• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OKUBO Masako  大久保 雅子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Okubo Masako  大久保 雅子

Less
Researcher Number 80835611
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付)
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付)
2022 – 2023: 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付)
2022: 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授
2020 – 2021: 東京大学, グローバルキャンパス推進本部, 助教
2020: 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
音声教育 / e-learning / 日本語教育 / 聴取練習 / ブレンディッド・ラーニング / 自律学習 / 日本語音韻習得 / 日本語音声教育 / ナ行音・ラ行音・ダ行音 / 有声・無声破裂音 / e-learning教材 … More
Except Principal Investigator
… More eラーニング / MOOCs / オンライン学習 / 音声 / 言語習得 / MOOC / ICT / e-Learning / 発音 / 音声学 / 日本語教育 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  e-learning教材を活用した日本語音韻習得のための自律学習の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大久保 雅子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  日本語学習者における音韻聴取の研究および教材開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大久保 雅子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Waseda University
      The University of Tokyo
  •  Effects of perceptual training for the learners' phonemic acquisition of JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Okubo Masako
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Waseda University
      The University of Tokyo
  •  Empirical Research on the Operation of a Japanese Pronunciation Online Course in Global MOOCs

    • Principal Investigator
      Toda Takako
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] e-learning教材を使用したナ行音・ラ行音・ダ行音聴取練習の効果 ―中国における日本語学習者へのアンケート調査からー2023

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Journal Title

      日語教育与日本学研究

      Volume: 大学日語教育研究国際研討会論文集(2021) Pages: 7-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22237
  • [Journal Article] e-learning教材を使用したナ行音・ラ行音・ダ行音聴取練習の効果 ―中国における日本語学習者へのアンケート調査からー2023

    • Author(s)
      大久保 雅子
    • Journal Title

      日語教育与日本学研究

      Volume: 大学日語教育研究国際研討会論文集(2021) Pages: 7-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035
  • [Journal Article] ブレンディッド・ラーニングが広げる新たな日本語音声教育の可能性―学習者へのインタビュー調査から―2023

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子・胡偉
    • Journal Title

      Journal CAJLE

      Volume: 24

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Journal Article] Perceptual Learning of Japanese Voiced and Voiceless Plosives Using E-learning Materials:2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 2 Pages: 136-137

    • DOI

      10.19022/jlem.28.2_136

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035, KAKENHI-PROJECT-20K22237
  • [Journal Article] 中国学習者対JPC発音慕課使用状況的質性研究2019

    • Author(s)
      戸田貴子・胡偉・大久保雅子
    • Journal Title

      東北亜外語研究

      Volume: 7(03) Pages: 70-77

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Journal Article] グローバルMOOCsの相互評価における継続参加―日本語発音オンライン講座の分析を通して―2018

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子・千仙永・趙氷清
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 170 Pages: 32-45

    • NAID

      130007891199

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] シャドーイングによる日本語発音習得に関する一考察 ―上級学習者を対象として―2023

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会2023年度全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035
  • [Presentation] 日本語音韻習得のための自律学習支援 ―e-learningを活用した有声・無声破裂音の聴取練習から―2023

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      第 13 回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035
  • [Presentation] ベトナム語母語話者におけるザ行音・ジャ行音・ヤ行音の聴取混同 -e-learning教材を使用した練習からー2023

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      日本語教育支援システム研究会 CASTEL/J 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035
  • [Presentation] 韓国語母語話者における無声・有声破裂音の習得 ーe-learning教材を使用した聴取練習からー2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      韓國日本言語文化學會 2022年度秋季国際学術大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035
  • [Presentation] e-learning教材を使用した無声・有声破裂音の聴取練習 ―中国語母語話者を対象として―2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      第58回 日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22237
  • [Presentation] e-learning教材を使用した無声・有声破裂音の聴取練習 ―中国語母語話者を対象として―2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      第58回 日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035
  • [Presentation] 韓国語母語話者における無声・有声破裂音の習得 ーe-learning教材を使用した聴取練習からー2022

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      韓國日本言語文化學會 2022年度秋季国際学術大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22237
  • [Presentation] 日本語母語話者は学習者の発音をどのように評価しているか―質的研究の観点から―2022

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子・千仙永
    • Organizer
      韓国日本学会第103回国際学術大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] 日本語音声教育におけるブレンディッド・ラーニングの実践―グローバルMOOCsを導入したコースを一例として―2021

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子・胡偉
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会CAJLE2021年次大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] e-learning教材を使用したナ行音・ラ行音・ダ行音聴取練習の効果 ―中国における日本語学習者へのアンケート調査からー2021

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      2021年度日本語教育と日本学研究国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13035
  • [Presentation] オンライン講座を活用した日本語発音学習の効果検証2021

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子・千仙永
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] e-learning教材を使用したナ行音・ラ行音・ダ行音聴取練習の効果 ―中国における日本語学習者へのアンケート調査からー2021

    • Author(s)
      大久保雅子
    • Organizer
      2021年度日本語教育と日本学研究国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22237
  • [Presentation] ICTを活用した日本語学習者における音声習得―米国人学習者を対象とした縦断調査の結果から―2020

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子
    • Organizer
      2020 AATJ Annual Spring Conference, American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] 新しいオンライン学習環境を活用した日本語音声教育の効果―英語母語話者のケーススタディー2019

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] グローバルMOOCsにおける日本語発音オンライン講座の使用調査-ベトナムで学ぶ学習者を対象として-2018

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子・サイティマイ
    • Organizer
      第1回日本研究・日本語教育ワークショップ、日本語・日本語教育学会(AJEV)主催
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] グローバルMOOCsにおける日本語発音オンライン講座の運用調査―中国人教師を対象として―2018

    • Author(s)
      戸田貴子・胡偉・大久保雅子
    • Organizer
      2018年上海外国語大学日本学国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] グローバルMOOCsにおける日本語発音オンライン講座の運用―中国人学習者を対象として-2018

    • Author(s)
      戸田貴子・胡偉・大久保雅子
    • Organizer
      2018年度日本語教育と日本学研究国際シンポジウム、中国日語教学研究会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • [Presentation] グローバルMOOCsにおける日本語発音オンライン講座-相互評価と個別フィードバック-2017

    • Author(s)
      戸田貴子・大久保雅子・千仙永・趙氷清
    • Organizer
      CASTEL/J2017
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02355
  • 1.  Toda Takako (30292486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  千 仙永 (90780172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  李 在鎬 (20450695)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  ナイト 貴子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 12 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi