• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MATSUI Kaori  松井 かおり

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70421237
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 朝日大学, 保健医療学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2021: 朝日大学, 保健医療学部, 教授
2017 – 2020: 朝日大学, 保健医療学部, 准教授
2014 – 2016: 朝日大学, 経営学部, 准教授
2012 – 2013: 朝日大学, 経営学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education / Educaion / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
社会文化的アプローチ / ドラマ活動 / 自己表現 / 多文化・多言語 / 共同体 / アート / 多言語多文化 / 子ども / コミュニティ / 多言語多文化社会 … More / 教育 / 地域 / ドラマ / 海外につながる子ども / ZPD / 多言語・多文化 / リテラシー / 海外に繋がる子ども / 共学 / ワークショップ / 仲介者 / 言語教育 … More
Except Principal Investigator
授業研究 / 社会文化的理論 / 会話分析 / 教師教育 / 言語的文化的多様性 / マルチリテラシー / 自己表現活動 / 発達 / 学習共同体 / パフォーマンス / 多文化 / 言語的多様性 / 文化的多様性 / 海外にルーツがある子ども / 自己表現 / マルティリテラシー / インフォーマル学習 / 移民 / 学習 / 言語活動 / スピーキング評価 / 即興性 / 情動 / 感情 / パフォーマンス評価 / 即興性、創造性 / 小学校外国語活動の活用 / 創造的言語使用 / タスク中心の指導 / improvisation / 活用形学習 / task based instruction / secondary school / cooperative learning / sociocultural approach / 活用型学習 / 表現力育成 / 国際研究者交流 アメリカ合衆国 / ダイナミック・アセスメント / 英語教育学 / 教室のディスコース / ダイナミック・アセスメント / 英語教育 / 二人称的アプローチ / 教師の省察 / 教室談話 / 相互行為 / 言語する者(Languager) / つながりの学習 / 包摂的・協働的な学習環境 / インターローカリティ / 葛藤・ジレンマ / ワークショップ / ゲーム / 言語する者(Languager) / 外国につながる児童・生徒 / 支援員養成 / コミュニティ・ベース / 外国につながる児童生徒 / コミュニティ / 学習環境 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  海外に繋がる子ども達と日本人児童生徒の共学をめざした言語活動の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松井 かおり
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Asahi University
  •  Study for designing inclusive teacher-training program for foreign students in Japan

    • Principal Investigator
      石田 喜美
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Developing the workshop to promote the self-expression and cooperation of the foreign childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsui Kaori
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Asahi University
  •  Developing an English language teacher education program ehancing professional expertise on classroom discourse

    • Principal Investigator
      Yoshida Tatsuhiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  The research on the meaning and the possibility of drama activites for children in multicultural multilingual societyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUI KAORI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Asahi University
  •  A pedagogical framework based on dynamic assessment in English language teaching

    • Principal Investigator
      YOSHIDA TATSUHIRO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  The research of learning communities centered on expression activities for linguistically culturally diverse children who have some roots in overseas

    • Principal Investigator
      Hiroaki ISHIGURO
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Rikkyo University
  •  Teaching and assessing the English language proficiency of high school students in task-based teaching classroom

    • Principal Investigator
      Imai Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kansai University
      Hyogo University of Teacher Education

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「異文化を背景に持つ子ども達の社会文化的相互行為としてのネットコミュニケーション:豪日Email交換プロジェクトの事例から」木下徹先生ご退官記念論集編集委員会(編)『応用言語学と外国語教育研究-未来への展望―』2021

    • Author(s)
      松井 かおり
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      金星堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02497
  • [Book] 『演劇ワークショップでつながる子ども達 多文化・多言語社会に生きる』2020

    • Author(s)
      (編著)松井かおり (著)田室寿見子
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      成文堂
    • ISBN
      9784792380830
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Book] 『教育方法・技術論-主体的・対話的で深い学びに向けて-』2018

    • Author(s)
      齋藤義雄(編)梶原郁郎,内山仁,佐久間敦史,岩本泰,武市久美, 松井かおり,勝田映子,丸林実千代,立川泰史,龍崎忠,黒川哲也,福岡亮治,宇都宮明子,北川剛司,窪田知子, 太田誠,三品陽平, 矢部玲子
    • Publisher
      大学図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Book] 『全国大学国語教育学会公開講座ブックレット インクルーシブ教育とアクティブラーニング-教室の中の多様性・多言語・多文化と授業づくり-』2018

    • Author(s)
      原田大介,稲田八穂, 宮本郷子, 永田麻詠, 石田喜美,妹尾知昭,羽田野真帆, 松井かおり
    • Total Pages
      75
    • Publisher
      東洋館出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Book] 「ドキュメンタリー演劇の挑戦」多文化・多言語社会を生きる人たちのライフヒストリー2017

    • Author(s)
      松井かおり/ 田室寿見子
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      成文堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Journal Article] 英語授業におけるポートフォリオ評価の活用ー学生の学習履歴をきめ細やかに見取るために2021

    • Author(s)
      松井 かおり
    • Journal Title

      朝日大学保健医療学部健康スポーツ科学科紀要

      Volume: 第4号 Pages: 38-45

    • NAID

      40022726110

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02497
  • [Journal Article] 海外にルーツがある子ども達の教育における市民サポーターの役割-瑞穂市外国人児童生徒支援員の支援方法に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      松井かおり
    • Journal Title

      朝日大学一般教育紀要

      Volume: 第43号 Pages: 1-10

    • NAID

      120006627731

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Journal Article] 海外にルーツを持つ子ども達の言語・生活調査報告-瑞穂市の放課後日本語補習教室における事例から-2017

    • Author(s)
      松井かおり
    • Journal Title

      朝日大学一般教育紀要

      Volume: 42 Pages: 51-64

    • NAID

      120006463019

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Journal Article] 異文化を背景に持つ子ども達の社会的相互行為過程としてのEmail交換:仲介人に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      松井かおり
    • Journal Title

      片平

      Volume: 52 Pages: 85-100

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Journal Article] 身体で学ぶ漢字-外国人の子ども達と外国人住民に対する漢字ワークショップから-2016

    • Author(s)
      松井かおり
    • Journal Title

      朝日大学 一般教育紀要

      Volume: 40 Pages: 51-64

    • NAID

      120005867961

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330223
  • [Journal Article] 身体でまなぶ漢字-外国人の子ども達と外国人住民に対する漢字ワークショップから-2016

    • Author(s)
      松井 かおり
    • Journal Title

      朝日大学一般教育紀要

      Volume: 第40号, Pages: 51-64

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Journal Article] 多文化・多言語社会を生きる子ども達のドラマ活動の意義と可能性 :海外にルーツがある子ども達の「居場所」としての市民共同劇の役割に焦点をあてて2016

    • Author(s)
      松井 かおり
    • Journal Title

      片平

      Volume: 51号 Pages: 129-155

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Journal Article] Consideration for the Meaning of Drama Activity in EFL Classes2016

    • Author(s)
      Kaori Matsui
    • Journal Title

      Journal of Liberal Arts and Science, Asahi University

      Volume: 41 Pages: 45-52

    • NAID

      120006248976

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Presentation] 当事者としての支援員らの語りからつくる外国につながる子どもの学習支援:「クロスロード:外国につながる子もの支援員編 (仮)」の制作と実践2022

    • Author(s)
      松井かおり, 石田喜美, 半沢千絵美
    • Organizer
      第8回言語文化教育研究学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02877
  • [Presentation] 「海外に繋がる子ども達が参加する外国語(英語・国語)授業における学習支援員の役割」2021

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02497
  • [Presentation] 「私たちのことばを創る協同的な振り返り-PIEプロジェクトの振り返り会を通して」2019

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Presentation] 「多文化・多言語活動が創るわたしのことば、私たちのことば」2019

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Presentation] 海外にルーツがある子ども達が参加する英語授業における教師の思考2018

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Presentation] How do plays change less-confident English learners to be fully- participating communicators in a multicultural multilingual situation?2017

    • Author(s)
      kaori Matsui
    • Organizer
      2017 ALAK International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Presentation] 英語授業という場の制約を越えたコミュニケーション環境の創造をめざして2017

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04585
  • [Presentation] 英語授業という場の制約を越えたコミュニケーション環境の創造をめざして2017

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Presentation] 「英語教育における学習者像再考-多言語・多文化の演劇ワークショップの事例から-」2016

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回埼玉大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Presentation] The report of PIE project: How the play construct the community in the multilingual and multicultural community2016

    • Author(s)
      Kaori Matsui / Yamada Hisako
    • Organizer
      Performing the World 2016
    • Place of Presentation
      NY, USA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Presentation] 多言語・多文化共生社会における「ドキュメンタリー演劇」の意義と可能性-参加者のセルフナラティブに焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      松井 かおり
    • Organizer
      第9回多文化社会実践研究・全国フォーラム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学 (東京都、府中市)
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381047
  • [Presentation] 社会的相互行為としての子ども達のEmail交換:仲介人に焦点をあてて

    • Author(s)
      松井かおり
    • Organizer
      全国英語教育学会札幌大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330223
  • 1.  Imai Hiroyuki (80247759)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  YOSHIDA Tatsuhiro (10240293)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TAYLOR Mark (40514443)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  石田 喜美 (00612996)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  Hiroaki ISHIGURO (00232281)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  FUJINO Yuki (60322781)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TATEOKA Yoko (10338759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  MIYAZAKI Takashi (10190761)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  UCHIDA Sachiko (60461696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  YANASE Yosuke (70239820)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  YASUKAWA Keiko (20636352)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  名部井 敏代 (20368187)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  半沢 千絵美 (10734139)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  TAKEUCHI Miwa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  TAMURO Sumiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  KAKUMU Mayumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  YAMADA Hisako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  Y. AUSTIN Theresa
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  VASQUEZ Olga
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  McAvinchey Caoimhe
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  MURAKAMI Vanessa Cristiny
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi