• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sugai Hiroyuki  菅井 裕行

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SUGAI Hiroyuki  菅井 裕行

Less
Researcher Number 90290890
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2019: 宮城教育大学, 教育学部, 教授
2008 – 2010: Miyagi University of Education, 教育学部, 教授
2001 – 2003: The National Institution of Special Education, 重複障害教育研究部, 主任研究官
2000: 国立特殊教育総合研究所, 重複障害教育研究部, 主任研究官
1998: 国立特殊教育総合研究所, 重複障害教育研究部, 主任研究官
1996 – 1997: The National Institute of Special Education Department of Education for the Mult, 重複障害教育研究部, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / Educaion
Except Principal Investigator
Special needs education / 教育・社会系心理学 / Educaion
Keywords
Principal Investigator
特別支援教育 / 共創コミュニケーション / コミュニケーション / 視覚聴覚二重障害 / コミュニケーション環境 / ケースストーリー / 共創 / 国際比較 / 実践研究 / ケースストーリー研究 … More / 先天盲ろう / REFLECTIVE PRACTICE / EXPERTISE OF TEACHER / SPECIAL SUPPORT EDUCATION / STUDY OF TEACHING / ON-SITE TRAINING / STAFF DEVELOPMENT / MULTIPLE DISABILITIES / SCHOOL CONSULTATION / コンサルテーション / 重複障害 / 教師の力量形成 / 反省的実践 / 教師の専門性 / 授業研究 / オンサイト研修 / 専門研修 / 重複障害教育 / 学校コンサルテーション / 先天性盲ろう児 / 調査研究 / 言語発達 / 先天性盲ろう / 教育実践 / マルチメディア教材 / 現職教育 / 盲聾 … More
Except Principal Investigator
コミュニケーション / Communication / Deafblindness / Interaction / Co-Construction of Word / Emergence of Meaning / Negotiation / 語い / 意味 / 言語行動 / 視覚聴覚二重障害 / 盲ろう / インタラクション / 語の共同形成 / 意味の生成 / ネゴシエーション / Locomotion / Exploratory Behavior / Dual Sensory Disability / Deaf-blindness / 移動 / 探索活動 / 視覚・聴覚二重障害 / 盲聾二重障害 / 英国 / オランダ / 国際情報交換 / ビデオクリップ / エピソード / データベース構築 / 共創コミュニケション / 先天性盲ろう児 / Narrative / Meaning Making / Triadic Interaction / Dyadic Interaction / エピソード記述 / 実践事例 / データベース / 先天盲ろう / 共創コミュニケーション / 特別支援教育 / 情報通信技術 / 脊髄性筋萎縮症 / 代替コミュニケーション / 重度運動障害 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  A study on formation and promotion of co-creating communication in congenital deafdlind childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGAI HIROYUKI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Data base of co-creative communication with children who are congenital deafblind

    • Principal Investigator
      TSUCHIYA Yoshimi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  A survey research on European perspective of co-creating communication for congenital deafblind childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGAI Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Study on development of teaching materials(toys)for severe motor disabilities.-from the viewpoints of education for special needs education-

    • Principal Investigator
      MURAKAMI Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  STUDY ON SCHOOL CONSULTATION AND STAFF DEVELOPMENT FOR TEACHERS OF PUPILS WITH MULTIPLE DISABILITIESPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGAI Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      THE NATIONAL INSTITUTE OF SPECIAL EDUCATION
  •  Clinical Study on Negotiation as Process of Emergence of Meaning and/or Co-Construction of Word with Children with Congenital Deafblindness

    • Principal Investigator
      TSUCHIYA Yoshimi
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
      National Institute of Special Needs Education
  •  盲聾二重障害児の教育担当者の現職教育マルチメディア教材の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      菅井 裕行
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Action Research on Mutual Relation between Development of Communicative Behavior and Development of Exploratory Behavior of Children With Profound Deaf-Blindness.

    • Principal Investigator
      TSUCHIYA Yoshimi
    • Project Period (FY)
      1994 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education

All 2019 2018 2017 2016 2015 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 新版キーワードブック特別支援教育インクルーシブ教育時代の基礎知識2019

    • Author(s)
      玉村公二彦、黒田学、向井啓二、平沼博将、清水貞夫編、菅井裕行(分担執筆)
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • ISBN
      9784863422551
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Book] 改訂版特別支援教育への招待2019

    • Author(s)
      宮城教育大学特別支援教育講座編、菅井裕行(分担執筆)
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804156
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Book] 障がいの重い子どもと係わり合う教育 実践事例から読みとく特別支援教育Ⅰ2018

    • Author(s)
      障がいの重い子どもの事例研究刊行会(松田直・岡澤慎一・川住隆一・菅井裕行・土谷良美巳・中村保和)
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347356
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Book] 障がいの重い子どもと係わり合う教育 実践事例から読みとく特別支援教育Ⅱ2018

    • Author(s)
      障がいの重い子どもの事例研究刊行会(松田直・岡澤慎一・川住隆一・菅井裕行・土谷良美巳・中村保和)
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347509
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Book] 先天盲ろうの子どもとの共創コミュニケーションー理論と実際ー2016

    • Author(s)
      土谷良巳・菅井裕行・中村保和・岡澤慎一・笹原未来
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      なし
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Book] はじめての特別支援教育2010

    • Author(s)
      菅井裕行(分担)
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Journal Article] 盲ろう二重障害児教育実践2016

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Journal Title

      宮城教育大学特別支援教育総合研究センター研究紀要

      Volume: 11 Pages: 87-103

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Journal Article] 先天盲ろう児のコミュニケーション発達2016

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Journal Title

      手話学研究

      Volume: 25 Pages: 17-29

    • NAID

      130006286680

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Journal Article] 北欧における人工内耳(スウェーデンを中心に)2011

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Journal Title

      平成22年度研究・実践報告:人工内耳事例報告集

      Volume: 1 Pages: 75-823

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Journal Article] エマヌエル症候群児に対するコミュニケーション支援の試み2010

    • Author(s)
      菅井裕行・金森光紀
    • Journal Title

      宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 5巻

      Pages: 2-17

    • NAID

      120006399895

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Journal Article] エマヌエル症候群児におけるコミュニケーション支援の試み2010

    • Author(s)
      菅井裕行・金森光紀
    • Journal Title

      宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 4(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Journal Article] エマヌエル症候群児におけるコミュニケーション支援の試み2010

    • Author(s)
      菅井裕行・金森光紀
    • Journal Title

      宮城教育大学特別支援教育総合研究センター研究紀要

      Volume: 5 Pages: 40-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Journal Article] 身体接触を拒む盲ろう児とのやりとり形成の試み2008

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Journal Title

      障害児教育学研究 vol.12

      Pages: 50-63

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Presentation] 先天盲ろうにおけるケースストーリー研究Ⅲ2019

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] Dialogue with a child who is congenital deafblind -the initial aspects of two way communication-2019

    • Author(s)
      Hiroyuki Sugai
    • Organizer
      17th Deafblind International World Conference 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 感覚活用が制限される中での対人関係の育ち2019

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Organizer
      重複障がい教育フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 盲ろう二重障害教育の基本と実際2018

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Organizer
      第45回視覚障害教育・心理研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 先天盲ろうにおけるケースストーリー研究Ⅱ(弱視ろうから全盲ろうとなった子どもと家庭へのチームサポートからの考察)2018

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 共同活動の形成と共創コミュニケーション2018

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Organizer
      重複障がい教育フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 盲ろう二重障害の子どもの理解と指導2017

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Organizer
      第44回視覚障害教育・心理研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 先天盲ろうにおけるケースストーリー研究Ⅰ(卒後の係わり合い)2017

    • Author(s)
      菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 重症心身障害児(者)との教育的係わり合いの共創2016

    • Author(s)
      岡澤慎一・菅井裕行・土谷良巳・武田昌子・中村保和
    • Organizer
      日本発達障害学会第51回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 自主シンポジウム48:先天性盲ろう児との共創コミュニケーションの様相(2)2016

    • Author(s)
      土谷良巳・岡澤慎一・中村保和・菅井裕行・笹原未来
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学朝倉キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531240
  • [Presentation] 先天盲ろう児との共創コミュニケーションの様相2016

    • Author(s)
      中村保和・岡澤慎一・土谷良巳・笹原未来・菅井裕行
    • Organizer
      第54回日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04810
  • [Presentation] 先天盲ろう児との共創コミュニケーションの様相-(3)Meaning makinngに関する実践を巡って-2015

    • Author(s)
      中村保和・岡澤慎一・土谷良巳・菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531240
  • [Presentation] 自主シンポジウム「先天性盲ろう児との共創コミュニケーションへのアプローチ」2012

    • Author(s)
      土谷良巳・岡澤慎一・中村保和・菅井裕行・笹原未来
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場・つくばカピオ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531240
  • [Presentation] ヨーロッパにおける先天性盲ろう児との共創コミュニケーション研究2011

    • Author(s)
      土谷良巳・菅井裕行・岡澤真一・中村保和
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Presentation] ヨーロッパにおける先天性盲ろう児との共創コミュニケーション研究2011

    • Author(s)
      土谷良巳、菅井裕行、岡澤慎一、中村保和、笹原未来
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Presentation] エマヌエル症候群児に対するコミュニケーション支援の試み(1)感覚機能評価と行動観察に基づくコミュニケーション支援に向けて2010

    • Author(s)
      菅井裕行・金森光紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会、
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Presentation] 弱視難聴児との会話の質的変容を目指した実践研究2010

    • Author(s)
      藤原結香・菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Presentation] 先天性盲ろう児へのコミュニケーション支援2009

    • Author(s)
      菅井裕行、中村保和、柴田保之、土谷良巳
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20402068
  • [Presentation] 自主シンポジウム「先天性盲ろう児との共創コミュニケーションの展開(1)」

    • Author(s)
      中村保和・岡澤慎一・笹原未来・土谷良巳・菅井裕行
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学日野キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531240
  • 1.  TSUCHIYA Yoshimi (00142000)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  NAKAMURA Yasukazu (60467131)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 3.  OKAZAWA Shinichi (20431695)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 4.  SASAHARA Miku (90572173)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  MURAKAMI Yoshinori (90261643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SHIBATA Yasuyuki (60196433)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  MATSUKI Kenichi (10157282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  水谷 好成 (40183959)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  松田 直 (60099942)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  高杉 弘之 (20000292)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  後藤 英好
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi