• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OGAWA Hiroshi  小川 博士

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90755753
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 白鴎大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 白鴎大学, 教育学部, 准教授
2017 – 2021: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授
2016: 京都ノートルダム女子大学, 心理学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
STEM-PD / STEM教師教育 / STEM教育 / 教師知識 / 現職教師 / 専門性開発 / STEMPCK / 理科教育学 / 科学教育 / 教科教育学 … More / 科学の有用性 / 単元デザイン / 高等学校生物基礎 / 真正の学習論 / 協働検討システム / 科学や理科学習に対する態度 / 高等学校理科 / 中学校理科 / 真正の学習 … More
Except Principal Investigator
職能開発 / STEM教師 / STEM授業開発 / STEAM教育 / STEM教育 / 経験 / 教師に必要な経験 / 教師の専門性 / 教師知識 / 専門性 / 教材開発 / 破砕・摩耗作用 / 粒径分布 / 選択運搬作用 / 流れる水の働き / 科学技術コミュニケーション / STEM-PCK / STEMPCK / 相互作用分析 / 産学官民の連携協働 / STEM実践開発 / 理論と実践 / 産官学民の連携・協働 / 産学官民の連携・協働 / 教師教育 / 科学コミュニケーション / マグマの冷却期間 / 時間概念 / 街中石材 / マグマの冷却固結期間 / 深成岩の生成深度 / 花崗岩 / 地質学的空間概念 / マグマの冷却固結に要する時間 / 地質学的時間概念 / 深成岩 / 場面解決型問題 / 評価 / 理科 / 作問 / ルーブリック Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (52 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  STEM教育実践に必要な教師知識の構築を目指す日本版STEM-PDプログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小川 博士
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hakuoh University
  •  河床堆積物の上流から下流にかけての細粒化の成因認識調査と教材の開発・提案

    • Principal Investigator
      平田 豊誠
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Bukkyo University
  •  日本版STEM教師PDプラン開発に向けた「専門性」および「経験」に関する理論生成

    • Principal Investigator
      竹本 石樹
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hamamatsu Gakuin University
  •  Derivation of the components of STEM-PD in Japan for the construction of STEMPCKPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      小川 博士
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hakuoh University
      Kyoto Notre Dame University
  •  A survey of perceptions of geological concepts of time and space, and a proposal of teaching methods for acquiring these concepts

    • Principal Investigator
      HIRATA Toyosei
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Bukkyo University
  •  Build methods of science and technology communication and methods of STEM practice creation through collaboration and cooperation among industry, academia, government, and the private sector.

    • Principal Investigator
      IWAKI TAKEMOTO
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hamamatsu Gakuin University
  •  Instructional design based on authentic learning that enhances the usefulness of science and the construction of a collaborative examination systemPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OGAWA Hiroshi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Development and verification of a practical rubric for learning assessment when introducing problems created by learners in a science class

    • Principal Investigator
      HIRATA Toyosei
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Bukkyo University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小学校理科を教えるために知っておきたいこと-初等理科内容学と指導法-2022

    • Author(s)
      平田豊誠,小川博士,安部洋一郎,加藤圭司,高橋信幸,中島雅子,名倉昌巳,松本榮次,向井大喜,山岡武邦
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047225
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Book] 小学校理科を教えるために知っておきたいこと2022

    • Author(s)
      平田豊誠、小川博士
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047225
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Book] 今日からできる理科授業ICT活用2022

    • Author(s)
      山下 芳樹、小川 博士、平田 豊誠、山下 浩之
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065291634
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] STEAM教育推進教師に必要な専門性の導出(2)2024

    • Author(s)
      竹本石樹・小川博士・Tomas F.Meagher・櫻井宏明・中宿豪
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 20 Pages: 19-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] STEAM教育推進教師に必要な専門性の導出(2)2024

    • Author(s)
      竹本石樹・小川博士・Tomas F.Meagher・櫻井宏明・中宿豪
    • Journal Title

      浜松学院大学 研究論集

      Volume: 第20号 Pages: 19-30

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02955
  • [Journal Article] STEAM教育推進教師に必要な専門性の導出2023

    • Author(s)
      竹本石樹・小川博士・櫻井宏明・伊堂凜
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 19 Pages: 87-99

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02955
  • [Journal Article] 河床堆積物の下流方向にかけての細粒化についてどのように教えているのか ―指導案分析を通して―2023

    • Author(s)
      平田豊誠, 小川博士, 安部洋一郎
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 23 Pages: 69-80

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Journal Article] 小学校のSTEAM学習充実のためのプログラミング教材選定に関する一考察 -6年生「総合的な学習の時間」におけるSTEAM教材の開発を通して-2022

    • Author(s)
      竹本石樹・今井昌彦・小川博士・岡田芳樹・吉政和奏
    • Journal Title

      浜松学院大学短期大学部研究論集

      Volume: 20号 Pages: 1-13

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992
  • [Journal Article] 教科「生活科」における重要事項整理とそれを踏まえた授業改善要素の理論的導出-生活科における製作活動へのSTEM教育要素導入を目指して-2022

    • Author(s)
      笹原 康夫・竹本 石樹・小川 博士・杉山 和香菜・吉政 和奏
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 18号 Pages: 1-13

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992
  • [Journal Article] 笹原康夫, 竹本石樹, 小川博士, 杉山和香菜, & 吉政和奏. (2022). 教科 「生活科」 における重要事項整理とそれを踏まえた授業改善要素の理論的導出-生活科における製作活動への STEM 教育要素導入を目指して2022

    • Author(s)
      笹原康夫, 竹本石樹, 小川博士, 杉山和香菜, 吉政和奏
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 18 Pages: 1-13

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] 教科「生活科」における重要事項整理とそれを踏まえた授業改善要素の理論的導出:生活科における製作活動へのSTEM教育要素導入を目指して2022

    • Author(s)
      笹原康夫・竹本石樹・小川博士・杉山和香菜・吉政和奏
    • Journal Title

      浜松学院大学 研究論集

      Volume: 18 Pages: 1-13

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] STEAM授業推進教師に必要な教師知識の導出―STEAM授業開発過程における教師・研究者・工学者による発話の分析を通してー2022

    • Author(s)
      竹本 石樹、小川 博士、伊堂 凜、熊野 善介
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 237-240

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_237

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] Understanding of the Causes of Downstream Grain-size Decrease in Fluvial Sediments: Survey for Elementary School Students, Junior High School Students, University Students, and Elementary School Teachers2022

    • Author(s)
      平田 豊誠、別所 良馨、片井 ふく実、小川 博士
    • Journal Title

      Education of Earth Science

      Volume: 75 Issue: 2 Pages: 59-66

    • DOI

      10.18904/chigakukyoiku.75.2_59

    • ISSN
      0009-3831, 2423-8953
    • Year and Date
      2022-11-10
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Journal Article] 小学校の STEAM 学習充実のためのプログラミング教材選定に関する一考察―6 年生 「総合的な学習の時間」 における STEAM 教材の開発を通して―2022

    • Author(s)
      竹本石樹, 今井昌彦, 小川博士, 岡田芳樹, 吉政和奏
    • Journal Title

      浜松学院大学短期大学部研究論集

      Volume: 20 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] 教師、研究者、技術者によるWebベースの小学校STEM授業デザイン検討会の試行的評価2021

    • Author(s)
      小川 博士, 竹本 石樹
    • Journal Title

      こども教育研究(京都ノートルダム女子大学)

      Volume: 7号 Pages: 33-42

    • NAID

      120007027548

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992
  • [Journal Article] 教師、研究者、技術者によるWebベースの小学校STEM授業デザイン検討会の試行的評価2021

    • Author(s)
      小川 博士、竹本 石樹
    • Journal Title

      こども教育研究

      Volume: 7 Pages: 33-42

    • NAID

      120007027548

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] The Time Frame of Plutonic Rocks’ “Slow” Cooling and Solidification2020

    • Author(s)
      平田 豊誠, 多賀 優, 吉川 武憲, 小川 博士
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 2 Pages: 383-389

    • DOI

      10.11639/sjst.20042

    • NAID

      130007944814

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2020-11-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02595
  • [Journal Article] 教師,研究者,技術者によるWeb ベースのSTEM 授業検討会の進め方に関する考察2020

    • Author(s)
      竹本 石樹, 小川 博士, 堀田 龍也, 熊野 善介
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 231-234

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_231

    • NAID

      130007945472

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992, KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] 子どもたちの科学や理科に対する意識を涵養するために:真正の学習に着目した単元デザイン2020

    • Author(s)
      小川博士
    • Journal Title

      小学校理科通信 Copa

      Volume: 2020年春号 Pages: 8-9

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Journal Article] Construction and evaluation of a web-based elementary STEM class conference with teachers, researchers and engineers that contributes to the professional development of STEM teachers2020

    • Author(s)
      小川 博士, 竹本 石樹
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 319-322

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_319

    • NAID

      130007945529

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992, KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Journal Article] Characteristics of the Relationship between Teachers, Researchers and Engineers in Web-based Elementary School STEM Class Design Meetings: Through Network Analysis Using Utterance Data2020

    • Author(s)
      竹本 石樹, 小川 博士, 堀田 龍也, 熊野 善介
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 338-352

    • DOI

      10.14935/jssej.44.338

    • NAID

      130007981460

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992, KAKENHI-PROJECT-20K14122, KAKENHI-PROJECT-20H01743
  • [Journal Article] 街中化石を題材にした教材開発:神戸市内の化石ルートマップ作成2020

    • Author(s)
      北村陽佳,平田豊誠,小川博士
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 19 Pages: 143-154

    • NAID

      120007025626

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02595
  • [Journal Article] Science Unit Design and Practice in Lower Secondary School Based on Authentic Learning that Focuses on Relevance to Society and Everyday Life: Improvements of Students’ Attitudes to Science and School Science2019

    • Author(s)
      小川 博士, 髙林 厚志, 池野 弘昭, 竹本 石樹, 平田 豊誠, 松本 伸示
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 3 Pages: 345-356

    • DOI

      10.11639/sjst.18036

    • NAID

      130007631861

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-03-25
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Journal Article] 学びに向かう力・人間性を含む資質・能力を育てるための単元デザイン-真正の学びに着目して-2019

    • Author(s)
      小川博士
    • Journal Title

      初等理科教育

      Volume: 51(6) Pages: 7-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Journal Article] 小学校STEM教育教材としてのIoTブロックの可能性に関する研究2019

    • Author(s)
      竹本石樹・小川博士・市川紀史・ 横山勝之・堀田龍也・熊野善介
    • Journal Title

      浜松学院大学 研究論集

      Volume: 15 Pages: 87-102

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992
  • [Journal Article] 基礎的・汎用的能力育成のための理科授業における人材活用とその評価に関する研究2018

    • Author(s)
      竹本石樹、伊藤啓太、小川博士、原田年康
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Volume: 7 Pages: 15-26

    • NAID

      120006529600

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Journal Article] 幼稚園教諭・保育士志望学生の「虫」と「動物」についての意識調査2017

    • Author(s)
      平田豊誠,小川博士
    • Journal Title

      佛教大学教育学部学会紀要

      Volume: 16 Pages: 63-74

    • NAID

      40021292762

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04462
  • [Journal Article] 小学校理科における作問を取り入れた授業に関する研究-児童の「やりがい」「興味」「学習効果感」に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      小川博士,平田豊誠
    • Journal Title

      こども教育研究

      Volume: 2 Pages: 1-10

    • NAID

      120006542864

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04462
  • [Journal Article] 科学系専門家と連携した理科授業が児童の情意に与える効果-小学校第5学年理科「天気の変化」及び「物の溶け方」を事例に-2017

    • Author(s)
      小川博士、新村和弥、鈴木啓二、平田豊誠、松本伸示
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学心理学部・大学院心理学研究科 研究紀要プシュケー

      Volume: 第16号 Pages: 13-24

    • NAID

      40021473181

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Journal Article] 生物分野における、生徒の目的意識を向上させるための授業展開の工夫-中学校第3学年「生命の連続性」の実践から-2017

    • Author(s)
      新村和弥、小川博士、鈴木啓二
    • Journal Title

      こども教育研究

      Volume: 第2号 Pages: 11-20

    • NAID

      120006542865

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Journal Article] 場面解決型問題データベース―中学校地学領域(大地の成り立ちと変化・気象とその変化)―2016

    • Author(s)
      平田豊誠,小川博士,中島雅子,山岡武邦,松本伸示
    • Journal Title

      教育学部論集

      Volume: 27 Pages: 33-46

    • NAID

      40020776155

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04462
  • [Presentation] 河床堆積物の下流方向にかけての細粒化の要因について学習前後に子どもの認識はどのように変容したのか2023

    • Author(s)
      平田豊誠,野ヶ山康弘,小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第77回全国大会滋賀大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Presentation] STEM/STEAM教育に関する教員研修プログラムの試行2023

    • Author(s)
      小川博士、竹本石樹
    • Organizer
      日本STEM教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Presentation] STEM/STEAM教育に関する教員研修プログラムの試行2023

    • Author(s)
      小川博士・竹本石樹
    • Organizer
      日本STEM教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02955
  • [Presentation] 河床堆積物の下流方向にかけての細粒化の成因について指導書ではどのように扱われているのか-小学校第5学年理科「流れる水のはたらきと土地の変化」-2022

    • Author(s)
      平田豊誠, 小川博士
    • Organizer
      日本教育実践学会全国大会第25回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Presentation] 河床堆積物の上流から下流にかけての細粒化の教科書記述―小学校第5学年理科「流れる水のはたらき」―2022

    • Author(s)
      平田豊誠, 辻本直也, 小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第76回全国大会(島根大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Presentation] 河床堆積物の上流から下流にかけての細粒化の教科書記述―小学校第5学年理科「流れる水のはたらき」―2021

    • Author(s)
      平田豊誠,別所良馨,片井ふく実,小川博士
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会(群馬大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Presentation] STEM授業づくりの難しさや悩みに関する教師の認識:小学校理科教師へのインタビューを通して2021

    • Author(s)
      小川博士, 竹本石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Presentation] 小・中学生の河床堆積物の上流から下流にかけての細粒化の成因認識2021

    • Author(s)
      平田豊誠・別所良馨・小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第75回全国大会(東京大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02505
  • [Presentation] STEM授業づくりの難しさや悩みに関する教師の認識:小学校理科教師へのインタビューを通して2021

    • Author(s)
      小川博士・竹本石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992
  • [Presentation] STEM教師の専門性開発に寄与する教師,研究者,技術者によるWebベースの小学校STEM授業検討会の構築2020

    • Author(s)
      小川 博士, 竹本 石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会 第70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14122
  • [Presentation] STEM教師の専門性開発に寄与する教師,研究者,技術者によるWebベースの小学校STEM授業検討会の構築とその評価2020

    • Author(s)
      小川博士、竹本石樹
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992
  • [Presentation] STEM教師の専門性開発に寄与する教師,研究者,技術者によるWebベースの小学校STEM授業検討会の構成2020

    • Author(s)
      小川博士、竹本石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02992
  • [Presentation] 深成岩の生成深度に関する認識調査2019

    • Author(s)
      平田豊誠,多賀優,吉川武憲,小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第73回全国大会(秋田大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02595
  • [Presentation] 真正の学習論に依拠した高等学校生物基礎の単元開発・実践が科学や理科学習に対する態度に与える効果:「健康」の文脈を導入した「生物の体内環境と維持」を事例として2019

    • Author(s)
      小川博士、竹内裕二、平田豊誠、竹本石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会(静岡大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Presentation] 深成岩の「ゆっくり冷えて固まる」時間スケールの認識調査-小学校教員と中学校理科教員の比較検討-2018

    • Author(s)
      平田豊誠,多賀優,吉川武憲,小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第72回全国大会(茨城大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02595
  • [Presentation] 高等学校理科におけるクリッカーシステムを用いた協同的な学びが理科学習に与える影響2018

    • Author(s)
      高橋信幸,小川博士
    • Organizer
      第44回全日本教育工学研究協議会全国大会 川崎大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Presentation] 高校理科におけるクリッカーを用いた協同的な学び-理科の資質・能力を育成する取り組みとしての効果に着目して-2018

    • Author(s)
      高橋信幸,小川博士,山川真由,松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会(岩手大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Presentation] 中学校理科「電流と磁界」における実生活との関わりを実感させる授業が生徒の情意に与える効果2017

    • Author(s)
      高林厚志、小川博士、池野弘昭
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会(福岡大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Presentation] The Effect of Authentic Learning in Elementary Science Classes: A Case Study in the Sixth-Grade Class of the Burning2016

    • Author(s)
      Hiroshi OGAWA, Toyosei HIRATA, Shinji MATSUMOTO
    • Organizer
      International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Presentation] 生物分野における生徒の目的意識を向上させるための授業展開の工夫:中3「生命の連続性」の実践から2016

    • Author(s)
      新村和弥,小川博士,鈴木啓二
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学(愛知県名古屋市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21478
  • [Presentation] 保津峡・亀岡盆地の地形特性をもとにした亀岡市街地の洪水モデルの教材化-小学校第5学年「流れる水のはたらき」の実践をもとに-2016

    • Author(s)
      平田豊誠,畑実咲,小川博士
    • Organizer
      日本地学教育学会第70回全国大会徳島大会
    • Place of Presentation
      四国大学(徳島県徳島市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04462
  • 1.  HIRATA Toyosei (90733270)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 2.  IWAKI TAKEMOTO (90805277)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  熊野 善介 (90252155)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  堀田 龍也 (50247508)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  多賀 優 (00755671)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  吉川 武憲 (00757255)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  廣木 義久 (80273746)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  山崎 準二 (50144051)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  上野 耕史 (20390578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  佐藤 真太郎 (20869317)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  雲財 寛 (00806838)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi