• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUJII Kazuko  藤井 和子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

藤井 和子  フジイ カズコ

Fujii Kazuko  藤井 和子

Less
Researcher Number 00272881
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
2017: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
2012 – 2015: 上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授
2007: 上越教育大学, 講師
2007: Joetsu University of Education, Graduate School of Education, Lecturer
2006: 上越教育大学, 学校教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Education on school subjects and activities / Special needs education
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Educaion
Keywords
Principal Investigator
連携 / 自立活動 / 通級による指導 / 教師成長 / 個別の指導計画作成 / 授業研究 / 教師間連携 / 現職研修 / 教師間の連携 / カリキュラム開発 / 言語障害 … More
Except Principal Investigator
… More 連携 / テレコンサルテーション / 通級による指導 / improvement in curriculums / class / graduate student / contribution to area / ability to practice / area institute organization / teacher of special support education / university of education / 研修ニーズ / 研修実態 / 教員が抱えている課題 / 校内支援体制 / 役割意識 / 定例学習会 / 運営方法 / 活動計画立案 / 特別支援教育 / カリキュラム改善 / 授業 / 大学院生 / 地域貢献 / 実践力向上 / 地域研修組織 / 特別支援教育担当教員 / 教員養成大学 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (14 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  他校通級におけるテレコンサルテーションプログラム開発とその効果に関する研究

    • Principal Investigator
      関原 真紀
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  A study on the construction of a regional collaborative model for the development of class skills for jiritsu katsudo of resource room teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      藤井 和子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Development of in-service training program for resource room teachers about jiritsu katsudoPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJII Kazuko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Curriculum development in the resource room for speech disordersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujii Kazuko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  The study about the support of university of education based on the use of area institute organization for teachers of special support educationPupils Develop Technological Literacy

    • Principal Investigator
      KASAHARA Yoshitaka
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Joetsu University of Education

All 2024 2023 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 小学校の通級による指導における教師連携による授業改善2024

    • Author(s)
      藤井和子, 関原真紀, 坂口嘉菜, 毛見千春, 黒岩友理, 渋谷未央, 村山桃佳
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 11 Pages: 295-304

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02783
  • [Journal Article] 児童発達支援機関に対する個別の支援計画作成支援に関する研究2019

    • Author(s)
      藤井和子・永井弘子
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39(1)

    • NAID

      120006713602

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04847
  • [Journal Article] 言語障害通級指導教室における発達障害を併せ有する児童の実態と指導上の課題2016

    • Author(s)
      藤井和子
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 40 Pages: 107-118

    • NAID

      130005815412

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531237
  • [Presentation] 通級指導教室と通常学級の協働による教科の授業づくり(2)2023

    • Author(s)
      関原真紀 坂口嘉菜 藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02609
  • [Presentation] 通級指導教室と通常学級の協働による教科の授業づくり(1) ―国語科の授業分析を中心に―2023

    • Author(s)
      藤井和子・関原真紀・坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02783
  • [Presentation] 通級指導教室と通常学級の協働による教科の授業づくり(1)2023

    • Author(s)
      藤井和子 関原真紀 坂口嘉菜
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02609
  • [Presentation] 小学校における自立活動の個別の指導計画の意義2021

    • Author(s)
      藤井和子、杉田和宏、 小嶌恵美、引場陽子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第 59 回大会 (2021 つくば大会) 自主シンポジウム 40
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04847
  • [Presentation] 特別支援学校が実施する通級による指導の実態2020

    • Author(s)
      藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04847
  • [Presentation] 教育センターにおける通級指導担当教師の研修2019

    • Author(s)
      藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04847
  • [Presentation] 障害幼児発達支援機関に対する個別支援計画作成支援のあり方に関する実践的検討-大学の地域貢献役割を通して-2018

    • Author(s)
      藤井和子・永井弘子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04847
  • [Presentation] 言語障害通級担当教師の職務に対する意識2015

    • Author(s)
      藤井和子
    • Organizer
      特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531237
  • [Presentation] 言語障害通級担当教師の職務の実態と課題2013

    • Author(s)
      藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学日野キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531237
  • [Presentation] 吃音のある児童の個別の指導計画作成に関する一考察2012

    • Author(s)
      澤田キヨ子・藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531237
  • [Presentation] 吃音のある中学生を対象としたグループ指導実践を通して得られた言語障害通級担当教師の指導の振り返りの内容

    • Author(s)
      藤井和子 澤田キヨ子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531237
  • 1.  坂口 嘉菜 (40814067)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  関原 真紀 (90844928)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  KASAHARA Yoshitaka (60293271)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  MARUYAMA Akio (10377228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  加藤 哲文 (90224518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SAWADA kiyoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  KAWAJIRI Tomoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  HIRAI Noriko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  NAKAMURA HITOSHI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi