• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Okada Takeshi  岡田 毅

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OKADA Takeshi  岡田 毅

Less
Researcher Number 30185441
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東北大学, 国際文化研究科, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 特任教授
2020: 東北大学, 東北大学 高度教養教育・学生支援機構, 特任教授
2018 – 2020: 東北大学, 国際文化研究科, 教授
2011 – 2016: 東北大学, 国際文化研究科, 教授
2004 – 2011: 東北大学, 大学院・国際文化研究科, 教授 … More
2006: 東北大学, 大学院国際文化研究科, 教授
1998 – 2000: 山形大学, 教育学部, 助教授
1996: Yamagata University, Dept.of English Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授
1993 – 1995: 山形大学, 教養部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教科教育 / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
データベース / the Internet / インターネット / CALL / コーパス / 教材開発 / database / EFL教材 / World-Wide Web / 文部省学習指導要領 … More / コンピュータプログラム / コンピュータ英語学 / 英語読解力 / パーソナルコンピュータ / 英語教育 / eラーニング / ブレンディッドラーニング / e-ラーニング / 教材作成 / 英語コーパス / リレーショナルデータベース / ネットワーク / 翻訳ツール / 学術英語ライティング / 実証実験 / 定量分析 / 英語力習熟度別指導 / 機械翻訳システム / 外国語としての英語(EFL) / AIツール / 英語4技能 / 大学入試改革 / 教員協働 / コーパスアノテーション / 学習者データ / 協働学習 / TOEFL / TOEFLテスト / 教員コミュニティ / 英語読解力指導 / オンライン授業 / 学習プロセス / 英語学習者データ / 入試改革 / 英語学習者コーパス / 高大接続 / 大学入試 / multimedia / vocabulary acquisition / English corpus / Web / 文脈 / 英語語彙習得 / CALLシステム / 過誤分析 / 談話分析 / コロケーション / マルチメディア / 語彙習得 / magazine articles / newspaper / learners vocabulary / certified English textbooks / Web page / junior high school / EFL teaching materials / 英単語 / 検定教科書 / 学習指導要領 / 学年別語彙 / 時事英語 / 中学校検定英語教科書 / ホームページ / ワールド・ワイド・ウェッブ / 新聞・雑誌記事 / 新聞・雑誌・記事 / 学習者語彙 / 英語検定教科書 / Webページ / 中学校 / Part-of-Speech tag / computer program / personal computer / computational linguistics / workstation / text-database / 英語読解力養成指導 / 英語学 / コンピュータ / World-wide Web / 品詞標識 / ワークステーション / テキストデータベース / Ministry of Education / Computer program / Statistic Analysis / Machine-readable dictionary / Computational English Linguistics / Reading Ability / Personal Computer / Database / 英語動詞分布 / ジャンル別の英語表現 / 文字認識 / コーパス処理 / 自然言語構文解析 / 英語データベース / 確率・統計処理 / 機械可読型辞書 / 学習管理システム / 教育プログラム / タブレット端末 / 外国語教育 / 動的教育プラン設計 / 英語読解力養成 / 教育工学 / 質的分析 / EFL読解授業 / TOEFL ITPテスト / EFL教育プログラム / 学習者コーパス / コーパス研究 / 英語学術論文 / 属性付与 / 情報共有 / e-learning / 科学論文 / 日本人研究者 / 英語科学論文 / EFL教育 / EFL教材作成 / 動詞活用形 / 英語構文 / 3階層モデル / 日本人英語学習者 / 品詞標識付与 / 学習支援システム / 分散処理 … More
Except Principal Investigator
学習プロセス / タスク評価 / ICT利用外国語教育 / LINE / コンピューター支援外国語教育 / 実践コミュニティ / 自動翻訳 / 専有 / 自動翻訳ボット / オンラインコ・ミュニケーション / コンピュータ利用外国語教育 / モバイル学習 / ブレンド型学習 / 語彙学習 / リーディング / オンラインコミュニケーション / コンピュータ支援外国語教育 / 学習管理システム / ブレンド学習 / MALL / オンラインツール / ICT利用外国語学習 / 英語教育 / グラウンデッドセオリー / 協働プロセス / 言語意識 / 抵抗感 / 混合研究法 / ライティング / オンライン学習 / 協働学習 / Writing / Online collaboration / Learning process / CMC / CALL / Mixed method research / second language writing / Collaborative learning / 情報教育 / コーパス / 教育支援システム / 自然言語教育 / 教授学習支援 / 教育工学 / 教育支援 / 英語コーパス / 教授学習支援システム Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (100 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Research and development of a method for developing academic English writing skills by using translation support toolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      岡田 毅
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Developing criteria to assess online L2 collaborative learning

    • Principal Investigator
      Sato Takeshi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Agriculture and Technology
  •  A New EFL e-Learning Package Development for a Better Collaboration between High Schools and Universities Taking the Entrance Exam Reform as an OpportunityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKADA Takeshi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Development of the EFL teaching program through a blended e-learning system on mobile devicesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Okada Takeshi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  The development of scientific article writing support system for Japanese researchersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKADA Takeshi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Development of the Natural Language Education, Learning and Researching Support System taking account of the user's Background

    • Principal Investigator
      SAKAMOTO Yasunobu
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tohoku Gakuin University
  •  The System Development for the English Sentence Construction Teaching Material based on the Analysis of the General-Purpose DatabasePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKADA Takeshi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  A Corpus Analysis for the Improvement of the Vocabulary Learning Module in the CALL SystemPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKADA Takeshi
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  A Study of EFL Teaching Material Generating System on the InternetPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKADA Takeshi
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yamagate University
  •  Construction of English Databases and Related Information Service on the InternetPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKADA Takeshi
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Computerized Database of English Sentences and Its Statistic Analysis Pertaining to Instruction for the Development of Fundamental Reading Ability in Various Academic FieldsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKADA Takeshi
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yamagata University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 英語コーパス研究シリーズ 第1巻:コーパスと英語研究(執筆担当)2019

    • Author(s)
      岡田毅
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Book] Second Language Writing Systems (Chapter 6- A Corpus-Based Study of Spelling Errors of Japanese EFL Writers with Reference to Errors Occurring in Word-initial and Word-final Positions, pp.147-163)(Vivian Cook and Benedetta Bassetti(編))2005

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      Multilingual Matters
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520330
  • [Book] Second Language Writing Systems(執筆部分:Chapter 6:pp.164-183 A Corpus-based Study of Spelling Errors of Japanese EFL Writers with Reference to Errors Occurring in Word-initial and Word-final Positions)2005

    • Author(s)
      Basetti, B., Cook, V.(編集) Takeshi Okada(執筆分担)
    • Total Pages
      460
    • Publisher
      Multilingual Matters Ltd.(New York)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520330
  • [Journal Article] Myanmar EFL Learners’ Perspectives, Structure, Reasoning and Literacy Practices of Argumentative Writing: A Needs Analysis Study2024

    • Author(s)
      May Oo Khin、Okada Takeshi
    • Journal Title

      International Journal of Education and Literacy Studies

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 60-73

    • DOI

      10.7575/aiac.ijels.v.12n.1p.60

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00765
  • [Journal Article] In Search for the Optimal Matching of the EFL Learners and their Reading Materials2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto
    • Journal Title

      Abstracts and Conference Materials for the 21wst European Conference on e-Learning: Brightin

      Volume: 21 Pages: 122-125

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Journal Article] Usage Patterns and Meanings of High-Frequency English Verbs: A Multi-Word Expression Approach to Japanese High School EFL Textbook Analysis2021

    • Author(s)
      Sakaba Hiroko、Okada Takeshi
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics and English Literature

      Volume: 10 Issue: 4 Pages: 116-116

    • DOI

      10.7575/aiac.ijalel.v.10n.4p.116

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778, KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Journal Article] EFL Reading Speed and Comprehension: Combining Three e-learning Systems2021

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto,Takane Yamaguchi
    • Journal Title

      Abstracts and Conference Materials for the 20th European Conference on e-Learning: Berlin

      Volume: 20 Pages: 101-102

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Journal Article] The Development of New e-Learning Cycles Based on the Aggregated Highlighting Information2020

    • Author(s)
      Okada Takeshi, Sakamoto Yasunobu
    • Journal Title

      Abstracts and Conference Materials for the 19th European Conference on e-Learning

      Volume: 1 Pages: 104-105

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Journal Article] A New e-Learning System for EFL Teacher Collaboration2019

    • Author(s)
      Okada, T. and Sakamoto, Y.
    • Journal Title

      Abstracts and Conference Materials for the 18th European Conference on e-Learning

      Volume: 1 Pages: 100-101

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Journal Article] A blended EFL reading course based on the idea of the learner-annotated corpus2018

    • Author(s)
      Takeshi Okada,& Somayeh Fathali
    • Journal Title

      Japan e-Learning Association Journal

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 19-28

    • DOI

      10.32144/jela.18.0_19

    • NAID

      130007609848

    • ISSN
      1349-0192, 2434-415X
    • Year and Date
      2018-09-03
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778, KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Journal Article] Technology Acceptance Model in Technology-Enhanced OCLL Contexts: A Self-Determination Theory Approach2018

    • Author(s)
      Somayeh Fathali, & Takeshi Okada
    • Journal Title

      Australasian Journal of Educational Technology

      Volume: 34 Issue: 4 Pages: 138-154

    • DOI

      10.14742/ajet.3629

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778, KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Journal Article] On the Importance of Out-of-Class Language Learning Environments: A Case of a Web-Based E-Portfolio System Enhancing Reading Proficiency2016

    • Author(s)
      Somayeh Fathali and Takeshi Okada
    • Journal Title

      International Journal on Studies in English Language and Literature

      Volume: 4 Pages: 77-85

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] A Self-Determination Theory Approach to Technology-Enhanced Out-of-Class Language Learning Intention: A Case Study of Japanese EFL Learners2016

    • Author(s)
      Somayeh Fathali and Takeshi Okada
    • Journal Title

      International Journal of Research Studies in Language Learning

      Volume: 6 Issue: 4 Pages: 53-64

    • DOI

      10.5861/ijrsll.2016.1607

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] 新しいeラーニングシステムiBELLEsの可能性について2015

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      国際文化研究科論集

      Volume: 23 Pages: 79-89

    • NAID

      120005841783

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] Dynamic Lesson Planning in EFL Reading Classes through a New e-Learning System2015

    • Author(s)
      Okada, T. and Y. Sakamoto
    • Journal Title

      Critical CALL: Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference, Padova, Italy

      Volume: 1 Pages: 444-449

    • DOI

      10.14705/rpnet.2015.000373

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] 新しいe-learningシステムiBELLEsの拓くEFL教育支援の可能性2015

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      第18回(2015年度)学術講演会論文集

      Volume: 18 Pages: 127-135

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] EFL Reading Instruction Based on Information Sharing among Multi-purpose Corpus System Users2014

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      Proceedings of the 46th BAAL Conference 2013

      Volume: 46 Pages: 11-20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] EFL Reading Instruction Based on Information Sharing among Multi-purpose Corpus System Users2014

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Journal Title

      Opening New Lines of Communication in Applied Linguistics: Proceedings of the 46 th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics

      Volume: N/A Pages: 367-380

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] The LMS development for a blended EFL e-learning2014

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto, Kensuke Sugiura
    • Journal Title

      CALL Design: Principles and Practice - Proceedings of the 2014 EUROCALL Conference, Groningen, The Netherlands

      Volume: N/A Pages: 273-277

    • DOI

      10.14705/rpnet.2014.000230

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] タブレットPCを利用した新しいブレンディッドeラーニングの構想2014

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 9 Pages: 11-20

    • NAID

      110009924167

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Journal Article] 言語教育支援システムCHAPELの評価実験の報告2013

    • Author(s)
      藤野玄大、坂本泰伸、岡田毅
    • Journal Title

      2013年電子情報通信学会総合大会講演集

      Volume: D-5-2 Pages: 42-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] 言語教育支援システムCHAPELの評価実験の報告2013

    • Author(s)
      藤野玄太、坂本泰伸、岡田毅
    • Journal Title

      2013年電子情報通信学会総合大会講演集

      Volume: D-5-2 Pages: 42-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] EFL Reading Instruction Based on Information Sharing among Multi-purpose Corpus System Users2013

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Journal Title

      Proceedings of the 46th BAAL Conference 2013

      Volume: Vol.46 Pages: 11-20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] マルチメディアコーパスの意義と特性について2012

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      国際文化研究科論集

      Volume: 第20巻 Pages: 145-154

    • NAID

      120005261247

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] マルチメディアコーパスの意義と特性について2012

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      国際文化研究科論集,東北大学国際文化研究科

      Volume: 20 Pages: 145-154

    • NAID

      120005261247

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Journal Article] ユーザ間の情報共有に立脚した英語教育および学習支援: 協働を保証する高汎用性コーパスシステムを用いて2012

    • Author(s)
      藤野玄大、坂本泰伸、岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 第7巻 Pages: 11-22

    • NAID

      110009829885

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] ユーザ間の情報共有に立脚した英語教育および学習支援—協働を保証する高汎用性コーパスシステムを用いて2012

    • Author(s)
      藤野玄太、坂本泰伸、岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 7巻 Pages: 11-22

    • NAID

      110009829885

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] ユーザ間の情報共有に立脚した英語教育および学習支援-協働を保証する高汎用性コーパスシステムを用いて-2012

    • Author(s)
      藤野玄大,坂本泰伸,岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 7 Pages: 11-22

    • NAID

      110009829885

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Journal Article] マルチメディアコーパスの意義と特性について2012

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      東北大学国際文化研究科論集

      Volume: 20巻 Pages: 145-154

    • NAID

      120005261247

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] マルチメディアコーパスの意義と特性について2012

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      国際文化研究科論集、東北大学国際文化研究科

      Volume: 20 Pages: 145-154

    • NAID

      120005261247

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Journal Article] 汎用的コーパスシステムにおけるユーザーの概念--RDBMSを中心に据えて2011

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 第6巻 Pages: 11-24

    • NAID

      110009829868

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] 汎用的英語コーパス解析システムにおける入力ソース整備モジュールについて2011

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      国際文化研究科論集(東北大学大学院国際文化研究科)

      Volume: 第19号 Pages: 53-64

    • NAID

      40019276331

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] 汎用的コーパスシステムにおけるユーザーの概念—RDBMSを中心に据えて2011

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 6巻 Pages: 11-24

    • NAID

      110009829868

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] 汎用的コーパスシステムにおけるユーザーの概念--RDBMS を中心に据えて2011

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning 教育研究

      Volume: 6 Pages: 11-24

    • NAID

      110009829868

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Journal Article] 汎用的英語コーパス解析システムにおける入力ソース整備モジュールについて2011

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      国際文化研究科論集(東北大学大学院国際文化研究科)

      Volume: 19 Pages: 53-64

    • NAID

      40019276331

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Journal Article] 汎用的英語コーパスシステムにおける入力ソース整備モジュールについて2011

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      東北大学国際文化研究科論集

      Volume: 19巻 Pages: 53-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Journal Article] 汎用的コーパスシステムにおけるユーザーの概念--RDBMSを中心に据えて2011

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning教育研究

      Volume: 第6巻 Pages: 11-24

    • NAID

      110009829868

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Journal Article] 東北大学全学教育における英語読解用語彙の選定について2010

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      東北大学高等教育開発推進センター紀要

      Volume: 6 Pages: 15-33

    • NAID

      40019053077

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Journal Article] A New RDBMS and Flexible POS Tagging for EFL Learners and Researchers : Designing a Corpus Analysis System Based on the Three-tier Model2010

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      東北大学高等教育開発推進センター紀要 第5号

      Pages: 1-19

    • NAID

      40017215658

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Journal Article] A New RDBMS and Flexible POS Tagging for EFL Learners and Researchers : Designing a Corpus Analysis System Based on the Three-tier Model2010

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto
    • Journal Title

      東北大学高等教育開発推進センター紀要 第5号

      Pages: 1-19

    • NAID

      120005467250

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Journal Article] 3階層モデル準拠の新しいコーパス解析システムにおける英語スペルチェッカーの改良2010

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      東北大学国際文化研究科論集 第17号

      Pages: 91-107

    • NAID

      120002146240

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Journal Article] コーパス研究と中学校英語教科書-新しい動詞分類基準に向けて-2007

    • Author(s)
      岡田 毅
    • Journal Title

      『国際文化研究科論集』(東北大学国際文化研究科) 第15号

      Pages: 99-114

    • NAID

      120002166338

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Journal Article] eラーニングにおけるinteractionについて-SCPDから学べること-2007

    • Author(s)
      岡田 毅
    • Journal Title

      『e-Learning教育研究』(e-Learning教育学会) 第2巻

      Pages: 1-12

    • NAID

      110009841090

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Journal Article] コーパス研究と中学校英語教科書 : 新しい動詞分類基準に向けて2007

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      東北大学国際文化研究科論集 第15号

      Pages: 99-114

    • NAID

      120002166338

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Journal Article] eラーニングにおける interaction について : SCPDから学べること2007

    • Author(s)
      岡田毅
    • Journal Title

      e-Learning 教育研究 第2巻

      Pages: 1-12

    • NAID

      110009841090

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Journal Article] A Corpus-Based Study of Spelling Errors of Japanese EFL Writers with Reference to Errors Occurring in Word-initial and Word-final Positions2005

    • Author(s)
      Takeshi, Okada
    • Journal Title

      Vivian Cook and Benedetta Bassetti eds. Second Language Writing Systems(Multilingual Matters)

      Pages: 147-163

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520330
  • [Presentation] 生成系AI時代の英語学習とリアル留学2023

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      島根大学「しまだい留学WEEK」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00765
  • [Presentation] Research on the Application of AI Translation and Proofreading Tools to Academic English Writing Practice at Japanese Universities2023

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      The 11th European Conference on Language Learning (ECLL2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00765
  • [Presentation] AIツールと英語教育・英語学習:何を「教える」のか?2023

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      島根大学外国語教育センター英語教員懇談会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00765
  • [Presentation] In Search for the Optimal Matching of the EFL Learners and their Reading Materials2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto
    • Organizer
      European Conference of E-Learning (ECEL) 21st conference at Brighton
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] The Need to Create a Competency Framework for Teachers of EAP for Japanese Universities2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      BALEAP PIM:
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] The Need to Create a Competency Framework for Teachers of EAP for Japanese Universities2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      BALEAP (British Association of Lecturers of English for Academic Purposes) PIM: From EAP Teacher to EAP Educator
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] In Search for the Optimal Matching of the EFL Learners and their Reading Materials2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      ECEL 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] 一貫性あるカリキュラム策定と授業提供~東北大学モデル~2022

    • Author(s)
      岡田 毅
    • Organizer
      アルクエデュケーションセミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] 一貫性あるカリキュラム策定と授業提供~東北大学モデル~2022

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      アルクエデュケーションセミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] EFL Reading Speed and Comprehension: Combining Three e-learning Systems2021

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto, Takane Yamaguchi
    • Organizer
      European Conference of E-Learning (ECEL) 20th conference at Berlin
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] EFL Reading Speed and Comprehension: Combining Three e-learning Systems2021

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto, Takane Yamaguchi
    • Organizer
      The 20th European Conference on e-Learning (Berlin)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] Japanese college students’ perception towards the significance of online peer review via a new e-learning application2020

    • Author(s)
      Yamaguchi Takane, Okada Takeshi, Sato Takeshi
    • Organizer
      EUROCAL 2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] EFLコンテンツ中心の高大接続のためのeラーニングシステムiBELLEs+2019

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      シンポジウム「これからの英語教育」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] ICTを用いた外国語教育実践: 音読・リーディング・ライティング2019

    • Author(s)
      橋本健広、岡田毅、松尾英俊、佐藤健
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] 新しいeラーニングシステムiBELLEsを介した即時インタラクションと英語リーディング指導の展開2019

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] ICTを用いた外国語教育実践: 音読・リーディング・ライティング2019

    • Author(s)
      橋本 健広・岡田 毅・松尾 英俊・佐藤 健
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] 教材コンテンツと指導法の共有による高大英語教育接続: eラーニングシステム iBELLEs+ を介して2019

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      第18回 英語教師学びの会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] ICTを用いた外国語教育実践: 音読・リーディング・ライティング2019

    • Author(s)
      橋本 健広・岡田 毅・松尾 英俊・佐藤 健
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] EFLコンテンツ中心の高大接続のための +eラーニングシステムiBELLEs2019

    • Author(s)
      岡田 毅
    • Organizer
      シンポジウム「これからの英語教育―入試、民間試験、高大連携」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] 英語教育におけるe-learningと対面式授業の接点2019

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      宮城県私立中学校・高等等学校英語研究会総会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] A New e-learning System for EFL Teacher Collaboration2019

    • Author(s)
      Okada, Takeshi & Sakamoto, Yasunobu
    • Organizer
      The 18th European Conference on e-Learning
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] 英語教育におけるe-learningと対面式授業の接点2019

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      宮城県私立中学校・高等学校英語研究会総会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00778
  • [Presentation] A New e-Learning System for EFL Teacher Collaboration2019

    • Author(s)
      Takeshi Okada and Yasunobu Sakamoto
    • Organizer
      The 18th European Conference on e-Learning
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00683
  • [Presentation] Toward EFL Learner Annotated Corpora: A New Markup Convention2016

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      New Approaches to Corpus in English Linguistics (NACLA)世界大会
    • Place of Presentation
      アヴィニョン大学、仏国
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Presentation] A New Blended EFL Reading Model built on the e-Learning Technologies2016

    • Author(s)
      Takeshi Okada and Yasunobu Sakamoto
    • Organizer
      European Conference on E-Learning(ECEL)世界大会
    • Place of Presentation
      カレル大学、チェコ共和国
    • Year and Date
      2016-10-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Presentation] The Integration of Three e-Learning Technologies for Japanese EFL Reading Classes2016

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto and Somayeh Fathali
    • Organizer
      British Association for Applied Linguistics (BAAL)世界大会
    • Place of Presentation
      アングリアラスキン大学、英国
    • Year and Date
      2016-09-02
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Presentation] 新しいe-learningシステムiBELLEsの拓くEFL教育支援の可能性2015

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      日本eラーニング学会
    • Place of Presentation
      静岡大学浜松キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Presentation] 本学英語教員のための手軽なeラーニング活用法2015

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      東北大学学務審議会外国語委員会英語教科部会FD
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Presentation] The LMS Development for a Blended EFL e-Learning: OPen Questions2014

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto, Kensuke Sugiura
    • Organizer
      Eurocall 2014: CALL Design: Principles and Practice
    • Place of Presentation
      オランダGroningen大学
    • Year and Date
      2014-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Presentation] Corpus Analysis Technology and a New Blended EFL e-Learning2014

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      British Association of Applied Linguistics te 47th Annual Conference
    • Place of Presentation
      英国Warick大学
    • Year and Date
      2014-09-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284075
  • [Presentation] モバイル端末を利用する新しいブレンディッドeラーニングの構想2014

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      第12回e-Learning教育学会大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学
    • Year and Date
      2014-03-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] 私のコーパス利用2013

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      英語コーパス学会シンポジウム
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2013-04-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] EFL Reading Instruction Based on Information Sharing among Multi-purpose Corpus System Users2013

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      The 46th British Association of Applied Linguistics Annual Conference
    • Place of Presentation
      スコットランドエディンバラ市ヘリオットワット大学
    • Year and Date
      2013-09-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] 高汎用性コーパスシステムを用いた英語教育および学習支援に関する研究2012

    • Author(s)
      藤野玄太、岡田毅、坂本泰伸
    • Organizer
      英語コーパス学会第38回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2012-09-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] コーパスを用いた言語研究・学習・教育支援システムにおけるCorpus Building Packageの開発2012

    • Author(s)
      藤野玄太、坂本泰伸、岡田毅
    • Organizer
      2012年電子情報通信学会総合大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2012-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] An Integrated Word Annotation System for the English Reading Classes in Japanese University2011

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      The 44th British Association of Applied Linguistics Annual Conference
    • Place of Presentation
      英国Bristol市University of the West of England
    • Year and Date
      2011-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Presentation] RDBMSを中間インターフェイスとする英文書に対する属性付与システムの提案と開発2011

    • Author(s)
      三浦宏太、坂本泰伸、岡田毅
    • Organizer
      第36回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Year and Date
      2011-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] An Integrated Word Annotation System for the English Reading Classes in Japanese University2011

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      The 44th British Association of Applied Linguistics Annual Conference
    • Place of Presentation
      英国Bristol市University of West of England大学
    • Year and Date
      2011-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] An Integrated Word Annotation System for the English Reading Classes in Japanese University2011

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      The 44th British Association of Applied Linguistics Annual Conference
    • Place of Presentation
      United Kingdom, Bristol City, University of the West of England
    • Year and Date
      2011-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500891
  • [Presentation] RDBMSを中間インタフェースとする英文書に対する属性情報付与システムの提案と開発2011

    • Author(s)
      三浦 宏太, 坂本 泰伸, 藤野 玄大, 岡田 毅
    • Organizer
      第36回教育システム情報学会 全国大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] An Integrated Word Annotation System for the English Reading Classes in Japanese University2011

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      The 44th British Association of Applied Linguistics Annual Conference
    • Place of Presentation
      英国Bristol市University of the West of England
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] The ESP Corpus POS Tagging Based on Users' Preference : Annotation and Statistical Analysis2009

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto
    • Organizer
      ICAME (International Computer Archive of Modern and Medieval English)第30回世界大会
    • Place of Presentation
      連合王国ランカスター大学
    • Year and Date
      2009-05-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] The ESP Corpus POS Tagging Based on Users' Preference : Annotation and Statistical Analysis2009

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      ICAME(International Computer Archive of Modern and Medieval English)第30回世界大会
    • Place of Presentation
      Lancaster United Kingdom
    • Year and Date
      2009-05-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] A New DBMS and Flexible POS Tagging for EFL Learners and Researchers2009

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto
    • Organizer
      Corpus Linguistics 2009大会
    • Place of Presentation
      連合王国リバプール
    • Year and Date
      2009-07-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] A Corpus-based Study of Sentence Patterns Peculiar to L2 Writing2009

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      ICLCE(International Conference on the Linguistics of Contemporary English)第3回世界大会
    • Place of Presentation
      London United Kingdom
    • Year and Date
      2009-07-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] A New DBMS and Flexible POS Tagging for EFL Learners and Researchers2009

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      Corpus Linguistics 2009
    • Place of Presentation
      Liverpool United Kingdom
    • Year and Date
      2009-07-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] A Corpus-based Study of Sentence Patterns Peculiar to L2 Writing2009

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      ICLCE (International Conference on the Linguistics of Contemporary English)第3回世界大会
    • Place of Presentation
      連合王国ロンドン
    • Year and Date
      2009-07-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] コーパスに基づく外国語教育と教育支援システムの開発 : 自動品詞タグ付与ソフトTAGASSの開発2008

    • Author(s)
      岡田毅、坂本泰伸, 他
    • Organizer
      情報処理学会東北支部平成20年度第5回研究会(08-5-B-1-6)
    • Place of Presentation
      東北学院大学
    • Year and Date
      2008-12-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] コーパスに基づく外国語研究と教育支援システムの開発2008

    • Author(s)
      坂本泰伸, 岡田毅, 他
    • Organizer
      情報処理学会 東北支部 平成19年度 第5回研究会
    • Place of Presentation
      東北学院大学
    • Year and Date
      2008-02-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] コーパスに基づく外国語教育と教育支援システムの開発 : 再定義可能な品詞タグ付与に関する考察2008

    • Author(s)
      坂本泰伸、岡田毅, 他
    • Organizer
      情報処理学会東北支部平成20年度第5回研究会(08-5-B-1-5)
    • Place of Presentation
      東北学院大学
    • Year and Date
      2008-12-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530773
  • [Presentation] モバイル端末を利用する新しいブレンディッドeラーニングの構想

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      e-Learning教育学会
    • Place of Presentation
      関東学院大学金沢文庫キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] EFL Reading Instruction Based on Information Sharing among Multi-purpose Corpus System Users

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      British Association of Applied Linguistics
    • Place of Presentation
      スコットランド、ヘリオットワット大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] 高汎用性コーパスシステムを用いた英語教育および学習支援に関 する研究

    • Author(s)
      藤野玄大、岡田毅、坂本泰伸
    • Organizer
      英語コーパス学会第38回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学 全学教育推進機構B棟 大阪府豊中市待兼山町1-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • [Presentation] 私のコーパス利用

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      英語コーパス学会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531238
  • 1.  SAKAMOTO Yasunobu (60350328)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 2.  Sato Takeshi (40402242)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  宮崎 佳典 (00308701)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  田中 省作 (00325549)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  小山 由紀江 (20293251)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  杉浦 謙介 (40196712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  橋本 健広 (70566546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  小倉 雅明 (40805785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  山口 高領 (60386555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  江藤 裕之 (70420700)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  浅川 照夫 (50101522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi