• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kusaka Satoshi  日下 智志

Researcher Number 00909591
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-9047-9312
Affiliation (Current) 2025: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 講師
2023: 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
モザンビーク / アフリカ / セルフモニタリング / 数学の問題解決 / ルワンダ / 算数・数学教育 / 協同学習 / メタ認知 / 数学カリキュラム改訂 / ローカルナレッジ / 教育借用 / 算数・数学カリキュラム開発 / 内発的発展 … More
Except Principal Investigator
… More カリキュラム開発 / 算数プログラム / パターンの認識 / シンガポール / 算数教育 / 幼小接続期 / パターン認識 / 統計 / エコシステム・アプローチ / グローカル / 国際教育協力 / 制度化 / 現地専門的知識 / 現地専門家 / 十進位取り記数法 / 構造とパターン / 低学力 / 数学教育 / 現地文脈的見方 / 十進位取り階層構造 / 算数ニュメラシー / 診断的評価法 / パターンと構造 / 表現形式 / 現地文脈 / 10進位取り記数法 / 算数ニューメラシ Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (16 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  国際教育協力における自立的発展に向けた要素の探求―ケニアと周辺諸国を事例に

    • Principal Investigator
      池田 亜美
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  グローカル性の観点から統計を活用した算数数学カリキュラムの基礎理論の構築

    • Principal Investigator
      馬場 卓也
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Students' Metacognitive Skills in Mathematics Problem Solving and Their Development Process in African CountriesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      日下 智志
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  An Empirical Study on the Development of a Mathematics Program for the Early Childhood and Elementary School Connections that Fosters Recognition of Pattern

    • Principal Investigator
      坂井 武司
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kyoto Women's University
  •  Study on Theorizing in Endogenous Development of Mathematics Curriculum Revision Process in AfricaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kusaka Satoshi
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  Collaboration on endogenous development and institutionalization of mathematics curriculum in Afirica

    • Principal Investigator
      馬場 卓也
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      日下智志(分担執筆, 第3章)
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      学術研究出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • [Journal Article] モザンビークの初等数学科におけるローカルカリキュラムの課題と可能性 ―M-GTAを援用したカリキュラム担当者および教員へのインタビューデータの分析から―2022

    • Author(s)
      日下智志
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 31巻第1号 Pages: 131-140

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • [Journal Article] Transition of Mozambique’s Primary Mathematics Intended Curriculum in the Post-Colonial Period: A Focus on Adaptation from an Exogenous Curriculum2022

    • Author(s)
      Satoshi Kusaka
    • Journal Title

      Africa Education Review

      Volume: 18 Issue: 3-4 Pages: 25-40

    • DOI

      10.1080/18146627.2022.2150242

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • [Presentation] 幼小接続期のパターンの認識を評価するフレームワークに関する研究2024

    • Author(s)
      坂井武司、赤井秀行、石坂広樹、日下智志、大門耕平
    • Organizer
      数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02421
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関 する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人、中和渚、日下智志、馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] モザンビーク教育大学学生の教職志望動機に関する一考察-FIT-Choice 尺度を活用して-2023

    • Author(s)
      谷川夏菜子, 脇田祐輔, 日下智志
    • Organizer
      国際開発学会 第24回国際開発学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • [Presentation] Effects of Metacognitive Abilities in Solving Mathematical Word Problems: Case of Rwandan Secondary School Students2023

    • Author(s)
      Satoshi Kusaka
    • Organizer
      16th annual International Conference of Education, Research and Innovation(ICERI)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12771
  • [Presentation] 内発的発展の観点からのJICA教育協力案件の再考-ケニア中等理数科教育強化計画の事例から-2023

    • Author(s)
      池田亜美, 日下智志, 馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会 第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • [Presentation] 内発的発展の観点からのJICA教育協力案件の再考 ―ケニア中等理数科教育強化計画の事例から―2023

    • Author(s)
      池田亜美, 日下智志, 馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会, 神戸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] ザンビア共和国の初等教育における児童の計算方略に関 する研究2023

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人、中和渚、日下智志、馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会第31回大会、神戸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] Progression to Linear Functions from Primary School: Comparing the Intended Curricula of Four Sub-Saharan African Countries2023

    • Author(s)
      Akira Oshima, Satoshi Kusaka
    • Organizer
      International Cooperation Development in Mathematics Education Discussion Group (ICDME)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] Aspects of metacognitive skills in cooperative learning: A case study of a Grade 7 class in Rwanda2023

    • Author(s)
      Satoshi Kusaka , Jean Claude Habimana
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12771
  • [Presentation] Numeracy Skills in Primary School Education in Zambia: Secondary Analysis of JICA Numeracy Project Data2023

    • Author(s)
      Koji Watanabe, Nagisa Nakawa, Masato Kosaka, Satoshi Kusaka, Takuya Baba, Mungalu Arthur
    • Organizer
      Japan Academic Society of Mathematics Education (JASME) 59th Conference(於福岡教育大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21KK0038
  • [Presentation] Challenges and Possibilities of Primary Mathematics Local Curriculum in Mozambique2022

    • Author(s)
      Satoshi Kusaka
    • Organizer
      Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing (APCCSID)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • [Presentation] モザンビークの数学カリキュラム改訂における内発的発展性に関する考察 -2021年カリキュラム改訂を事例として-2022

    • Author(s)
      日下智志
    • Organizer
      日本比較教育学会 第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • [Presentation] モザンビークの初等教育における ローカルカリキュラムの可能性と課題-カリキュラム開発者,教員,生徒へのインタビュー調査から-2022

    • Author(s)
      日下智志
    • Organizer
      国際開発学会第32回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K20236
  • 1.  馬場 卓也 (00335720)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  高阪 将人 (50773016)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  中和 渚 (00610718)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  渡邊 耕二 (30736343)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  池田 亜美 (00971293)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  福田 博人 (30803522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  坂井 武司 (30609342)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  赤井 秀行 (80910033)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  石坂 広樹 (20537493)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  大門 耕平 (80963389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi