• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Handa Ken  半田 健

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90756008
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 宮崎大学, 教育学部, 准教授
2017 – 2019: 宮崎大学, 教育学部, 講師
2016: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 情報・支援部, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
セルフモニタリング / 自閉スペクトラム症 / 問題行動 / フレームワーク / 第2層支援 / 階層的支援 / 学校規模ポジティブ行動支援 / 実施可能性 / 学校 / アプリ開発 … More / 特別支援教育 / 小学校 / 自閉症 / 自閉症スペクトラム / ソーシャルスキルトレーニング / 通常の学級 / 社会的スキル … More
Except Principal Investigator
応用行動分析 / webサイト / 動画 / 研修システム / 推進リーダー / 学校規模ポジティブ行動支援 / 選択支援 / 応用行動分析学 / 好みのアセスメント / 好み / 自閉スペクトラム症 / コンサルテーション / コーディネーターの課題 / コーディネーターの支援プロセス / 実証的研究の不足 / ユーザビリティ評価の検討 / コーディネーターのかかわり / 実施状況のフィードバック / 研修会実施 / 介入整合性の向上 / 自己記録 / 称賛 / フィードバック / パフォーマンス・フィードバック / 特別支援教育コーディネーター / 介入整合性 / 行動コンサルテーション / 発達障害 / 個別の行動支援計画 / 教員研修 / 個別行動支援計画 / 機能的アセスメント / 教員研修の効果 / 積極的行動支援 / 行動支援計画 / 行動問題 / 機能的アセスメント・アプローチ Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  学校規模ポジティブ行動支援の持続可能性を高める推進リーダー育成研修システムの構築

    • Principal Investigator
      若林 上総
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  児童生徒の課題発見と課題に応じた支援を提供するフレームワークの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      半田 健
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Development and evaluation of a self-monitoring app to promote independence in students with autism spectrum disorderPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HANDA Ken
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Miyazaki
  •  Choice-making in children with autism spectrum disorder: Assessment and expansion of preferences.

    • Principal Investigator
      NORO FUMIYUKI
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The effect of the training package for making functional assessment approach master.

    • Principal Investigator
      Kato Tetsubumi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  An empirical study on the functional improvement of special support education coordinator focusing treatment integrity

    • Principal Investigator
      Wakabayashi Kazusa
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Effects and variables of self-monitoring on the generalization and maintenance of social skills in children with autism spectrum disorderPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Handa Ken
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      University of Miyazaki
      National Institute of Special Needs Education

All 2023 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 機能的アセスメント・アプローチを用いた指導を負担なく実現する研修パッケージの開発2020

    • Author(s)
      加藤哲文、若林上総、神山努、半田健、遠藤愛
    • Total Pages
      65
    • Publisher
      自費出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 特別支援学校における行動問題を示す知的障害児への機能的アセスメントに基づく支援2020

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属協働開発センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 231-244

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 中学校特別支援学級担任を対象とした個別の指導計画作成に関する研修プログラムの効果2020

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属協働開発センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 221-230

    • NAID

      120007120365

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援のプロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・遠藤愛・加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所 研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04968
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察2019

    • Author(s)
      若林上総, 神山努, 半田健, 遠藤愛, 加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04968
  • [Journal Article] 小・中学校等における特別支援教育コーディネーターの学級担任支援プロセスに関する考察.2019

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・遠藤愛・加藤哲文
    • Journal Title

      国立特別支援教育総合研究所研究紀要

      Volume: 46 Pages: 53-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 日本における自閉スペクトラム症児を対象としたソーシャルスキルトレーニングに関する研究動向2019

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 494-503

    • NAID

      130007948895

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 国立大学の特別支援学校教員養成課程における病弱者の教育課程及び指導法に関するシラバスの分析2018

    • Author(s)
      半田健・肥後祥治
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 163-171

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Journal Article] 養護教諭による発達障害児への応用行動分析学に基づくアプローチの適用可能性2017

    • Author(s)
      半田健
    • Journal Title

      学校健康相談研究

      Volume: 14 Pages: 13-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] Increasing On-Task Behavior Using Technology-Based Self-monitoring for a Student with Autism2023

    • Author(s)
      Handa, K.
    • Organizer
      The 4th Asia Pacific International Conference on Positive Behavior Support (Osaka)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14052
  • [Presentation] 機能的アセスメントに基づく行動支援計画の評価指標の検討2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 中学校特別支援学級が実行したポジティブ行動支援(PBIS)と一貫した指導体制の実現及び指導効果の関連2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 中学校特別支援学級が実行したポジティブ行動支援(PBIS)と一貫した指導体制の 実現及び指導効果の関連2019

    • Author(s)
      若林 上総, 江守 大子, 神山 努, 半田 健, 遠藤 愛, 加藤 哲文
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04968
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校教員への機能的アセスメントに基づく支援計画の立案を標的とした研修の効果2019

    • Author(s)
      若林上総、神山努、半田健、遠藤愛、加藤哲文
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 通常の学級において相互依存型集団随伴性にMysteryMotivatorを組み合わせた支援が着席行動に及ぼす効果2018

    • Author(s)
      半田 健・西田晴香
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17479
  • [Presentation] 機能的アセスメントに基づく行動支援計画の評価指標の検討2017

    • Author(s)
      若林上総・神山努・半田健・加藤哲文・遠藤愛
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04927
  • [Presentation] 通常の学級における自閉症スペクトラム児童を対象とした記録間隔に関するアセスメントに基づいたセルフモニタリング2017

    • Author(s)
      半田 健・野呂文行
    • Organizer
      日本行動分析学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17479
  • [Presentation] 通常の学級における自閉症スペクトラム児童の教師の話を聞くスキルを対象としたセルフモニタリングの効果2016

    • Author(s)
      半田 健
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17479
  • 1.  Wakabayashi Kazusa (10756000)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  Kato Tetsubumi (90224518)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  神山 努 (50632709)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 4.  遠藤 愛 (80641745)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 5.  高橋 高人 (10550808)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NORO FUMIYUKI (30272149)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  高橋 甲介 (10610248)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  高浜 浩二 (40616299)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  登藤 直弥 (70773711)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  佐々木 銀河 (80768945)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  丹治 敬之 (90727009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  松田 壮一郎 (90762675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  青木 康彦 (90911347)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi