• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MOCHIZUKI Akihiko  望月 昭彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30219969
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2008: Daito Bunka University, 外国語学部, 教授
2007: Teikyo University, Faculty of Liberal Arts, Professor
2006: 筑波大学, 大学院人文社会科学研究科, 教授
2004 – 2005: University of Tsukuba, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Professor, 大学院・人文社会科学研究科, 教授
2003: 筑波大学, 現代語・現代文化学系, 教授
1998: University of Tsukuba, Institute of Modern Languages and Modern Cultures, Professor, 現代語現代文化学系, 教授
1996 – 1997: 静岡大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / 教科教育
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
vocabulary richness indices / error indices / quantity indices / coherence indices / composition feedback / integrative composition / quantity-focused composition / coherence-focused composition / 英語の語彙の複雑さの指標 / 英作文の誤りの指標 … More / 英作文の量の指標 / 英作文の一貫性の指標 / 英作文のフィードバック / 読む・話す・書く総合的な英作文指導 / 多量に書かせる英作文指導 / 一貫性重視の英作文指導 / 複雑さの指標 / 誤りの指標 / 量の指標 / 一貫性の指標 / フィードバック / 総合的な指導 / 量重視の指導 / 一貫性重視の指導 / Communicative competence / Dictation / Cloze tests / Integrative evaluation / Analytical evaluation / Integrative Tests / Discrete-point tests / Communicative tests / コミュニケーション能力 / ディクテーション / クローズテスト / 総合評価 / 分析的評価 / 総合テスト / 個別項目テスト / コミュニカティブ・テスト / 評価基準 / 複雑さ / 流暢さ / 正確さ / タスク実現度2 / タスク実現度1 / 評価規準 / ライティング・テスト / 評価論 / 英語教育 … More
Except Principal Investigator
input data / varieties of English / paraohrasing / process writing / textbook analysis / cooperative instruction / data-supported learning / materials development / 英語帝国主義 / ライティング / 教科書 / 語彙能力 / カリキュラム開発 / 中・高連携 / 語彙指導 / コーパス / ライティングの指導 / ライティングの評価 / 教材研究 / 連携 / 文化的情報 / ライティング指導 / パラフレーズ / 教科書分析 / 英語 / インブット・データ / 英語の変種 / バラフレーズ / ブロセス・ライテイング / 教材書分析 / 連携指導 / データ援助型学習 / 教材開発 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (20 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  The Construction of Reliable and Valid Criteria for Writing Tests for Japanese Teachers of English at Junior and Senior High SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Akihiko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Daito Bunka University
      Teikyo University
      University of Tsukuba
  •  English language teaching in Japan from junior high school through university : Data-supported language learning for materials development

    • Principal Investigator
      KUBOTA Akira
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The Qualitative and Quantitative Effects of Coherence-focused Writing Instruction : The Case of Japanese Junior and Senior High SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Akihiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Measurement and Evaluation of English Communicative Competence---Discrete-point vs Integrative Tests & Integrative vs.Analytical Evaluation----Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Akihiko
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Shizuoka University

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 平成18年度〜20年度文部科学省 科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書、課題番号 18520423「中学・高校の日本人教師のための信頼性・妥当性の高いライティングの評価規準作成」The Construction of Reliable and Valid Criteria for Writing Tests for Japanese Teachers of English at Junior and Senior High Schools2009

    • Author(s)
      望月昭彦, 久保田章, 鈴木基伸
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      いなもと印刷
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Book] 平成18 年度~20 年度、文部科学省 科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書、課題番号 18520423『中学・高校の日本人教師のための信頼性・妥当性の高いライティングの評価規準作成』The Construction of Reliable and Valid Criteria for Writing Tests for Japanese Teachers of English at Junior and Senior High Schools2009

    • Author(s)
      望月昭彦、久保田章、鈴木基伸
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      いなもと印刷
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Book] 新しい英語教育のために-理論と実践の接点を求めて2007

    • Author(s)
      望月 昭彦, 久保田 章, 磐崎弘貞, 卯城祐司(共編著)
    • Total Pages
      335
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Book] 新しい英語教育のために-理論と実践の接点を求めて-2007

    • Author(s)
      望月昭彦, 久保田章, 磐崎弘貞, 卯城祐司編著
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Journal Article] 高校における英語ライティング・テストの妥当性検証-Shaw and Weir (2007)の枠組を基にして抽出100 名のデータ -2009

    • Author(s)
      望月昭彦・長橋雅俊
    • Journal Title

      語学教育研究論叢 第26 号

      Pages: 103-131

    • NAID

      40016479222

    • URL

      http://www.daito.ac.jp/gakubu/gaikoku/goken/

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Journal Article] (2009)「高校における英語ライティング・テストの妥当性検証-Shaw and Weir (2007)の枠組を基にして抽出100名のデータ-2009

    • Author(s)
      望月昭彦, 長橋雅俊
    • Journal Title

      『語学教育究論叢 』大東文化大学語学教育研究所 26

      Pages: 103-131

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Journal Article] プロセスライティングの有効性で大学生の場合2008

    • Author(s)
      望月昭彦
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要 33

      Pages: 37-47

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] プロセスライティングの有効性-大学生の場合-2008

    • Author(s)
      望月 昭彦
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要 第33巻

    • NAID

      40016002517

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] プロセスライティングの有効性-大学生の場合-2008

    • Author(s)
      望月 昭彦
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要 33(A4,2段組)

      Pages: 37-47

    • NAID

      40016002517

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Journal Article] 大学におけるプロセス・ライティング2007

    • Author(s)
      望月昭彦
    • Journal Title

      新しい英語教育のために

      Pages: 215-228

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] 大学におけるプロセス・ライティング2007

    • Author(s)
      望月 昭彦
    • Journal Title

      新しい英語教育のために-理論と実践の接点を求めて

      Pages: 215-228

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] The effectiveness of process writing in a university classroom.2007

    • Author(s)
      Mochizuki, A
    • Journal Title

      Journal of the Department of Education, Teikyo University 28

      Pages: 107-120

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] Process writing instruction for university students.2007

    • Author(s)
      Mochizuki, A
    • Journal Title

      New perspectives on English language education

      Pages: 215-288

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] クロ-ズテストと英語教育2007

    • Author(s)
      望月 昭彦
    • Journal Title

      新しい英語教育のために-理論と実践の接点を求めて

      Pages: 256-269

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Journal Article] 発表能力の発達と中学・高校における連携指導-ライティングの意味の一貫性について-2006

    • Author(s)
      望月 明彦
    • Journal Title

      平成15〜17年度科研費研究成果報告書 小・中・高一貫性にもとづく教科・教科外のカリキュラム開発研究(課題研究番号15330184、研究代表者 桑原 隆教授) (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Presentation] 中学・高校の日本人教師のための信頼性・妥当性の高いライティングの評価規準作成-高校生のライティングテストのタスク実現性、語彙について-2008

    • Author(s)
      望月昭彦, 長橋雅俊
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Presentation] 中学・高校の日本人教師のための信頼性・妥当性の高いライティングの評価規準作成-高校生のライティング・テストのタスク実現性、語彙について-2008

    • Author(s)
      望月昭彦・長橋雅俊
    • Organizer
      第34 回全国英語教育学会東京研究大会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Presentation] 英語能力・資格試験の特徴をめぐって:試験の理念・内容・利用法を考える-CEFR(欧州共通参照枠組)の立場から2007

    • Author(s)
      望月 昭彦
    • Organizer
      第13回日英・英語教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学8-401教室
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18520423
  • [Presentation] 英語能力・資格試験の特徴をめぐって:試験の理念・内容・利用法を考える-CEFRの立場から2007

    • Author(s)
      望月昭彦
    • Organizer
      第13回日英・英語教育学会研究大会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • [Presentation] Analyzing characteristics of English proficiency tests in terms of Common European Framework of Reference.2007

    • Author(s)
      Mochizuki, A
    • Organizer
      The 13th Conference of the Japan Britain Association for English Teaching
    • Place of Presentation
      Seikei University.
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17520367
  • 1.  KUBOTA Akira (30205132)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  IWASAKI Hirosada (50232658)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  SUZUKI Motonobu (50321443)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  YAMADA Noboru (90210468)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  MASAYUKI Kawamata (50281564)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi