• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

WATANABE Masako  渡邉 雅子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

渡邉 雅子  ワタナベ マサコ

Less
Researcher Number 20312209
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授
2011 – 2015: 名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2010: 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 准教授
2009 – 2010: Nagoya University, 教育発達科学研究科, 准教授
2008: Nagoya University, 大学院・教育発達科学研究科, 准教授
2000 – 2006: 国際日本文化研究センター, 海外研究交流室, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sociology of education / Basic Section 09020:Sociology of education-related / 社会学(含社会福祉関係)
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Historical studies in general / 広領域
Keywords
Principal Investigator
比較教育 / 歴史教育 / 比較文化 / 思考表現スタイル / 作文教育 / 国語教育 / 能力観 / 大学入試 / 合理的行動 / 論理的思考 … More / Language Arts Education / 知識社会学 / コミュニケーション論 / 社会化 / 論文の書き方 / 国際オプションバカロレア / 市民教育 / フランス / 論理的な書き方 / 思考の型の国際比較 / 歴史教育の国際比較 / 書く教育の国際比較 / 小論文の歴史 / 小論文の国際比較 / 教育と文化の比較モデル / 合理性の比較研究 / 作文・小論文教育 / 教育文化 / 四カ国比較 / 未来予測 / 歴史の教授法 / 歴史叙述 / 大学入試比較 / ペルシャ語教育 / ペルシャ語 / 思考の型 / イラン / Value Education / Civic Education / Education for Communication / Styles of Communication / 教員養成システム / 宗教教育 / コミニュケーションスタイル / フランスの教育 / コミュニケーション / 価値教育 / コミュニケーション教育 / Cognitive Sociology / Sociology of Knowledge / Sociology of Education / Communication Style / History Education / Comparative Culture / Comparative Education / 認知社会学 / 知識内容 / フランスバカロレア / グローバル化 / グローバルな知とローカルな知 / グローバル化とローカル化 / 知の体系 / Theory of Knowledge / 融合カリキュラム / バイカルチャー人材 / ポスト近代時代の和魂洋才モデル / 大学への知の理論の導入 / 日本型IB / 知のローカル化とグローバル化 / 知の理論 / 国際バカロレア / 知の相対化と能力 / 知の理論(TOK) / 日本型国際バカロレア(IB) / 知のグローバル化とローカル化 / フランスのバカロレア / 国際オプションバカロレア(OIB) / 国際バカロレア(IB) / 大学入試の国際比較 / 国際比較 / 大学入学資格試験 / 入試準備教育 / 教育と社会の接続 / 高等教育への接続 / アメリカ / バカロレア / センター試験 / SAT / エリート像 / 通過儀礼 / 思考表現法 / 伝統文化 / 高大接続 / 哲学教育 … More
Except Principal Investigator
大衆教育社会 / 思考力・判断力・表現力 / 論述型大学入試 / 学力の高大接続 / 授業研究 / コンピテンシー / バカロレア試験 / フランス / 高大接続 / region / cultural exchange (relations) / multiculturalism / cultural nationalism / Japanese culture / culture / localization / globalization / ローカライゼーション / グローバライゼーション / 地域 / 文化交流 / 多文化主義 / 文化ナショナリズム / 日本文化 / 文化 / ローカライゼイション / グローバライゼイション / visual materials / women's history / gender / historical fiction / history of natural sciente / values / history education / consciousness of values / historical consciousness / concepts of history / historiography / テキスト・原典 / 上海 / 新しい造語 / 19世紀 / 明治期 / 民俗学 / 画像史料 / ジェンダー・女性史 / 歴史小説 / 自然科学史 / 価値 / 歴史教育 / 規範意識 / ヒストリオグラフィー / 歴史概念 / 歴史叙述 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (128 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  思考表現スタイルの日米仏伊比較ー<論理的>に考え書く事の理論と実証研究ーPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      渡邉 雅子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A comprehensive study of abilities to think, judge and express oneself, essential for essay-type university entrance exams in France, and of the development of these abilities

    • Principal Investigator
      細尾 萌子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  Styles of reasoning and school culture in IranPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Watanabe Masako
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Comparisons of Three Baccalaureate Programs: IB, BAC and OIBPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Watanabe Masako
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Abilities Tested in University Entrance Examinations and Types of Elites: Comparisons of Japan, the United States and FrancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Masako
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Passing Down Tradition and Nurturing Civic Nature : The Baccalaureat, French University Entrance Exam, as a Rite of PassagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Masako
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Two Styles of Communication : The French Model of Civic Education and Language Arts as a New AlternativePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Masako Ema
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      International Research Center for Japanese Studies
  •  Globalization, Localization, and Japanese Studies in the Asia-Pacific Region : Past, Present, and Future

    • Principal Investigator
      BAXTER James C.
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Historical studies in general
    • Research Institution
      International Research Center for Japanese Studies
  •  The Forms of Explanation in Japan, the United States, and France : Styles of Explanation and Understanding in Elementary EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      WATANABE Masako Ema
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      社会学(含社会福祉関係)
    • Research Institution
      International Research Center for Japanese Studies
  •  Historiography and Japanese Consciousness of Values and Norms

    • Principal Investigator
      BAXTER James c.
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      International Research Center for Japanese Studies

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2001 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「民主主義の二つのかたちと日本の選択―小論文教育から考える価値観と市民像」『災禍の時代の社会学―コロナ・パンデミックと民主主義』2023

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130530347
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Book] 『「論理的思考」の文化的基盤ー四つの思考表現スタイル』2023

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000026093
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Book] 『論理的思考の社会的構築ーフランスの思考表現スタイルと言葉の教育』2021

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Book] 『論理的思考の社会的構築―フランスの思考表現スタイルと言葉の教育』2021

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000026062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Book] 「論理的思考」の社会的構築―フランスの思考表現スタイルと言葉の教育2021

    • Author(s)
      渡邉 雅子
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000026062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Book] フランスのバカロレアにみる論述型大学入試に向けた思考力・表現力の育成2020

    • Author(s)
      細尾萌子、夏目達也、大場淳、上垣豊、ピエール・メルル、渡邉雅子、坂本尚志、三好美織、大津尚志、田川千尋、荒尾一彦、次橋秀樹
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090303
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Book] 『フランスのバカロレアにみる論述型大学入試に向けた思考力・表現力の育成』2020

    • Author(s)
      渡邉雅子(5章執筆担当)(細尾萌子・夏目達也・大場淳編)
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623090302
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Book] 『フランスのバカロレアにみる論述型大学入試に向けた思考力・表現力の育成』2020

    • Author(s)
      渡邉雅子(第五章執筆)(細尾萌子・夏目達也・大葉淳編)
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623090302
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Book] Comparative Sociology of Examinations2019

    • Author(s)
      Onaka Fumiya, Masako Ema Watanabe, Akihiko Hashimoto, Masato Nakagiri, Shinichi Aizawa, Guillaume Albert, Lukasz Remisiewicz, Sim Choon Kiat
    • Total Pages
      346
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367671389
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Book] Sociology of Comparative Examinations, "Typology of Abilities Tested in University Entrance Examinations: Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France," pp.71-972019

    • Author(s)
      Masako, Ema WATANABE
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138609242
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Book] Promoting Art of Reasoning: Styles of Thought Explanation in the Cultures of Education in Japan and the United States (『納得の構造』2004, 東洋館出版社のペルシャ語訳本)2013

    • Author(s)
      Masako Watanabe (渡辺雅子), translated by Mohammad Reza Sarkar Arani, Rezaei Alireza and Zeinab Sadooghi.
    • Total Pages
      372
    • Publisher
      Modani Tarbyat Publisher (Tehran)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Book] 「日本とアメリカの歴史教育を比較する」前田賢次・荒井荒井眞一編『学力と教育課程の創造』, pp.116-1292013

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      同時代社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Book] Promoting Art of Reasoning: Styles of Thought Explanation in the Cultures of Education in Japan and the UnitedStates2013

    • Author(s)
      Masako Watanabe
    • Publisher
      Modani Tarbyat Publisher
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Book] 日本比較教育学会編『比較教育学事典』2012

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Publisher
      (欧州)「哲学教育」「文法教育」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Book] 国語科教育学はどうあるべきか(「思考表現スタイルから日本の作文教育を読み解く」)(望月善次編)2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Book] 現代教育社会学(「文化としての学習-システムとして働く文化」)(岩井八郎・近藤博之編)2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Book] 『国語科教育の希望』「思考表現スタイルから日本の国語教育を読み解く」(望月善次編)2007

    • Author(s)
      渡辺雅子
    • Publisher
      明治図書(印刷中7月刊行)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Book] 納得の構造-初等教育に見る思考表現スタイルの日米比較2004

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Book] 納得の構造-日米初等教育に見る思考表現のスタイル-2004

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Book] 叙述のスタイルと歴史教育-教授法と教科書の国際比較-2003

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Total Pages
      278
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] 「作文教育の国際比較―社会が求める思考法と人物像―」2023

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『日本語学』

      Volume: 2023冬号 Pages: 46-54

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Journal Article] 高大接続研究が見落としてきたもの―バカロレア試験に見る教育と社会のグランド・デザイン2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      高大接続研究センター紀要

      Volume: 7 Pages: 36-51

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Journal Article] 「バカロレアの「テクスト評釈」―文学を論理的、批判的に論じる型と公式―」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)』

      Volume: 69(1) Pages: 15-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Journal Article] 「フランスの事例から―小論文を通してみるフランスの高大接続―」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『IDE 現代の高等教育』

      Volume: No.642 Pages: 56-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Journal Article] 「高大接続研究が見落としてきたもの―バカロレア試験に見る教育と社会のグランド・デザイン」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『高大接続研究センター紀要』

      Volume: 第7号

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Journal Article] 「フランスの思考表現スタイルと言葉の教育-「能力」と「教養」の対比から」2018

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『フランス教育学会紀要』

      Volume: 30号 Pages: 27-36

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Journal Article] 「日本の国語教育における目的別文章:アメリカ、フランスとの比較から」2018

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『指導と評価』

      Volume: 65巻 Pages: 33-35

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Journal Article] Style of Reasoning and Cultivation of Political Literacy in France: A Comparison with the United States2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 84 Issue: 2 Pages: 180-191

    • DOI

      10.11555/kyoiku.84.2_180

    • NAID

      130006727922

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681, KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Journal Article] 「思考法と文化を可視化するー社会学のアプローチから」2015

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『国語教育研究手法の開発』

      Volume: 特別号 Pages: 28-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Journal Article] Typology of Abilities Tested in University Entrance Examinations: Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France2015

    • Author(s)
      Masako Ema Watanabe
    • Journal Title

      Comparative Sociology,

      Volume: 14 Pages: 79-101

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Journal Article] Typology of Abilities Tested in University Entrance Examinations2015

    • Author(s)
      Masako Ema Watanabe
    • Journal Title

      Comparative Sociology

      Volume: 14 Pages: 79-101

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Journal Article] 大学入試でテストされる能力のタイポロジー―アメリカ、日本、イラン、フランスの大学入試問題比較から2015

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)』

      Volume: 第62巻第1号 Pages: 1-13

    • NAID

      120005672328

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Journal Article] 「目的別文章の基本類型とその書き方」2015

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『指導と評価』

      Volume: 61 (No.724) Pages: 38-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Journal Article] 「思考法と文化を可視化する-社会学のアプローチから-」2015

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『国語教育研究手法の開発』

      Volume: 特別号 Pages: 28-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Journal Article] Typologies of Abilities in University Entrance Examinations2015

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      Comparative Sociology

      Volume: 14 Pages: 79-101

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Journal Article] 「国際バカロレアにみるグローバル時代の教育内容と社会化」2014

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『教育学研究』

      Volume: 81(2) Pages: 176-186

    • NAID

      110009830425

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Journal Article] 「国際バカロレアにみるグローバル時代の教育内容と社会化」2014

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『教育学研究』

      Volume: 81(2) Pages: 176-186

    • NAID

      110009830425

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Journal Article] 「研究者の領域、実践者の領域―研究者に何ができるか」2013

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      『教師学研究』

      Volume: 増刊号:学びを描き出し、伝える Pages: 66-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Journal Article] 「ディセルタシオンとエッセイー論文構造と思考法の米仏比較」2012

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 58巻第2号 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Journal Article] 「書く教育再考―アメリカとフランスにおける思考力・判断力・表現力」2012

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      日本教育評価研究会編『指導と評価』

      Volume: 第58巻10号 Pages: 10-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Journal Article] Casting the Past to Forecast the Future : Styles of Reasoning in Historical Narratives in American, Japanese, and French Schools.2011

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      American Journal of Sociology.

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Journal Article] はたして読解力なのかー日・米・仏の作文教育比較からの提言2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      指導と評価 55巻

      Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Journal Article] 文化としての学習-システムとして働く文化2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      現代教育社会学(岩井八郎・近藤博之編)

      Pages: 135-151

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Journal Article] 思考表現スタイルから日本の作文教育を読み解く2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      国語科教育学はどうあるべきか(望月善次編)

      Pages: 107-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Journal Article] はたして読解力なのか?-日・米・仏の作文教育比較からの提言2009

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Journal Title

      指導と評価 55巻(6月号)

      Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Journal Article] 「日米仏の国語教育を読み解く-読み書きの歴史社会学的考察」2007

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      日本研究 38号(5月発行)

      Pages: 50-50

    • NAID

      120005676261

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] 「フランス宗教教育の現在-ポストモダン時代の宗教教育-」2007

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      日文研 (5月発行)

      Pages: 9-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] 日米仏の国語教育を読み解く-読み書きの歴史社会学的考察2007

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      日本研究 35

      Pages: 573-619

    • NAID

      120005676261

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] Understanding the Mother Language Education in Japan, the United States, and France : Socio Historical Analysis of Reading and Writing2007

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      Nihon Kenkyu Vol. 35

      Pages: 573-619

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] フランス宗教教育の現在-ポストモダン時代の宗教教育-2007

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      日文研 38

      Pages: 232-240

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] Current Conditions of Religious Education in France : Religious Education in the Post Modern Era2007

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      Nichibunken Vol. 38

      Pages: 232-240

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] 「日米仏の思考表現スタイルを比較する」2006

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      『BERD』「特集 : 読解力(reading literacy)、日本の教育の何が問われているのか」 6号

      Pages: 21-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] Comparing Styles of Thought Expressions2006

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      BERD No.6

      Pages: 21-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] 歴史教育に見る思考表現スタイルと能力評価2006

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      教育心理学年報 2005年 Vol.46(印刷中4月末発行)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] 日米仏の思考表現スタイルを比較する2005

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      『BERD』「特集 : 読解力(reading literacy)、日本の教育の何が問われているのか」 6号

      Pages: 21-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] 小学校で教える「納得」のスタイルの日米比較2004

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      初等教育資料 780

      Pages: 68-71

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] 小学校で教える「納得」のスタイルの日米比較2004

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      初等教育資料 No.780

      Pages: 68-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Journal Article] The Structure of Reasoning : Expression of Styles of Thought in Japanese and American Schools (book)2004

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      Toyokan Publishing Co.

      Pages: 259-259

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] Pedagogical Differences of Styles of Understanding in Japanese and American Elementary Schools2004

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      Materials for Elementary Education 780

      Pages: 68-71

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] Styles of Explanation and Evaluation of Aptitude in History Education : A Comparison of History Lessons in Japanese and American Elementary Schools2003

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      The Journal of Educational Sociology 73

      Pages: 43-63

    • NAID

      110001889039

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] 歴史教育における説明スタイルと能力評価2003

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      教育社会学研究 73

      Pages: 43-63

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] Narrative Styles and History Education : International Comparisons of Pedagogy and Textbooks (book, editor)2003

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      Shangensha Publishing Co.

      Pages: 278-278

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] A Paradox of Individuality and Creativity through Composition Lessons : A Comparison of Japanese and American Elementary Schools2001

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      The Journal of Educational Sociology 69

      Pages: 23-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] 作文教育に見る『個性』と『創造力』のパラドックス2001

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      教育社会学研究 69

      Pages: 23-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] 説明スタイルの日米比較-初等教育に見る異文化の意味-2001

    • Author(s)
      渡辺 雅子
    • Journal Title

      社会学評論 52(2)

      Pages: 333-347

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] Styles of Explanation in Japan and the United States : The Implication of Cultural Difference in Elementary Education2001

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      Japanese Sociological Review 52(2)

      Pages: 333-347

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13610266
  • [Journal Article] Understanding Language Arts Education in Japan from the view point of Thought Expression Styles.

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Journal Title

      The Future of Language Arts Education in Japan, edited by Yoshitugu Mochizuki, Meiji Tosho (in printing)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530558
  • [Presentation] 「民主主義の二つの形―自利から利他へ」2023

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本学術会議社会学委員会・社会理論分科会・日本社会学会公開シンポジウム「災禍の時代の社会学」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] 「バカロレア試験に見る教育と社会のグランド・デザイン」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本学術会議 心理学・教育学委員会 高大接続を考える分科会・教育関連学会連絡協議会共同開催公開シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] 「思考表現スタイルに現れる知識・思考法・能力・価値観―米・仏の小論文比較から日本の立ち位置を考える―」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会課題研究I 「知の恣意性を問う―市民の知とは何か」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] 「高大接続研究が見落としてきたもの―バカロレア試験に見る教育と社会のグランド・デザイン」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属高大接続研究センター主催
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] バカロレア試験に見る教育と社会のグランド・デザイン2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本学術会議 心理学・教育学委員会 高大接続を考える分科会・教育関連学会連絡協議会共同開催公開シンポジウム、オンライン
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] 「論理的思考と合理的行動のタイポロジー ―思考表現スタイル(Styles of Reasoning)の四カ国比較モデルへ、アメリカ・フランス・イラン・日本」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本学術会議「社会理論分科会」第5回会合 オンライン開催
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] 論理的思考の社会的構築―フランスの思考表現スタイルと言葉の教育―2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      第28回 大学教育研究フォーラム・参加者企画セッション、オンライン
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] 論理的思考の社会的構築―思考表現スタイルから考える言葉の教育2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      東京外国語大学大学院 国際日本学研究院 シンポジウム、オンライン
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] 「論理的思考の社会的構築―思考表現スタイルから考える言葉の教育」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      東京外国語大学大学院 国際日本学研究院 シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] 論理的思考の社会的構築―フランスの思考表現スタイルと言葉の教育―」2022

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] フランスの思考表現スタイルと言葉の教育―自著『論理的思考の社会的構築』を語る2021

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      フランス語教育学会 オンライン
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] 高大接続研究が見落としてきたもの―バカロレア試験に見る教育と社会のグランド・デザイン2021

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      名古屋大学大学院教育発達科学研究科附属高大接続研究センター主催、オンライン
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] 「フランスの思考表現スタイルと言葉の教育―自著『論理的思考の社会的構築』を語る」2021

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      フランス語教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02604
  • [Presentation] カリキュラムの見えない「前提」を問い直す-比較社会学・知識社会学の視点から-2019

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] 国際バカロレアの知の理論が目指すもの2019

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] Styles of Reasoning and Framing Temporality in History Education2019

    • Author(s)
      WATANABE, Masako Ema
    • Organizer
      10th World Education Research Association Focal Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01635
  • [Presentation] 「カリキュラムの見えない「前提」を問い直す-比較社会学・知識社会学の視点から-」(課題研究「カリキュラムの社会学のこれからを問う」)2019

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会 大正大学(2019年9月13日).
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Presentation] “Styles of Reasoning and Framing Tem-porality in History Education.”2019

    • Author(s)
      WATANABE, Masako Ema
    • Organizer
      10th World Education Research Association Focal Meeting, Gakushuin University, Tokyo (Aug. 6, 2019).
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Presentation] 「国際バカロレアの知の理論が目指すもの(課題研究「考えることを考える-哲学する教育の可能性」)2019

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回 京都大学(2019年6月22日).
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Presentation] 「フランス式小論文の思考表現スタイルと<書く>教育の実践-フランスの高大接続の構造」2018

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Presentation] 「フランスのことばの教育と思考表現スタイルに見る<深い学び>「能力」と「教養」の対比から」2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      フランス教育学会第35回大会 放送大学東京文京学習センター(2017年9月9日)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Presentation] “Abilities Tested in University Entrance Examinations and Different Forms of Socialization: Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France.”2017

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      TASE (Taiwan Associati-on of Sociology of Education) 23rd Annual Conference 2017
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Presentation] “Abilities Tested in University Entrance Examinations and Different Forms of Socialization: Comparisons of the United States, Japan, Iran, and France.”2017

    • Author(s)
      Watanabe, Masako Ema
    • Organizer
      TASE (Taiwan Associati-on of Sociology of Education) 23rd Annual Conference 2017
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] 「歴史教育にみる合理的行動と社会化のタイポロジー -アメリカ、日本、イラン、フランスの比較から-」2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会 東京大学本郷キャンパス(2017年6月25日)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04681
  • [Presentation] 「フランスのことばの教育と思考表現スタイルに見る<深い学び>「能力」と「教養」の対比から」2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      フランス教育学会第35回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] 日本版大学の『知の理論』を提案するー3つのバカロレアの比較からー2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] 「日本型IBの創設に向けてー諸外国のIB受容のパターン分析から―」国際バカロレア教育シンポジウム-IB導入の課題と展望-2017

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      国際バカロレア教育シンポジウム-IB導入の課題と展望-
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] 「国際バカロレア-世界の受容形態と日本の課題」2016

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本比較教育学会第56回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] 「日本発ローカルIB(Localized IB)モデルの理論と実践法ー3つのバカロレアの比較から日本におけるIB受容の社会的意義を考える」2016

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本国際バカロレア学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] 「フランスのことばの教育と思考表現スタイル―政治的教養の視点から」2016

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      フランス教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学函館校
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] アメリカの文学教育に見る文化資本のパラドックスと相乗効果2015

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育社会学会67回大会
    • Place of Presentation
      駒沢大学
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] 大学入試で測られる能力の類型と社会のパラダイム―アメリカ、日本、イラン、フランスの比較から―2015

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育学会第74回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] “Entrance Examinations As a Tool for Socialization and System Maintenance: Comparisons between the United States, Japan, and France.”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      XVIII ISA World Congress of Sociology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama
    • Year and Date
      2014-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] “Entrance Examinations As a Tool for Socialization and System Maintenance: Comparisons between the United States, Japan, and France”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      XVIII ISA World Congress of Sociology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama
    • Year and Date
      2014-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] “Writings, Education and Society: Local Solutions in a Globalized World”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      First National Conference on Promoting Art of Writing
    • Place of Presentation
      Allameh Tabatabai University (Tehran)
    • Year and Date
      2014-04-30
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] “Writing and Reasoning: Global Problems and Local Solutions.”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      Writing and Education Seminar
    • Place of Presentation
      Meraat Educational Innovations Center (Tehran)
    • Year and Date
      2014-05-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] “Globalization, Enculturation, and Acculturation in Education: Comparisons of Three Types of Baccalaureates, International Baccalaureate (IB), French Baccalauréate (Le Bac) and Option International Baccalaureate (OIB).”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      日本教育社会学会第66回大会(英語特設部会)
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] “Learning Beyond Boundaries: Trends of Changing Textbook Style”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      Seminar on Trends of Changing Textbook Style
    • Place of Presentation
      Organization for Educational Research and Planning (OERP), Curriculum Development Centre, Ministry of Education (Tehran)
    • Year and Date
      2014-04-29
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] “Globalization, Enculturation, and Acculturation in Education: Comparisons of Three Types of Baccalaureates, International Baccalaureate (IB), French Baccalauréate (Le Bac) and Option International Baccalaureate (OIB)”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      日本教育社会学会第66回大会(英語特設部会)
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] “Learning Beyond Boundaries: Trends of Changing Textbook Style.”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      Seminar on Trends of Changing Textbook Style
    • Place of Presentation
      Organization for Educational Research and Planning (OERP), Curriculum Development Centre, Ministry of Education (Tehran)
    • Year and Date
      2014-04-29
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] “Writing and Reasoning: Global Problems and Local Solutions”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      Writing and Education Seminar
    • Place of Presentation
      Meraat Educational Innovations Center (Tehran)
    • Year and Date
      2014-05-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381125
  • [Presentation] “Writings, Education and Society: Local Solutions in a Globalized World.”2014

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      First National Conference on Promoting Art of Writing
    • Place of Presentation
      Allameh Tabatabai University (Tehran)
    • Year and Date
      2014-04-30
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] 「研究者の領域、実践者の領域ー研究者に何ができるか」2012

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教師学学会第13回大会シンポジウム(招待講演)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] 「フランスの公共性と教育実践―伝統文化の継承と市民の育成」2011

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第22回大会(招待講演)
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] "Styles of Reasoning in Japan, the United States, andFrance: Logical, Causal, and Emotional Framing in Three Countries."2011

    • Author(s)
      Masako Ema WATANABE
    • Organizer
      Regional Conference of the International Association for Cross-Cultural Psychology
    • Place of Presentation
      Ceylan Intercontinental Hotel, Istanbul
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] 日・米・仏の歴史教育に見る思考法と能力観2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      歴史教育者協議会第62回全国大会
    • Place of Presentation
      南山高校
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 欧米と日本の作文教育比較-思考・作文の型と能力観2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      東北学院大学教養学部主催第6回地域社会と教育を考える公開フォーラム
    • Place of Presentation
      東北学院大学
    • Year and Date
      2010-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 思考表現スタイルからアカデミック・ライティングを考える2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      神戸大学日本語・日本文化インスティテユート主催コロキアム『日本語アカデミック・ライティングを考える』基調講演
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] フランスの思考表現法と能力観2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      OIB (Option Internationale Baccalaurea) Conference
    • Place of Presentation
      Cite Scolaire International, Lyon (France)
    • Year and Date
      2010-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 未来予測と意志決定の3つのモデル2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本社会学会第83回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2010-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 大学入試に見る知識の型と能力観2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育社会学会第62回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2010-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] OIBの挑戦-フランス、日本の教育エクセレンシーの統合を目指して2010

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      OIB コンフェレンス 招待講演
    • Place of Presentation
      Lycee Interngtional Saint German-en-Laye, Paris
    • Year and Date
      2010-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] Styles of Reasoning and Framing Temporality2009

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      104th American Sociological Association, Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Hilton, San Francisco
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] Styles of Reasoning and Framing Temporality2009

    • Author(s)
      Masako Ema Watanabe
    • Organizer
      104^<th> American Sociological Association, Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Hilton, San Francisco
    • Year and Date
      2009-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 通過儀礼としての大学入試-バカロレアに見る社会化・能力観・思考表現法2009

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      日本教育社会学会第61回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2009-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 日・米\仏の思考表現スタイルと学校文化2008

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      東海教育社会学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 日・米・仏の思考表現スタイルと学校文化-文化システムとしての教育-2008

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      東海教育社会学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530770
  • [Presentation] 「ことばと思考の教育比較―米・仏から見た日本」

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      第10回博報教育フォーラム―日本の教育、海外の教育。違いから本質へ―
    • Place of Presentation
      日本興業倶楽部
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] “Promoting Reasoning Art,” Culture of Teaching and Learning in Japan

    • Author(s)
      Masako WATANABE
    • Organizer
      Center for Educational Inno-vation (Mer’aat)
    • Place of Presentation
      Grand Pacific Le Daiba
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] 「文化と思考法を可視化する―社会学のアプローチから」(課題研究「国語教育研究手法の開発(2)- 社会学・文化人類学におけるフィールド研究手法との交流」

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第123回富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • [Presentation] 「日・英のリテラシーとは何かー書き方・語り方の比較から」

    • Author(s)
      渡邉雅子
    • Organizer
      同志社大学グローバル・コミュニケーション学部FD講演会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531116
  • 1.  KERN T. D. (70321619)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  BAXTER James c. (60321618)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SUZUKI Sadami (60179207)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SONODA Hidehiro (50027562)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SHIRAHATA Yozaburo (10135543)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KOMATSU Kazuhiko (90111781)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  河合 隼雄 (00025107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  細尾 萌子 (70633808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  田川 千尋 (10599434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  荒尾 一彦 (30881578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  大津 尚志 (40398722)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  大場 淳 (50335692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  坂本 尚志 (60635142)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  上垣 豊 (80183747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  三好 美織 (80423482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  夏目 達也 (10281859)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi