• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ONO NAOMI  小野 尚美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

小野 尚美  オノ ナオミ

ONO Naomi  小野 尚美

Less
Researcher Number 10259111
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 成蹊大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 成蹊大学, 文学部, 教授
2015 – 2018: 成蹊大学, 文学部, 教授
2011 – 2013: 成蹊大学, 文学部, 教授
2006 – 2008: 成蹊大学, 文学部, 教授
2004: Seikei University, Faculty of Literature, Professor, 文学部, 教授 … More
2003: 昭和女子大学, 短期大学部・人間文化学科, 助教授
2002: 昭和女子大学, 短期大学部, 助教授
2001: Showa Women's University, Dept, of English Language & Literature, Associate Professor, 短期大学部・英語英文学科, 助教授
2000 – 2001: 昭和女子大学短期大学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
教科教育
Keywords
Principal Investigator
Emergent Literacy / Reading Recovery / Reading Recovery Program / 早期英語教育 / 小学校英語 / 絵本のストーリーテリング活動 / LBS指導モデル / 絵本のstorytelling / 文字の音と意味の関係 / LBS指導法 … More / リテラシーの視点 / 小学校英語指導法 / Learning by Storytelling / 読み書き教育 / 文字教育 / 中学校英語への架け橋 / literacy / lReading Recovery / 英語教材の活かし方 / 中学生の読解力 / 読みの躓き / 躓き / 英語で書くこと / 英語で読むこと / リテラシー教育 / 読解の躓き / 国際情報交流 カナダ / 国際情報交流 アメリカ / 国際情報交流 オーストラリア / 国際情報交流 ニュージーランド / RRプログラム, カナダ(トロント) / Roaming around the known / Reading / Whole Language Approach / 第二言語習得 / 教授法・学習理論 / アンケート調査 / 指導方法 / 指導内容 / Whole Language理論 / 英語教育 … More
Except Principal Investigator
教材開発 / 語彙 / Model materials for improving reading comprehension / Teaching techniques / Experimental classes / teaching activity categories / Teaching behavior / Observation and analysis of classes / Questionnaire on teaching reading / Reading strategies / リーディング教材モデル / リーディング指導モデル / テキストタイプ / 文法 / リーディングの躓き / 読解ストラテジー / 読解プロセス / 指導法改善 / 授業観察 / 読解教材モデル / 読解指導技術 / 実験授業 / 教授行動・指導活動のカテゴリー化 / 授業観察・分析 / 読解指導意識調査 / 読解方略 / reading comprehensin / pre reading exercises / top down strategies / bottom up strategies / automaticity / syntax / vocabulary / テキスト要因 / トップ・ダウン言語処理 / ボトム・アップ言語処理 / 学習暦 / 読み手要因 / 躓きの原因 / リーディング・ストラテジー / 読解 / 読解前活動 / トップダウン・ストラテジー / ボトムアップ・ストラテジー / 自動化 / 文構造 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  中学校英語に連携する小学校英語における絵本のストーリーテリング活動と教材開発研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小野 尚美
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Seikei University
  •  Exploring teaching methods to help junior high school students develop their reading comprehension ability based on an analysis of the difficulties they have reading in EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ONO NAOMI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seikei University
  •  A Study Exploring Models of Instructions Focusing on the Relationship among Letters, Sounds, and Meaning of the Words, and Materials for Early Eng;lish Education in JapanPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ONO NAOMI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seikei University
  •  A Study Exploring Instructions and Materials for Teaching English to Elementary School Students in Japan in Preparation for English Education at Junior and Senior High SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ONO Naomi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Seikei University
  •  A Model of Materials Development and Instruction of Reading at Senior High Schools Incorporating Reading Strategies

    • Principal Investigator
      MIDORIKAWA Hideko
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Showa Women's University
  •  Research on Reading Materials Development Based on the of Reading

    • Principal Investigator
      MIDORIKAWA Hideko
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Showa Women's University

All 2024 2023 2022 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2008 2007 2005 2004 2003

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小学校英語とストーリーテリング2022

    • Author(s)
      小野 尚美、田縁 眞弓、オーガスティン 真智、吉本 連
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411077
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Book] 英語教材を活かすー理論から実践へ2018

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      朝日出版
    • ISBN
      9784255010540
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Book] 英語脅威材を活かす―理論から実践へー2018

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255010540
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Book] 小学校英語から中学校英語への架け橋 文字教育を取り入れた指導法モデルと教材モデルの開発研究2017

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄、土屋佳雅里
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255009865
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Book] 教室英語ハンドブック2016

    • Author(s)
      高梨庸雄、小野尚美、土屋佳雅里、田縁真弓
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Book] 教室英語のハンドブック2016

    • Author(s)
      高梨庸雄、小野尚美、田縁真弓、土屋佳雅里
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Book] 「英語の読み書き」を見直す Reading Recovery Program研究から日本の早期英語教育への提言2014

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      金星堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Book] 英語の読み書き」を見直すReading Recovery Program研究から日本の早期英語教育への提言2014

    • Author(s)
      小野尚美、髙梨庸雄
    • Publisher
      東京:金星堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] Storytelling活動による英語学習のすゝめ2024

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊大学文学部紀要

      Volume: 59 Pages: 1-20

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Journal Article] 日本で英語を学ぶ大学生が読みに躓くとき2016

    • Author(s)
      小野尚美、林千賀
    • Journal Title

      成蹊大学研究助成(B種)研究報告書

      Volume: 1 Pages: 1-70

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Journal Article] Roaming around the known, カナダにおけるReading Recovery Program教員研修から学ぶ<2012年カナダ(オンタリオ州トロントRRプログラム)研修報告>2013

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊大学文学部紀要

      Volume: 第48号 Pages: 177-190

    • NAID

      120005271097

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] "Roaming around the known"カナダにおけるReading Recovery Program 教員研修から学ぶ<2012年カナダ(オンタリオ州トロントRRプログラム)研修報告>2013

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊大学文学部紀要

      Volume: 第48号 Pages: 177-190

    • NAID

      120005271097

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] オーストラリア・ニュージーランドにおけるリテラシー教育とReading Recovery (2011年オーストラリア・ニュージーランド研修報告)2012

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊英語英文学研究

      Volume: 第16号 Pages: 53-70

    • NAID

      40019397177

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] オーストラリア・ニュージーランドにおけるリテラシー教育とReading Recovery(2011年オーストラリア・ニュージーランド研修報告)2011

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊英語英文学研究 2011

      Volume: 第15号 Pages: 1-15

    • NAID

      40019397177

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] Reading Recoveryを活した校種間連携<第1回>Literacy教育の視点から2011

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Journal Title

      英語教育 3月号

      Volume: Vol. .59 No.13 Pages: 70-72

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] Reading Recoveryを活した校種間連携<第3回>Reading Recoveryをどのように活用するか2011

    • Author(s)
      高梨庸雄、小野尚美
    • Journal Title

      英語教育 5月号

      Volume: Vol.60 No.2 Pages: 67-69

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] Reading Recoveryを活した校種間連携<第2回>RRの指導手順2011

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Journal Title

      英語教育 4月号

      Volume: Vol. 60 No.1 Pages: 67-69

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] 論考 ニュージーランドの読み書き教育ーReading Recovery Programの歴史と発展ー2011

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      教職課程年俸 2010年度

      Volume: 第20号 Pages: 3-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520758
  • [Journal Article] Reading-Aloud Versus Task-Based Reading Instruction2008

    • Author(s)
      Robson, Grodon, Hideko Midorikawa, Naomi Ono, Emiko Takano and Tsuneo Takanashi
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要(学苑) 810号

      Pages: 13-29

    • NAID

      110007054801

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Journal Article] The Relationships among Vocabulary Knowledge, Strategy Use, L2 Reading Comprehension and Proficiency2005

    • Author(s)
      小野尚美, ゴードン・ロブソン, 緑川日出子, 高梨庸雄
    • Journal Title

      成蹊英語英文学研究 9

      Pages: 67-88

    • NAID

      40007047006

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] The Relationships among Vocabulary Knowledge, Strategy Use, L2 Reading Comprehension and Proficiency2005

    • Author(s)
      Ono Naomi, Gordon Robson, Midorikawa Hideko, Takanashi Tsuneo
    • Journal Title

      Bulletin of Seikei University No.9

      Pages: 67-88

    • NAID

      40007047006

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] 読みの苦手な日本人英語学習者の躓きの原因を探る パート22004

    • Author(s)
      小野尚美, 緑川日出子, ゴードン・ロブソン
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要 763

      Pages: 43-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] Exploring Causes of Errors Made by Japanese English Learners Who Are Weak in Reading Comprehension - Part 12004

    • Author(s)
      Ono Naomi, Midorikawa Hideko, Gordon Robson
    • Journal Title

      Bulletin of Showa Women's Universit No.762

      Pages: 33-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] 読みの苦手な日本人英語学習者の躓きの原因を探る パート12004

    • Author(s)
      小野尚美, 緑川日出子, ゴードン・ロブソン
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要 762

      Pages: 33-42

    • NAID

      40006197287

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] Exploring Causes of Errors Made by Japanese English Learners Who Are Weak in Reading Comprehension - Part 22004

    • Author(s)
      Ono Naomi, Midorikawa Hideko, Gordon Robson
    • Journal Title

      Bulletin of Showa Women's University No.763

      Pages: 43-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] 学力差による読解方略の違いを取り入れた高校リーディング教材モデルの開発と指導法の改善研究2003

    • Author(s)
      緑川日出子, 小野尚美, ゴードン・ロブソン, 高梨庸雄, 高野恵美子
    • Journal Title

      平成14年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果(中間)報告書

      Pages: 1-62

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Journal Article] A Model of Materials Development and Instruction of Reading at Senior High Schools Incorporating Reading Strategies2003

    • Author(s)
      Midorikawa Hideko, Ono Naomi, Gordon Robson, Takanashi Tsuneo, Takano Emiko
    • Pages
      1-62
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14580309
  • [Presentation] 絵本を活用したLearning by Storytellilngの実践―3つの公立小学校での試みー2023

    • Author(s)
      小野尚美、泉惠美子、赤枝康隆、宮武夏貴
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第43回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Presentation] Storytelling: What are the benefits?2023

    • Author(s)
      Mayumi Tabuchi, Naomi Ono
    • Organizer
      Ready for School, Ready for Success with National Geographic Learning Japan(センゲージ出版社)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Presentation] Learning by Storytelling: the Development of Effective English Activities for 3rd Graders Through Storytelling with Picture Books2023

    • Author(s)
      Naomi Ono, Mayumi Tabuchi, and Machi Augustine
    • Organizer
      The 21st Annual Hawaii International Conference on Eudcation
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Presentation] 小学校英語とストーリーテリング2023

    • Author(s)
      田縁眞弓、小野尚美
    • Organizer
      小学校英語外国語授業づくり研究会スペシャルセミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Presentation] 絵本を使って行う小学3年生児童のための英語によるスト―リ-テリング活動におけるリテラシー発現の重要性2023

    • Author(s)
      小野尚美、田縁眞弓、星原光江
    • Organizer
      AsiaTEFL
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Presentation] Learning By Storytelling (LBS) 指導モデルに基づいた読み書き素地作りにつなげる低学年の英語指導法2022

    • Author(s)
      吉本連、オーガスティン真智、田縁眞弓、小野尚美
    • Organizer
      小学校英語教育学会(JES)四国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Presentation] 小学校におけるLNS(Learning by Storytelling)指導 絵本の読み聞かせを活用した小学校での英語指導法について2022

    • Author(s)
      小野尚美、田縁眞弓
    • Organizer
      2022年度京都府私立小学校連合会 夏期合同研修会 外国語部会(講演)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21951
  • [Presentation] Reading Recovery Programの理念と指導法を日本の中学生の英語指導に活かす方法の模索―武蔵野市第二中学校での補習授業での試み2018

    • Author(s)
      小野尚美
    • Organizer
      武蔵野市 外国語活動・英語科部研究部会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Presentation] 日本の大学生の英語による読みの阻害要因を探る-学習者の躓きの意識と実態2015

    • Author(s)
      小野尚美、林千賀
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第39回山梨大会
    • Place of Presentation
      山梨県帝京科学大学上野原キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02697
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, Gordon Robson
    • Organizer
      the 15^<th> World Congress of Applied Linguistics[第15回国際応用言語学会]
    • Place of Presentation
      ドイツ・エッセン
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      The 15^<th> World Congress of Applied Linguistics
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] 早期英語教育:「ことば」の構造だけでなく学習者が「ことば」をどう捉えるかに注目した英語学習指導法に向けて2007

    • Author(s)
      小野 尚美、高野 恵美子
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] Whole Language Approach to Teaching Reading to Elementary School Students2007

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      5^<th> Asia TEFL International Conference
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • [Presentation] 早期英語教育:『ことば』の構造だけでなく学習者が『ことば』をどう捉えるかに注目した英語学習指導法へ向けて2007

    • Author(s)
      小野尚美、高野恵美子
    • Organizer
      第8 回日本認知言語学会全国大会[Workshop]
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520454
  • 1.  TAKANASHI Tsuneo (10113812)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  ROBSON Gordon (90195917)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 3.  TAKANO Emiko (90338541)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  MIDORIKAWA Hideko (10245889)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  OI Kyoko (70176816)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  泉 恵美子 (10388382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  田縁 眞弓 (60646769)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 8.  Tsuchiya Kagari
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi