• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KARIYAZONO Akihiko  假屋園 昭彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

仮屋薗 昭彦  カリヤソノ アキヒロ

KARIYAZONO Akihko  假屋園 昭彦

Less
Researcher Number 30274674
External Links
Affiliation (Current) 2022: 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2019: 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授
2009 – 2015: Kagoshima University, 教育学部, 教授
2007: Kagosima Univ., Educ, Assoc. Processor
1999 – 2006: 鹿児島大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology
Except Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
対話 / 対話指導方法 / 道徳 / 授業デザイン / 教授法 / 対話型授業 / 対話指導法 / 対話型授業デザイン / 児童 / 思考力 … More / 発問 / 対話の指導方法 / 対話の展開予測 / 教師と児童の対話 / 児童同士の対話 / 教師の中心発問 / 対話課題 / 対話の評価規準 / 自問自答 / 対話活動 / 教師育成 / 対話評価 / 道徳的判断力 / 道徳教育 / 指導方法 / 評価方法 / 学習モデル / 考える道徳 / 価値規準発見型授業デザイン / 判断過程の体験型授業デザイン / 自問自答型発問 / 対話活動用ワークシート / 道徳的価値 / 指導 / 特別の教科 … More
Except Principal Investigator
対話型授業 / 学びの共同体作り / 割合概念 / インフォ-マルな知識 / 認知的障害 / 子どもの思考 / 概念的理解 / ディスカッションの展開モデル / 「暗黙のルール」 / メタ認知的発話 / 学習環境 / 反省的思考活動 / 社会的協同構成ゾーン / 自己表現力 / 自己反省的思考活動 / ディスカッションの展開位相 / 個人内ゾーン / 曖昧性の認識 / 状況モニタリング / ディスカッション体験の欠如 / 創造的な演習 / 議論能力の育成 / 自己反省的思考 / 批判的・創造的思考 / 対人関係技能の開発 / コンピューターネツトワーク状況での討論 / Discussion Process / Implicit rules / Discussion Skill / Reflective thinking activites / Metacognitive expressions / Abilities of self-expression / 「対話型授業」実戦をガイドする発達モデル / 教師の成長過程 / 教室の中にある暗黙のルール / ディスカッションを活性化するルール / 教育支援システム / 対話を育むグランドルール / 対話空間を支えるリボイシング / 実践知の可視化 / 状況依存的 / 素朴な発達モデル / 教師のディスカッション技能 / 潜在的「ディスカッションスキル」発達モデル / 暗黙(実践)知 / 技能改善支援システムの開発 / ディスカッション教育プログラム / 議論プロセス / 議論の評価法 / Developmental model guiding practice of "discussion-based classroom teaching" / Building a community of learning / Developmental processes of a teacher / Implicit rules in classroom / rules invigorating or activating discussions / Teaching-support system / 交流システム / 離島 / 大学教育 / テレビ会議システム / インターネット / 教師教育 / 教育研修 / 教員研修 / system for exchange study / isolated islands / college education / videoconferencing / internet / teacher education / 創造的ディスカッション / 対話を中心とした授業 / 対話を支える談話的風土 / アクションリサーチ / 心理的距離 / 省察的思考 / DC技能 / 知識伝逹型授業 / 子ども主体の"話し合う・学び合う"授業作り / 身体化された実践知 / 可視化 / 子ども主体の学び合う授業創り / "TEACHER"の意味 / 資質 / 談話実践モデルの開発 / ビデオ研修 / 子ども主体の学び合う授業作り / 対話を支えるグランドルール / 学びの協同体作り / 心理的かかわりの距離 / 意味敏感さ / Creative discussion / Dialogic-centered lessons / Discourse culture supportive of dialogue / Action research / Learning community / Psychological distance / Reflective thinking Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (57 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  Developmental study of procedure of instruction and evaluation on moral educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kariyazono Akihiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  Effects of an instructional intervention based on children's thinking on conceptual understanding of ratios

    • Principal Investigator
      Kuriyama Kazuhiro
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Develpmental study of lesson design for fostering teacher's instruction skill for children's dailoguePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KARIYAZONO Akihiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  A Developmental Study of Learning Environment of Children's Study Form and Teacher's Teaching Method in Dialogue-centered LessonPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KARIYAZONO Akihiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  Cultivating learning and education environments for fostering creative discussion skills for children

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Research on the System for Exchange Study between College and Schools in Isolated Islands Using Videoconferencing

    • Principal Investigator
      SONOYA Takashi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kagoshima University
  •  DEVELOPMENT OF BOTH TEACHERS PRACTICE SKILLS ON "DISCUSSION-BASED CLASSROOM TEACHING" AND TEACHING-SUPPORT SYSTEM

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDIES OF "DISCUSSION" INDUCED CREATIVE/CRITICAL THINKING AND ABILITIES OF SELF-EXPRESSION

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY

All 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 共同執筆書名「認知・学習心理学」の第27章「協同問題解決」を執筆2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Publisher
      ミネルヴア書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Book] 共同執筆 書名「子どもはどう考えるか」の第8章「相互交渉による思考」を執筆2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Publisher
      おうふう
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Book] 相互交渉による思考,栗山和広(編)子どもはどう考えるか2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Publisher
      おうふう
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 道徳の資質・能力を育むための自問自答型発問づくり2020

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1231 Pages: 14-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04305
  • [Journal Article] 道徳の授業における対話をとおした児童の変容を把握するための評価方法の開発(Ⅱ)2019

    • Author(s)
      假屋園昭彦・赤崎健樹
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 70 Pages: 239-248

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04305
  • [Journal Article] 道徳の授業における対話をとおした児童の変容を把握するための評価方法の開発(Ⅱ)-小学校低学年を対象とした対話活動用ワークシートを用いた評価方法の開発-2019

    • Author(s)
      假屋園昭彦・赤崎健樹
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)第70巻

      Volume: 70 Pages: 239-248

    • NAID

      120006605171

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04305
  • [Journal Article] 道徳の授業における対話をとおした児童の変容を把握するための評価方法の開発(Ⅰ)2018

    • Author(s)
      假屋園昭彦・赤崎健樹
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 69 Pages: 131-141

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04305
  • [Journal Article] 考える道徳を目指した授業デザインの開発Ⅳ2017

    • Author(s)
      假屋園昭彦・池下龍郎
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要教育科学編

      Volume: 第68巻

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04305
  • [Journal Article] 考える道徳を目指した授業デザインの開発Ⅲ2017

    • Author(s)
      假屋園昭彦・牟田伊織
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 第26巻

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04305
  • [Journal Article] 考える道徳を目指した授業デザインの開発Ⅴ2017

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要人文・社会科学編

      Volume: 第68巻

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04305
  • [Journal Article] 児童の問いかける力の育成を目指した道徳の時間における教師発問の開発2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 24 Pages: 147-156

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 児童の問いかける力の育成を目指した道徳の時間における教師発問の開発(Ⅱ)2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦・田村敏郎
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要教育科学編

      Volume: 66 Pages: 61-83

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(Ⅳ)2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦・小峯三朗・京田憲子・西國原拓也
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 24 Pages: 169-187

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(Ⅲ)2015

    • Author(s)
      假屋園昭彦・馬塲智也・小峯三朗・京田憲子
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 24 Pages: 157-168

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 道徳の時間における対概念の対比型授業デザインの開発(I)2014

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 23 Pages: 121-129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 道徳の時間における対概念の対比型授業デザインの開発(II)2014

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 23 Pages: 131-141

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(II)2014

    • Author(s)
      假屋園昭彦・馬塲智也・小峯三朗・京田憲子
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要教育科学編

      Volume: 65 Pages: 87-123

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(I)2013

    • Author(s)
      假屋園昭彦・馬塲智也・小峯三朗・京田憲子
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 64 Pages: 107-135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 児童の対話学習における教師の発問方法と評価規準の開発(II)2013

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 64 Pages: 85-112

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 児童の対話学習における教師の発問方法と評価規準の開発(I)2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 22 Pages: 101-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(III)2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 63 Pages: 97-105

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(III)-指導的参加モデルの構築-2012

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 63 Pages: 97-105

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(II)-新命題の発生機序に関する微視的分析-2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 62 Pages: 101-116

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(I)-教師と児童との相互影響性の分析-2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 62 Pages: 217-240

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(I)2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 62 Pages: 217-240

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動の指導方法としての教師の指導的参加の開発的研究(II)2011

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 62 Pages: 101-116

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 道徳の対話学習における自己内対話の推移分析-対話プロセスの実相と完全応答型対話形式-2010

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 20 Pages: 121-140

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(II)2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編) 61

      Pages: 111-148

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(II)-対話に対する教師の指導方法の開発をめざして-2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永里智広・坂上弥里
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編)

      Volume: 61 Pages: 111-148

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(I)2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編) 61

      Pages: 83-96

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加の分析的研究(I)-道徳の時間における対話を生かした授業デザインの開発-2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(人文・社会科学編)

      Volume: 61 Pages: 83-96

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 対話を中心とした授業デザインおよび教師の対話指導方法の開発的研究2009

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 19

      Pages: 123-163

    • NAID

      120002514399

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 思考としての自己内対話の内容分析的研究-児童の自己内対話力育成における評価規準の開発-2009

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 165-175

    • NAID

      120002514403

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] 対話を中心とした授業デザインおよび教師の対話指導方法の開発的研究2009

    • Author(s)
      假屋園昭彦・永田孝哉・中村太一・丸野俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 19 Pages: 123-163

    • NAID

      120002514399

    • URL

      http://ir.kagoshima-u.ac.jp/

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Journal Article] A comparison of children's discussion processes between combined classes and single grade classes (II).2008

    • Author(s)
      Kariyazono, A., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of Faculty of Education Kagoshim University : Cultural Studies 59

      Pages: 199-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] What is the faculty that children acquire through collaborative mathematics problem solving?2008

    • Author(s)
      Kariyazono, A., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of Faculty of Education Kagoshima University : Studies in Education 59

      Pages: 103-136

    • NAID

      120001392964

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 話し合いにもとつく算数の協同問題解決場面で児童が獲得すべき力量とは何か2008

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編) 59

      Pages: 103-136

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 複式学級と単式学級に属する児童の話し合い過程の比較研究(II)2008

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編) 59

      Pages: 199-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Interaction analysis of collaborative mathematics problem solving by children belonging to a combined class.2007

    • Author(s)
      Kariyazono,A., Sasa, H., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of the Educational Research and Practice, Faculty of Education, Ka goshima University 17

      Pages: 171-193

    • NAID

      120001392902

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 道徳の授業における対話活動が道徳性の変容に及ぼす効果2007

    • Author(s)
      堀田 竜次・仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      塵児島大学教育学部教育実践研究紀要 17

      Pages: 195-211

    • NAID

      120001392903

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 複式学級と単式学級に属する児童の話し合い過程の比較研究(I)2007

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 17

      Pages: 109-169

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] A comparison of children's discussion processes between combined classes and single grade classes (I).2007

    • Author(s)
      Kariyazono, A., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of the Educational Research and Practice, Faculty of Education, Kagoshima University 17

      Pages: 109-169

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 複式学級に属する児童の話し合いに基づく算数の協同問題解決過程の相互作用分析2007

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・佐々 裕之・丸野 俊一
    • Journal Title

      塵児島大学教育学部教育実践研究紀要 17

      Pages: 171-193

    • NAID

      120001392902

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 児童の話し合い場面におけるコミュニケーション・モデル構築の試み2005

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 丸野俊一, 綿巻徹, 高橋豪
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部紀要(教育科学編) 56

      Pages: 165-205

    • NAID

      110004994112

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 複式学級に属する児童の異年齢集団による継続的話し合いの変容分析-協同問題解決型課題を用いて-2004

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 丸野俊一, 綿巻徹, 安楽朋陽
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 14

      Pages: 145-155

    • NAID

      110004994095

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 複式学級に属する児童の異年齢集段による継続的話し合いの変容過程-協同問題解決型課題を用いて-2004

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 丸野俊一, 綿巻徹, 安楽朋陽
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 14

      Pages: 145-155

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 議論過程における一般協同問題解決方略の一般性2004

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 川野浩太郎, 綿巻徹, 丸野俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学) 55

      Pages: 195-267

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Presentation] 他者との相互交渉による協同学習(自主シンポジウムでの話題提供)2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Presentation] 他者との相互交渉による協同学習2010

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会自主シンポジウム「子どもの思考にもとづいた学習支援のあり方について考える」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Presentation] 児童の対話活動に対する教師の指導的参加方法の開発2010

    • Author(s)
      真崎芳洋・假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Presentation] 道徳授業の対話学習における自己内対話の推移分析-「相互作用の型」と「価値変容の実相」の連動性-2009

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Organizer
      九州心理学会第70回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Presentation] 思考としての自己内対話の内容分析的研究-児童の自己内対話力育成における評価規準の開発-2009

    • Author(s)
      永里智広・假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Presentation] 授業における教師と児童の相互作用分析2009

    • Author(s)
      真崎芳洋・假屋園昭彦
    • Organizer
      九州心理学会第70回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530693
  • [Presentation] 算数の協同問題解決学習で児童が獲得できる力量と指導のあり方

    • Author(s)
      假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Presentation] 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発

    • Author(s)
      八谷直樹・假屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Presentation] 教師による児童の対話活動に対する指導方法の開発

    • Author(s)
      八谷直樹・仮屋園昭彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学千原キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • [Presentation] 小学生の話し合い活動における児童と教師の相互作用分析

    • Author(s)
      八谷直樹・假屋園昭彦
    • Organizer
      九州心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530829
  • 1.  MARUNO Shunichi (30101009)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  KATO Kazuo (00281759)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  WATAMAKI Toru (70142172)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  FUJITA Yutaka (60238590)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  Kuriyama Kazuhiro (10170094)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TAJIKA Hidetugu (30109368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  DEGUTI Takeshi (60241684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SONOYA Takashi (30016696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  KAWAHARA Naotake (20128424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SEKIYAMA Toru (40363600)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MATSUDA Kimihiko (40037007)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KOBAYASI Keiichi (90313923)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  吉田 甫 (80094085)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  赤松 信彦 (30281736)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  中留 武昭 (20082901)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  久留 一郎 (40024004)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  NAGASATO Tomohiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 18.  SAKAUE Misato
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 19.  NAGATA Takaya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  NAKAMURA Taichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  MASAKI Yoshihiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi