• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamaoka Hidetaka  山岡 英孝

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YAMAOKA Hidetaka  山岡 英孝

Less
Researcher Number 10443045
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 金沢工業大学, 基礎教育部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 金沢工業大学, 基礎教育部, 教授
2017 – 2021: 金沢工業大学, 基礎教育部, 准教授
2013 – 2016: 金沢工業大学, 基礎教育部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related
Except Principal Investigator
Educational technology / Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
教授法の開発 / 数学の概念理解 / ピア・インストラクション / 学習行動 / 概念獲得 / 学修行動の変容 / テキストマイニング
Except Principal Investigator
数学 / ルーブリック / 学修力 … More / 教授・学習方略 / 科目を超えた学習方略 / 数学・理学 / 汎用的学修能力 / AI授業で醸成される数理の汎用能力 / 因子抽出 / AI・DS授業で醸成される数理の汎用能力 / ジェネックスキル / 自己効力感 / 汎用技能と能力の比較 / 数理の汎用能力 / 汎用技能 / 科学 / 共創的学修 / 汎用能力 / 教育工学 / 教育学 / 数学概念調査 / 実験 / データサイエンス / Concept Test / t検定 / 統計的仮説検定 / データ分析 / t検定 / 大学入学共通テスト / クリッカー / 物理 / Concept Test / ピア・インストラクション / 気づき / 自己評定 / 共分散構造分析 / 因子間相関 / 因子分析 / ルーブリック評価 / 先進的学修態度と気付き / 潜在因子 / 先進的学習意欲の態度尺 / 数理の深い学習 / ヒューリステック試行尊重 / ヒューリスティック抑制因子 / 深い学習態度尺度 / ヒューリスティック / 深い学習方略 / 気付き / 先進的学習意欲 / 深い学習 / ジェネリックスキル / クリティカルシンキング態度尺度 / 数理系科目 / ルーブリック自己評定 / 学修力向上 / 批判的思考 / クリティカルシンキング Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (43 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  Explication of the conceptual understanding and development of its teaching by the analysis of the discussion passed in a peer-instructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      山岡 英孝
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
  •  Research on the effect of improving general learning ability based on co-creative learning beyond subjects in mathematics and science

    • Principal Investigator
      Taniguchi Shin-ichi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
  •  Development of Peer Instruction of Mathematics and Physics adapted to New Test and Mathematics Concept Inventory

    • Principal Investigator
      Kudo Tomoshige
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
  •  The study of "deep learning of mathematics and science" which makes a student have a high desire to learn aggressively, and deepens the learning ability

    • Principal Investigator
      Taniguchi Shin-ichi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology
  •  Study of the improvement effect of the learning ability of the mathematics and the science

    • Principal Investigator
      Taniguchi Shin-ichi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kanazawa Institute of Technology

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 微分積分学における概念因子のコンセプトテストによる授業理解度向上について-ピア・インストラクションを導入した授業の実践と分析Ⅱ-2020

    • Author(s)
      山岡 英孝, 西 誠, 工藤 知草, 谷口 哲也
    • Journal Title

      KIT progress

      Volume: 28 Pages: 49-55

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Journal Article] 数学系基礎科目の確率の単元におけるピア・インストラクションの実践2020

    • Author(s)
      谷口 哲也, 西 誠, 工藤 知草, 山岡 英孝
    • Journal Title

      KIT progress

      Volume: 28 Pages: 146-152

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Journal Article] 数学の概念問題の開発とピア・インストラクションを導入した線形代数入門講義の実践と分析2019

    • Author(s)
      工藤 知草, 山岡 英孝, 谷口 哲也, 西 誠
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 27 Pages: 217-223

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Journal Article] 統計学入門講義におけるピア・インストラクションの実践と分析2019

    • Author(s)
      谷口 哲也, 西 誠, 山岡 英孝, 工藤 知草
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 27 Pages: 191-198

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Journal Article] 微分積分学講義におけるコンセプトテストの因子解析 -ピア・インストラクションを導入した授業の実践と分析-2019

    • Author(s)
      山岡 英孝, 西 誠, 工藤 知草, 谷口 哲也
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 27 Pages: 173-179

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Journal Article] 統計入門講義における概念問題の活用と学習の深さの分析2018

    • Author(s)
      谷口哲也・谷口進一・西誠,山岡英孝,工藤知草
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 26 Pages: 329-338

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Journal Article] 概念問題を活用した深い学習の授業効果    -ピア・インストラクションを導入した微分積分学講義の実践-2018

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口進一,西誠,工藤知草,谷口哲也
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 26 Pages: 119-128

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Journal Article] 数理の深い学習における学生の意識に関する態度傾向からの分析 ―探索的因子分析,及び共分散構造分析による高次検証的因子分析を用いた考察―2018

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝・木村竜也,高 香滋,谷口哲也
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 26 Pages: 159-167

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Journal Article] クリティカルシンキングの活用による数理の学修力向上-クリティカルシンキングを活用させる授業による数理の学修力向上効果の分析と考察-2016

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一、西誠
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 24 Pages: 297-306

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Journal Article] クリティカルシンキングの活用による数理科目の学修力向上効果の分析2016

    • Author(s)
      谷口進一、西 誠、山岡英孝、中 勉、高 香滋
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 24 Pages: 11-19

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Journal Article] 数理基礎科目におけるクリティカルシンキングの活用事例-クリティカルシンキングを活用させる授業工夫と課題の作成-2015

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一,西誠
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 22 Pages: 201-213

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Journal Article] 数理科目におけるクリティカルシンキングの活用-基礎化学における活用とその分析-2015

    • Author(s)
      谷口進一,西誠、山岡英孝、中勉、高香滋
    • Journal Title

      KIT Progress

      Volume: 22 Pages: 137-148

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] 数理科目における学習過程の進展による議論・考察の変化について2024

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口哲也
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02756
  • [Presentation] 共創的学修を基盤とする数理・データサイエンス・ AI 学習に おける汎用性能力調査結果の分析2023

    • Author(s)
      谷口進一,山岡英孝,西岡圭太,堀 晴菜
    • Organizer
      第29回 大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03186
  • [Presentation] 数理科目における学習過程の進展による学修態度の変化2023

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口哲也
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02756
  • [Presentation] 共創的学修を基盤とする数理・AI学習の汎用性能力の取得状況について2022

    • Author(s)
      谷口進一,山岡英孝,西岡圭太,堀 晴菜
    • Organizer
      第28回 大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03186
  • [Presentation] 共創的学修を基にした汎用性学修力の特徴について2021

    • Author(s)
      谷口進一,山岡英孝,西岡圭太,堀 晴菜
    • Organizer
      第27回 大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03186
  • [Presentation] Practice of Calculus Lecture Using Peer Instruction by Audience Response System2020

    • Author(s)
      H.Yamaoka, M. Nishi, T. Taniguchi, and T.kudo
    • Organizer
      Proceedings of the 2020 11th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning, pp. 279-283
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] 深い学習と先進的学習意欲との関係2019

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝, 木村竜也
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Presentation] 情報系数学入門講義におけるピア・インストラクションの実践2019

    • Author(s)
      谷口 哲也, 西 誠, 工藤 知草, 山岡 英孝
    • Organizer
      工学教育研究講演会 講演論文集, pp. 200-201
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] 数理のコンセプトテストの学修効果 -ピア・インストラクションを導入した微分積分学講義-2019

    • Author(s)
      山岡 英孝, 西 誠, 工藤 知草, 谷口 哲也
    • Organizer
      工学教育研究講演会 講演論文集, pp. .202-203
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] Report on Active Calculus Course Introduced the Peer Instruction2018

    • Author(s)
      H. Yamaoka, T. Taniguchi, M. Nishi, T. Kudo
    • Organizer
      The 14th International CDIO Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] The Implementation of Peer Instruction in Mathematics and Physics Lectures2018

    • Author(s)
      Tomoshige Kudo, Hidetaka Yamaoka, Tetsuya Taniguchi, Makoto Nishi, Akiomi Mishima
    • Organizer
      The Asian Conference on Education & International Development 2018, Art Center Kobe, Kobe, Japan, March 2018.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] Practice and Analysis of Introductory Lecture on Statistics by Peer Instructions2018

    • Author(s)
      T. Taniguchi, T. Kudo, H. Yamaoka, M. Nishi
    • Organizer
      Proceedings of the 14th International CDIO Conference, pp.466 - 471
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] 概念問題を活用した深い学習の授業効果     -ピア・インストラクションを用いた微分積分学講義における学生の学修態度の変化-2018

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口進一,西誠,工藤知草,谷口哲也
    • Organizer
      平成30年度工学教育研究講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Presentation] 学生の数理系科目における「深い学習」態度の分析-ヒューリスティックに関する因子分析を中心として-2018

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝・木村竜也,高 香滋,谷口哲也
    • Organizer
      平成30年度工学教育研究講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Presentation] 数理系科目の授業における学修力深化の促進と授業効果の評価2018

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝, 木村竜也
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Presentation] 数理系科目における「深い学習」の促進とルーブリックを用いた評価2017

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,山岡英孝・木村竜也,高 香滋,谷口哲也
    • Organizer
      平成29年度工学教育研究講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Presentation] 数理の「深い学習」における学生の態度傾向の分析2017

    • Author(s)
      谷口進一,中村晃,木村竜也,山岡英孝
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学・吉田キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Presentation] 数学の概念問題の開発と数学のピア・インストラクション型講義の実践2017

    • Author(s)
      工藤 知草, 山岡 英孝, 谷口 哲也, 西 誠
    • Organizer
      私立大学情報教育協会 平成29年度教育改革ICT戦略大会 資料, pp.180 - 181
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] 対話的学びを実現する数学概念問題の作成と講義の実践 - ピア・インストラクションを導入した線形代数講義の実践 -2017

    • Author(s)
      工藤 知草, 山岡 英孝, 谷口 哲也, 西 誠
    • Organizer
      工学教育研究講演会 講演論文集, Vol.65, pp.322 - 323
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] ピア・インストラクションによる統計学入門講義の改善2017

    • Author(s)
      谷口 哲也, 西 誠, 工藤 知草, 山岡 英孝
    • Organizer
      工学教育研究講演会 講演論文集, Vol.65, pp.314 - 315
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01096
  • [Presentation] 概念問題を活用した深い学習への取り組み2016

    • Author(s)
      山岡英孝,谷口哲也,西誠,工藤知草
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成28年度,工学教育研究講演会
    • Place of Presentation
      大阪大学・吹田キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01082
  • [Presentation] 数理におけるクリティカルシンキングの活用に関する分析2016

    • Author(s)
      谷口進一、西誠、山岡英孝
    • Organizer
      第22回 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] 数理におけるクリティカルシンキングの意識及び志向性の評価分析2015

    • Author(s)
      谷口進一,西誠、山岡英孝
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学・吉田キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] 数理のクリティカルシンキング活用による学修力の分析2015

    • Author(s)
      谷口進一、西 誠、山岡英孝
    • Organizer
      日本工学教育協会 平成27年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] 学生の様々な人間力を育成する基礎科目の在り方-段階的育成を効果的に進める授業運営について-2015

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一、西誠
    • Organizer
      日本工学教育協会 平成27年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] クリティカルシンキングを活用したアクティブラーニング型授業の実践-レポート相互評価の効果-2015

    • Author(s)
      西誠、谷口進一、山岡英孝
    • Organizer
      日本工学教育協会 平成27年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2015-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] 数理のクリティカルシンキングに対する意識の分析2014

    • Author(s)
      谷口進一,西誠、山岡英孝、中勉、高香滋
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成26年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      広島大学・東広島キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] クリティカルシンキングを活用させる授業運営-学生に批判的思考を印象付ける問題例の紹介-2014

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一,西誠
    • Organizer
      日本工学教育協会,平成26年度工学・工業教育研究講演会
    • Place of Presentation
      広島大学・東広島キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] クリティカルシンキングを活用したアクティブラーニング型授業の実践

    • Author(s)
      西誠、谷口進一、山岡英孝
    • Organizer
      日本教育工学会研究会14-1
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] クリティカルシンキングを加味した課題作成に関する報告

    • Author(s)
      山岡英孝、谷口進一、西誠
    • Organizer
      日本教育工学会研究会14-1
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • [Presentation] 数理系科目におけるクリティカルシンキングの活用と評価

    • Author(s)
      谷口進一、西誠、山岡英孝
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350301
  • 1.  Taniguchi Shin-ichi (50440483)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 2.  TAKA Koji (90175422)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  谷口 哲也 (90625500)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 26 results
  • 4.  NISHI Makoto (00189250)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 5.  木村 竜也 (20410293)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  NAKA Tsutomu (40148151)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  ISHII Akira (70064475)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KOYAMA Yoichi (10153701)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  Kudo Tomoshige (90759515)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 10.  中村 晃 (60387355)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 11.  三嶋 昭臣 (30064463)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  西岡 圭太 (10748734)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  堀 晴菜 (20838213)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi