• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tamura Toshihiro  田村 敏広

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

田村 敏広  タムラ トシヒロ

TAMURA Toshihiro  田村 敏広

Less
Researcher Number 90547001
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 静岡県立大学, 国際関係学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 静岡県立大学, 国際関係学研究科, 准教授
2020: 静岡大学, 情報学部, 准教授
2015 – 2018: 静岡大学, 情報学部, 准教授
2014: 静岡大学, 情報学研究科, 准教授
2013: 静岡大学, 大学院情報学研究科, 准教授
2013: 静岡大学, 情報学研究科, 講師
2011 – 2012: 静岡大学, 情報学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
English linguistics
Except Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Basic Section 02080:English linguistics-related
Keywords
Principal Investigator
事態の不可変性 / Get受動文 / 「てしまう」構文 / 「てしまう」 / アスペクト / モダリティ / 結果指向構文 / 感情の慣習性 / 責任性 / 話者の感情表出 … More / 完了・結果指向構文 / アスペクトとモダリティの相関関係 / てしまう / 結果焦点による事態の不可変性 / 情意的意味の発生 / 不可変性 / 情意的意味 / 結果指向性 / 不可逆性 … More
Except Principal Investigator
第二言語習得 / ウェブ教材 / ブレンディッドラーニング / 語彙習得 / 自律学習 / eラーニング / 未就学児童 / マルチセンサリー教材 / 小学校英語誘掖型 / 学力差緩衝スキル / 英語検定教科書 / インクルーシブ教育 / CLIL型英語教育 / 四技能連携ウェブ教材 / 小学校入学前英語学習歴 / 学校外英語学習経験 / 母語獲得 / 日英語対照 / 省略現象 / 項省略 / 直接否定証拠 / ミニマリストプログラム / タ形 / 明示的文法指導 / 再帰代名詞 / GET受動文 / 第二言語獲得 / コピー形成 / 感情表出 / 動詞のアスペクト / 極小主義 / カリキュラム論 / 教授法 / 高等学校用検定教科書 / 学習英文法 / 句構造 / 英語文学 / 語り / 教科書 / n-gram / 否定極性表現 / 文学テキスト / 構造依存性 / ナラティブ / コーパス / 英語教科書 / 学習用英文法 / システム構築 / 思考連鎖 / デジタル教材 / 対面授業 / 英語学習用ウェブ教材 / 対面学習 / 四技能連携 / 小学校英語 / オーラルリサーチプロジェクト / アクティブラーニング / デジタル・アナログ協調学習 / 協調学習 / アナログ学習 / デジタル学習 / ミクシ / フィンランド / アイスランド / 国際情報交流 / 小中英語リエゾン教材 / ビジュアルインプット / 実用英語 / Web教材 / 語彙拡張 / 四技能 / リエゾン教材 / 外国語活動 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  インクルーシブ教育理念を礎とした小学校英語誘掖型マルチセンサリーウェブ教材の開発

    • Principal Investigator
      淺間 正通
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Contrastive Study of Ellipsis Phenomenon in Japanese and English and its Acquisition

    • Principal Investigator
      Komachi Masayuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02080:English linguistics-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Relations between Modality and Aspect in Result-oriented Constructions in Japanese and EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tamura Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      English linguistics
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  An integrated approach using literary text to the construction of English grammar for learners

    • Principal Investigator
      Komachi Masayuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  On the Construction of "Why"-oriented Blended Learning System for English at Elementary School

    • Principal Investigator
      ASAMA MASAMICHI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Toyo University
  •  An Analysis of the Mechanism of Generating the Affective Meaning and an Identification of their Conventionalization Processes on the Result-oriented Constructions in English and JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAMURA Toshihiro
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      English linguistics
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  The Development of English Teaching Materials Converging Four Skills at Elementary School in Cooperation with Junior High School

    • Principal Investigator
      ASAMA MASAMICHI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Toyo University
      Shizuoka University

All 2024 2022 2019 2018 2016 2015 2013 2011

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 認知言語学と談話機能言語学の有機的接点2019

    • Author(s)
      中山俊秀、大谷直輝(共編)、岩崎勝一、大谷直輝、大野剛、木本幸憲、佐治伸郎、サドラー美澄、柴﨑礼士郎、鈴木亮子、第十早織、巽智子、田村敏広、長屋尚典、中山俊秀、堀内ふみ野、松本善子、吉川正人(著・各章分担)
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02837
  • [Book] 言語研究の視座2015

    • Author(s)
      田村 敏広
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      開拓社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720216
  • [Book] 認知言語学論考2015

    • Author(s)
      田村 敏広
    • Total Pages
      41
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720216
  • [Journal Article] GET受動文における「話者の態度表明」機能の認知的動機づけを探る2024

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: 30 Pages: 1-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Journal Article] “Hot-News” Perfectに関する一考察2022

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: 28 Pages: 33-50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Journal Article] タ形による感情表出と視点2022

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      菅井・八木橋(編)『認知言語学の未来に向けて』(開拓社)

      Volume: - Pages: 63-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00678
  • [Journal Article] Get受動文の意味と機能 ー責任性と感情表出を中心にー2016

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: 23 Pages: 71-84

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16855
  • [Journal Article] 言語のアスペクト的性質を基盤とした話者の感情表出 ―日本語の補助動詞「てしまう」と英語のGet受動文を例に―2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      静岡大学教育研究

      Volume: 第9号 Pages: 1-10

    • NAID

      110009555362

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720216
  • [Journal Article] 絵本における「語り」のスタイルシフト-視座の移動と入り込み-2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: No.20 Pages: 40-61

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520746
  • [Journal Article] 言語のアスペクト的性質を基盤とした話者の感情表出-日本語の補助動詞「てしまう」と英語のGet受動文を例にー2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      静岡大学大学教育センター研究報告

      Volume: 第9号 Pages: 1-9

    • NAID

      110009555362

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520746
  • [Journal Article] 言語のアスペクト的性質を基盤とした話者の感情表出-日本語の補助動詞「てしまう」と英語のGet受動文を例に-2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      静岡大学大学教育センター研究報告(静岡大学)

      Volume: 第9号 Pages: 1-9

    • NAID

      110009555362

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520746
  • [Journal Article] 絵本における「語り」のスタイルシフト-視座の移動と入り込み-2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica(日本中部言語学会)

      Volume: Vol.20 Pages: 40-61

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520746
  • [Journal Article] 補助動詞「てしまう」から感動詞「しまった」へ2011

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica(日本中部言語学会)

      Volume: Vol.18 Pages: 80-94

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520746
  • [Journal Article] 補助動詞「てしまう」から感動詞「しまった」へ -使用基盤モデルの立場から-2011

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: Vol. 18 Pages: 80-94

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520746
  • [Presentation] 絵本の文体と幼児期の「語り」2018

    • Author(s)
      田村敏広
    • Organizer
      第6回意味論研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16855
  • [Presentation] 絵本の文体と幼児期の「語り」の関連性について2018

    • Author(s)
      田村敏広
    • Organizer
      日本中部言語学会第65回定例研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02837
  • [Presentation] 絵本の文体と幼児期の「語り」の関連性について2018

    • Author(s)
      田村敏広
    • Organizer
      日本中部言語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16855
  • [Presentation] Get受動文の責任性と感情表出について2016

    • Author(s)
      田村敏広
    • Organizer
      意味論研究会
    • Place of Presentation
      静岡県立大学(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16855
  • [Presentation] Get受動文の意味と機能 ー責任性と感情表出を中心にしてー2016

    • Author(s)
      田村敏広
    • Organizer
      日本中部言語学会
    • Place of Presentation
      静岡県立大学(静岡県静岡市)
    • Year and Date
      2016-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16855
  • [Presentation] 接続詞「で」・「だから」・「と」と談話促進昨日2015

    • Author(s)
      田村敏広
    • Organizer
      意味論研究会
    • Place of Presentation
      静岡県立大学
    • Year and Date
      2015-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370742
  • 1.  ASAMA MASAMICHI (60262797)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  Komachi Masayuki (70467364)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  YAMASHITA Iwao (70442233)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  ARAO Hiroko (90378282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SUBE Muneo (40290150)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  柏樹 良 (90511329)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  松野 和子 (80615790)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  高瀬 祐子 (30708433)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  大瀧 綾乃 (60840676)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  前野 博 (00369597)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  志村 昭暢 (60735405)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KOBAYAKAWA mayumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi