• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kuriyama Naoko  栗山 直子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Naoko Kuriyama  栗山 直子

KURIYAMA Naoko  栗山 直子

齊藤 直子  サイトウ ナオコ

Less
Researcher Number 90361782
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京科学大学, リベラルアーツ研究教育院, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 助教
2016: 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 助教
2015: 東京工業大学, 大学院社会理工学研究科, 助教
2013 – 2015: 東京工業大学, 社会理工学研究科, 助教
2007 – 2011: 東京工業大学, 大学院・社会理工学研究科, 助教
2005: 東京工業大学, 大学院社会理工学研究科, 助手
2003 – 2005: 東京工業大学, 大学院・社会理工学研究科, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Educational technology / 教育・社会系心理学 / Experimental psychology / Intelligent informatics / Social psychology
Keywords
Principal Investigator
思考力 / 批判的思考 / 思考力育成 / 初等教育 / プログラミング教育 / 論理的思考 / 問題解決 / 試行錯誤 / 情報教育 / プログラミング的思考力 … More / 教育実践 / ICT教育 / 教育工学 / 小学生 / STEAM教育 / ICT活用 / プログラミング学習 / プログラミング的思考 / 理数科教育 / 教材開発 / 学習動機 / 教科教育 / 理科 / プログラミング / カリキュラム開発 … More
Except Principal Investigator
意思決定 / e-learning / 後悔 / Gaming Method / Cooperative Learning / Practive Teaching / System Development / Teacher Training / Instructional Activities Game / Instructional Design / 教授意図 / 学習者モデル / 教材知識 / 言語処理 / ゲーミング手法 / 共同学習 / 教育実習 / システム開発 / 教師教育 / 教授活動ゲーム / 授業設計 / high school student / entrance examination / causal attribution / career guidance / regret / career decision making / decision making / 認知的不協和 / 進路 / 高校生 / 大学受験 / 原因帰属 / 進路指導 / 進路選択 / 能画像解析 / 割合錯誤 / 脳画像解析 / リスクコミュニケーション / 認知心理学 / リスク知覚 / 言語生成・理解 / 状況依存対話 / 対話システム / 幾何パズル / 視線情報 / 協調作業対話 / 自然言語処理 / 参照表現 / 恥 / 罪悪感 / 個人差 / 後悔対処 / 社会問題 / 適応的行動 / 対処 / 感情 / リスク認知 / 共分散構造分析法 / ストレス対処 / 犯罪不安 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  Survey of Thinking Skills Developed by Children in Programming Learning and Ripple EffectsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Naoko Kuriyama
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Development of a science and mathematics education package using programming in primary educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kuriyama Naoko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Brains recognizing risk: Brain-imaging analysis of ratio bias phenomenon and communicative applications

    • Principal Investigator
      Yamagishi Kimihiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Experimental psychology
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Understanding and generation of referring expressions using gaze

    • Principal Investigator
      TOKUNAGA Takenobu
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Cognitive-Affective Decision-Making Process in the Fear of Crime

    • Principal Investigator
      UEICHI Hideo
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of "Instructional Activities Game" for supporting student teachers who go to practice teaching from comprehensive universities.

    • Principal Investigator
      MATSUDA Toshiki
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Modeling cognitive-emotional processes in career decision making

    • Principal Investigator
      KUSUMI Takashi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyoto University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教師と学生が知っておくべき教育方法論・ICT活用2022

    • Author(s)
      武田 明典、村瀬 公胤(分担執筆:栗山直子)
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306761
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Book] 6さいからはじめる プログラミングの考え方2021

    • Author(s)
      栗山直子・森秀樹・齊藤貴浩(監修:西原明法)
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      株式会社アルク
    • ISBN
      9784757436985
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Journal Article] 小学校のプログラミング教育の効果の検証2021

    • Author(s)
      栗山直子, 森秀樹, 齊藤貴浩, 西原明法.
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション(コンピュータ利用教育学会)

      Volume: 50 Pages: 27-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Journal Article] プログラミング教育の授業実践に対する小中学校教員の期待と意欲2020

    • Author(s)
      楠見 孝,西川一二, 齊藤貴浩, 栗山直子.
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol44 No.2 Pages: 265-275

    • NAID

      130007926374

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Journal Article] REX-J : Japanese referring expression corpus of situated dialogs2010

    • Author(s)
      Phlipp Spanger, Masaaki Yasuhara, Ryu Iida, Takenobu Tokunaga, Asuka Terai, Naoko Kuriyama
    • Journal Title

      Language Resources and Evaluation

      Volume: 46 Issue: 3 Pages: 461-491

    • DOI

      10.1007/s10579-010-9134-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Journal Article] REX-J : Japanese referring expression corpus of situated dialogs2010

    • Author(s)
      Philipp Spanger, Masaaki Yasuhara, Ryu lida, Takenobu Tokunaga, Asuka Teral, Naoko Kuriyama
    • Journal Title

      Language Resources and Evaluation (Online First)

      Volume: 10. 1007/s10579-010-9134-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] プログラミング教育に対する小学生保護者の期待(2):2時点調査に基づく父親と母親の差の検討2023

    • Author(s)
      楠見 孝, 西川一二, 齊藤貴浩, 栗山直子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Presentation] プログラミング教育に対する小学生保護者の期待2020

    • Author(s)
      楠見孝, 西川一二, 齊藤貴浩, 栗山直子.
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Presentation] プログラミング教育に対する小中学校教員の期待と意欲2019

    • Author(s)
      楠見 孝・西川一二・齊藤貴浩・栗山直子
    • Organizer
      日本教育工学会 第35回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Presentation] Trial of Programming Education for Junior High-school Students by Using Bipedal Robots, The 4th International STEM Education Conference2019

    • Author(s)
      Takahiro, KURIYAMA Naoko, MORI Hideki, NISHIHARA Akinori
    • Organizer
      The 4th International STEM Education 2019 Proceedings, pp. 312-318, July 2019.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Presentation] プログラミング的思考力テスト(小学生版 Ver.1)の開発と検証-Pepper プログラミング教育における効果検証-,2018

    • Author(s)
      栗山 直子, 森 秀樹, 齊藤 貴浩, 前川 眞一, 西原明法, 安東 幸治, 宮川 拓也, 門脇 哲太郎, 塩澤 駿, 宮北 幸典, 山崎成歩, 川原田康文.
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Presentation] Pepper を用いたプログラミング教育の教員への影響-Pepper プログラミング教育における効果検証-2018

    • Author(s)
      齊藤 貴浩, 栗山 直子, 森 秀樹, 西原 明法, 前川 眞一, 安東 幸治, 宮川 拓也, 門脇 哲太郎, 塩澤 駿, 宮北 幸典, 山崎成歩, 川原田康文.
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01049
  • [Presentation] 初等教育におけるプログラミング学習のカリキュラム開発に向けて-4年生の「関節のはたらき」に関わる低学年プログラミング学習カリキュラム-2016

    • Author(s)
      栗山直子,齊藤貴浩,森秀樹,西原明法
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350268
  • [Presentation] Curriculum Development in Programming Education for Elementary School Subjects2016

    • Author(s)
      Kuriyama, N., Saito, T., Mori, H., & Nishihara, A.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      横浜国際会議場
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350268
  • [Presentation] 小学校のプログラミング学習における理解度と 批判的思考態度の関係についての一検討2016

    • Author(s)
      伊藤 満里奈, 森田 裕介, 齊藤 貴浩, 森 秀樹, 栗山 直子, 西原 明法
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350268
  • [Presentation] 小学校におけるプログラミング教育の取り組み 実践授業:小学1年生「ゾウの足の動きを再現しよう」2015

    • Author(s)
      栗山 直子,齊藤 貴浩,仲谷 佳恵,西原 明法
    • Organizer
      教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350268
  • [Presentation] Using metaphors in collaborative problem solving : An eye-movement analysis2011

    • Author(s)
      Asuka Terai, Naoko Kuriyama, Masaaki Yasuhara, Takenobu Tokunaga, Kimihiko Yamagishi, Takashi Kusumi
    • Organizer
      Proceedings of International Workshop on Dual Eye Tracking in CSCW(DUET 2011)
    • Place of Presentation
      Aarhus
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 共同問題解決における比喩の利用-視線情報に基づく検討2011

    • Author(s)
      寺井あすか, 栗山直子, 安原正晃, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 共同問題解決における比喩の利用-視線情報に基づく検討2011

    • Author(s)
      寺井あすか, 栗山直子, 安原正晃, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] コンピュータを介した共同問題解決における発話同定~2者の視線一致とマウスポインタの役割の関係~2011

    • Author(s)
      栗山直子, 寺井あすか, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーション基礎研究
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 共同問題解決における参照表現と視線一致率の関係-参照表現の属性に基づく分析2011

    • Author(s)
      栗山直子, 寺井あすか, 安原正晃, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      日本認知科学会第28回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2011-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] Gaze matching of referring expressions in collaborative problem solving2011

    • Author(s)
      Naoko Kuriyama, Asuka Terai, Masaaki Yasuhara, Takenobu Tokunaga, Kimihiko Yamagishi, Takashi Kusumi
    • Organizer
      Proceedings of International Workshop on Dual Eye Tracking in CSCW(DUET 2011)
    • Place of Presentation
      Aarhus
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 共同問題解決における参照表現と視線一致率の関係-参照表現の属性に基づく分析2011

    • Author(s)
      栗山直子, 寺井あすか, 安原正晃, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      日本認知科学会第28回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2011-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] コンピュータを介した共同問題解決における発話同定~2者の視線一致とマウスポインタの役割の関係~2011

    • Author(s)
      栗山直子, 寺井あすか, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーション基礎研究
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] Using metaphors in collaborative problem solving : An eye-movement analysis2011

    • Author(s)
      Asuka Terai, Naoko Kuriyama, Masaaki Yasuhara, Takenobu Tokunaga, Kimihiko Yamagishi, Takashi Kusumi
    • Organizer
      Proceedings of International Workshop on Dual Eye Tracking in CSCW
    • Place of Presentation
      Arhus, Denmark
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] Gaze matching of referring expressions in collaborative problem solving2011

    • Author(s)
      Naoko Kuriyama, Asuka Terai, Masaaki Yasuhara, Takenobu Tokunaga, Kimihiko Yamagishi, Takashi Kusumi
    • Organizer
      Proceedings of International Workshop on Dual Eye Tracking in CSCW
    • Place of Presentation
      Arhus, Denmark
    • Year and Date
      2011-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] Towards an extrinsic evaluation of referring expressions in situated dialogs2010

    • Author(s)
      Philipp Spanger, lida Ryu, Tokunaga Takenobu, Terai Asuka, Kuriyama Naoko
    • Organizer
      The 6th International Natural Language Generation Conference
    • Place of Presentation
      Trim (Ireland)
    • Year and Date
      2010-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] Towards an Extrinsic Evaluation of Referring Expressions in Situated Dialogs2010

    • Author(s)
      Philipp Spanger, Iida Ryu, Tokunaga Takenobu, Terai Asuka, Kuriyama Naoko
    • Organizer
      Proceedings of the Sixth International Natural Language Generation Conference(INLG 2010)
    • Place of Presentation
      Dublin
    • Year and Date
      2010-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] Effect of gaze matching on collaborative problem solving.2010

    • Author(s)
      Kuriyama Naoko, Terai Asuka, Yasuhara Masaaki, Tokunage Takenobu, Yamagishi Kimihiko, Kusumi Takashi
    • Organizer
      7th International Conference on Cognitive Science
    • Place of Presentation
      北京(中国)
    • Year and Date
      2010-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] Effect of gaze matching on collaborative problem solving2010

    • Author(s)
      Kuriyama Naoko, Terai Asuka, Yasuhara Masaaki, Tokunaga Takenobu, Yamagishi Kimihiko and Kusumi Takashi
    • Organizer
      Proceedings of 7th International Conference on Cognitive Science
    • Place of Presentation
      Beijing
    • Year and Date
      2010-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 共同問題解決時の二者の視線一致が共有知識の形成に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      栗山直子, 寺井あすか, 安原正晃, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      日本認知科学会第27回大会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 共同問題解決における視線の一致が解決過程に及ぼす影響2009

    • Author(s)
      栗山直子, 寺井あすか, 安原正晃, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      日本認知科学会第26回大会
    • Place of Presentation
      藤沢
    • Year and Date
      2009-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 視線情報に基づく共同問題解決における比喩の効果の実験的検討2009

    • Author(s)
      寺井あすか, 栗山直子, 安原正晃, 徳永健伸, 山岸侯彦, 楠見孝
    • Organizer
      日本心理学会第73回
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2009-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300049
  • [Presentation] 犯罪被害経験の想起が防犯意識の変化に及ぼす影響2009

    • Author(s)
      栗山直子・寺井あすか・織田弥生・楠見孝・上市秀雄
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都)
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530553
  • [Presentation] 犯罪被害経験の想起が防犯意識の変化に及ぼす影響;直接的被害体験と間接的被害体験の比較2009

    • Author(s)
      栗山直子、寺井あすか、織田弥生、楠見孝、上市秀雄
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      京都府(立命館大学)
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530553
  • [Presentation] 犯罪被害経験の想起が防犯意識の変化に及ぼす影響 : 直接的被害体験と間接的被害体験の比較2008

    • Author(s)
      栗山直子, 寺井あすか, 織田弥生, 楠見孝, 上市秀雄
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会発表論文集, 465
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530553
  • [Presentation] 小学校におけるプログラミング教育の取り組み

    • Author(s)
      栗山直子・齊藤 貴浩・仲谷 佳恵・西原 明法
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350268
  • 1.  KUSUMI Takashi (70195444)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  SAITO Takahiro (50302972)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 3.  UEICHI Hideo (20334534)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  TERAI Asuka (70422540)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 5.  Yamagishi Kimihiko (70286136)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  西原 明法 (90114884)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 7.  ODA Yayoi (40456265)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  TOKUNAGA Takenobu (20197875)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 9.  MATSUDA Toshiki (60173845)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NOMURA Tairo (30312911)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HATANO Kazuhiko (50198751)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  森 秀樹 (30527776)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi