• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ARAI NORIKO  荒井 紀子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ARAI Noriko  荒井 紀子

Less
Researcher Number 90212597
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 名誉教授
2025: 金沢大学, 人間社会研究域, 客員研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 金沢大学, 人間社会研究域, 客員研究員
2021 – 2023: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 名誉教授
2021: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 特任教授
2020: 福井大学, 教育学部, 名誉教授
2016 – 2020: 大阪体育大学, 教育学部, 特任教授 … More
2015: 福井大学, 教育地域科学部, 特命教授
2006 – 2014: 福井大学, 教育地域科学部, 教授
2003 – 2004: 福井大学, 教育地域科学部, 教授
1999 – 2001: 福井大学, 教育地域科学部, 教授
1998: Faculty of Education, Fukui University, Professor, 教育学部, 教授
1996 – 1997: 福井大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / 教科教育 / Educaion
Keywords
Principal Investigator
家庭科教育 / ジェンダー / 問題解決学習 / 実践的推論プロセス / 問題解決リテラシー / 批判的思考力 / life and death education / environmental education / career education / curriculum model … More / home economics education / gender / Living environment / welfare / いのち教育 / 環境教育 / キャリア教育 / カリキュラムモデル / 生活環境 / 福祉 / the theory of class program / Sweden / the United States of America / Curriculum / the educational reform / Home Economics Education / independent citizen / Gender / 北欧 / 授業論 / スウェーデン / アメリカ合衆国 / カリキュラム / 教育改革 / 生活者育成 / 批判的リテラシー / シティズンシップ教育 / 学力 / 国際情報交換 / 探究 / 授業開発 / 探究学習 / 批判的思考 / プロセス評価 / パフォーマンス評価 / シティズンシップ / 教員研修 / 学習プログラム開発 / 教師教育 / カリキュラム構成・開発 / 実践理論プロセス / 比較教育 / 授業研究 / カリキュラム研究 / 市民性教育 / 家庭科教育学 / 開発 / カリキュラム構成 … More
Except Principal Investigator
家庭科教育 / 家庭科 / 探究型学習 / 教員研修 / 国際連携 / レッスン・スタディ / 生活者育成 / 授業開発 / プロセス評価 / 問題解決学習 / 交際連携 / リカレント教育 / 探究学習 / コンピテンシー / 形成的評価 / 消費市民社会 / 責任ある生活 / 全国組織 / 各教科の教育 / 授業改善 / 責任ある暮らし / 批判的リテラシー / development of teaching materials / analysis of teaching / problem solving learning / senior high school / welfare education / view on the elderly people / view on welfare / Home Economics Education / 小・中・高等学校 / ノーマライゼーション / 中・高等学校 / 他者理解 / 体験学習 / 高齢者学習 / 問題解決型学習 / 福祉学習 / 教材開発 / 授業分析 / 高等学校 / 福祉教育 / 高齢者観 / 福祉観 / 協働 / 子ども支援 / 附属学校園 / プロジェクト活動 / 授業研究 / 附属合同研究会 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (115 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  プロセス評価を用いた探究型の授業に関わる教員研修プログラムの開発

    • Principal Investigator
      綿引 伴子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  Development of a teacher training model based on lesson study for responsible living

    • Principal Investigator
      Kishi Noriko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Development of inquiry-based learning model from the perspective of formative evaluation in home economics education through international collaborative research

    • Principal Investigator
      Watahiki Tomoko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  Validation of assessment methods focusing on the process of inquiry learning in home economics education : Generalization by means of collaboration with foreign researchers

    • Principal Investigator
      WATAHIKI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  Lesson study model for responsible living based on international collaboration

    • Principal Investigator
      KISHI Noriko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  Development of the way of assessments focusing on the learning process of problem solving studies which nurture students' critical literacyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Noriko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  The Study about meaning of existence in Attached Schools in Faculty of Education.

    • Principal Investigator
      MORI Toru
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Development of Lesson Program to empower Home economics teachers using Practical Reasoning ProcessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Noriko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Home economics curriculum development focus on critical thinking -from the view points of nurturing citizenship among students-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Noriko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Organization of Home Economics Curriculum and Lesson Development from the viewpoint of Welfare, environment and GenderPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Noriko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Gender and Citizenship Education in the Educational Reform of the 1990's in the U.S. and Northern European CountriesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Noriko
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Learning Program Development of Problem Solving for Cultivating Student's Views on Welfare in a Society Composed Largely of Elderly People

    • Principal Investigator
      WATANABE Ayako
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Joetsu University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2000 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ウェルビーイング実現の主体を育む家庭科教育の理論2024

    • Author(s)
      荒井紀子他17名、大学家庭科教育研究会(編)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      ドメス出版
    • ISBN
      9784810708677
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Book] ウェルビーイング実現の主体を育む家庭科教育の理論2024

    • Author(s)
      荒井紀子他17名、大学家庭科教育研究会(編)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      ドメス出版
    • ISBN
      9784810708677
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02652
  • [Book] 家庭科教育研究が拓く地平2024

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子他15名、日本家庭科教育学会(編)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032950
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Book] 家庭科教育研究が拓く地平2024

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子他15名、日本家庭科教育学会(編)
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032950
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02652
  • [Book] SDGsと家庭科カリキュラム・デザイン -探究的で深い学びを暮らしの場からつくる- 増補版2022

    • Author(s)
      荒井紀子・高木幸子・石島恵美子・鈴木真由子・小高さほみ・平田京子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      教育図書
    • ISBN
      9784877304621
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Book] SDGsと家庭科カリキュラム・デザインー探究的で深い学びを暮らしの場からつくる2020

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子 他4名
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書(株)
    • ISBN
      9784877304355
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Book] SDGsと家庭科カリキュラム・デザイン-探究的で深い学びを暮らしの場からつくる-2020

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・石島恵美子・高木幸子・小高さほみ・平田京子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書
    • ISBN
      9784877304355
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Book] 未来の生活をつくる―家庭科で育む生活リテラシー2019

    • Author(s)
      日本家庭科教育学会編(荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子、工藤由貴子、赤塚朋子、河村美穂、高木幸子、永井敏美他 計31名)
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180624249
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Book] Reforming Teaching and Teacher Education2016

    • Author(s)
      Anna-Lisa Elorinne, Noriko Arai, Minna Autio
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      Sense Publishers (Finland)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Book] 市民社会をひらく家庭科2015

    • Author(s)
      大学家庭科教育研究会編(荒井紀子)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ドメス出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Book] 市民社会をひらく家庭科2015

    • Author(s)
      赤塚朋子、荒井紀子、上野顕子、河村美穂、小島郷子、小清水貴子、田結庄順子、高木直、中屋紀子、中山節子、牧野カツコ、室雅子、望月一枝、柳昌子、山田綾、吉原崇恵、渡瀬典子(大学家庭科教育研究会編)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ドメス出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Book] 考えるっておもしろい―家庭科でつなぐ子どもの思考―2014

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子、高木幸子、綿引伴子他24名
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      教育図書(株)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Book] 新版 生活主体を育む2013

    • Author(s)
      荒井紀子編著、鈴木真由子、高木幸子、綿引伴子他10名
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      ドメス出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Book] パワーアップ家庭科-学び,つながり,発信する-2012

    • Author(s)
      荒井紀子編著 鈴木真由子・綿引伴子, 他、著
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Book] Home Economics Education in Japan2012

    • Author(s)
      N. Arai, K. Aoki, M. Otake, A. Ueno, M. Yanagi
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      Japan Asssociation of Home Economics Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Book] パワーアップ家庭科-学びつながり発信する2012

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子, 他10名
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Book] パワーアップ!家庭科―学び、つながり、発信する―2012

    • Author(s)
      荒井紀子編著、鈴木真由子、綿引伴子、長澤由喜子他9名著
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Book] 新しい問題解決学習-Plan Do Seeから批判的リテラシーの学びへ-2009

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子、浅野尚美、山崎陽江、大浦美雪、河岸美穂
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Book] 新しい問題解決学習-Plan Do Seeから批判的リテラシーの学びへ2009

    • Author(s)
      荒井紀子, 鈴木真由子, 綿引伴子
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Book] 生活をつくる家庭科 第3巻 実践的なシティズンシップ教育の創造2007

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子, 他
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      ドメス出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Book] 生活をつくる家庭科第3巻-実践的なシティズンシップ教育の創造-2007

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子、朴木佳緒留、宮本みち子、望月一枝、綿引伴子
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      ドメス出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Book] 子どもの思考を育む家庭科の授業2000

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子, 他21名
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      教育図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Journal Article] 教科教育の特性と今日的意味について-教育界の外からの家庭科への肯定的言説をもとに2023

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      年報・家庭科教育研究(大学家庭科教育研究会編)

      Volume: 40 Pages: 73-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02652
  • [Journal Article] 日本の家庭科における授業研究の形態,目的と構造-研究組織の特徴に焦点をあてて-2023

    • Author(s)
      貴志倫子,一色玲子、荒井紀子、井元りえ、羽根裕子、鈴木真由子、亀井佑子、神澤志乃
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 72(5) Pages: 85-97

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Journal Article] 教科教育の特性と今日的意味について-教育界の外からの家庭科への肯定的言説をもとに2023

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      年報・家庭科教育研究(大学家庭科教育研究会編)

      Volume: 40 Pages: 73-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Journal Article] 実践的推論プロセスに基づく高校家庭科学習-米国オハイオ州における実践より-2023

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Journal Title

      教科教育学論集(大阪教育大学教科教育学研究会)

      Volume: 21 Pages: 1-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02652
  • [Journal Article] 18歳成年にむけて家庭科でつけたい力-生活リテラシーを育む-2023

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科(全国家庭科教育協会)

      Volume: No.681-72巻 Pages: 1-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Journal Article] 家庭科教育の特性と今日的意味について2023

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      年報・家庭科教育研究

      Volume: 40 Pages: 73-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Journal Article] 18歳成年にむけて家庭科でつけたい力-生活リテラシーを育む-2023

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科(全国家庭科教育協会)

      Volume: No.681-72巻 Pages: 1-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02652
  • [Journal Article] 実践的推論プロセスに基づく高校家庭科学習-米国オハイオ州における実践より-2023

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Journal Title

      教科教育学論集(大阪教育大学教科教育学研究会)

      Volume: 21 Pages: 1-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科カリキュラムの視点と構造ー2010年代の教育改革を背景とした比較考察ー2022

    • Author(s)
      荒井紀子、貴志倫子、井元りえ、一色玲子、羽根裕子、鈴木真由子、亀井佑子、神澤志乃
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64(4) Pages: 244-255

    • NAID

      40022824872

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科カリキュラムの視点と構想-2010年代の教育改革を背景とした比較考察-2021

    • Author(s)
      荒井紀子・貴志倫子・井元りえ・一色玲子・羽根裕子・鈴木真由子・亀井佑子・神澤志乃
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64-4 Pages: 244-255

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Journal Article] 全国的な家庭科教員組織における授業実践報告からみた学力の分析2019

    • Author(s)
      井元りえ、羽根裕子、亀井佑子、神澤志乃、荒井紀子、貴志倫子、鈴木真由子、一色玲子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 62(3) Pages: 160-169

    • NAID

      130007935469

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Journal Article] 現代社会の課題と家庭科教育の役割―市民社会の担い手を育てる家庭科―2019

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 62(1) Pages: 43-47

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Journal Article] 現代社会の課題と家庭科教育の役割―市民社会の担い手を育てる家庭科―2019

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 第62巻第1号 Pages: 43-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Journal Article] Lesson Study in Home Economics in Japan:Possibility and Future Tasks2018

    • Author(s)
      Noriko Arai
    • Journal Title

      International Conference Report “Toward Quality Improvement in Home Economics Education:Bridging Japan and the world through perspectives on lesson study"

      Volume: 0 Pages: 23-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Journal Article] 高等学校家庭科で育てたい資質・能力と探究的な学びのデザイン2018

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: No.989 Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Journal Article] 「深い学び」を達成する家庭科の授業とは2018

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      学校教育(広島大学付属小学学校 学校教育研究会)

      Volume: 1206 Pages: 6-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Journal Article] A study of Japanese lesson study in home economics.2017

    • Author(s)
      Noriko Kishi, Noriko ARAI, Rie Imoto, Yuko Kamei,Yuko Hane, Reiko Isshiki, Mayuko Suzuki,Shino Kanzawa
    • Journal Title

      International Journal of Home Economics

      Volume: 10(2) Pages: 86-98

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科教育8 北欧の家庭科:消費者市民教育の展開2017

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科(全国家庭科教育協会)

      Volume: 第5号 Pages: 16-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Journal Article] 学習指導要領改訂における教科の役割:家庭科の視点から―家庭科の学びを通して資質・能力をどう獲得するか2016

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      教科教育学会誌

      Volume: 第39巻第3号 Pages: 85-90

    • NAID

      130007790840

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Journal Article] 家政学概論と家庭科教育をつなぐ―生活の変革とその担い手を育てるということ2016

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家政学原論研究(日本家政学会家政学原論部会)

      Volume: No.50 Pages: 48-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(家庭)2015

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 0 Pages: 22-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Journal Article] スウェーデン家庭科教師の問題解決学習に対する意識と現状2015

    • Author(s)
      綿引伴子・荒井紀子・鈴木真由子
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類紀要

      Volume: 7 Pages: 13-21

    • NAID

      120005596352

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] 高等学校学習指導要領実施上の課題とその改善(家庭)2015

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 9月 Pages: 22-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科教育―全体の概論―2015

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科

      Volume: 第1号 Pages: 11-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Journal Article] 諸外国の家庭科教育―全体の概論―2015

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科、全国家庭科教育協会編、平成27年度

      Volume: 第1号 Pages: 11-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Journal Article] 問題解決リテラシーにかかわる家庭科教員の力量形成―教員免許状更新講習におけるプログラム開発とその検証2014

    • Author(s)
      荒井紀子・竹内惠子・松田淑子・鈴木真由子・綿引伴子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 57-3 Pages: 152-162

    • NAID

      110009872602

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] 思考力・判断力・表現力の涵養とパフォーマンス評価―学力と教育評価をめぐる今日的言説と家庭科―2014

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      年報・家庭科教育研究

      Volume: 35 Pages: 1-6

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] Home Economics as Citizenship Education in Japan―The Creative challenge of curriculum and practice2014

    • Author(s)
      Noriko Arai
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 第56巻 第4号 Pages: 228-233

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] 「学力論」と家庭科教育―世界標準の学力論からみえる家庭科教育の可能性と課題2014

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 第65巻第1号 Pages: 37-44

    • NAID

      130004774104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] 今家庭科でつけたい力―思考を育み学びをつなげる2014

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭科

      Volume: 26-3 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] 北陸家庭科研究会にみる家庭科研究の協働性―理論と実践の螺旋型連関とアクションリサーチを中心に2013

    • Author(s)
      荒井紀子・高木幸子・綿引伴子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会北陸地区会30周年記念誌

      Volume: なし Pages: 166-182

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] 家庭科における問題解決的な学習の現状と課題-家庭科教員に対する質問紙調査をもとに2012

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要、第V部門教科教育

      Volume: 第60巻2号 Pages: 57-63

    • NAID

      40019244311

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Journal Article] 「社会参加・問題解決型授業」を通した市民性育成に関する研究ー2011・2012年度協働実践研究プロジェクトでの取り組みからー2012

    • Author(s)
      小玉健太、吉田奈保美、荒井紀子、橋本康弘ほか3名
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 31-42

    • NAID

      120005428407

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] 高等学校家庭科の単位数をめぐる現状と課題-21都道府県の家庭科教員調査を通して2012

    • Author(s)
      野中美津枝・荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子, 他8名
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 第54巻3号 Pages: 57-70

    • NAID

      110009872496

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Journal Article] 家庭科における問題解決的な学習の現状と課題-家庭科教員に対する質問紙調査をもとに-2012

    • Author(s)
      鈴木真由子、荒井紀子、綿引伴子共著
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要第V部門教科教育

      Volume: 60巻2号 Pages: 57-63

    • NAID

      40019244311

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Journal Article] 高等学校家庭科の単位数をめぐる現状と課題-21都道府県の家庭科教員調査を通して-2012

    • Author(s)
      野中美津枝、荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子, 他8名
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 54巻3号 Pages: 226-235

    • NAID

      110009872496

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Journal Article] What did we learn from the 3.11 Disaster and how do we need to reconsider a sustainable life?2012

    • Author(s)
      M. Otake, N. Arai 他 4名
    • Journal Title

      Creating Home Economics Future :The Next 100 Years

      Volume: 1 Pages: 218-227

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Journal Article] これからの家庭科と授業づくり-世界の学力と新指導要領を見据えて-2010

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      技術教室(Journal of Technical Education)

      Volume: No.697 Pages: 8-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Journal Article] これからの家庭科と授業づくり-世界の学力と新学習指導要領を見据えて2010

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Volume
      697号
    • Pages
      88-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Journal Article] 家庭科カリキュラムにおける「家庭生活と家族」の視点と生活科学2009

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      生活経営学研究 44

      Pages: 40-48

    • NAID

      40016598721

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Journal Article] 家庭科カリキュラム開発の視点-世界がもとめる今日的学力と家庭科2007

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      AVANCE、HDD家庭科教育実践講座、理論編、ニチブン

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Journal Article] 家庭科カリキュラム開発の視点-世界がもとめる今日的学力と家庭科2007

    • Author(s)
      荒井 紀子
    • Journal Title

      AVANCE 家庭科教育実践講座 理論編

      Pages: 13-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Journal Article] 人の一生と発達2006

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      家庭総合-明日の生活を築く、資料編

      Pages: 10-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Journal Article] 生活主体を育むカリキュラムの視点と構想2005

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      生活主体を育む(ドメス出版)

      Pages: 42-64

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530576
  • [Journal Article] The New Paradigm of Home Economics Curriculum Creation and Implementation : Nurturing Independence, Cooperation and Citizenship in Everyday Life2005

    • Author(s)
      Noriko ARAI
    • Journal Title

      Home Economics Curriculum which Nurture Independent and Cooperative Citizenship (Domesu syuppan)

      Pages: 42-64

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530576
  • [Journal Article] 市民性のエンパワーメントと家庭科における生活主体の形成2004

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Journal Title

      市民が育つ家庭科(ドメス出版)

      Pages: 62-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530576
  • [Presentation] Application and Reflections of Exploratory Learning in High School Home Economics in Japan during the COVID-19 Pandemic2024

    • Author(s)
      SUZUKI, Mayuko; ARAI, Noriko; WATAHIKI, Tomoko, NAGAI,Satomi,
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXV World Congress
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Presentation] 学習プロセスに着目した中学校「家庭分野」におけるハンバーグ調理実習の授業開発とその効果2024

    • Author(s)
      山崎陽江・荒井紀子・綿引伴子・鈴木真由子・永井敏美・大嶋佳子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2024年度大会(第67回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Presentation] In-service Teacher Training Program Using a Home Economics Class Video Based on Lesson Study2023

    • Author(s)
      Noriko KISHI,Noriko ARAI, Rie IMOTO, Mayuko SUZUKI
    • Organizer
      The21st Biennial international congress of the Asia Regional Association for Home Economics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Presentation] 国際連携によるProfESus.euの教員研修2023

    • Author(s)
      井元りえ・荒井紀子・貴志倫子・鈴木真由子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Presentation] EUにおける1990年代以降のコンピテンシー理論の展開と地蔵可能な生活力形成のための教育2023

    • Author(s)
      荒井紀子・井元りえ・貴志倫子・鈴木真由子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Presentation] Implication and Analysis of Formative Assessment in Home Economics Learning2022

    • Author(s)
      ARAI, Noriko; SUZUKI, Mayuko; WATAHIKI, Tomoko
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXIV World Congress
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02652
  • [Presentation] Lesson Studies for Responsible Living and Consumption in Home Economics Education: A Case Study on the Japanese Middle School2022

    • Author(s)
      KISHI Noriko, ARAI Noriko, IMOTO Rie, SUZUKI, Mayuko, MCSWEENEY Kathryn, KUUSISAARI Hanna
    • Organizer
      the 24th IFHE World Congress 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Presentation] Developing Sustainability lesson content and pedagogy using a Lesson Study approach: Collaborative case study in Japan2022

    • Author(s)
      ARAI Noriko, KISHI Noriko, IMOTO Rie, SUZUKI Mayuko
    • Organizer
      the 24th IFHE World Congress 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Presentation] 教員養成段階の学生はレッスン・スタディに基づく家庭科の授業動画をどう見たか2022

    • Author(s)
      貴志倫子,鈴木真由子,荒井紀子,井元りえ
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02787
  • [Presentation] Implication and Analysis of Formative Assessment in Home Economics Learning2022

    • Author(s)
      ARAI, Noriko; SUZUKI, Mayuko; WATAHIKI, Tomoko
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXIV World Congress
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Presentation] 家庭科学習におけるプロセス評価導入の効果と課題-中学校におけるマイバッグの製作を通して-2021

    • Author(s)
      山崎陽江・荒井紀子・綿引伴子・鈴木真由子・永井敏美・大嶋佳子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2021年度大会(第64回大会)(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02808
  • [Presentation] 家庭科レッスン・スタディをテーマとした国際会議の成果と課題―協議と共有による国際交流の可能性を視点として―2018

    • Author(s)
      羽根裕子,荒井紀子,貴志倫子, 一色玲子,井元りえ, 亀井 佑子, 鈴木真由子, 神澤志乃
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] レッスン・スタディによる生活者育成のための探求型授業の開発-消費生活に視点をあてて2018

    • Author(s)
      神澤志乃,荒井紀子,貴志倫子, 鈴木真由子,井元りえ,一色玲子, 亀井 佑子, 羽根裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] 家庭科研究グループによる授業研究と教師の変容2017

    • Author(s)
      一色玲子,神澤志乃,荒井紀子,貴志倫子,井元りえ,亀井佑子,鈴木真由子,羽根裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] A Lesson Study Model Proposed for Home Economics Education2017

    • Author(s)
      Mayuko SUZUKI, Noriko Kishi, Noriko Arai, Yuko Hane, Rie Imoto, Rieko Issiki, Shino Kanzawa, Yuko Kamei
    • Organizer
      The19th Biennial international congress of the Asia Regional Association for Home Economics 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] フィンランドにおける教育改革と家庭科:コンピテンス、学習目標、評価に焦点を当てて2017

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2017年度大会(第60回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Presentation] Comparative Analysis of Current Home Economics Curriculums Worldwide: Focusing on Competencies and Peer Learning System among Teachers2016

    • Author(s)
      Noriko ARAI, Noriko KISHI, Rie IMOTO, Yuko HANE, Reiko ISSIKI, Yuko KAMEI, Shino KANZAWA, Mayuko SUZUKI
    • Organizer
      The 23rd IFHE World Congress 2016
    • Place of Presentation
      Daejeon, Korea
    • Year and Date
      2016-07-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] Lesson improvement through lesson studies and effects of improvements: Ideas for cooking practice emphasizing language activities2016

    • Author(s)
      Mayuko SUZUKI, Noriko KISHI, Noriko ARAI, Yuko HANE, Rie IMOTO, Rieko ISSIKI, Shino KANZAWA, Yuko KAMEI
    • Organizer
      The 23rd IFHE World Congress 2016
    • Place of Presentation
      Daejeon, Korea
    • Year and Date
      2016-07-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] General Academic Ability Fostered by Home Economics Lessons Developed in ‘lesson study’: Evidence from Elementary, Junior High, and High School Reports2016

    • Author(s)
      Rie IMOTO, Yuko HANE, Yuko KAMEI, Shino KANZAWA, Noriko KISHI,Noriko ARAI, Reiko ISSHIKI, Mayuko SUZUKI
    • Organizer
      The 23rd IFHE World Congress 2016
    • Place of Presentation
      Daejeon, Korea
    • Year and Date
      2016-07-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] イングランドにおける「レッスン・スタディ」の動向-ロンドン市の教育委員会及び中等学校の食関連授業などの事例研究を基に2016

    • Author(s)
      井元りえ、荒井紀子、一色玲子、亀井佑子、神澤志乃、貴志倫子、鈴木真由子、羽根裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] グローバルな視野で世界の家庭科をつなぐ ーレッスン・スタディを中心とした日本からの発信と交流2016

    • Author(s)
      貴志倫子、荒井紀子、一色玲子、井元りえ、亀井佑子、神澤志乃、鈴木真由子、羽根裕子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会例会
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2016-12-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] How Japanese Teachers Improve their Teaching Skills through Lesson Study: A Case Study of Home2016

    • Author(s)
      Noriko KISHI,Mayuko SUZUKI, Noriko ARAI , Yuko HANE , Rie IMOTO , Reiko ISSHIKI , Yuko KAMEI , Shino KANZAWA
    • Organizer
      The 23rd IFHE World Congress 2016
    • Place of Presentation
      Daejeon, Korea
    • Year and Date
      2016-07-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] スウェーデンの家庭科教育における「真正の評価」-子どもの主体的学習とパフォーマンス評価の構造を視点として-2015

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2015年度大会(第58回大会)
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04417
  • [Presentation] 「レッスン・スタディ」の国際的動向と日本における家庭科の授業研究2015

    • Author(s)
      一色玲子,荒井紀子,貴志倫子,井元りえ,亀井佑子,鈴木真由子,羽根裕子,神澤志乃
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] CHARACTERISTICS OF JAPANESE LESSON STUDY IN  HOME ECONOMICS: A SURVEY ON TYPES AND METHODS2015

    • Author(s)
      Noriko KISHI,Noriko ARAI, Rie IMOTO, Yuko KAMEI, Yuko HANE, Reiko ISSHIKI, Mayuko SUZUKI,Shino KANZAWA
    • Organizer
      The18th Biennial international congress of the Asia Regional Association for Home Economics 2015
    • Place of Presentation
      香港教育学院
    • Year and Date
      2015-08-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03505
  • [Presentation] スウェーデンの中学校家庭科における思考を促す食の授業―マリア・フェルド教諭の授業を事例として2013

    • Author(s)
      綿引伴子、荒井紀子、鈴木真由子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第56回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] 生徒の思考を深める授業構造と授業方略―問題解決のプロセスを重視した住領域の授業実践をもとに2013

    • Author(s)
      荒井紀子、吉田奈保美、大嶋佳子、塚倉知美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第56回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] 問題解決リテラシーにかかわる家庭科教員の力量形成のためのプログラム開発-教員免許状更新講習を事例として-2011

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子, 他2名
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] 実践的推論プロセスを取り入れた授業実践-オハイオ州Bellfontaine高校「人間関係プロジェクト」の実践をもとに2011

    • Author(s)
      綿引伴子・荒井紀子・鈴木真由子
    • Organizer
      平成24年度日本家庭科教育学会例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] 実践的推論プロセスを取り入れた授業実践-オハイオ州Bellefontaine高校「人間関係プロジェクト」の実践をもとに-2011

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2011年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] 問題解決リテラシーにかかわる家庭科教員の力量形成のためのプログラム開発-教員免許状更新講習を事例として2011

    • Author(s)
      荒井紀子・竹内惠子・松田淑子・鈴木真由子・綿引伴子
    • Organizer
      平成23年度日本家庭科教育学会大会
    • Place of Presentation
      長崎崎大学長崎崎大学長崎大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] 家庭科における問題解決的な学習の現状と課題-現場教師は何を求めているか2010

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Organizer
      平成22年度日本家庭科教育学会大会例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] 家庭科における問題解決的な学習の現状と課題-現場教師は何を求めているか2010

    • Author(s)
      荒井紀子、鈴木真由子、綿引伴子
    • Organizer
      平成22年度日本家庭科教育学会例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] REASONモデルを活用した思考を深める高校家庭の授業構想と実践2009

    • Author(s)
      塚倉知美, 大嶋佳子, 荒井紀子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] REASONモデルを活用した思考を深める高校家庭の授業構想と実践2009

    • Author(s)
      塚倉知美・大嶋佳子・荒井紀子
    • Organizer
      平成21年度日本家庭科教育学会大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530980
  • [Presentation] 批判的思考を育む小学校住居の授業2008

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Organizer
      第51回日本家庭科教育学会大会
    • Place of Presentation
      静岡県コンベンションアーツセンター
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Presentation] A new paradigm of contemporary theory of competencies and home economics2008

    • Author(s)
      Noriko Arai, Tomomi Tukakura
    • Organizer
      XXI. World Congress of International federation for home economics
    • Place of Presentation
      Lucerne, Switzerland
    • Year and Date
      2008-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Presentation] A new paradigm of Contem-porary theory of competencies and home economics2008

    • Author(s)
      Noriko Arai
    • Organizer
      XXI World Congress of International Federation for Home Econo-mics
    • Place of Presentation
      Switzerland
    • Year and Date
      2008-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530691
  • [Presentation] 国際的研究活動の事例報告―北欧との研究から

    • Author(s)
      荒井紀子
    • Organizer
      日本家政学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] 実践的推論プロセスに基づく米国家庭科の授業―地域と連携した「食」の問題解決プロジェクト

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2013年度例会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] 「人とかかわる力」の育成を重視した家庭科授業開発

    • Author(s)
      吉村祐美、荒井紀子、大嶋佳子、塚倉知美
    • Organizer
      日本家庭科教育学会平成24年度例会
    • Place of Presentation
      東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] Effects of the Reduction of Home Economics Credits and Teachers' Views on the Curriculum: The Case of Japanese Senior High Schools

    • Author(s)
      M. Nonaka, N. Arai, M. Suzuki, T. Watahiki 他8名
    • Organizer
      Internationa Federation for Home Economics XXII World Congress
    • Place of Presentation
      Melborne, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] Home Economics as Citizenship Education - The Creative Challenge of Curriculum and Practice-

    • Author(s)
      Noriko Arai
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXII World Congress
    • Place of Presentation
      Melborne, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] 授業『学校を設計しよう』 における生徒の協働と思考の深まり―問題解決プロセスに於いて解決案の練り上げを可能にする授業方略―

    • Author(s)
      荒井紀子・佐藤恵美・清水美歩路
    • Organizer
      第57回日本家庭科教育学会大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] How to nurture equal partnerships between students through home economics education ―Focusing on Teen Date Abuse―

    • Author(s)
      Noriko Arai・Kaoru Arakawa
    • Organizer
      International Federation for Home Economics: Council 2014
    • Place of Presentation
      London, Canada
    • Year and Date
      2014-07-22 – 2014-07-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] The 2011 East Japan Earthquake and Home economics education:Lesson from the desaster on Competencies to be developed

    • Author(s)
      Noriko Arai
    • Organizer
      International Federation for Home Economics XXII World Congress
    • Place of Presentation
      Melborne, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • [Presentation] 家庭科における問題解決的な学習の効果と課題―教員に対するインタビュー調査より―

    • Author(s)
      鈴木真由子、荒井紀子、綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531190
  • 1.  SUZUKI Mayuko (60241197)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 64 results
  • 2.  WATAHIKI TOMOKO (90262542)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 39 results
  • 3.  KISHI Noriko (60346468)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 4.  井元 りえ (30412612)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 5.  MORI Toru (20182199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  OKUNO Shin-ichi (60281028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  IREI Mitsuyuki (00456435)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SOUKURA Kei (20154685)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TERAO Takeo (70217412)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KUMAGAI Takayukki (10115298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MITSUHASHI Yoshinori (20157556)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  WATANABE Ayako (70175082)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  YAMADA Aya (50174701)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SATO Sono (80154061)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MATUOKA Eiko (20126709)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  TOKUMARU Sadako (00293267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  KAMIKAWA Yasuko (50143839)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  亀井 佑子 (90557331)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 19.  羽根 裕子 (00748098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 20.  一色 玲子 (30582241)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 21.  KANZAWA Shino
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 13 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi