• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mori Ippei  森 一平

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MORI Ippei  森 一平

Less
Researcher Number 90600867
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 日本大学, 文理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 帝京大学, 教育学部, 准教授
2015 – 2018: 帝京大学, 教育学部, 講師
2012 – 2014: 東京大学, 社会科学研究所, 助教
2011: 東京大学, 社会科学研究所, 特任研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Sociology
Keywords
Principal Investigator
エスノメソドロジー・会話分析 / 授業研究 / 会話分析 / エスノメソドロジー / どの子も発言したくなる授業 / 詩の共同推敲 / 熟議 / 承認 / エスノメソドロジー・会話分析会話分析 / 教育実践の編成原理 … More / 認識性 / 知識類型 / 知識のありかた / 教育実践の編成技法 / 知識の在り方 / 学級 / 「学級」概念 / 修復の組織 / 順番交替の組織 / 教育方法 / 概念分析としての相互行為分析 / ウィトゲンシュタイン派的・日常言語学派的概念分析 / 授業 / 知識 / 知識の獲得 / 社会化 / 学習 / 教育社会学 / 社会学 / 教育学 … More
Except Principal Investigator
エスノメソドロジー・会話分析 / 教育・学校 / 社会学 / 対話的学び / 行為役割 / 授業の相互行為分析 / 理解の共有 / 授業会話 / 学習活動 / 教育方法 / 授業研究 / 学習環境 / 相互行為 / 会話分析 / エスノメソドロジー / アクティブ・ラーニング / 授業分析 / 授業実践 / 教師の職能 / ダルク / 縦断インタヴュー / 薬物依存 / ライフヒストリー / 回復 / ダルクスタッフ / 社会復帰 / 薬物依存者 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  承認と熟議を核とした授業コミュニケーションのエスノメソドロジー・会話分析的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森 一平
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Teikyo University
  •  A Qualitative Study of Teachers' Practical Expertise in Active Learning

    • Principal Investigator
      IGARASHI MOTOKO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology
    • Research Institution
      Hokkai-Gakuen University
  •  Research on Constitutive Principles of Educational Interactions in Accordance with Types of KnowledgePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mori Ippei
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Teikyo University
      The University of Tokyo
  •  A Micro-sociological Study of "Rehabilitation" of Drug Addicts

    • Principal Investigator
      Minami Yasusuke
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology
    • Research Institution
      Seijo University
  •  Theoretical and Empirical Study on "Acquiring Knowledge"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MORI Ippei
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2022 2019 2016 2015 2014 2013 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学びをみとる2023

    • Author(s)
      五十嵐 素子、平本 毅、森 一平、團 康晃、齊藤 和貴
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788518236
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04147
  • [Book] 概念分析の社会学2――実践の社会的論理2016

    • Author(s)
      浦野茂,前田泰樹,鶴田幸恵,喜多加実代,中村和生,北田暁大,石井幸夫,加藤秀一,森一平,五十嵐素子,小宮友根,秋谷直矩,海老田大五朗,酒井信一郎,酒井泰斗
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780430
  • [Book] 概念分析の社会学2――実践の社会的論理2016

    • Author(s)
      浦野茂・前田泰樹・鶴田幸恵・喜多加実代・北田暁大・石井幸夫・加藤秀一・中村和生・五十嵐素子・森一平・小宮友根・秋谷直矩・海老田大五朗・酒井信一郎・酒井泰斗
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780430
  • [Journal Article] 「どの子も発言したくなる授業」を支える評価の技法:「貝」を教材とした小学校国語科授業の会話分析的検討を通して2024

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 49: Pages: 25-35

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04147
  • [Journal Article] 「どの子も発言したくなる授業」を支える評価の技法:「貝」を教材とした小学校国語科授業の会話分析的検討を通して2024

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 49 Pages: 25-35

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02194
  • [Journal Article] 一斉授業における熟議の構成技法:「考え,議論する道徳」授業の定式化実践を事例に2023

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      社会学評論

      Volume: 74(2) Pages: 280-297

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04147
  • [Journal Article] 一斉授業会話における修復の組織再考2019

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第86巻(1号) Pages: 1-12

    • NAID

      130007728343

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04147
  • [Journal Article] 授業会話における発言順番の配分と取得――『一斉発話』と『挙手』を含んだ会話の検討2014

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 第94集 Pages: 153-172

    • NAID

      130005075275

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • [Journal Article] 授業会話における発言順番の配分と取得――「一斉発話」と「挙手」を含んだ会話の検討2014

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 94

    • NAID

      130005075275

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • [Journal Article] 相互行為のなかの「知っている」ということ――社会化論が無視してきたもの2011

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 89集 Pages: 5-25

    • NAID

      130003359749

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • [Presentation] 「子どもたちの主体的な発言を引きだす」技法の展開:対象選択の問題に焦点化して2024

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      エスノメソドロジー・会話分析研究会2023年度春の研究例会第Ⅱ部テーマセッション「授業・教育実践のEMCA研究」.
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04147
  • [Presentation] 「子どもたちの主体的な発言を引きだす」技法の展開:対象選択の問題に焦点化して2024

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      エスノメソドロジー・会話分析研究会2023年度春の研究例会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02194
  • [Presentation] 熟議と承認の実践としての詩の共同推敲2023

    • Author(s)
      森一平・菅沼謙太郎
    • Organizer
      日本教育実践学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02194
  • [Presentation] 社会学的授業研究の課題とエビデンス2022

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04147
  • [Presentation] 授業会話におけるトラブルの修復実践再考――「他者開始修復」に焦点化して2016

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780430
  • [Presentation] Design of house architecture and its relation to family interaction: The case of the Japanese koagari floor2015

    • Author(s)
      Ron Korenaga, Tomoko Endo, Ippei Mori, Akio Tomita, Yoko Morimoto, Asako Ohara and Hideki Nishio
    • Organizer
      IIEMCA International Conference 2015: Living the Material World
    • Place of Presentation
      University of South Denmark, Kolding
    • Year and Date
      2015-08-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780430
  • [Presentation] 教師の発言構築技法と児童たちの参与機会――小学校における一斉授業会話の検討から2014

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      日本社会学会第87回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780430
  • [Presentation] Correcting Errors without Undermining Students’ Individuality in the Classroom2014

    • Author(s)
      Ippei Mori
    • Organizer
      XVIII ISA World Congress of Sociology (RC53: Institutional Interactions Involving Children)
    • Place of Presentation
      PACIFICO YOKOHAMA
    • Year and Date
      2014-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780430
  • [Presentation] 『回復』概念の運用ヴァリエーションと特殊性:ダルクにおける『回復』の社会学的検討II(3)2013

    • Author(s)
      森 一平
    • Organizer
      第86回日本社会学会大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380698
  • [Presentation] Technology of Ordering Classrooms : From the Analysis of Reproach in a Classroom Lesson2013

    • Author(s)
      Mori, Ippei
    • Organizer
      11th Conference of the International Institute of Ethnomethodology and Conversation Analysis : Technologies and Techniques
    • Place of Presentation
      Wilfrid Laurie University
    • Year and Date
      2013-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • [Presentation] 知識の『在り方』と相互行為の組織化――教室における教授-学習場面の検討2011

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      日本教育社会学会第63回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水大学
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • [Presentation] 知識の「在り方」と相互行為の組織化――教室における教授-学習場面の検討2011

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      日本教育社会学会第63回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • [Presentation] 「変えられるもの」/「変えられないもの」――ダルクにおける「回復」の社会学的検討(3)

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      日本社会学会第85回大会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • [Presentation] Technology of Ordering Classrooms: From the Analysis of Reproach in a Classroom Lesson

    • Author(s)
      Ippei Mori
    • Organizer
      11th Conference of the International Institute of Ethnomethodology and Conversation Analysis: Technologies and Techniques
    • Place of Presentation
      Wilfrid Laurier University, Waterloo, Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730728
  • 1.  Minami Yasusuke (10266207)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  IGARASHI MOTOKO (70413292)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  平井 秀幸 (00611360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  中村 英代 (50635191)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  平本 毅 (30469184)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  團 康晃 (90800962)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  齊藤 和貴 (80911825)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  福島 健介 (00582909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi