザイン) ~ 小・中・高校の実践で「効果」を考察する ~2016

    • Author(s)
      金子晴恵,川俣智路,浦野裕司,依田真紀,松戸結佳
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      神奈川県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] How does the high school students suffering from multiple problems achieve participate and boundary crossing?2016

    • Author(s)
      Mami Kanzaki, Mogen Jensen, Tomomichi Kawamata, Ai Onohara
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology 2016
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 学校が認識する支援課題と真の支援課題のずれをどうマネジメントするか─特異的学習障害の疑われた中学生の事例から─2016

    • Author(s)
      川俣智路
    • Organizer
      日本思春期青年期精神医学会第29回大会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] それでも中途退学しないのはなぜか?~「課題集中校」における生徒への支援から~2016

    • Author(s)
      松嶋秀明,川俣智路,広瀬拓海,加藤弘通
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] The adolescents' lives after dropout from schools: How can we reconstruct trust with them?2016

    • Author(s)
      Mami Kanzaki Mogens Jensen Ai Onohara Tomomichi Kawamata
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県 横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 学校適応はどのようにとらえられるのか(7) ― 困難を抱えた児童・青年の学校適応 ―2015

    • Author(s)
      半澤礼之 大久保智生 松嶋秀明 川俣智路 田澤実 牧郁子 若松養亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県 新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 『学びのユニバーサルデザイン(UDL)』を具体化する ~学校現場の実践からの考察~2015

    • Author(s)
      金子晴恵 浦野祐司 加藤涼子 高島朋子 川俣智路
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡県 福岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • [Presentation] 「生きる力」を育む読解スキル アメリカからの報告2015

    • Author(s)
      バーンズ亀山静子 中川優子 桂聖 川俣智路
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡県 福岡市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17429
  • 1.  姫野 完治 (30359559)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  益子 典文 (10219321)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  佐藤 和紀 (30802988)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  堀田 龍也 (50247508)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  八木澤 史子 (70965342)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  中島 寿宏 (10611535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  森田 憲輝 (10382540)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  後藤 泰宏 (40312425)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  佐藤 正直 (50846657)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  高瀬 淳也 (60780418)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  佐藤 正範 (90965857)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi