• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MUKAI Rumiko  向井 留実子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Mukai Rumiko  向井 留実子

Less
Researcher Number 90309716
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 名誉教授
2021: 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 準研究員
2016 – 2020: 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授
2014 – 2015: 東京大学, 人文社会系研究科, 教授
2010 – 2011: 愛媛大学, 国際連携推進機構, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
語り / 引用形態 / 分野による違い / アカデミック・ライティング / 引用文 / 引用形態の決定要因 / 段階的な引用指導 / 引用の段階的指導 / 文体 / 研究手法 … More / 論文構造型 / 使い分けの意図 / 分野別特徴 / 指導方法 / 読解力 / 文章の構成 / 文章の展開 / 知識の再構築 / 読解 / 歴史語り / 存在提示 / 直接引用 / 引用個所の判断 / 直接引用と間接引用の複合型 / 非典型的引用 / 引用表現 / 学術的文章の種類 / 論文のタイプ / ライティング教育 / 典型的な引用表現 / 指導者の意識 / 複数文に渡る引用 / 初年次から専門段階への接続 / 解釈 / 語り調 / 初年次から専門への接続 / 引用指導 / 間接引用 … More
Except Principal Investigator
地域日本語教育 / 地域コミュニティ / 日本語教育保障 / リテラシー(識字) / 国際結婚移住女性 / 字体識別力 / 生活者 / 指導デザイン / 紹介動画 / ウェブサイト / カタカナ検索ツール / 文字学習支援 / Kコード / 多文化共生 / アクションリサーチ / 実践コミュニティ / 人材養成・研修 / 日本語ボランティア / 社会教育 / 地域日本語 / 学習支援体制 / リテラシー / 地域コミュニティの開発 / 社会的正義と公正 / リテラシー(識字)の個別性と多様性 / 地方自治体の外国人施策・多文化共生施策 / 日本語学習支援体制の構築 / 日本語教育の公的保障 / 自治体へのアドボカシー / ジェンダーと社会参加 / 外国人散在地域における日本語教育施策モデル / 外国人のリテラシー / 外国人支援人材の育成 / 日本語学習支援体制の整備 / 地方自治体の外国人施策 / 生活者としての外国人 / 国際結婚移住女性の社会参加 / ジェンダー / 自治体による日本語教育体制整備 / 文化庁スタートアッププログラム / 日本語教室空白地域 / 国際結婚移住女性のキャリア形成 / 外国人のリテラシー(識字) / 地域課題 / 国際結婚による移住 / 職業の獲得 / 日本語学習機会と日本語教育 / 移民政策と言語保障 / 受け入れ態勢/体制の整備 / 社会参加 / 日本語教育 / 地域住民への多文化教育 / 社会正義(social justicce) / 定住外国人 / 公的政策と支援の欠如 / 地域住民と公的機関へのアドボカシー / 社会的正義(social justice) / 政策と制度の欠如 / 地域コミュニティの受け入れ態勢 / 社会正義 (social justice) / 公正性 (equity) / 外国人の社会参加 / アカデミック・ジパニーズ教育 / JLC日本語スタンダーズ2009 / 社会・環境(企業・組織の社会的責任) / 組織・集団(収益性・合理性の追求) / スキル / 「報告」場面 / アカデミック・ジャパニーズ教育 / ビジネス日本語教育 / アジア人財資金構想 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  A Study on Character Learning Support Methods to Improve Character Identification Skills of Foreign Residents in Japan

    • Principal Investigator
      中村 かおり
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Takushoku University
  •  A Study on Classifying the Morphology and Elucidating the Function of Quotations for Teaching Academic WritingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      向井 留実子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Building a Community for Human Resource Development for Japanese Language Education in Ehime Prefecture

    • Principal Investigator
      高橋 志野
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ehime University
  •  Survey and research on indirect citation instruction in academic writingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mukai Rumiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  A study on Establishment of Learning Support Structure and Regional Community for Ensuring the Literacy of Immigrant Women

    • Principal Investigator
      SHINYA Makiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Osaka Sangyo University
  •  A Study on Japanese Literacy of Foreign Residents in Japan and Their Integration into the Local Society

    • Principal Investigator
      Shinya Makiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Osaka Sangyo University
  •  Company-Academia-Conventional Japanese Language Education : Towards the Development of a New, Fusion-type Model for Business Japanese Language Education

    • Principal Investigator
      KANZAKI Michitaro
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Kochi University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 地方発 外国人住民との地域づくり―多文化共生の現場から2019

    • Author(s)
      徳田剛 (著、編集)、二階堂裕子 (著、編集)、魁生由美子 (著、編集)、 武田里子、高畑幸、大森典子、髙橋志野、新矢麻紀子、向井留実子、棚田洋平、大村昌枝、田村周一、一條玲香、堀西雅亮、大黒屋貴稔 (著)
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771031494
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Journal Article] Issues in Securing New People for Local Volunteer Japanese Language Organizations2023

    • Author(s)
      高橋志野・向井留実子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 30 Issue: 1 Pages: 24-25

    • DOI

      10.19022/jlem.30.1_24

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00667
  • [Journal Article] 大学におけるアカデミック・ライティング指導を考える<座談会「アカデミック・ライティングにおける引用指導について」報告>2023

    • Author(s)
      向井留実子・近藤裕子・中村かおり
    • Journal Title

      山梨学院大学紀要「標」

      Volume: 創刊号 Pages: 93-106

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Journal Article] 「生活者としての外国人」の漢字字体習得に向けたKコードの活用2022

    • Author(s)
      高橋志野, 向井留実子, 中村かおり, 伊藤江美
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 29(1) Pages: 108-109

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00667
  • [Journal Article] 文章理解過程と要約文に見られる学習者の文化的背景と読解方略の影響2022

    • Author(s)
      中村かおり・近藤裕子・向井留実子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 2021日本語教育シンポジウム 第24回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム報告・発表論文集

      Volume: 25 Pages: 579-583

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Journal Article] レポート・論文作成のための引用指導の課題ー初年次生と大学院生に対する 引用箇所判断の調査から2022

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 13 Pages: 121-136

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Journal Article] 読解学習を論理的な文章作成につなぐための一考察2020

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(2) Pages: 8-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Journal Article] 読解力の高い日本語学習者はエッセイの論理性をどのように再構築するか2019

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(1) Pages: 46-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察 ―ソーシャル・サポートという視点からー2016

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Journal Title

      The Journal CAJLE

      Volume: 17

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察―ソーシャル・サポートという視点から2016

    • Author(s)
      向井留実子・新矢麻紀子・高橋志野
    • Journal Title

      Journal CAJLE(Canadian Association for Japanese Language Education)

      Volume: vol.17 Pages: 44-62

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の書字言語習得支援に関する一考察―ソーシャル・サポートという視点から2016

    • Author(s)
      向井留実子・新矢麻紀子・高橋志野
    • Journal Title

      Journal CAJLE (Canadian Association for Japanese Language Education)

      Volume: vol.17 Pages: 44-62

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の文字習得はなぜ進まないのか: Why don’t immigrant women in international marriages study Japanese reading and writing?2015

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Journal Title

      CAJLE2015 Proceedings

      Volume: なし Pages: 183-191

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性への文字学習支援2015

    • Author(s)
      向井留実子
    • Journal Title

      東京大学文学部次世代人文学開発センター研究紀要 文化交流研究

      Volume: 28 Pages: 23-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Presentation] 地域日本語支援者育成を目指したアクションリサーチ―メールによる情報提供を通してー2024

    • Author(s)
      髙橋志野・向井留実子・新矢麻紀子
    • Organizer
      ICJLE 2024 日本語教育国際研究大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00667
  • [Presentation] 日本の地方部における日本語教育人材育成に向けた実践コミュニティ構築2023

    • Author(s)
      髙橋志野・向井留実子・新矢麻紀子
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会・国際繋生語大会(JSAA-ICNTJ 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00667
  • [Presentation] 学術的文章における引用形態の使い分けに関する調査報告―文学を専門とする研究者へのインタビュー結果から―2023

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      専門日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] アカデミック・ライティング初学者に向けた引用指導の課題2023

    • Author(s)
      近藤裕子・中村かおり・向井留実子
    • Organizer
      豪州日本研究学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 学術論文の分野別特徴についての一考察―構造、テンスアスペクト形式、文の機能の観点から―2023

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      東アジア日本語教育・日本文化研究学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00625
  • [Presentation] 日本の地方部における日本語教育人材育成に向けた実践コミュニティ構築2023

    • Author(s)
      髙橋志野・向井留実子・新矢麻紀子
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会 /国際繋生語大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00667
  • [Presentation] 文学研究者を対象とした引用形態の使い分け意図に関する調査報告2023

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00625
  • [Presentation] 初年次ライティング教育から専門教育への接続の課題2022

    • Author(s)
      近藤裕子、中村かおり、向井留実子
    • Organizer
      第28大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 書き手の意図から見た引用形態の使い分け2022

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      東アジア日本語教育・日本文化研究学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 学術論文における「~によると」「~によれば」の使用環境2022

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 学術論文における引用表現としての「ように」の使用環境2022

    • Author(s)
      向井留実子、中村かおり、近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 文章作成のための引用指導における引用文の捉え方についての一考察2022

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語/日本語教育研究会 第14回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 社会学系の学術論文に見られる引用形態とその傾向2021

    • Author(s)
      向井留実子、中村かおり、近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 学術的文章の非典型的引用をめぐる一考察2021

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 文章理解過程と要約文に見られる学習者の文化的背景と読解方略の影響2021

    • Author(s)
      中村かおり、近藤裕子、向井留実子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 初年次の日本人学生が引用箇所を判断する際の困難点2021

    • Author(s)
      近藤裕子・中村かおり・向井留実子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 学術的文章の非典型的引用をめぐる一考察2021

    • Author(s)
      向井留実子、中村かおり、近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 文章理解過程と要約文に見られる学習者の文化的背景と読解方略の影響2021

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 留学生は学術的文章の引用箇所をどのように判断しているか2020

    • Author(s)
      向井留実子・中村かおり・近藤裕子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 発話思考法による大学生の読解過程に関する調査2020

    • Author(s)
      近藤裕子・中村かおり・向井留実子
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 読解学習を論理的な文章作成につなぐための一考察2020

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      第54回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 日本人院生による日本語教育と専門教育をつなぐ留学生向け講座の試み2019

    • Author(s)
      向井留実子
    • Organizer
      日本教育工学会 研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Presentation] 国際結婚移住女性のライフステージに合わせた日本語支援とは2019

    • Author(s)
      向井留実子・髙橋志野
    • Organizer
      日本語教育学会 2019年度第2回支部集会【四国支部】
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の日本社会参加への可能性と日本語教育専門家の役割2019

    • Author(s)
      髙橋志野・新矢麻紀子・向井留実子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会 交流ひろば
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Presentation] 読解力の高い日本語学習者はエッセイの論理性をどのように再構築するか2019

    • Author(s)
      中村かおり・向井留実子・近藤裕子
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00731
  • [Presentation] 日本語教室空白地帯での国際結婚移住女性向け漢字教室の試み2017

    • Author(s)
      新矢麻紀子・向井留実子・棚田洋平・高橋志野
    • Organizer
      日本語教育学会 2017年度第9回支部集会【四国支部】
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02828
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の漢字学習を支援する地域日本語教室の試みと課題2014

    • Author(s)
      高橋志野、向井留実子、新矢麻紀子
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Presentation] 国際結婚移住女性への文字学習支援 ―多様な学習レディネスとニーズに着目して―2014

    • Author(s)
      向井留実子、高橋志野、新矢麻紀子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会(JLEM)
    • Place of Presentation
      藤女子大学
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • [Presentation] 国際結婚移住女性の文字学習はなぜ進まないのか Why don't immigrant women in international marriages study Japanese reading and writing?

    • Author(s)
      向井留実子、新矢麻紀子、高橋志野
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会(Canadian Association for Japanese Language Education(CAJLE))
    • Place of Presentation
      Simon Fraser University at Harbour Centre, Vancouver, Canada
    • Year and Date
      2015-08-20 – 2015-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25580118
  • 1.  高橋 志野 (30363261)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  Shinya Makiko (70389203)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 3.  棚田 洋平 (00639966)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  中村 かおり (70774090)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 5.  近藤 裕子 (70734507)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 6.  KANZAKI Michitaro (90304071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SYORAKU Ai (40467676)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  HASHIMOTO Satoshi (90466920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  佐々木 整 (80276675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi