• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NISHINO Takero  西野 毅朗

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Nishino Takero  西野 毅朗

西野 穀朗  ニシノ タケロウ

Less
Researcher Number 20781602
Affiliation (Current) 2025: 京都橘大学, 経営学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 京都橘大学, 経営学部, 准教授
2021 – 2022: 京都橘大学, 経営学部, 専任講師
2018 – 2022: 京都橘大学, 現代ビジネス学部, 専任講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related / Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Keywords
Principal Investigator
卒業論文 / 卒業研究 / 学士課程教育 / ゼミナール教育 / 研究室教育 / 研究成果 / 研究過程 / 研究能力 / 評価規準 / ルーブリック … More / 学修評価 / 学修成果 / 教学マネジメント / 質問紙調査 / 徒弟制度 / 遠隔授業 / オンラインインタビュー / インターネット調査 / コロナ禍 / オンラインゼミ / エスノグラフィー / 学習共同体 / アクティブラーニング / 全国調査 / 遠隔ゼミナール教育 / 専門ゼミ / 帰属組織モデル … More
Except Principal Investigator
ICT / 評価システム / 学習支援 / 学習スペース / バーチャルコモンズ / アセスメント / CTL / 大学教育センター / ファカルティ・ディベロップメント / コアコンピテンシー / 看護基礎教育 / 学修アセスメント / 実習ルーブリック / 看護学実習 / 学修評価 / ルーブリック / 看護実践能力 / コンピテンシー Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (27 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  ICTを活用した仮想学習スペース「バーチャルコモンズ」とその評価システムの開発

    • Principal Investigator
      多田 泰紘
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kyoto Tachibana University
  •  学士課程教育における卒業研究評価法の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西野 毅朗
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kyoto Tachibana University
  •  Development of assessment scale of Center for Teaching and Learning (CTL) in Japan

    • Principal Investigator
      杉森 公一
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Hokuriku University
  •  System development for nursing practice assessment with core competencies as learning objectives

    • Principal Investigator
      Kudo Mayumi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
    • Research Institution
      Iwate Prefectural University
  •  Empirical Research of Attribution Organization Model in Humanities and Social Sciences Fields In Bachelor's Degree EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishino Takero
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kyoto Tachibana University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日本のゼミナール教育2022

    • Author(s)
      西野 毅朗
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      4472406187
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Journal Article] The Current Status and Issues of Center for Teaching and Learning in Japan: An Analysis Based on the Framework of the Japanese CTL Matrix2024

    • Author(s)
      竹中 喜一、杉森 公一、西野 毅朗、吉田 博
    • Journal Title

      Educational Development Studies

      Volume: 3 Issue: 0 Pages: 11-19

    • DOI

      10.57294/jaed.3.0_11

    • ISSN
      2436-9918
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Journal Article] 大学教育における卒業研究の評価規準体系化の試み2023

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Journal Title

      京都橘大学研究紀要

      Volume: 49 Pages: 229-238

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13733
  • [Journal Article] これからのFDを支える大学教育学習センターの開発③「センターの組織構造を評価する」2022

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 536 Pages: 19-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Journal Article] これからのFDを支える大学教育学習センターの開発④「センターの資源分配とインフラを評価する」2022

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 537 Pages: 31-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Journal Article] これからのFDを支える大学教育学習センターの開発⑤「センターのプログラムとサービスを評価する」2022

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 538 Pages: 33-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Journal Article] 日本版CTLアセスメントツールの開発2022

    • Author(s)
      西野毅朗, 杉森公一, 吉田博, 竹中喜一, 佐藤浩章
    • Journal Title

      高等教育開発

      Volume: 1 Pages: 46-54

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Journal Article] これからのFDを支える大学教育学習センターの開発⑧「京都橘大学教育開発・学習支援室の特徴・課題・展望」2022

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 541 Pages: 30-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Journal Article] これからのFDを支える大学教育学習センターの開発②「大学教育学習センターを評価する」2022

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 535 Pages: 16-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] 大学教育学習センターの開発2023

    • Author(s)
      吉田 博、竹中 喜一、西野 毅朗、杉森 公一
    • Organizer
      SPODフォーラム2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] 日本版CTLアセスメント基準を用いたCTL設立・改善の事例研究2023

    • Author(s)
      吉田博, 西野毅朗, 杉森公一, 竹中喜一
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] 卒業研究教育の実態調査2023

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会2023年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13733
  • [Presentation] 学士課程における卒業研究教育の目標・評価・方法の研究2023

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会2023年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13733
  • [Presentation] 大学教育センター等(CTL)の日本版アセスメント基準の開発2022

    • Author(s)
      西野毅朗, 杉森公一, 吉田博, 竹中喜一, 佐藤浩章
    • Organizer
      日本高等教育開発協会2021年度年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] 日本版大学教育センター等(CTL)アセスメント基準の有効性と課題2022

    • Author(s)
      吉田博, 西野毅朗, 杉森公一, 竹中喜一
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] Implementation of POD CTL Matrix for CTL in Japan2022

    • Author(s)
      Kimikazu Sugimori, Takero Nishino, Yoshikazu Takenaka, Hiroshi Yoshida
    • Organizer
      International Consortium for Educational Development 2022 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] 大学教育センター(CTL:Center for Teaching and Learning)等をいかに改善するか2022

    • Author(s)
      竹中喜一, 杉森公一, 西野毅朗, 吉田博
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] 遠隔授業で 教育・学習の場はいかに変化したか2022

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      2021年度第 27 回 FD フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Presentation] アセスメント基準による大学教育センター等の現状把握と担当者コミュニティづくり2022

    • Author(s)
      西野毅朗, 杉森公一, 吉田博, 竹中喜一, 佐藤浩章
    • Organizer
      第15回JAED研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] 学生視点で捉える―専門ゼミナール教育の遠隔化による影響2021

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Presentation] ポストコロナのゼミナールを考える2021

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      Works Online Symposium
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Presentation] 大学教育センター等(Center for Teaching and Learning: CTL)の現状把握と今後の展望―「日本版CTLアセスメント基準(改良版)」を活用して―2021

    • Author(s)
      西野毅朗, 杉森公一, 吉田博, 竹中喜一, 佐藤浩章
    • Organizer
      第14回JAED研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02655
  • [Presentation] ゼミナール教育における学びの実態調査2020

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Presentation] COVID19 がゼミにもたらした変化―オンラインゼミでコミュニケーションはどう変わったか2020

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      2020年度大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Presentation] 専門ゼミ教育の実践に関する全国調査 ー個別教員の取り組みに焦点をあてて2020

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Presentation] ゼミナールを科学する ―「ゼミナール研究会」第一期活動から見えてきた論点―2020

    • Author(s)
      豊田義博,西野毅朗,古賀暁彦,杉原麻美,馬渡一浩,濱中淳子
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • [Presentation] 人文・社会科学領域におけるゼミナール教育の実態に関する全国調査 (中間報告)2019

    • Author(s)
      西野毅朗
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13197
  • 1.  Kudo Mayumi (10443889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  小嶋 美沙子 (30347190)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  鈴木 美代子 (30558888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  三浦 奈都子 (40347191)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  杉森 公一 (40581632)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 6.  吉田 博 (80619908)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 7.  竹中 喜一 (80834100)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 8.  多田 泰紘 (40813663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  浦田 悠 (90553834)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi