• 研究課題をさがす
  • 研究者をさがす
  • KAKENの使い方
  1. 前のページに戻る

松本 広幸  MATSUMOTO Hiroyuki

ORCIDORCID連携する *注記
研究者番号 00549404
その他のID
所属 (現在) 2025年度: 北海学園大学, 経済学部, 教授
所属 (過去の研究課題情報に基づく) *注記 2012年度 – 2018年度: 北海学園大学, 経済学部, 教授
2010年度 – 2011年度: 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 准教授
審査区分/研究分野
研究代表者
外国語教育
キーワード
研究代表者
学習観 / 動機づけ / 因果プロセス / 読解方略 / 方略的介入 / 英文読解要因 / マクロシステム / マイクロシステム / 生態学的アプローチ / 社会環境的要因 … もっと見る / 方略使用 / 第二言語読解 / 読解方略使用 / 読解動機づけ / 意識変化 / 要旨理解 / 各要因の発達 / 方略変容 / 個人差要因 隠す
  • 研究課題

    (3件)
  • 研究成果

    (34件)
  • 共同研究者

    (2人)
  •  英文読解に社会環境的要因はどのように影響するか:生態学的アプローチの視座から研究代表者

    • 研究代表者
      松本 広幸
    • 研究期間 (年度)
      2016 – 2018
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      外国語教育
    • 研究機関
      北海学園大学
  •  方略的介入は動機づけや学習観になぜ影響するのか:第二言語読解の成功感と自律から研究代表者

    • 研究代表者
      松本 広幸
    • 研究期間 (年度)
      2013 – 2015
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      外国語教育
    • 研究機関
      北海学園大学
  •  英文読解に成功する学習者像を求めて:動機づけ,学習観,方略の統合的視座から研究代表者

    • 研究代表者
      松本 広幸
    • 研究期間 (年度)
      2010 – 2012
    • 研究種目
      基盤研究(C)
    • 研究分野
      外国語教育
    • 研究機関
      北海学園大学
      愛媛大学

すべて 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 その他

すべて 雑誌論文 学会発表

  • [雑誌論文] Is EFL Reading Motivation Different from EFL Learning Motivation in Japan?2019

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 雑誌名

      Hawaii International Conference on Education 2019 Proceedings

      巻: 2019年号 ページ: 111-113

    • 査読あり / 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-16K02927
  • [雑誌論文] Socioenvironmental Factors Affecting EFL Reading in Japan: A Consideration of the Ecological Systems Approach2018

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 雑誌名

      北海学園大学論集

      巻: 第176号 ページ: 93-114

    • NAID

      120006531603

    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-16K02927
  • [雑誌論文] A Qualitative Probe Into the Causal Relations Among Strategy Use, Motivation, and Beliefs in EFL Reading2015

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 雑誌名

      北海学園大学論集

      巻: 166 ページ: 33-52

    • NAID

      120005704750

    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [雑誌論文] Toward a Tripartite Model of L2 Reading Strategy Use2013

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto, Tomohito Hiromori, Akira Nakayama
    • 雑誌名

      Motivations, and Learner Beliefs, SYSTEM

      巻: Vol.41,No.1 号: 1 ページ: 38-49

    • DOI

      10.1016/j.system.2013.01.006

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [雑誌論文] Toward a tripartite model of L2 reading strategy use, motivations, and learning beliefs2013

    • 著者名/発表者名
      Matsumoto, H., Hiromori, T., & Nakayama, A.
    • 雑誌名

      System

      巻: 41 ページ: 38-49

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [雑誌論文] Exploring the development of individual difference profiles in L2 reading2013

    • 著者名/発表者名
      Matsumoto, H., Nakayama, A., & Hiromori, T.
    • 雑誌名

      System

      巻: 41 ページ: 994-1005

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [雑誌論文] Profiling Individual Differences of Successful and Unsuccessful L2 Readers2012

    • 著者名/発表者名
      廣森友人, 松本広幸, 中山晃
    • 雑誌名

      The Journal of Asia TEFL

      巻: 8-3 ページ: 191-219

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [雑誌論文] The Influence of Goal Orientation, Past Language studies2012

    • 著者名/発表者名
      Akira Nakayama, Neil Heffernan, Hiroyuki Matsumoto, Tomohito Hiromori
    • 雑誌名

      OverseasExperiences, and Gender Differences on Japanese EFL Learners' Beliefs, Anxiety, and Behaviors

      巻: Vol.6,No.2 ページ: 19-39

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [雑誌論文] Profiling Individual Differences of Successful and Unsuccessful L2 Readers2012

    • 著者名/発表者名
      Tomohito Hiromori, Hiroyuki Matsumoto, Akira Nakayama
    • 雑誌名

      The Journal of Asia TEFL

      巻: Vol.8,No.3 ページ: 191-219

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [雑誌論文] Can Strategic and Motivational Intervention Develop Second Language Reading Performance?2011

    • 著者名/発表者名
      松本広幸
    • 雑誌名

      第9回ハワイ教育国際会議プロシーディングス

      巻: (CD-ROM) ページ: 2695-2716

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [雑誌論文] Can Strategic and Motivational Intervention Develop Second Language Reading Performance?2011

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 雑誌名

      第9回ハワイ教育国際会議プロシーディングス

      ページ: 2695-2716

    • 査読あり
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Is EFL Reading Motivation Different from EFL Learning Motivation?2019

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      Hawaii International Conference on Education
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-16K02927
  • [学会発表] Toward the validity of studying EFL reading as an ecological system in social contexts2017

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      15th International Pragmatics Conference
    • 発表場所
      Belfast Waterfront Center
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-16K02927
  • [学会発表] Exploring the features of motivation in English as a foreign language reading2017

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      2017 Annual Conference of the American Association of Applied Linguistics
    • 発表場所
      Marriott Portland Downtown Waterfront
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-16K02927
  • [学会発表] Toward the Validity of Studying EFL Reading as an Ecological System in Social Contexts2017

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      The 15th International Pragmatics Conference
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-16K02927
  • [学会発表] Can Utilization of Lexical Units Facilitate EFL Reading Proficiency?2016

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      FLaRN
    • 発表場所
      Vilnius University
    • 年月日
      2016-06-28
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [学会発表] 英文読解方略,動機づけ,学習観の社会文脈的考察:生態学的アプローチの枠組みから2015

    • 著者名/発表者名
      松本広幸
    • 学会等名
      大学英語教育学会北海道支部
    • 発表場所
      北海道武蔵短期大学
    • 年月日
      2015-10-17
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [学会発表] An investigation of strategy use during SCMC (synchronous computer- mediated communication) and its relation with linguistics measures2015

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      FLEATⅥ
    • 発表場所
      Harvard University
    • 年月日
      2015-08-11
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [学会発表] Exploring EFL reading development as ecological systems in social contexts2015

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      British Association of Applied Linguistics
    • 発表場所
      Aston University
    • 年月日
      2015-09-03
    • 国際共著/国際学会である
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [学会発表] Examining the Motivational Features of English as a Foreign Language Reading2015

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      2015 Conference of the American Association for Applied Linguitics
    • 発表場所
      Fairmont Royal York, Toronto, Canada
    • 年月日
      2015-03-21
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [学会発表] ストラテジー,ビリーフ,動機づけからの Reading Fluencyの向上2014

    • 著者名/発表者名
      松本広幸
    • 学会等名
      大学英語教育学会 北海道支部大会 シンポジウム
    • 発表場所
      北海道教育大学札幌校
    • 年月日
      2014-06-28
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [学会発表] Validating a Tripartite Model of Strategy Use, Motivation, and Learner Beliefs in L2 Reading2014

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      2014 British Association for Applied Linguistics Conference
    • 発表場所
      University of Warwick, Coventry, UK
    • 年月日
      2014-09-04
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-25370693
  • [学会発表] Implications for EFL Reading Classrooms: Comparison of Strategy Use and Motivation inReading Between EFL Learners in Japan andL2 Learners in the States2013

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto, Tomohito Hiromori
    • 学会等名
      第11回ハワイ教育国際会議
    • 発表場所
      ホノルル市
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Investigating Strategy Use, Motivation, Beliefs,and Proficiency Together in L2 Reading2012

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto, Akira Nakayama
    • 学会等名
      大学英語教育学会第51回全国大会
    • 発表場所
      愛知県立大学.
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] L2読解における読解方略と動機づけ,学習観の関係-共変動モデル構築へ向けて-2011

    • 著者名/発表者名
      松本広幸, 中山晃, 廣森友人
    • 学会等名
      第37回全国英語教育学会
    • 発表場所
      山形大学
    • 年月日
      2011-08-20
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Relationships Among Strategy Use, Motivations, and Learning Beliefs in L2 Reading Comprehension2011

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      Japan Lecture Series at the Department of Asian Languages and Literatures
    • 発表場所
      マサチューセッツ大学アマースト校(米国)
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Relationships Among Strategy Use, Motivations, and Learning Beliefs in L2 Reading Comprehension2011

    • 著者名/発表者名
      松本広幸
    • 学会等名
      Japan Lecture Series at the Department of Asian Languages and Literatures
    • 発表場所
      マサチューセッツ大学アマースト校(アメリカ)
    • 年月日
      2011-09-13
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] L2読解における読解方略と動機づけ,学習観の関係‐共変動モデル構築へ向けて‐2011

    • 著者名/発表者名
      松本広幸, 廣森友人
    • 学会等名
      第37回全国英語教育学会
    • 発表場所
      山形大学
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Can the Concurrent Use of Text Organization andMain Idea Strategies Facilitate EFL Reading Performance?2011

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto, Akira Nakayama
    • 学会等名
      New Dynamics of Language Learning: Spaces and Places - Intentions and Opportunities, International Conference and 29th Summer School of Applied Language Studies
    • 発表場所
      ユバスキュラ大学(フィンランド)
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Can the Concurrent Use of Text Organization and Main Idea Strategies Facilitate EFL Reading Performance?2011

    • 著者名/発表者名
      松本広幸, 中山晃
    • 学会等名
      New Dynamics of Language Learning : Spaces and Places-Intentions and Opportunities, International Conference and 29th Summer School of Applied Language Studies
    • 発表場所
      ユバスキュラ大学(フィンランド)
    • 年月日
      2011-06-08
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Can Intervention by a Combination of Reading Strategies Develop L2 Learners' Orchestration of Strategy Use?2010

    • 著者名/発表者名
      松本広幸
    • 学会等名
      第49回大学英語教育学会全国大会
    • 発表場所
      宮城大学(宮城県)
    • 年月日
      2010-09-09
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Can Intervention by a Combination of Reading Strategies Develop L2 Learners' Orchestration of Strategy Use?2010

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto, Neil Heffernan
    • 学会等名
      第49回大学英語教育学会全国大会
    • 発表場所
      宮城大学
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Implications for EFL reading classrooms: Comparison of strategy use and motivation in reading between EFL learners in Japan and L2 learners in the States

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      第11回ハワイ教育国際会議
    • 発表場所
      米国ホノルル市
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • [学会発表] Investigating strategy use, motivation, beliefs, and proficiency together in L2 reading

    • 著者名/発表者名
      Hiroyuki Matsumoto
    • 学会等名
      大学英語教育学会第51回全国大会
    • 発表場所
      愛知県立大学
    • データソース
      KAKENHI-PROJECT-22520619
  • 1.  廣森 友人 (30448378)
    共同の研究課題数: 2件
    共同の研究成果数: 9件
  • 2.  中山 晃 (70364495)
    共同の研究課題数: 1件
    共同の研究成果数: 8件

URL: 

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

サービス概要 検索マニュアル よくある質問 お知らせ 利用規程 科研費による研究の帰属

Powered by NII kakenhi