• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YATSUZUKA ICHIRO  八ツ塚 一郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

八ツ塚 一郎  ヤツヅカ イチロウ

Yatsuzuka Ichiro  八ツ塚 一郎

八ッ塚 一郎  ヤツヅカ イチロウ

Less
Researcher Number 10289126
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授
2020: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授
2018 – 2019: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2014 – 2016: 熊本大学, 教育学部, 准教授
1999 – 2000: 奈良大学, 社会学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10010:Social psychology-related / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
Sociology
Keywords
Principal Investigator
メタファー / 言説分析 / いじめ / 言語論 / 集団力学 / 論理構造 / 判例データベース / 日本語文法 / いじり / 第三者委員会報告書 … More / いじめ定義 / 社会的現実 / アクションリサーチ / 内容分析 / 阪神・淡路大震災 / NGO / 公共性 / ボランティア / 社会的表象 / 社会的構成主義 … More
Except Principal Investigator
産みの母 / 養親・里親 / 養子・里子 / 産むことと育てること / ステレオタイプ / 当事者との対話 / 産みの親 / 養子・養親 / 養親・養子 / 教育実践 / 啓発 / 言説分析 / 養親・養子・産みの親 / 直結規範・分離規範 / アクションリサーチ Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (26 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  いじめ常套句の言語論的分析と対抗言説による啓発教育Principal Investigator

    • Principal Investigator
      八ツ塚 一郎
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Structural analysis of the bullying-accepting discourse in Japan and social implementation of the bullying prevention discourse.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yatsuzuka Ichiro
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Action research on the possibility of separating birth of a child and raising a child

    • Principal Investigator
      Rakugi Akiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology
    • Research Institution
      Okayama Prefectural University
  •  公共性の存立と個人のボランティア意識との相互規定関係に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      八ッ塚 一郎
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Nara University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] An Introduction to the Group Dynamics of the Bullying2024

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Journal Title

      Journal of Group Dynamics

      Volume: 41 Issue: 0 Pages: 3-14

    • DOI

      10.11245/jgd.41.3

    • ISSN
      2187-2872
    • Year and Date
      2024-12-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Journal Article] 「いじめ」の論理構造に関する集団力学的試論2022

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 165-175

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Journal Article] コロナ禍におけるオンラインによるコミュニケーション授業の検討2021

    • Author(s)
      黒山竜太・八ッ塚一郎・浦野エイミ
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 75-82

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Journal Article] 「いじめ定義」の比較検討:「いじめ容認型言説」からの考察2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 119-127

    • NAID

      40022493606

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Journal Article] 教職大学院「ネット教育コミュニケーション論」の授業実践2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎・前田康裕
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 107-114

    • NAID

      120006842579

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Journal Article] Developing the teacher educational contents for understanding the Internet:2019

    • Author(s)
      八ッ塚 一郎
    • Journal Title

      Journal of Group Dynamics

      Volume: 36 Issue: 0 Pages: 45-58

    • DOI

      10.11245/jgd.36.45

    • NAID

      130007775750

    • ISSN
      2187-2872
    • Year and Date
      2019-12-28
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Journal Article] 「火事のメタファー」による「いじめ」理解:言説実践に向けた序論2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 143-152

    • NAID

      120006779020

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Journal Article] 養子縁組への理解と普及を妨げる構造---アクションリサーチへの展望---2017

    • Author(s)
      八ッ塚一郎、東村知子、樂木章子
    • Journal Title

      集団力学

      Volume: 34 Pages: 3-19

    • NAID

      130005436725

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380690
  • [Presentation] 「火事のメタファー」によるいじめ理解―教師教育における主体的思考喚起の効果―2023

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Presentation] 「いじめ」の論理構造に関する試論:現象と言説の混乱からの考察2023

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第69回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Presentation] 裁判例における「いじめ」の用法と変化 判例検索システムを用いた言説分析の試み2023

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Presentation] 「火事のメタファー」によるいじめ理解 教師教育における実装と効果測定2022

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本社会心理学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Presentation] 入れ子の視点によるいじめ理解:いじめ定義の集団力学的再考2022

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第68回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Presentation] いじめ定義に対する集団力学的再検討の試み2022

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Presentation] Social problem caused by discourse:School bullying and its prevention in Japan2022

    • Author(s)
      YATSUZUKA,Ichiro
    • Organizer
      Society for Qualitative Inquiry in Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03034
  • [Presentation] 新聞記事を対象とした「いじめ」の言説分析 「いじめ」を容認する言説構造の検討2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本社会心理学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 「いじめ報告書」に対する教育心理学的読解の可能性―言説分析による試論―2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 言説分析と社会的課題2020

    • Author(s)
      川野健治・八ッ塚一郎・岡部大祐
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 新聞記事言説における「いじり」の用法とその変化:「いじめ」現象の包括的理解に向けた予備的検討2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 「いじめ報告書」の言説分析的読解:深層構造の把握と実践に向けた試み2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 教師教育におけるメディア史・メディア論的知見の活用:ネット教育に対する研究者からの貢献可能性2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 「いじめ」言説における構造的な矛盾とその打開―文法論に基づく考察―2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 「いじめ」の文法構造に対する集団力学的検討とメタファーによる言説実践の可能性2018

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第65回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] メディア史・メディア論をネット教育に加味した教師教育実践の試み2018

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03008
  • [Presentation] 「産むこと」と「育てること」の分離は可能か:養子養親と生殖医療からの社会構想2016

    • Author(s)
      樂木章子、東村知子、八ッ塚一郎、野辺陽子、友浦美峰子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380690
  • [Presentation] 養子縁組の理解と普及を妨げる構造:アクションリサーチへの展望2015

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2015-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380690
  • 1.  Rakugi Akiko (00372871)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  杉万 俊夫 (10135642)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  東村 知子 (30432587)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi