• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Miyamoto Hiroki  宮本 浩紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MIYAMOTO Hiroki  宮本 浩紀

Less
Researcher Number 00737918
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 茨城大学, 教育学野, 講師
2025: 茨城大学, 全学教職センター, 助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 茨城大学, 全学教職センター, 助教
2019 – 2023: 茨城大学, 教育学部, 助教
2017 – 2018: 信州豊南短期大学, 幼児教育学科, 講師(移行)
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
道徳 / 授業 / 文章理解 / 特別の教科道徳 / 読み物教材 / 思考 / 道徳的価値観 / 言語学 / 文章読解 / イメージ … More / 意味 / 経験 / 認知科学 / 道徳読み物教材 / 道徳科 / 教育学 / character education / 教育測定運動 / 道徳性 / 人格教育 / 教育方法 / 草の根運動 / 教育プログラム / アメリカ / 効果測定 / エビデンス / 道徳教育 … More
Except Principal Investigator
学習 / 授業 / 可視化 / 思考 / 効果検証 / 形成的アセスメント / 見取り / 振り返り / 評価 / つまずき / 学習障壁 / 構成主義 / 言語 / 理解 / 思考指導 / 知識 / 経験 / 言葉 / “色と形” / 思考ツール / 子ども / 領域 / 教科 / イメージ Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  学習障壁の把握に基づく教師と子どもの形成的アセスメントの協働開発とその効果検証

    • Principal Investigator
      打越 正貴
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  Development of Comprehention of Moral Education Materials on Cognitive Science Research and Verification of its Effectiveness through Classroom PracticePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Hiroki
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  Visualization of Thinking Process through "Iro to Katachi(Colors and shapes)" which combine Language and Image

    • Principal Investigator
      Uchikoshi Masaki
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  Understanding the Method of evidence-based Character Education in the United States and Verifying the Possibility of Introducing of the System into JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Hiroki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Ibaraki University
      Shinshu Honan College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『ことばをひきだす授業論―「色と形」で子どものアタマとココロが見えてくる―』2024

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      株式会社 PUBFUN
    • ISBN
      9784991361708
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02568
  • [Book] 『ことばをひきだす授業論-「色と形」で子どものアタマとココロが見えてくる-』2024

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      株式会社PUBFUN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25690
  • [Book] 『ことばをひきだす授業論-「色と形」で子どものアタマとココロが見えてくる-』2024

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      株式会社PUBFUN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18477
  • [Book] イメージからことばをひきだす「色と形」の授業づくりアイディア2022

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      株式会社PUBFUN
    • ISBN
      9784600011062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02568
  • [Book] イメージからことばをひきだす「色と形」の授業づくりアイディア2022

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      株式会社PUBFUN
    • ISBN
      9784600011062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18477
  • [Journal Article] 特別支援学級児における言語上の学習障壁の解消―― ヴィゴツキー理論に基づくイメージを活用した思考と言葉の接合 ――2024

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀・武藤裕子・鈴木陽子・横田沙織・小野美穂子・井本真弓・渡邊良江
    • Journal Title

      茨城大学全学教職センター研究論集

      Volume: ー Pages: 108-122

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18477
  • [Journal Article] 視点を設定した授業研究中心の校内研修の成果と課題 ― 教員アンケート結果の経時的変化の分析を通して ―2024

    • Author(s)
      今泉友里・打越正貴・宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 73 Pages: 515-526

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25690
  • [Journal Article] 学校教育における学習とイメージ研究史の結節点 ―「イメージ論争」の帰結に着目して ―2024

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 73 Pages: 527-540

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18477
  • [Journal Article] 主体的な学びを育む学習指導法の改善 -小中一貫教育を推進するための取り組みを通して-2024

    • Author(s)
      打越正貴・今泉友里・宮本浩紀
    • Journal Title

      令和5年度かすみがうら市小中一貫教育推進の歩み

      Volume: ー Pages: 63-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25690
  • [Journal Article] 特別支援学級児における言語上の学習障壁の解消―― ヴィゴツキー理論に基づくイメージを活用した思考と言葉の接合 ――2024

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀・武藤裕子・鈴木陽子・横田沙織・小野美穂子・井本真弓・渡邊良江
    • Journal Title

      茨城大学全学教職センター研究論集

      Volume: ー Pages: 108-122

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25690
  • [Journal Article] 心理学におけるイメージ概念活用の前史 ― イメージは知覚か概念か経験か? ―2024

    • Author(s)
      宮本浩紀・打越正貴
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 73 Pages: 541-553

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18477
  • [Journal Article] 授業におけるイメージ概念の活用に関する考察 ― イメージと言葉の異同の把握を手がかりとして ―2023

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 72 Pages: 403-417

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18477
  • [Journal Article] 学校教育における学習とイメージ研究史の結節点 ―「イメージ論争」の帰結に着目して ―2023

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 73 Pages: 527-540

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02568
  • [Journal Article] 心理学におけるイメージ概念活用の前史 ― イメージは知覚か概念か経験か? ―2023

    • Author(s)
      宮本浩紀・打越正貴
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 73 Pages: 541-553

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02568
  • [Journal Article] 子どもの思考過程におけるイメージのはたらき2022

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 71 Pages: 529-546

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18477
  • [Journal Article] 認知言語学にもとづく読み物教材読解モデルの構築―道徳科における仮説的推論の活用可能性に着目して―2021

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      倫理道徳教育研究

      Volume: 4 Pages: 1-14

    • NAID

      40022658303

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14054
  • [Journal Article] 子ども主体の評価に基づく思考・理解の深化 ―「指導と評価の一体化」を踏まえた小学校道徳科の授業デザイン―2021

    • Author(s)
      打越正貴・宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学全学教職センター研究報告

      Volume: - Pages: 135-150

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02568
  • [Journal Article] 改めて道徳教育における「徳目主義」批判とは何だったのか―宇佐美・藤田論争の分析を通じて―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 333-345

    • NAID

      120006897161

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14054
  • [Journal Article] アメリカにおける効果測定制度の運用と実態 ―「エビデンスに基づく人格教育」の特質と課題―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 463-477

    • NAID

      120006848896

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14054
  • [Journal Article] 「後悔」とは何か(2)―道徳読み物教材「足袋の季節」の分析を通じて―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 305-318

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14054
  • [Presentation] 児童・生徒の発言でつくる道徳科の授業づくり2022

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Organizer
      茨城県教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02568
  • [Presentation] 教育におけるエビデンス産出の可能性とその限界―道徳教育の展望を探る―2020

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14054
  • [Presentation] 向社会性育成プログラムに関するアセスメントの枠組み ―アメリカ道徳教育におけるエビデンス産出の現実と課題―2017

    • Author(s)
      宮本浩紀
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14054
  • 1.  Uchikoshi Masaki (10764970)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 2.  今泉 友里 (00821662)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山垣 友里
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi