• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shirasu Tetsuhisa  白數 哲久

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SHIRASU Tetsuhisa  白數 哲久

Less
Researcher Number 80810415
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 昭和女子大学, 生活機構研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 昭和女子大学, 生活機構研究科, 教授
2021 – 2024: 昭和女子大学, 生活機構研究科, 准教授
2019 – 2020: 昭和女子大学, 人間社会学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
サイエンス・コミュニケーション / ホームページ公開 / 指導者養成研修プログラム / プログラミングマニュアル / STEM教育教材開発 / 米国視察 / 実証授業 / 米国 / ものづくり / FOSS / プログラミング / STEM教育 … More
Except Principal Investigator
… More 学校改革の形成的介入研究 / 教師の専門性開発 / 学校改革 / チェンジラボラトリー / 形成的介入 / 変革的エージェンシー / 学校改革のチェンジラボラトリー / 拡張的学習理論 / 文化・歴史的活動理論 / 拡張する学校 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (18 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  Making an expansive school: Toward forming transformative agency

    • Principal Investigator
      山住 勝広
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Program development and human resource development for the dissemination of STEM education in elementary and junior high schools in JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIRASU Tetsuhisa
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Showa Women's University

All 2024 2023 2022 2021 2019 1990

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 昭和女子大学現代教育研究所理科教育研究グループ研究報告書 STEM教育のものづくりとプログラミングの融合2022

    • Author(s)
      白數哲久、久木田寛直、星名由美、吉澤弘
    • Total Pages
      41
    • Publisher
      昭和女子大学現代教育研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Book] 「ノットワーキングで実現する社会に開かれた学校づくり―総合的な学習の時間の活用」山住勝広編著『拡張的学習と教育イノベーション―活動理論との対話』(執筆担当部分 pp. 71-109)2022

    • Author(s)
      白數哲久
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093632
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00084
  • [Journal Article] 我が国の小・中学校におけるSTEM教育普及に向けたプログラムの開発と人材育成-米国FOSS事例研究・STEMとプログラミングの融合-2024

    • Author(s)
      白數哲久、岡崎真幸、羽賀京子、吉澤弘、伊藤愛美、佐藤那乃、星名由美、大串幸司、駒崎麻里絵
    • Journal Title

      昭和女子大学・昭和女子大学現代教育研究所 研究成果報告書

      Volume: 1 Pages: 1-130

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Journal Article] STEM教育推進に寄与する教育方法の開発に関する研究(1)2023

    • Author(s)
      白數哲久
    • Journal Title

      NPO法人ガリレオ工房通信

      Volume: Vol. 422 Pages: 19-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00084
  • [Journal Article] STEM教育推進に寄与する教育方法の開発に関する研究(2)2023

    • Author(s)
      白數哲久
    • Journal Title

      NPO法人ガリレオ工房通信

      Volume: Vol. 423 Pages: 18-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00084
  • [Journal Article] STEM教育推進に寄与する教育方法の開発に関する研究(4)2023

    • Author(s)
      白數哲久
    • Journal Title

      NPO法人ガリレオ工房通信

      Volume: Vol. 426 Pages: 14-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00084
  • [Journal Article] STEM教育推進に寄与する教育方法の開発に関する研究(3)2023

    • Author(s)
      白數哲久
    • Journal Title

      NPO法人ガリレオ工房通信

      Volume: Vol. 424 Pages: 22-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00084
  • [Journal Article] STEAM 教育推進に寄与する教育方法の開発に関する研究 ―生活科・理科における「ものづくり」の再興―2023

    • Author(s)
      白數哲久
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要「学苑」

      Volume: 971 Pages: 1-17

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Journal Article] 対話を促す科学読み物の活用に関する研究 ―文化-歴史的活動理論と知識構成型ジグソー法の援用―2021

    • Author(s)
      白數哲久
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 44(1), Pages: 65-79

    • NAID

      40022657957

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Journal Article] 教育創造 (104)(232)1990

    • Author(s)
      白數哲久
    • Volume
      194
    • Pages
      -
    • DOI

      10.11501/6042630

    • ISSN
      0910-9846
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Presentation] FOSSの理科授業視察から我が国の理科の未来を考える2024

    • Author(s)
      白數哲久
    • Organizer
      昭和女子大学現代教育研究所 理科教育プロジェクトシンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Presentation] なぜ「ものづくり」ではなく「STEM」教育なのか2024

    • Author(s)
      白數哲久
    • Organizer
      昭和女子大学現代教育研究所 理科教育プロジェクトシンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Presentation] チェンジラボラトリーによる教師の拡張的学習の生成と学校改革の活動理論的研究―成城学園初等学校における協働的な教育実験の試み2023

    • Author(s)
      山住勝広、冨澤美千子、白數哲久、伊藤大輔、石田絵里香、真砂伽也子
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会 ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00084
  • [Presentation] A study on the use of science books to promote dialogue: Using cultural-historical activity theory and knowledge constructive jigsaw method2023

    • Author(s)
      Shirasu, Tetsuhisa
    • Organizer
      The JSPS Grants-in-Aid for Scientific Research (A) "Making an Expansive School" 2nd International Symposium
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22H00084
  • [Presentation] STEM教育推進に寄与する教材と教育方法の開発に関する研究-生活科・理科における「ものづくり」の再興2022

    • Author(s)
      白數哲久
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Presentation] 対話を促す科学読み物の活用に関する研究 -文化‐歴史的活動理論と知識構成型ジグソー法の援用-2021

    • Author(s)
      白數哲久
    • Organizer
      令和3年度日本学校図書館学会研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Presentation] Aiming to revive Japan's Manufacturing Education2019

    • Author(s)
      Tetsuhisa shirasu
    • Organizer
      The 6th ICASE World Science and Technology Education Conference 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • [Presentation] Scientific Concepts in the Field of ZPD Growing up through the Interaction of Technology and Engineering -Through a Toy-making Workshop using Magnets2019

    • Author(s)
      Tetsuhisa shirasu
    • Organizer
      The 6th ICASE World Science and Technology Education Conference 2019
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14210
  • 1.  山住 勝広 (50243283)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  根津 知佳子 (40335112)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  冨澤 美千子 (90810680)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  伊藤 大輔 (40440961)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  山田 直之 (90825738)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  浅野 吉英 (00932576)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  畠山 大 (10616303)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi