• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Arai Masaru  新井 雅

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80750702
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 跡見学園女子大学, 心理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 跡見学園女子大学, 心理学部, 教授
2019: 跡見学園女子大学, 心理学部, 准教授
2018: 跡見学園女子大学, 心理学部, 講師
2017: 跡見学園女子大学, 文学部, 講師
2016: 健康科学大学, 健康科学部, 講師
2015 – 2016: 健康科学大学, 健康科学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Clinical psychology
Except Principal Investigator
Clinical psychology / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
児童生徒 / 社会情動的スキル / 資質・能力 / 個別最適な学びと協働的な学び / 心理教育 / サポート体制 / 臨床心理士 / 教育訓練プログラム / Evidence Based Practice / Research Self Efficacy … More / 研究に関わる教育訓練環境 / 研究の自己効力感 / 研究への興味・関心 / 心理臨床家志望動機 / 教育訓練 / 心理学的知見の社会的普及 / 心理学的知識の社会的普及 / エビデンスに基づく心理学的実践 / 研究活動 / 科学者-実践家モデル / 心理専門職 … More
Except Principal Investigator
災害支援 / 地域援助 / 臨床心理学 / 被災者 / 自然災害 / 交流会 / 避難者 / アウトリーチ活動 / 公認心理師 / 臨床心理士 / 学校心理学 / 教育心理学 / 回復 / 青年 / 適応 / 中学生 / 学校適感 / 信頼感 / 学校教育場面 / 学校支援ボランティア / 絆の形成と回復 / 適応の困難 / 多様な援助ニーズ / 学校教育 / 絆づくり / 対人関係 / 学校適応 / 社会的絆尺度 / 社会的絆 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  個別最適な学びと協働的な学びに基づく心理教育の実践と効果検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      新井 雅
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Atomi University
  •  Study of outreach activities for groups of victims and evacuees in natural disasters by clinical psychologists

    • Principal Investigator
      HARADA Mari
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Producing knowledge, clinical applications, and public dissemination of psychological research by clinical psychologistsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Arai Masaru
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      Atomi University
      Health Science University
  •  Effects of Social bond and it's resolving for high school students in their school life

    • Principal Investigator
      SHOJI Ichiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 心理臨床家志望動機の類型に応じた研究活動およびエビデンスに基づく実践への態度に関わる要因の検討2020

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      跡見学園女子大学心理学部紀要

      Volume: 2 Pages: 9-20

    • NAID

      120007097971

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Journal Article] 心理専門職・大学院生の研究活動とエビデンスに基づく実践に関わる要因の検討2020

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 37 Pages: 559-570

    • NAID

      40022204745

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Journal Article] 心理専門職による研究活動を基盤とした臨床的・社会的活動の展開に関する探索的検討2019

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      跡見学園女子大学心理学部紀要

      Volume: 1 Pages: 47-61

    • NAID

      120007089000

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Journal Article] 臨床心理学・最新研究レポート シーズン3(第15回)臨床現場において心理専門職が必要とする研究技能 : Peterson CH, Hall SB & Buser JK (2016) Research training needs of scientist-practitioners : Implications for counselor education. Counselor Education and Supervision 55 ; 80-942019

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 19 Pages: 251-255

    • NAID

      40021825505

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Journal Article] 東日本大震災における在京避難者団体の変遷と治癒的効果2019

    • Author(s)
      金田一賢顕、原田眞理 鶴田信子 新井雅
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要

      Volume: 18 Pages: 149-163

    • NAID

      40021942857

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04455
  • [Journal Article] 心理専門職による研究知見の効果的生成・臨床的活用・社会的普及に関する展望2019

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 36 Pages: 657-667

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Journal Article] 共生社会および共生教育の展開における心理学研究の貢献可能性の検討2016

    • Author(s)
      新井雅・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 5 Pages: 37-52

    • NAID

      40020861480

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Journal Article] スクールカウンセラーと教師のアセスメントの共有方略が協働的援助に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      新井雅・庄司一子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 34 Pages: 257-268

    • NAID

      40020949777

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Journal Article] 心理専門職と教師によるアセスメントの共有方略に関する探索的検討-協働的援助への示唆-2015

    • Author(s)
      新井 雅・庄司一子
    • Journal Title

      発達臨床心理学研究

      Volume: 26 Pages: 17-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Journal Article] 学校支援ボランティアの役割と課題-中学校での実践事例を通して-2014

    • Author(s)
      新井 雅・庄司一子
    • Journal Title

      発達臨床心理学研究

      Volume: 25 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Journal Article] 臨床心理士,教師,養護教諭によるアセスメントの特徴の比較に関する研究2014

    • Author(s)
      新井 雅・庄司一子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 32 Pages: 215-226

    • NAID

      40020151099

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Journal Article] 「モノ」の意味に関する研究2014

    • Author(s)
      庄司一子, 簡浚祐, 崔玉芬, 山田有芸, 新井雅, 江角周子
    • Journal Title

      発達臨床心理学研究

      Volume: 25 Pages: 39-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Journal Article] 臨床心理士,教師,養護教諭によるアセスメントの特徴の比較に関する研究2014

    • Author(s)
      新井雅・庄司一子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 32

    • NAID

      40020151099

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] 心理専門職による研究知見の臨床的活用のあり方に関する探索的検討2018

    • Author(s)
      新井 雅
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Presentation] 心理専門職による研究活動を促進する教育訓練のあり方に関する探索的検討2018

    • Author(s)
      新井 雅
    • Organizer
      日本心理臨床学会 第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Presentation] 心理専門職による研究知見の社会的普及に関する探索的検討2018

    • Author(s)
      新井 雅
    • Organizer
      日本カウンセリング学会 第51回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Presentation] 臨床心理士の行う支援活動 ― 在京避難者支援活動からの考察 ―2017

    • Author(s)
      原田眞理、金田一賢顕、新井雅、鶴田信子
    • Organizer
      第36回日本心理臨床学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04455
  • [Presentation] A perspective on collaboration based on diversity in psychology for promoting social contribution by psychologists2016

    • Author(s)
      Masaru Arai
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17343
  • [Presentation] Development of social bond scale for junior high school students2016

    • Author(s)
      Ichiko Shoji, Daisuke Nakai, Masaru Arai, Yansong Wang, & Shuko Esumi
    • Organizer
      38th Annual Conference of International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam Roeterseiland Campus (Amsterdam, Netherland)
    • Year and Date
      2016-07-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] Development of social bond scale for junior high school students2016

    • Author(s)
      Ichiko Shoji, Daisuke Nakai, Masaru Arai, & Yansong Wang
    • Organizer
      International School Psychology Association Conference 2016
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam, Amsterdam, The Netherland
    • Year and Date
      2016-07-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] Social bond among Japanese junior high school students2015

    • Author(s)
      Ichiko SHOJI, Masaru ARAI, Shuko ESUMI, & Yansong Wang
    • Organizer
      The 14th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Bicocca University, Milan, Italy
    • Year and Date
      2015-07-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] 心理専門職と教師による事例アセスメントの共有方略の比較検討

    • Author(s)
      新井雅・庄司一子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第32回秋季大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学(千葉県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] The effects of training college students to collaborate with teachers based on case assessment

    • Author(s)
      Masaru Arai & Ichiko Shoji
    • Organizer
      36th Annual Conference of International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      Kaunas(Lithuania)
    • Year and Date
      2014-07-15 – 2014-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] 心理専門職と教師の効果的協働に向けた事例アセスメントの比較検討―事例に関する情報収集および援助方針の視点に焦点を当てて―

    • Author(s)
      新井雅・庄司一子
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      北海道医療大学(札幌市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] 「大切な物」の意味と働き

    • Author(s)
      庄司一子・簡 浚祐・新井 雅・山田有芸・江角周子・崔 玉芬
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] 心理的支援活動を通した大学院生の気づき(1)-生徒理解,支援方法の変化に着目して-

    • Author(s)
      江角周子・新井 雅・鈴木悠介・長谷志津恵・庄司一子・石隈利紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] 青年における社会的絆の検討

    • Author(s)
      庄司一子・新井 雅・中井大介
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • [Presentation] 心理的支援活動を通した大学院生の気づき(2)-教師像の変容に着目して-

    • Author(s)
      鈴木悠介・長谷志津恵・江角周子・新井 雅・庄司一子・石隈利紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285182
  • 1.  SHOJI Ichiko (40206264)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  HARADA Mari (90459298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  中井 大介 (20550643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  岡崎 慎治 (40334023)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  都丸 けい子 (40463822)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  石隈 利紀 (50232278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  金田一 賢顕 (50626926)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  ESUMI Shuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  WANG Yansong
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi