• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kadota Riyo  門田 理世

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KADOTA Riyo  門田 理世

Less
Researcher Number 10352197
External Links
Affiliation (Current) 2025: 西南学院大学, 人間科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2010 – 2023: 西南学院大学, 人間科学部, 教授
2007: 西南学院大学, 人間科学部, 准教授
2007: Seinan Gakuin University, 人間科学部・児童教育学科, 准教授
2006: 西南学院大学, 人間科学部・児童教育学科, 助教授
2005 – 2006: 西南学院大学, 人間科学部, 助教授
2004 – 2006: 西南学院大学, 文学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Educaion
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
comparative study / pre/in-service education / in-service training / early childhood / curriculum / professional development / pre-service education / 質的研究 / 発達観 / 多声的エスノグラフィー … More / 国際比較研究 / 保育者の実践知 / 幼児教育 / ビデオ研究 / 研究方法論 … More
Except Principal Investigator
幼児教育 / 幼小連携 / early childhood education / 遊び / 質的研究 / 多声的エスノグラフィー / 保育観 / ビデオ刺激 / 教育系心理学 / 教育学 / 縦断研究 / 保育者の専門的な学びのプロセス / 変容過程 / ウェルビーイング / 断絶 / 園文化 / 園組織 / 保育者の専門的学び / 小・中学校教師の保育実習における保育文化と断絶 / 効果的な園運営方略における対話とウェルビーイング / 園内研修における保育者と園長の学び / 保育者のウェルビーイングに関する研究動向 / 事業継承 / 学の様相 / 学習過程 / 保育 / 教育心理学 / 園長 / 保育学 / 保育者 / ミドルリーダー / リーダーシップ / 園内研修 / play / qualitative method / multi-vocal ethnography / Japan, German, & USA / views of practices / video stimulated method / comparative study / 日独米 / 比較文化 / profession / qualitative research / Multi-voiced ethnography / belief on pedagogy / belief on caring / Video-stimulus / connection between ECE and Schooling / 記録 / プロジェクトアプローチ / グラウンデッドセオリー / 教育観 / ビデオ刺激法 / 専門性 / 授業観 / 保育環境 / 保幼小 / 保育の質 / 東アジア / 環境移行 / 保護者調査 / 小学校 / 幼稚園 / 人事交流 / 移行 / 就学前教育 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (142 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  Exploring ways of supporting teachers' well-being and professional learning process in preschool culture.

    • Principal Investigator
      野口 隆子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tokyo Kasei University
  •  Studying pre-service early childhood educators' transition into the classroom: A longitudinal international comparative studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      門田 理世
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Seinan Gakuin University
  •  Conferences in centers fro educators' professional learning and Leadership

    • Principal Investigator
      Akita Kiyomi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Gakushuin University
      The University of Tokyo
  •  Reserach on effects of ECEC qualuty on children's development

    • Principal Investigator
      AKITA KIYOMI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Examining Transition Processes from Early Childhood Education to Elementary School Education

    • Principal Investigator
      AKITA Kiyomi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  ビデオ研究を通して検証する保育者の暗黙的実践知の国際比較調査研究-日本・アメリカ・韓国の保育を対象に-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      門田 理世
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Seinan Gakuin University
  •  'Comparative study of teachers' pedagogical beliefs between teachers in early childhood education and in elementary school education'

    • Principal Investigator
      AKITA Kiyomi
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  US-Japan Comparative Studies on Teachers' Perceptions on Early Childhood Education : Analysis through Video Stimulation Methods

    • Principal Investigator
      ODA Yutaka
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute of Special Education
      National Institute for Educational Policy Research

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2016 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学びが広がる・深まる 園内研修でもっと豊かな園づくり2023

    • Author(s)
      秋田喜代美、小田 豊(編著) 門田理世(第6章 より持続可能な園内研修のために)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      中央法規
    • ISBN
      9784805888049
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Book] 学びが広がる 深まる 園内研修でもっと豊かな園づくり2023

    • Author(s)
      秋田喜代美・小田豊・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田義之・淀川裕美
    • Total Pages
      369
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      4805888040
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Book] 今なぜ保育の質評価を問うのか 保育の質をめぐる世界の動向(ノルウェー担当)2022

    • Author(s)
      秋田喜代美・古賀松香(編著) 門田理世(ノルウェー担当)
    • Total Pages
      361
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355047
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Book] 保育の理論と実践:ともに育ちあう保育者をめざして2017

    • Author(s)
      清水陽子・門田理世・牧野佳一・松井尚子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Book] 「発達にふさわしい教育実践(DAP)と保育実践を考する」『子どもの発達と文化のかかわり:一人ひとりの子どもにふさわしい保育をめざして』2007

    • Author(s)
      門田 理世(小田 豊・森 眞理(編))
    • Publisher
      光生館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Book] 幼児教育と小学校教育の連携と接続:協同的な学びを生かしたプロジェクトアプローチ2006

    • Author(s)
      シルビア・チャード著, 小田豊監修, 芦田宏監訳, 奥野正義, 門田理世訳
    • Total Pages
      106
    • Publisher
      光生館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Book] 幼児教育と小学校教育の連携と接続 : 協同的な学びを生かしたプロジェクトアプローチ2006

    • Author(s)
      シルビア・チャード著, 小田豊監修, 芦田宏監訳, 奥野正義, 門田理世訳
    • Total Pages
      106
    • Publisher
      光生館
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Book] 幼児教育と小学校教育の連携と接続:協同的な学びを生かしたプロジェクトアプローチ2006

    • Author(s)
      シルビア・チャード著, 小田原豊監修, 芦田宏監訳, 奥野正義, 門田理世訳
    • Total Pages
      106
    • Publisher
      光生館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] 私立幼稚園の事業継承タイプ別にみる園長の継承への意識や課題に関する研究2022

    • Author(s)
      椋田善之・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Journal Title

      国際幼児教育学研究

      Volume: 29 Pages: 19-36

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 園内研修における保育者の学びの構造化に関する試み:心に残った・保育への理解が深まった発言に着目して2020

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 59 Pages: 485-516

    • NAID

      40022218653

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 幼児期から児童期における人とかかわる力に関する縦断研究 ~協働性の質的変容に着目して~2020

    • Author(s)
      森 暢子,門田 理世,野口 隆子,鈴木 正敏,芦田 宏,箕輪 潤子, 秋田 喜代美,小田 豊,無藤 隆,上田 敏丈,中坪 史典
    • Journal Title

      九州産業大学人間科学部紀要 「人間科学

      Volume: 2 Pages: 36-45

    • NAID

      130007821335

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 事業継承における私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究2019

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・芦田宏・小田豊・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・椋田善之・淀川裕美・森暢子
    • Journal Title

      国際幼児教育学研究

      Volume: 26 Pages: 51-64

    • NAID

      130007966575

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 園内研修の課題と工夫,方向性に関する研究―管理職と職員の回答からの検討―2019

    • Author(s)
      鈴木正敏・淀川裕美・箕輪潤子・椋田善之・森暢子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・芦田宏・小田豊・秋田喜代美
    • Journal Title

      兵庫教育大学 研究紀要

      Volume: 55 Pages: 133-140

    • NAID

      120006726685

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Journal Article] 保育の質を確認するまなざし―SICS「子どもの経験から振り2012

    • Author(s)
      門田理世
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 49(3) Pages: 95-98

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Journal Article] 日本版SICSを用いた園内研修の現状と課題2011

    • Author(s)
      芦田宏,門田理世,野口隆子,箕輪潤子,秋田喜代美,鈴木正敏,小田豊,淀川裕美
    • Journal Title

      兵庫県立大学環境人間学部 研究報告

      Volume: 14 Pages: 31-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Journal Article] Comparative study of perceptions of early childhood education among Japanese, German and US preschool teachers using multi-vocal ethnography method.2008

    • Author(s)
      Ashida, H. Kadota, R. Akita, K, Suzuki, M. Oda, Y, Fried, L. & Konig, A.
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education 13(2)

      Pages: 79-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] ビデオ再生刺激法を用いた幼稚園・小学校教師の発達観の比較研究2008

    • Author(s)
      鈴木正敏・秋田喜代美・芦田宏・門田理世・野口隆子・小田豊
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 第17巻 Pages: 117-126

    • NAID

      40017010548

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] Comparative study of perceptions of early childhood education among Japanese,German,and US Preschool Teachers Using Multi-Vbcal Ethnorah Method2008

    • Author(s)
      Ashida, H. Kadota, R. Akita, L. Suzuki, M., Noguchi, T. Oda, Y. Fried, L. & Koni, A.
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education 13(2)

      Pages: 79-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられる語のイメージに関する研究-幼稚園・小学校比較による分析2008

    • Author(s)
      野口 隆子・鈴木 正敏・門田 理世・芦田 宏・秋田 喜代美
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(4)

      Pages: 457-468

    • NAID

      110006548953

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] Comparative Study of Perceptions of Early Childhood Education among Japanese, German, and US Preschool Teachers using Multi-Vocal Ethnography Method2007

    • Author(s)
      Hiroshi Ashida, Riyo Kadota, Kiyomi Akita, Masatoshi Suzuki, Takako Noguchi, Yutaka Oda, Lilian Fried, Anke Konig
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education

      Volume: Vol.13 Pages: 79-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられる語のイメージに関する研究-幼稚園・小学校比較による分析-2007

    • Author(s)
      野口隆子・鈴木正敏・門田理世・芦田宏・秋田喜代美・小田豊
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(4)

      Pages: 457-468

    • NAID

      110006548953

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] アメリカの幼児教育-現状と課題-2007

    • Author(s)
      門田理世
    • Journal Title

      初等教育資料 817

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられる語のイメージに関する研究一幼稚園・小学校比較による分析-2007

    • Author(s)
      野口 隆子・鈴木 正敏・門田 理世・芦田 宏・秋田 喜代壽・小田 豊
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(4)

      Pages: 457-468

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] アメリカの幼児教育-現状と課題-2007

    • Author(s)
      門田理世
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 1月号 Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] アメリカの幼児教育の現状と課題2007

    • Author(s)
      門田理世
    • Journal Title

      初等教育資料 2007年1月号

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] Comparative analysis of Japanese and German educators' perceptions of earlychildhood education using multi-vocal ethograpgy : Clarifying their practical kwno ; edge through frequently used key words.2007

    • Author(s)
      Ashida, H., Akita, K., Suzuki, M.Kadota, R.Noguchi, T., Oda, Y.
    • Journal Title

      Research Journal of Educational Methods 32

      Pages: 107-117

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられる語のイメージに関する研究- 幼稚園・小学校比較による分析2007

    • Author(s)
      野口隆子, 鈴木正敏, 門田理世, 芦田宏, 秋田喜代美, 小田豊
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(2)(掲載予定)(印刷中)

    • NAID

      110006548953

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 多声的エスノグラフィー法を用いた日独保育者の保育観の比較検討-語頻度に注目した実践知の明示化を通して2007

    • Author(s)
      芦田宏, 秋田喜代美, 鈴木正敏, 門田理世, 野口隆子, 小田豊
    • Journal Title

      教育方法学研究 32

      Pages: 107-117

    • NAID

      110007723038

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 集団におけるこども同士のつながりを意識した保育者のこどもへのかかわり2007

    • Author(s)
      森 暢子, 門田 理世
    • Journal Title

      日本質的心理学会第4回大会アブストラクト集

      Pages: 79-79

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 保育の場におけるビデオの目2007

    • Author(s)
      門田 理世
    • Journal Title

      日本質的心理学会第4回大会アブストラクト集

      Pages: 62-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 多声的エスノグラフィー法を用いた日独保育者の保育観の比較検討-語頻度に注目した実践知の明示化を通して-2007

    • Author(s)
      芦田宏・秋田喜代美・鈴木正敏・門田理世・野口隆子・小田豊
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第32巻 Pages: 107-117

    • NAID

      110007723038

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] 現場が語る実践:ビデオ映像がもたらす対話的機能2007

    • Author(s)
      門田理世, 秋田喜代美
    • Journal Title

      日本発達心理学会第18大会発表論文集

      Pages: 166-167

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] Teachers Image of words in teachers narratives. : Comparison among kindergarten teachers And elementary school teachers.2007

    • Author(s)
      Noguchi, T., Suzuki, M, Kadota, R, Ashida, H, Akita, K, Oda, Y.
    • Journal Title

      Japanese journal of Educational Psychology 55(2) (in press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] Preschool teachers'perception on recording Practices(2)2007

    • Author(s)
      Kadota, Riyo
    • Journal Title

      8th Pacific Early Childhood Education Research Association

      Pages: 56-56

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] ビデオ再生刺激法を用いた幼稚園・小学校教師の発達観の比較研究2007

    • Author(s)
      鈴木正敏・秋田喜代美・芦田宏・門田理世・野口隆子・小田豊
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究 17

      Pages: 117-126

    • NAID

      40017010548

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] 保育者にとっての『撮る』という行為の意味について2007

    • Author(s)
      門田理世
    • Journal Title

      日本発達心理学会第18回大会論文集

      Pages: 166-167

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 幼稚園教師の教材観生成プロセスについての一考察-子ども達との対話によって変容する教師のねらいに着目して2007

    • Author(s)
      荒木 悦子、岡村 恵、大浦 玲子、門田 理世
    • Journal Title

      日本保育学会第60回大会発表論文集

      Pages: 1182-1183

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 保育者の実践を読み解く視点-日独の保育実践ビデオを視聴した日米保育者の語りを比較して2007

    • Author(s)
      門田 理世、野口 隆子、箕輪 潤子、小田 豊
    • Journal Title

      日本保育学会第60回大会発表論文集

      Pages: 344-345

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられる語のイメージに関する研究-幼稚園・小学校比較による分析-2007

    • Author(s)
      野口隆子・鈴木正敏・門田理世・芦田宏・秋田喜代美・小田豊
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 第55巻 Pages: 457-468

    • NAID

      110006548953

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Journal Article] 本園における日々の保育記録の再検討-実践的カリキュラム評価の観点を含めて-2007

    • Author(s)
      門田理世
    • Journal Title

      西南学院大学人間科学論集 2巻2号

      Pages: 117-129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられるイメージ語に関する研究(1)-幼稚園・小学校比較による分析-2006

    • Author(s)
      野口隆子, 鈴木正敏, 門田理世, 芦田宏, 秋田喜代美, 小田豊
    • Journal Title

      日本乳幼児教育学会第15回大会,研究発表論文集

      Pages: 34-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] Contextualized Approach to Understand Discourse Practices of Early Childhood Education in US, Germany, and Japan2006

    • Author(s)
      Kadota, et al.
    • Journal Title

      American Educational Research Association

      Pages: 189-189

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] Contextualized Approach to Understand Discourse Practices of Early Childhood Education in US, Germany, and Japan2006

    • Author(s)
      Kadota, et al.
    • Journal Title

      American Educational Research Association 189

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] Preschool teachers' perception on recording practices2006

    • Author(s)
      Kadota, Riyo
    • Journal Title

      Pacific Early Childhood Educational Research Association Annual Meeting procedures (Seoul, KOREA)

      Pages: 387-387

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] アメリカの幼児教育-現状と課題-2006

    • Author(s)
      門田理世
    • Journal Title

      初等教育資料 1月号

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] 保育実践映像から読み解く日韓保育者の実践知2006

    • Author(s)
      門田 理世 (2006.5)
    • Journal Title

      日本保育学会第59回大会発表論文集

      Pages: 890-891

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 多声的エスノグラフィー法から読み解く保育者の暗黙的知(2)-幼小の連携を軸として-2005

    • Author(s)
      鈴木正敏, 門田理世, 芦田宏, 秋田喜代美, 小田豊
    • Journal Title

      日本保育学会第58回大会発表論文集

      Pages: 408-409

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 多声的エスノグラフィー法から読み解く保育者の暗黙的知(2)-幼小の連携を軸として-2005

    • Author(s)
      鈴木正敏, 門田理世, 芦田宏, 秋田喜代美, 小田豊
    • Journal Title

      日本保育学会第58回大会発表論文集

      Pages: 408-409

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 質・専門性の向上のために推奨されている大学院-幼児教育に携わる現職教員プログラムについて2005

    • Author(s)
      門田 理世
    • Journal Title

      Seinan Ricerca(西南学院大学学術研究所特別研究報告紀要)

      Pages: 10-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 多声的エスノグラフィー法から読み解く保育者の暗黙的知(1)-保育実践の類型の違いに注目して-2005

    • Author(s)
      門田理世, 鈴木正敏, 秋田喜代美, 芦田宏, 小田豊
    • Journal Title

      日本保育学会第58回大会発表論文集

      Pages: 406-407

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 保育者が実践を語る際に用いるイメージ語の検討2005

    • Author(s)
      野口隆子, 秋田喜代美, 門田理世他
    • Journal Title

      日本発達心理学会第15回大会発表論文集

      Pages: 698-698

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられるイメージ語に関する研究(1)-幼稚園・小学校比較による分析-2005

    • Author(s)
      野口隆子, 鈴木正敏, 門田理世, 芦田宏, 秋田喜代美, 小田豊
    • Journal Title

      日本乳幼児教育学会第15回大会,研究発表論文集

      Pages: 34-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Journal Article] 多声的エスノグラフィー法から読み解く保育者の暗黙的知(1)-保育実践の類型の違いに注目して-2005

    • Author(s)
      門田理世, 鈴木正敏, 秋田喜代美, 芦田宏, 小田豊
    • Journal Title

      日本保育学会第58回大会発表論文集

      Pages: 406-407

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] Japanese Kindergarten Teachers' Beliefs on Intellectual Development2004

    • Author(s)
      Ashida, Kadota, Suzuki, et al.
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education 10(1)

      Pages: 29-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] Japanese kindergarten teachers' beliefs on intellectual Development2004

    • Author(s)
      Ashida, Kadota, Suzuki, et al.
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education 10(1)

      Pages: 29-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 保育者の知的発達に対する実践的イメージの検討2004

    • Author(s)
      秋田喜代美, 芦田宏, 門田理世他
    • Journal Title

      日本保育学会第57回大会発表論文集

      Pages: 260-261

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 「良い保育者」イメージに関するビジュアルエスノグラフィー(2)日米の幼児教育専攻学生の比較2004

    • Author(s)
      門田理世, 鈴木正敏, ダニエル・ウオルシュ他
    • Journal Title

      日本乳幼児教育学会第14回大会研究発表論文集

      Pages: 104-105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] 日本の保育はどこへ向かうのか:東洋と西洋の対話を通じて2004

    • Author(s)
      鈴木正敏, 門田理世, ダニエル・ウオルシュ他
    • Journal Title

      保育とカリキュラム 11,12月号

      Pages: 44-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402042
  • [Journal Article] 教師の語りに用いられる語のイメージに関する研究-幼稚園・小学校比較による分析

    • Author(s)
      野口隆子, 鈴木正敏, 門田理世, 芦田宏, 秋田喜代美, 小田豊
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(2)(掲載予定)(印刷中)

    • NAID

      110006548953

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330149
  • [Journal Article] 多声的エスノグラフィー法を用いた日独保育者の保育観の比較検討-語頻度に注目した実践知の明示化を通して-

    • Author(s)
      芦田宏, 秋田喜代美, 鈴木正敏, 門田理世, 野口隆子, 小田豊
    • Journal Title

      教育方法学研究 (印刷中)

    • NAID

      110007723038

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Presentation] Exploring ECEC pre-service teachers’ perception towards in-service teachers’ “on-site training2024

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] Issues of multicultural education in pre-service teacher training curriculum in Japan2023

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      Korean Association for Multicultural Education
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] ミドルリーダーは自らのリーダーシップをどのように発揮しているのか(2)保育におけるミドルリーダーの様々な役割の認識と実践のプロセス2023

    • Author(s)
      箕輪潤子・中坪史典・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・椋田善之・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] アメリカ保育者養成カリキュラムの現状と課題2023

    • Author(s)
      門田 理世
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] Effective management strategies perceived by daycare center directors: exploration of dialogues and wellbeing.2023

    • Author(s)
      Takako Noguchi, Harutomo Ueda, Yoshiyuki Mukuda, Kiyomi Akita, Riyo Kadota, Masatoshi Suzuki, Fuminori Nakatsubo, Junko Minowa
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association(EECERA) 31st Annual Conference, 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02390
  • [Presentation] Issues of multicultural education in pre-service teacher training curriculum in Japan2023

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      Korean Association for Multicultural Education International Conference
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] アメリカ保育者養成カリキュラムの現状と課題2023

    • Author(s)
      門田理世
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] 保育学・日本保育学会のこれまでとこれから2023

    • Author(s)
      門田理世
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] 教育学とのつながりから創造する保育学の未来 『子どもAgency』という概念を通して2023

    • Author(s)
      門田理世
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] 義務教育の低年齢化について考える ~EU諸国における接続期の視座から~2023

    • Author(s)
      門田理世
    • Organizer
      日本教育学会第82回
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] ミドルリーダーは自らのリーダーシップをどのように発揮しているのか(1)保育者がやり甲斐を得るまでのプロセス2023

    • Author(s)
      中坪史典・箕輪潤子・秋田喜代美・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・椋田善之・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 接続期の持つ義務教育の意味について考える2023

    • Author(s)
      門田理世
    • Organizer
      日本学校教育学会 第37回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02421
  • [Presentation] 園内研修における学びの構造化に関する試み82」―園内研修で学んだこと・他者の発話と学びのつながりに着目して2020

    • Author(s)
      箕輪潤子・淀川裕美・門田理世・秋田喜代美・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・森暢子・芦田宏・鈴木正敏・椋田善之・小田豊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会 2020.3.2 PS3-10.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 園内研修における学びの構造化に関する試み81」―心に残った発言・研修が活発になった発言に注目し2020

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・秋田喜代美・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・森暢子・芦田宏・鈴木正敏・椋田善之・小田豊
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 私立幼稚園の事業継承に関する実態調査(2)ー事業継承における工夫と課題ー2019

    • Author(s)
      椋田善之, 上田敏丈, 小田豊, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 森暢子, 淀川裕美
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 園内研修の課題と改善点に関する研究2019

    • Author(s)
      鈴木 正敏, 淀川 裕美, 箕輪 潤子, 椋田 善之, 森 暢子, 野口 隆子, 上田 敏丈, 中坪 史典, 門田 理世, 芦田 宏, 小田 豊, 秋田 喜代美
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 園長の役割と園運営の効果的な方法に関する研究 ー経験年数による比較ー2019

    • Author(s)
      野口隆子, 上田敏丈, 椋田善之, 秋田喜代美, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会, 2019年09月28日
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 私立幼稚園の事業継承に関する実態調査(1)ー園長のキャリアと職務ー2019

    • Author(s)
      上田敏丈, 椋田善之, 秋田喜代美, 小田豊, 芦田宏, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 箕輪潤子, 森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] How Japanese ECEC leaders and practitioners identify their on-site professional development needs?2018

    • Author(s)
      Masatoshi Suzuki, Yumi Yodogawa, Hiroshi Ashida, Yutaka Oda, Harutomo Ueda, Riyo Kadota, Fuminori Nakatsubo, Takako Noguchi, Junko Minowa, Nobuko Mori, Yoshiyuki Mukuda
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association 28th
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 保育への理解が深まったと感じる園内研修の特徴に関する分析2018

    • Author(s)
      淀川裕美・箕輪潤子・鈴木正敏・椋田善之・森暢子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・芦田宏・小田豊・秋田喜代美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 事業継承後の私立幼稚園園長のリーダーシ2018

    • Author(s)
      上田敏丈・椋田善之・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] Re-weaving ECEC Policies and Practices in Japan; Challenges Beyond Regulation.2017

    • Author(s)
      Riyo Kadota,
    • Organizer
      The 9th International Conference on Korean Society for Early Childhood Education Conference at Convention Hall
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] Lessons from the Lesson Studies: Preschool Teachers’ Ways of Shifting their Practical Mindset through Joint Lesson Studies with Elementary School Teachers.2017

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2017 conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究 ー事業継承に着目してー2017

    • Author(s)
      上田敏丈・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田義之
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた園内研修がもたらす環境構成に対する保育者の意識2017

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 園長・施設長が捉えるカリキュラム編成に関する一考察2017

    • Author(s)
      門田理世・箕輪潤子・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・上田敏丈・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] 私立幼稚園の主任保育者のリーダーシップに関する研究,2017

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・椋田善之・淀川裕美,
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H02063
  • [Presentation] Interdisciplinary perspectives in transition from kindergarten to elementary school in Japan.2016

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      The 2016 International Conference on the Korea Open Association for Early Childhood Education
    • Place of Presentation
      Seoul Education University
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児期から児童期の科学的思考の発達に与える影響2016

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・小田豊・芦田宏・門田理世・鈴木正敏・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・森暢子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児期から児童期の発達に関する縦断研究(2)ー保育の質と4歳から小2までの言語発達との関連2016

    • Author(s)
      野口隆子・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・上田敏丈・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質を規定する要因の検討2016

    • Author(s)
      箕輪潤子・秋田喜代美・芦田宏・小田豊・森暢子・中坪史典・野口隆子・上田敏丈・鈴木正敏・門田理世・無藤隆
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた研修における保育環境の構成に対する保育者の認識の変化2016

    • Author(s)
      中坪史典・秋田喜代美・無藤隆・門田理世・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児期から児童期の発達に関する縦断研究(1)4歳児から小2までの科学的思考に着目して−2016

    • Author(s)
      上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・門田理世・中坪史典・野口隆子・箕輪潤子・小田豊・芦田宏・鈴木正敏・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(2):4歳から小1までの科学的思考の発達に関する縦断的検討2014

    • Author(s)
      箕輪潤子・野口隆子・宇佐見慧・上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] Developing potentials of PEMQ (Photo Evaluation Method of Quality)- Japanese Kindergarten teachers’ perception in practices2014

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      The Indonesia National University, Bandung
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] Issues and Trends of Lesson Study in Japanese Kindergartens,2014

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      The Indonesia National University, Bandung
    • Year and Date
      2014-11-27
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)を用いた研修は保育者に何をもたらすか ー「保育環境」キーワードに関する事前・事後調査の質的分析ー2014

    • Author(s)
      中坪史典・箕輪潤子・野口隆子・上田敏丈・門田理世・鈴木正敏・芦田宏・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(1):4歳から5歳の言語発達に関する縦断的検討とコーホート間比較ー2014

    • Author(s)
      野口隆子・箕輪潤子・宇佐見慧・上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略に関する研究(2)4歳から5歳の協働性・自己調整力の質的変容に着目して2014

    • Author(s)
      森暢子・鈴木正敏・門田理世・野口隆子・箕輪潤子・上田敏丈・中坪史典・芦田宏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      大阪保育総合大学
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略に関する研究(1)4歳から5歳の課題解決方略の推移と協働性・自己調整力の育ちに着目して2014

    • Author(s)
      鈴木正敏・森暢子・門田理世・野口隆子・箕輪潤子・上田敏丈・中坪史典・芦田宏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      大阪保育総合大学
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育環境(1)2013

    • Author(s)
      中坪史典・門田理世・秋田喜代美・小田豊・無藤隆・芦田宏・鈴木正敏・野口隆子・箕輪潤子・森暢子・上田敏丈
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育環境(2)2013

    • Author(s)
      門田理世 森暢子 上田敏丈 秋田喜代美 無藤隆 小田豊  野口隆子 箕輪潤子 中坪史典 芦田宏 鈴木正敏
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼稚園から小学校への移行に関する縦断的分析 (2) 移行経験による保護者の認識の変化2009

    • Author(s)
      野口隆子・秋田喜代美・淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・芦田宏・鈴木正敏・小田豊
    • Organizer
      日本教育心理学会総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Illustrating Meanings of Going to Elementary School" From Children's Point of View2009

    • Author(s)
      Riyo Kadota, Hiroshi Ashida
    • Organizer
      American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      San Diego (USA)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼稚園から小学校への移行に関する縦断的分析(1)園文化から学校文化への子どもの移行経験,(2)移行経験による保護者の認識の変化2009

    • Author(s)
      秋田喜代美・野口隆子・淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・芦田宏・鈴木正敏・小田豊
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Illustrating Meanings of Going to Elementary School From Children's Point of View2009

    • Author(s)
      Riyo Kadota, Hiroshi Ashida
    • Place of Presentation
      AERA San Diego
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼稚園から小学校への移行に関する縦断的分析(1)園文化から学校文化への子どもの移行経験2009

    • Author(s)
      秋田喜代美・野口隆子・淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・芦田宏・鈴木正敏・小田豊
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼稚園から小学校への移行に関する縦断的分析(2)-移行経験による保護者の認識の変化-2009

    • Author(s)
      鈴木正敏・野口隆子・秋田喜代美・淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・芦田宏・小田豊
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼稚園から小学校への移行に関する縦断的分析(2)-移行経験による保護者の認識の変化-2009

    • Author(s)
      野口隆子・秋田喜代美・淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・芦田宏・鈴木正敏・小田豊
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Preschool teachers'Perception on recording practices(3).2008

    • Author(s)
      Kadota, R.
    • Organizer
      the American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      New York
    • Year and Date
      2008-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼稚園・小学校教師の発達観に関する比較研究 : ビデオ再生刺激法を用いて2008

    • Author(s)
      鈴木正敏・野口隆子・芦田宏・門田理世・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第18回大会研究発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Japanese Kindergarten and Elementary-school Teachers' Perceptions of Children's Optimal Development : an Analysis of their Responses to the Video Clips in each Setting", EECERA European Early Childhood Education Research Association2008

    • Author(s)
      鈴木正敏・野口隆子・箕輪潤子・門田理世・高櫻綾子・芦田宏・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      第18回大会
    • Place of Presentation
      Chicago
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Preschool teachers'perceptions on recording Practices(3)2008

    • Author(s)
      Kadota, Riyo
    • Organizer
      the American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      New York
    • Year and Date
      2008-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Presentation] A study on the Images of Practical Terms used in Teachers' Narratives of Their Practice : Comparative Analysis of Japanese Kindergarten and Elementary-school Teachers2008

    • Author(s)
      野口隆子・鈴木正敏・箕輪潤子・門田理世・芦田宏・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      EECERA(European Early Childhood Education Research Association,第18回大会
    • Place of Presentation
      Chicago
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼稚園・小学校教師の発達観に関する比較研究:ビデオ再生刺激法を用いて2008

    • Author(s)
      鈴木正敏・野口隆子・芦田宏・門田理世・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第18回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼小人事交流体験者への質問紙調査2008

    • Author(s)
      芦田宏・門田理世・小田豊・秋田喜代美・鈴木正敏・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼小人事交流体験者への質問紙調査-交流形態の違いからの分析-2008

    • Author(s)
      芦田宏・門田理世・小田豊・秋田喜代美・鈴木正敏・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会第44回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] A study on the Images of Practical Terms used in Teachers' Narratives of Their Practice : Comparative Analysis of Japanese Kindergarten and elementary-school Teachers2008

    • Author(s)
      Noguchi, Takako., Masatoshi, Suzuki., Minowa, Junko., Kadota, Riyo., Hiroshi, Ashida., Akita, Kiyomi., Oda, Yutaka
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association Annual Meeting (ポスター発表) プログラム集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 幼小人事交流体験者への質問紙調査-交流形態の違いからの分析-2008

    • Author(s)
      芦田宏、門田理世、小田豊、秋田喜代美、鈴木正敏、野口隆子、箕輪潤子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Study on the Images of Practical Terms Used in Teachers'Narratives;Comparative Analysis between Kindergarten and Element School Teachers2007

    • Author(s)
      Noguchi, T., & Kadota, R.
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Prague,Czech Republic
    • Year and Date
      2007-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Presentation] 幼稚園教師の教材観生成プロセスについての一考察 -子ども達との対話によって変容する教師のねらいに着目して2007

    • Author(s)
      荒木 悦子、岡村 恵、大浦 玲子、門田 理世
    • Organizer
      日本保育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      十文字学園大学
    • Year and Date
      2007-05-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Study on Images of Practical terms used in teachers'narratives2007

    • Author(s)
      Noguchi, T.& Kadota, R.
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Praha
    • Year and Date
      2007-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] Developing Quality systems in Japanese Early childhood Education Meanins of Hiher Teacher Qualification2007

    • Author(s)
      Kadota, Riyo
    • Organizer
      the 3rd East Asian Early Childhood Education Forum
    • Place of Presentation
      Tokyo,JAPAN
    • Year and Date
      2007-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Presentation] Transition from kindergarten to primary school:different discourse,different perspectives between early childhood and primary school teachers2007

    • Author(s)
      Kadota, Riyo
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Prague,Czech Republic
    • Year and Date
      2007-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653100
  • [Presentation] 教育課程・保育課程にみる保育内容の視点の多様性と差異の検討(1) -4、5歳 児の自然科学に関わるねらい・内容-

    • Author(s)
      箕輪潤子.芦田宏,野口隆子,上田敏丈,中坪史典,門田理世,鈴木正敏,秋田喜代美,小田 豊
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(2)ー4歳児クラスの科学的思考発達と園差・月齢との関連ー

    • Author(s)
      上田敏丈・野口隆子・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略の検討(1)ー小集団内での協働性に着目してー

    • Author(s)
      鈴木正敏・森暢子・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・芦田宏・門田理世・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略の検討(2)ー小集団内での自己調整能力に着目してー

    • Author(s)
      森暢子・鈴木正敏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・芦田宏・門田理世・中坪史典・上田敏丈・野口隆子・箕輪潤子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(1)ー4歳児クラスの言語発達と月齢、園差、文字意識との関連ー

    • Author(s)
      野口隆子・上田敏丈・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質の評価と改善に向けた継続的な園内研修の実践

    • Author(s)
      門田理世
    • Organizer
      日本保育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] Reflecting on the Early Childhood Environment Using PEMQ: Focus on the Language Environment

    • Author(s)
      FUMINORI NAKATSUBO, MASATOSHISUZUKI,TAKAKO NOGUCHI,HARUTOMO UEDA,KIYOMI AKITA,YUTAKA ODA,TAKASHI MUTO,HIROSHI ASHIDA,RIYO KADOTA,JUNKO MINOWA, NOBUKO MORI
    • Organizer
      European Early Childhood Education Research Association
    • Place of Presentation
      Tallin University, Estonia,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 教育課程・保育課程にみる保育内容の視点の多様性と差異の検討(1)-4・5歳児の言語に関する記載に焦点を当ててー

    • Author(s)
      芦田宏・箕輪潤子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・門田理世・鈴木正敏・秋田喜代美・小田豊
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼稚園から小学校への移行に関する縦断的分析 (1) 園文化から学校文化への子どもの移行経験

    • Author(s)
      秋田喜代美・野口隆子・淀川裕美・箕輪潤子・門田理世・芦田宏・鈴木正敏・小田豊
    • Organizer
      日本教育心理学会総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19330168
  • [Presentation] 保育の質の評価と改善の方法を探る-保育環境の写真を用いた園内研修の実践

    • Author(s)
      門田理世・野口隆子、佐々木晃・岸井慶子、秋田喜代美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 地方自治体の規模と保育の質向上の取り組みに関する検討(1)

    • Author(s)
      門田理世
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第21回大会
    • Place of Presentation
      東京成徳大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児期から児童期の言語発達に与える影響

    • Author(s)
      野口隆子・宇佐美慧・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・上田敏丈・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(1)ー4歳から5歳の言語発達に関する縦断的検討ー

    • Author(s)
      野口隆子・上田敏丈・宇佐美慧・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育の質(1)~言葉にかかわる興味・関心を引き出す環境構成について~

    • Author(s)
      森暢子 門田理世 上田敏丈 秋田喜代美 無藤隆 小田豊 野口隆子 箕輪潤子 中坪史典 芦田宏 鈴木正敏
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第22回大会研究発表論文集
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学・武庫川女子短期大学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 幼児のパターンブロック課題解決方略の検討(3)ー4歳から6歳までの方略の推移に着目してー

    • Author(s)
      鈴木正敏・森暢子・門田理世・箕輪潤子・野口隆子・上田敏丈・中坪史典・芦田宏・秋田喜代美・無藤隆・小田豊
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] Examining Issues and Challenges of Field-Based On-Site Training Session in Japanese Kindergarten : focusing on its roles, perceptions, and forms of documentation

    • Author(s)
      Riyo Kadota
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2012
    • Place of Presentation
      Singapore NIE
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 写真評価法(PEMQ)から振り返る保育の質(2)~自然や科学的活動にかかわる興味・関心を引き出す環境構成について~

    • Author(s)
      上田敏丈 門田理世 森暢子 秋田喜代美 無藤隆 小田豊 野口隆子 箕輪潤子 中坪史典 芦田宏 鈴木正敏
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第22回大会研究発表論文集
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学・武庫川女子短期大学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • [Presentation] 保育の質が幼児の発達に与える影響(2)ー4歳から5歳の科学的思考発達に関する縦断的検討ー

    • Author(s)
      上田敏丈・野口隆子・宇佐美慧・秋田喜代美・無藤隆・小田豊・箕輪潤子・中坪史典・芦田宏・鈴木正敏・門田理世・森暢子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23243079
  • 1.  AKITA Kiyomi (00242107)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 78 results
  • 2.  NOGUCHI Takako (30383334)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 77 results
  • 3.  SUZUKI Kmasatoshi (90273820)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 80 results
  • 4.  ODA Yutaka (50024998)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 75 results
  • 5.  ASHIDA Hiroshi (20222606)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 80 results
  • 6.  MINOWA Junko (00458663)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 59 results
  • 7.  UEDA Toshiharu (60353166)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 45 results
  • 8.  MORI Nobuko (10520596)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 39 results
  • 9.  中坪 史典 (10259715)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 45 results
  • 10.  無藤 隆 (40111562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 11.  佐藤 学 (70135424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  椋田 善之 (00735235)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 13.  淀川 裕美 (60773158)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi