• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kashiwazaki Hideko  柏崎 秀子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

柏崎 秀子  カシワザキ ヒデコ

KASHIWAZAKI Hideko  柏崎 秀子

Less
Researcher Number 30221873
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 実践女子大学, 生活科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2018: 実践女子大学, 生活科学部, 教授
2015 – 2016: 実践女子大学, 文学部, 教授
2001: 東京工業大学, 留学生センター, 助教授
1997 – 1998: 東京工業大学, 留学生センター, 助教授
1995: 東京工業大学, 留学生センター, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
談話(ディスコース)
Except Principal Investigator
Japanese language education / Kansei informatics / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
mental attitude / communication / language understuding / language perfermance / verbal behavior / discourse / pragmatics / speech act / 丁寧さ / 心的態度 … More / コミュニケーション / 言語理解 / 言語運用 / 言語行動 / 談話 / 語用論 / 発話行為 … More
Except Principal Investigator
学びの場 / ソーシャルロボット / 共同想起対話 / 関係発達論 / ソーシャルなロボット / Protege Effect / 発話生成システム / 関係論的なケア / 関係発達論的な学び / 弱いロボット / 高齢者ケア / 学びの場のデザイン / 共同想起 / 〈弱いロボット〉 / 日本語教育 / コーパス / 日本語学習者 / 読解 / social interaction / functional learning environments / learning support system / communication / discussion structure / Japanese educational practices / multimedia / Internet / 日本語学習 / コミュユケーション / 社会的相互作用 / 機能的学習環境 / 学習支援システム / コミュニケーション / 議論の構造 / 日本語教育実践 / マルチメディア / インターネット / concept / Knowledge of ones speciality / Japanese Language Ability / Communication breakdown / Function of Utterance / Discourse Marker / Understanding Process / Technical Scientific Students / 教授法 / ストラテージ / データ収集 / ディスコース分析 / 相互理解過程構造 / 対話分析 / 理工系大学院セミナー / 外国人留学生 / コミュニケーションストラテジー / ブレークダウン / 語彙分析 / シラバス / 対話理解過程 / 理工系留学生 / 理解過程構造記述 / 発話機能 / 対話資料書き起こし / セミナービデオ収録 / 概念 / 専門知識 / 日本語能力 / コミュニケーションブレークダウン / 発話理解 / ディスコースマーカー / 理解過程 / 理工系 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  Building a novel learning environment for children using Weak-Robots concept

    • Principal Investigator
      OKADA Michio
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Kansei informatics
    • Research Institution
      Toyohashi University of Technology
  •  Study of Reading Comprehension Process of Japanese Learners and the Corpus of the Reading Comprehension Process

    • Principal Investigator
      Noda Hisashi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      National Institute for Japanese Language and Linguistics
  •  Research of the possibilities and effects of educational practices through the Internet and multimedia for learning Japanese as a second language

    • Principal Investigator
      SUGIMOTO Akiko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      The National Institute for Japanese Language
  •  Cognition of mental attitude on disourses - an psychological studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KASHIWAZAKI Hideko
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      談話(ディスコース)
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  A Research on Spoken Discourses at Seminars and Lectures for Scientific and technical Students

    • Principal Investigator
      NISHINA Kikuko
    • Project Period (FY)
      1993 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      TOKYO INSTITUTE OF TECHNOLOGY

All 2017 2016 2001 1999 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Discourse structures and indirectness in understanding intention.1999

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI, Hideko
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      The The 63th Annual Meeting of Japanese Psychological Association
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Book] Cognition of politeness by a chunk of discourse beyond a linguistic form : importance of discourse pattern consisting of semantic formulas.1999

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI, Hideko
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      12th World Congress of Applied Linguistics (AILA '99)
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Book] Relation of discourse structures and the pleasantness in refusal discourses.

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI, Hideko
    • Publisher
      The The 64th Annual Meeting of Japanese PsychologicaI Association(in Press)
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Journal Article] 漢字圏日本語学習者を対象にした漢字語彙学習ストラテジー測定スケールの開発と試案2016

    • Author(s)
      李羽喆・柏崎秀子
    • Journal Title

      留学生教育

      Volume: 21 Pages: 17-24

    • NAID

      40021058524

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Journal Article] 21世紀型能力に向けた「他者に伝える意識」を持つ意義-読解と作文の融合研究のこれから-2016

    • Author(s)
      柏崎秀子
    • Journal Title

      実践女子大学生活科学部紀要

      Volume: 第53号 Pages: 85-94

    • NAID

      120005760109

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Journal Article] 電子メールによるグループ・ディスカッションの特徴-日本・韓国・米国の日本語学習者の意見交換過程の分析-2001

    • Author(s)
      杉本明子, 柏崎秀子, 李漢燮
    • Journal Title

      社会言語科学会第8回大会発表論文集 8巻

      Pages: 168-173

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680368
  • [Journal Article] Hansoppu, Communication and language learning through email2001

    • Author(s)
      SUGIMOTO, Akiko, KASHIWAZAKI, Hideko, I
    • Journal Title

      Proceedings of the 43rd annual meeting of the Japanese Association of Educational Psychology Vol.43

      Pages: 267-267

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680368
  • [Journal Article] 電子メールを利用したコミュニケーションと言語学習2001

    • Author(s)
      杉本明子, 柏崎秀子, 李漢燮
    • Journal Title

      日本教育心理学会第43回総会発表論文集 43巻

      Pages: 267-267

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680368
  • [Journal Article] Hansoppu, Features of group discussions through email : An analysis of opinion exchange processes between learners of Japanese as a foreign language in Japan, South Korea, and USA2001

    • Author(s)
      SUGIMOTO, Akiko, KASHIWAZAKI, Hideko., I
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th annual meeting of the Japanese Association of Sociolinguistic Science Vol.8

      Pages: 168-173

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680368
  • [Journal Article] Effects of pre-sequence and prosody on understanding intention of requests.1999

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI, Hideko
    • Journal Title

      The 2nd International Conference on Cognitive Science and The 16th Annual Meeting of Japanese Cognitive Science Society Joint Conference (ICCS/JCSS 99) (ICCS/JCSS 99)

      Pages: 1038-1039

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Journal Article] Cognition of mental attitude on disourses-an psycho logical study.1999

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI, Hideko
    • Journal Title

      Anuual Report of International student center, Tokyo Institute of Technology 3

      Pages: 42-46

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Journal Article] Cognition of politeness by a chunk of discourse beyond a linguistic form : importance of discourse pattern consisting of semantic formulas1999

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI, Hideko
    • Journal Title

      12th World Congress of Applied Linguistics (AILA '99) 12

      Pages: 380-380

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Journal Article] 言語行動の認知に関する心理学的研究-依頼と断りの談話-1999

    • Author(s)
      柏崎秀子
    • Journal Title

      東良工業大学留学生センター年報 3

      Pages: 42-46

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Journal Article] 言語行動の発話意図の理解における談話構造と間接性1999

    • Author(s)
      柏崎秀子
    • Journal Title

      日本心理学会第63回大会発表論文集 63

      Pages: 679-679

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Journal Article] Effects of pre-sequence and prosody on understanding intention of requests.1999

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI, Hideko
    • Journal Title

      Effects of pre-sequence and prosody on understanding intention of requests. 2

      Pages: 1038-1039

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Journal Article] 断りの談話における快さと談話展開

    • Author(s)
      柏崎秀子
    • Journal Title

      日本心理学会第64回大会発表論文集 64(印刷中)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-09834003
  • [Presentation] 文書の理解と産出の過程で他者への伝達意識を持つ意義-読解と作文の融合研究から-2017

    • Author(s)
      柏崎秀子
    • Organizer
      情報処理学会第107回ドキュメントコミュニケーション研究発表会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Presentation] Effect of audience awareness on writing to explain the content of the read material : a combinational study of reading and writing2016

    • Author(s)
      KASHIWAZAKI Hideko
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • [Presentation] 他者に伝える意識が文章読解と読解後の作文に与える影響 ‐文章理解度と作文評定値の相関分析2016

    • Author(s)
      柏崎秀子・費暁東・松見法男
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H01884
  • 1.  NISHINA Kikuko (40198479)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  GOMI Masanobu (00225674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TANAKA Hodumi (80163567)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SUGIMOTO Akiko (30311145)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  SUGAI Hideaki (10332131)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  UEKI Masahiro (20332132)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  Noda Hisashi (20144545)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OKADA Michio (50374096)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  迫田 久美子 (80284131)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  石黒 圭 (40313449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  舘岡 洋子 (10338759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  甲田 直美 (40303763)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  桑原 陽子 (30397286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  田川 麻央 (50735363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi