• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nabei Toshiyo  名部井 敏代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NABEI Toshiyo  名部井 敏代

Less
Researcher Number 20368187
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 関西大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2023: 関西大学, 外国語学部, 教授
2009 – 2011: Kansai University, 外国語学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
メタ言語的意識 / 社会文化理論 / ランゲージング / フォーカス・オン・フォーム / 気づき / 第二言語学習 / 協働 / グループ活動 / メタ認知的意識 / 言語知識の活用 … More / 自律的学習 / 相互行為 / 英語教育 / 教育的タスク / 意識高揚 / リフォーミュレーション / 注意 / メタ言語的意識の高揚 / 学習者意識 / 第二言語教育 / 活動理論 / learner awareness / 協働ライティング / シンクアラウド / リーディング研究 / 教室内第二言語習得研究 / クローズテスト / languaging / think-aloud / 読解方略 / 意味中心の読み / 英語指導法 / Learner-initiated focus on form / L2 classroom instruction / L2 learner perception / アップテイク(uptake) / 学習者報告 / 英語学習 … More
Except Principal Investigator
教師教育 / 対話と学習 / 口頭フィードバック / 教授法 / 知識および技能 / 思考力判断力表現力 / 対話的,協働的学習 / タスク / 言語活動分析 / 授業の省察 / ZPD / インプット再考 / 授業談話分析 / パフォーマンス評価 / 言語活動改善 / 外国語科授業分析 / transformation / 言語知識の変容 / 対話を通した意味理解 / 授業分析研究 / 自己調整学習 / 活動理論 / 授業分析 / 思考力、判断力、表現力等 / 言語活動 / 発達の最近接領域 / 会話分析 / 相互行為 / 教室談話 / 教師の省察 / 二人称的アプローチ / 社会文化的理論 / 授業研究 / 英語教育 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (4 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  学習者間談話から探る第二言語学習者のメタ認知的意識の変容Principal Investigator

    • Principal Investigator
      名部井 敏代
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  A Study of In-class Language Learning Activities Based on the Zone of Proximal Development (ZPD)

    • Principal Investigator
      Imai Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Research to explore the mechanisms of focus-on-form and development of learning activities for Japanese college learners of EnglishPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nabei Toshiyo
    • Project Period (FY)
      2017 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Developing an English language teacher education program ehancing professional expertise on classroom discourse

    • Principal Investigator
      Yoshida Tatsuhiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Reading for meaning and attention to formPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nabei Toshiyo
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Classroom Practice and Learners' Self-reports of Learning in English ClassesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NABEI Toshiyo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University

All 2023 2019 2011

All Presentation

  • [Presentation] 辞書検索行動の分析3:英語力と辞書検索関係の質的分析2023

    • Author(s)
      小山敏子&名部井敏代
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第62回(2023年度)全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02996
  • [Presentation] The Role of Noticing in Writing-to-Learn Processes2019

    • Author(s)
      Nabei, T. & Yoshizawa, K.
    • Organizer
      FLEAT 7
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02996
  • [Presentation] 大学生学習者による『学びの報告』:英語授業中の活動と気づき2011

    • Author(s)
      名部井敏代
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第51回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2011-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520647
  • [Presentation] 大学生学習者による「学びの報告」:英語授業中の活動と気づき2011

    • Author(s)
      名部井敏代
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2011-08-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21520647
  • 1.  Yoshida Tatsuhiro (10240293)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  Imai Hiroyuki (80247759)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  吉澤 清美 (80210665)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  松井 かおり (70421237)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  テーラー マーク (40514443)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi