• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

kutuki aya  久津木 文

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KUTSUKI Aya  久津木 文

Less
Researcher Number 90581231
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 神戸松蔭大学, 人間科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 神戸松蔭女子学院大学, 人間科学部, 教授
2014 – 2019: 神戸松蔭女子学院大学, 人間科学部, 准教授
2012 – 2013: 神戸松蔭女子学院大学, 人間科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Childhood science (childhood environment science) / Sociology of education
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Childhood science (childhood environment science)
Keywords
Principal Investigator
認知 / 幼児 / 言語獲得 / 抑制 / 言語発達 / 実行機能 / バイリンガル / 英語 / 認知発達 / 社会的発達 … More / 子ども / 日本語 / 早期英語 / 社会性発達 / 社会性 / 心の理論 / 異文化に対する寛容性 / 選択的信頼性 / 異文化理解 / 異文化に対する感受性 / 選択的信頼 / 異文化間教育 … More
Except Principal Investigator
コミュニケーション / 連携プログラム / 非認知能力 / 家庭養育 / 連携 / 乳幼児保育 / 子育て支援 / メンタライゼーション / 情動調整 / 情動理解 / 感情表出 / 悲しみ / 怒り / 感情調整 / 感情理解 / 関係特性 / 児童期 / 尺度推論 / 推論 / 言語発達 / 間接発話 / 自閉スペクトラム症 / プロソディ / 語用論 / 取り立て詞 / 実験語用論 / 自閉スペクトラム / 倫理審査 / データ収集 / 研究協力依頼 / アメリカ / 親子コミュニ―ション / ジョイントアテンション / 質の向上 / 親子関係 / 親性形成 / 父親 / 母親 / 親子関係の質 / 日米比較 / 初期コミュニケーション / 乳児 / 親の自己表現力 / 質的分析 / 叙述的身振り / 発話 / 接触行動 / 9か月時の乳児 / 養育者のかかわり / プログラム開発 / 養育性 / 関わりの質 / 親 / 情動的かかわり / 言葉かけ / 相互性 / 共同注意 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (50 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  Improvement of Mentalization Skills of Caregivers through a Program of Cooperation between Home Nurturing and Infant and Child Care

    • Principal Investigator
      榊原 久直
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A longitudinal study of cognitive and social development of bilingual preschoolers.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      久津木 文
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kobe Shoin Women's University
  •  自閉スペクトラム児のコミュニケーションスキルに関する実験語用論的検討

    • Principal Investigator
      三浦 優生
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Ehime University
  •  児童期における関係特性的な「怒り」・「悲しみ」理解と調整の発達

    • Principal Investigator
      江上 園子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Shiraume Gakuen University
  •  Development of support programs for promoting the improvement of the quality of the relationship between parents and children and building parenting skills in today's parents.

    • Principal Investigator
      TERAMI YOKO
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Kobe Shoin Women's University
  •  The effects of bilingual language use in early childhood on development of the brain and cognitionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kutsuki Aya
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Kobe Shoin Women's University
  •  Effects of foreign and multicultural experiences on cognition: focusing on selective trustPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KUTSUKI Aya
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Kobe Shoin Women's University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 発達心理学(予定)のなかのコラム「外国語家庭の子どもの言語発達とその支援」2020

    • Author(s)
      久津木 文
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      医歯薬出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Book] バイリンガルの言語発達(岩立志津夫・小椋たみ子編著 改訂新版「よくわかる言語発達」)2017

    • Author(s)
      久津木 文
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      ミネルヴァ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Book] バイリンガルの子どもの言語発達(秦野悦子・高橋登 編著「シリーズ 新・臨床発達心理学 言語発達とその支援」)2017

    • Author(s)
      久津木 文
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      ミネルヴァ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Book] 第二言語獲得と臨界期(岩立志津夫・小椋たみ子編著 改訂新版「よくわかる言語発達」)2017

    • Author(s)
      久津木 文
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      ミネルヴァ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Book] 「我慢」は悪いことばかりではない [神戸松蔭女子学院大学人間科学部心理学科(編)『暮らしの中のカウンセリング入門』)2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] Do Bilinguals Acquire Similar Words to Monolinguals? An Examination of Word Acquisition and the Similarity Effect in Japanese?English Bilinguals’ Vocabularies2021

    • Author(s)
      Kutsuki Aya
    • Journal Title

      European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 168-182

    • DOI

      10.3390/ejihpe11010014

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Journal Article] Executive Control in Japanese-English Bilingual Kindergartners in Comparison to Monolingual Japanese Children : A Neuro-Cognitive Study2020

    • Author(s)
      TAURA, H., KUTSUKI, A., & TAURA, A.
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 32 Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.34382/00013829

    • NAID

      120006891060

    • ISSN
      0915-7816
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/13844

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Journal Article] 幼児期の外国語学習が認知にもたらす影響:日・英バリにガル幼稚園の園児を対象にした予備的検討2019

    • Author(s)
      久津木文、田浦秀幸
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学研究紀要言語科学研究所篇

      Volume: 22 Pages: 41-48

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] 幼児期の外国語学習が認知にもたらす影響: 日・英バイリン ガル幼稚園の園児を対象にした予備的検討.2019

    • Author(s)
      久津木文, 田浦秀幸
    • Journal Title

      Theoretical and applied linguistics at Kobe Shoin: トークス

      Volume: 22 Pages: 41-48

    • NAID

      120006580554

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] 子どもの外国語習得能力と発達2018

    • Author(s)
      久津木文
    • Journal Title

      チャイルドヘルス

      Volume: 8 Pages: 27-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] 小学生がもつ言語話者に対する期待-国際学校での調査-2018

    • Author(s)
      久津木 文,田中 佑実
    • Journal Title

      TALKS

      Volume: 21 Pages: 95-103

    • NAID

      120006411840

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] The combination of words in compound nouns by Spanish-Japanese bilingual children: Transfers in unambiguous structure2017

    • Author(s)
      Kutsuki Aya
    • Journal Title

      International Journal of Bilingualism

      Volume: online Issue: 1 Pages: 256-274

    • DOI

      10.1177/1367006917728387

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] バイリンガルの語彙カテゴリの発達2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Journal Title

      神戸松蔭女子学院大学研究紀要言語科学研究所篇

      Volume: 19 Pages: 69-86

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] 言語や表象の柔軟性は心の理論や実行機能と関連するのか2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Journal Title

      発達科学

      Volume: 30 Pages: 53-60

    • NAID

      40020896007

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] Is understanding of pretense related to inhibitory control?: difference between intention understanding and representational manipulation. International Journal of Psychology, 51, 389.2016

    • Author(s)
      Aya KUTSUKI
    • Journal Title

      International Journal of Psychology

      Volume: 51 Pages: 389-389

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] Factors Affecting Children's Judgment of Culturally Deviant Acts: Findings from an International School in Japan2016

    • Author(s)
      Aya KUTSUKI, Yumi, TANAKA
    • Journal Title

      Journal of Intercutlral Education

      Volume: 27 Pages: 179-189

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] Factors Affecting Children's Judgment of Culturally Deviant Acts (印刷中)2016

    • Author(s)
      Kutsuki, A. and Tanaka, Y.
    • Journal Title

      Journal of Intercultural Education

      Volume: N/A Issue: 2 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1080/14675986.2016.1145025

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] 英語で話すことはかっこいいのか?:日本の幼児の国々関する知識と外国語に対する井態度2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Journal Title

      Theoretical and Applied Lingustics at Kobe Shoin

      Volume: 18 Pages: 45-52

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] A Japanese-German-English Trilingual Child's Word Acauisition Patterns Focusing on Category Differences in Comprehension and Production2016

    • Author(s)
      Kutsuki, A.
    • Journal Title

      The Proceeding of The IAOR International Conference on Language Learning

      Volume: 0 Pages: 81-91

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] Motivation for learning English in the immersion environment of an international school in Japan2016

    • Author(s)
      Yumi, TANAKA, Aya KUTSUKI
    • Journal Title

      Journal of Bilingual Education and Bilingualism

      Volume: 0 Pages: 1-15

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] 心の理論・実行機能の観点からみた認知的・言語的柔軟性課題の検討2015

    • Author(s)
      久津木文
    • Journal Title

      発達研究

      Volume: 29 Pages: 165-168

    • NAID

      120005626700

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Journal Article] バイリンガルとして育つということ―二言語で生きることで起きる認知的影響―2014

    • Author(s)
      久津木文
    • Journal Title

      Theoritical and Applied Linguistics at Kobe Shoin (TALKS)

      Volume: 12 Pages: 47-65

    • NAID

      110009684484

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730713
  • [Journal Article] バイリンガルとして育つということ―二言語で生きることで起こる認知的影響―.2014

    • Author(s)
      久津木文
    • Journal Title

      TALKS

      Volume: 17 Pages: 47-65

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730713
  • [Presentation] A Preliminary Investigation of the Effect of Early English Learning on Japanese Preschoolers’ Executive Functions: Evaluating the Validity of a Verbal Switching Task in Relation to the Nonverbal Task2023

    • Author(s)
      Kutsuki, A. & Taura, H
    • Organizer
      ECDP (European Conference of Developmental Psychology)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Presentation] Does limited exposure to English affect EF of Japanese preschoolers? Comparing English-learning preschoolers to Japanese monolingual preschoolers.2023

    • Author(s)
      Kutsuki, A. & Taura,H.
    • Organizer
      ISB (International Symposium on Bilingualism)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Presentation] 子どもの発達を保障するためには何が必要か2023

    • Author(s)
      榊原久直、小椋たみ子、寺見陽子、久津木文
    • Organizer
      第34回 日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Presentation] 親の会話スタイルが児童期の子どもの社会性発達に及ぼす影響の検討の試み 心的状態語の使用と会話スタイルの比較2022

    • Author(s)
      久津木文・江上園子・三浦優生
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03258
  • [Presentation] An Examination of the Role of Executive Function in Theory of Mind in Japanere Preschoolers learning English2022

    • Author(s)
      Aya Kutsuki, Hideyuki Taura
    • Organizer
      The 10th European Conference on Language Learning (ECLL2022)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Presentation] The form similarity effect in acquisition of vocabularies by Japanese-English bilingual children2021

    • Author(s)
      Aya Kutsuki
    • Organizer
      ISB13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Presentation] 子どものバイリンガルの心理2020

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      立命館大学 土曜講座 バイリンガリズムと年齢
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02717
  • [Presentation] 幼少期のバイリンガルの言語を研究するための実験的・量的手法2019

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      第一言語としてのバイリンガリズム研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 子育て中の親の異文化理解―海外から来た親の抱える問題対する認識―2019

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 形式の類似性は獲得語彙に影響を及ぼすのか―日本語-英語バイリンガル幼児の語彙の分析-2018

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      第30回日本発達心理学会   (早稲田大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 幼児期の英語学習が心の理論と実行機能にもたらす影響の検討2018

    • Author(s)
      久津木文, 田浦秀幸
    • Organizer
      MHB(母語・継承語・バイリンガル教育)2018年度研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] Do bilingual and monolingual vocabularies differ? : Comparison of Japanese monolingual and Japanese-English bilingual children2018

    • Author(s)
      Aya KUTSUKI
    • Organizer
      2018 Annual Conference of the Korean Psychological Association (Seoul,Korea)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 忘れられる語に傾向はあるのか―バイリンガル幼児の一時的喪失データから―2018

    • Author(s)
      久津木 文
    • Organizer
      日本心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 国際小学校における日本語学習と英語学習に対する動機付け2018

    • Author(s)
      久津木文, 田中佑実
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 言語的切り替えは実行機能機能系と関連するのか モノリンガルの幼児を対象とした擬似的言語切り替え課題の有効性の検討2017

    • Author(s)
      久津木 文
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] Switching performance is related to daily behavior and prefrontal activation in young children : examination of a new switching task2017

    • Author(s)
      KUTSUKI Aya
    • Organizer
      11th ISB
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 外国語話者に対する幼児の期待と態度について―国際プレスクールとの比較―2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      異文化間教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 心の理論と関連する言語や表象の柔軟性について2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 心の理論と関連する言語や表象の柔軟性について2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] Japanese-German-English trilingual child's word acquisition2016

    • Author(s)
      Kutsuki, Aya
    • Organizer
      IAOR INternational Conference
    • Place of Presentation
      Hawaii Convention Center
    • Year and Date
      2016-01-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] バイリンガルの子どもの語と心の発達2016

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      第一言語としてのバイリンガルリズム研究会
    • Place of Presentation
      関西大学(梅田)
    • Year and Date
      2016-05-22
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 国際学校における児童の日本語学習動機2015

    • Author(s)
      田中佑美・久津木文
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 外国語・日本語話者に対して小学生がもつ期待について2015

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01784
  • [Presentation] 幼児期の日本や外国についての理解の発達2013

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730713
  • [Presentation] 日本語話者の子どもの母語話者と外国語話者に対しての選択的信頼についての検討の試み2012

    • Author(s)
      久津木文
    • Organizer
      言語科学会 第14回年次国際大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730713
  • [Presentation] Attitudes towards language learning and cultures2012

    • Author(s)
      Yumi TANAKA, Aya KUTSUKI
    • Organizer
      (JALT(Japanese Association for Language Teaching))
    • Place of Presentation
      浜松
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730713
  • [Presentation] イマージョン教育における英語学習動機と異文化理解

    • Author(s)
      久津木文・田中佑美
    • Organizer
      異文化間教育学会, 第35回大会.
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-06-07 – 2014-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730713
  • 1.  TERAMI YOKO (20163925)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  田浦 秀幸 (40313738)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  三浦 優生 (40612320)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  江上 園子 (10451452)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  冨田 享子 (70908920)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  伊藤 篤 (20223133)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  南 憲治 (00122284)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  榊原 久直 (90756462)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  原口 喜充 (40910039)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi