• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SHIBAHARA Yosiyuki  柴原 宜幸

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

柴原 宜幸  シバハラ ヨシユキ

SHIBAHARA Yoshiyuki  柴原 宜幸

Less
Researcher Number 30327275
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 開智国際大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 開智国際大学, 教育学部, 教授
2015: 開智国際大学, リベラルアーツ学部, 教授
2010 – 2014: 日本橋学館大学, リベラルアーツ学部, 教授
2009: 日本橋学館大学, 人文経営学部, 教授
2001 – 2002: 日本橋学館大学, 人文経営学部, 助教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09050:Tertiary education-related / Public health/Health science / Educational technology
Keywords
Except Principal Investigator
ライティング教育 / ライティングセンター / 学士課程教育の質保証 / 学習支援 / 表現力 / 判断力 / 思考力 / 正課・正課外教育 / 教材開発研究 / 主体的・対話的な深い学び … More / 人間形成 / 専門教育 / 教養教育 / フィンランド / ライティング・ルーブリック / 教材開発 / 高大接続 / 探究学習 / 思考を鍛える / 親準備世代 / 地域高齢者 / 心理教育 / 子育て支援 / NCAST教材 / JNCAST / 中高年世代 / 次世代育成力 / 時間的展望 / 世代性 / 養護性 / 次世代育成 / 親準備性 / 親子の関係性 / NCATS / 乳幼児精神保健 / higher education / design of instructional environment / Face-to-face communication / study of teaching and learning / collaborative group learning / Computer mediated Communication / teaching method / CSCL(Computer supported Collaborative Learning) / 高等教育 / 学習環境デザイン / 対面コミュニケーション / 授業研究 / 協調学習 / Computer-mediated Communication / 教授法 / CSCL / カリキュラム開発 / 国際研究者交流 / ラーニングコモンズ / 質保証 / ジェネリックスキル / 教材・教授法開発 / カナダ:オーストラリア / 国際情報交換 / ライティング指導 / 教育の質保証 / ラーニング・コモンズ / FD・SD / 初年次教育 / 大学教育の質保証 / キャリア教育 / 人材育成 / グローバル人材 / 学士課程カリキュラム・マップ / ラーニング・ポートフォリオ / 学士課程教育の再構築 / 剽窃 / 学士課程教育質保証 / キャリア発達 / 評価基準(ルーブリック) / 大学におけるライティング教育 / ポートフォリオ / ルーブリック / 大学図書館 / FD・SD活動 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (23 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  Writing Discipline to Encourage Inquiry Thinking Through Deep Active Learning that contributes to High School-University Articulation Reforms

    • Principal Investigator
      Inoshita Chiiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      J. F. Oberlin University
  •  Global Cooperative Study on Quality Assurance of Career Education through Writing Development

    • Principal Investigator
      INOSHITA Osamu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Keio University
  •  Developing networks to support the next generation based on Japanese Nursing Child Assessment Teaching Scale

    • Principal Investigator
      TERAMOTO Taeko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Public health/Health science
    • Research Institution
      Kaichi International University
  •  The study of writing development and faculty development in higher education focused on writing center as learning support for students

    • Principal Investigator
      INOSHITA Chiiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      J. F. Oberlin University
  •  Basic Study for teaching method and learning environment to utilize computer network in higher education

    • Principal Investigator
      INOSHITA Osamu
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Keio University

All 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が 批判的思考力・論理的表現力に及ぼす効果-問題と目的-2021

    • Author(s)
      井下千以子・柴原宜幸・小山治
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 28-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Journal Article] The implementation and evaluation of a training program for developing undergraduates’critical thinking and attitudes2018

    • Author(s)
      KIKUSHIMA, M., TERAMOTO, T., & SHIBAHARA, Y.
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: 41 Pages: 91-103

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Journal Article] 中高年女性による地域子育て支援に関する調査研究:現在の子育てに対する違和感について2015

    • Author(s)
      寺本妙子・柴原宜幸
    • Journal Title

      日本橋学館大学紀要

      Volume: 第14号 Pages: 61-73

    • NAID

      110009889708

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24590814
  • [Journal Article] 大学生の次世代育成意識とその関連要因2015

    • Author(s)
      寺本妙子・柴原宜幸
    • Journal Title

      日本橋学館大学紀要

      Volume: 第14号 Pages: 3-13

    • NAID

      110009888971

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24590814
  • [Journal Article] 大学生の次世代育成意識と時間的展望の関連2015

    • Author(s)
      寺本妙子・柴原宜幸
    • Journal Title

      日本橋学館大学紀要

      Volume: 第14号 Pages: 15-23

    • NAID

      110009888989

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24590814
  • [Journal Article] 大学1年生におけるライティングの変化(1):前期集中授業での課題の分析から2011

    • Author(s)
      柴原宜幸
    • Journal Title

      日本橋学館大学紀要

      Volume: 10号 Pages: 89-102

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530806
  • [Journal Article] 大学1年生におけるライティングの変化(1)前期集中授業での課題の分析から2011

    • Author(s)
      柴原宜幸
    • Journal Title

      日本橋学館大学紀要

      Volume: 10号 Pages: 36-38

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530806
  • [Presentation] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が 批判的思考力・論理的表現力に及ぼす効果-ウェブ調査による学習意識・行動を踏まえ た相関分析-2021

    • Author(s)
      小山治・井下千以子・柴原宜幸
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Presentation] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が 批判的思考力・論理的表現力に及ぼす効果-ライティング・ルーブリックに基づく評価 とその変化-2021

    • Author(s)
      柴原宜幸・井下千以子・小山治
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Presentation] 探究学習を企図した専門科目でのレポート指導が批判的思考力・論理的表現力の育成に及ぼす効果(1)2020

    • Author(s)
      井下千以子・柴原宜幸・小山 治
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Presentation] 論述課題と指導内容に関する高大接続の観点からの検討-中高一貫校の事例をもとに2020

    • Author(s)
      井下千以子・柴原宜幸
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Presentation] ライティング・センターの機能と展望-正課と正課外をつなぐライティング教育を目指して2019

    • Author(s)
      井下千以子,佐藤広子,小林至道,岩﨑千晶,佐渡島紗織,柴原宜幸,大島弥生,成瀬尚志,関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会要旨集, 302-303.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Presentation] 学生の思考を鍛えるライティング教育の課題と展望2018

    • Author(s)
      井下千以子・大島弥生・成瀬尚志・小山治・小笠原雅正明・杉谷祐美子・関田一彦・柴原宜幸
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02713
  • [Presentation] Factors related to attitudes toward nurturing the next generation in Japanese college students2016

    • Author(s)
      Teramoto, T., Shibahara, Y.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24590814
  • [Presentation] 教養教育における批判的思考の育成の検討-ライティング指導の観点から2014

    • Author(s)
      井下千以子・井下理・小笠原正明・江本理恵・柴原宜幸・田部井潤
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(名古屋市)
    • Year and Date
      2014-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530966
  • [Presentation] ゼミでのライティング指導の観点から2013

    • Author(s)
      柴原宣幸
    • Organizer
      教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530966
  • [Presentation] ライティング教育を基点とした学習支援とFD・SD活動の展開(3)-学士課程教育における「書く力」の共通基盤とは何か-2011

    • Author(s)
      井下千以子・小笠原正明・米澤誠・井下理・田部井潤・柴原宜幸・土持法一
    • Organizer
      大学教育学会第33回大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学(東京)
    • Year and Date
      2011-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530806
  • [Presentation] ライティング教育を基点とした学習支援とFD・SD活動の展開(3)-学士課程教育における「書く力」の共通基盤とは何か-2011

    • Author(s)
      井下千以子、井下理、田部井潤、柴原宜幸、土持法一、小笠原正明、米澤誠
    • Organizer
      大学教育学会第33回大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学、東京
    • Year and Date
      2011-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530806
  • [Presentation] 知識変換型ライティングの指導に関する研究-ラーニング・ポートフォリオの「学びの根拠」の分析-2010

    • Author(s)
      井下千以子、柴原宜幸
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530806
  • [Presentation] ライティング教育を基点とした学習支援とFD・SD活動の展開(2)2010

    • Author(s)
      井下千以子、田部井潤、井下理、柴原宜幸、土持法一
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2010-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530806
  • [Presentation] 大学生の次世代育成に関する意識と時間的展望の関連

    • Author(s)
      寺本妙子・柴原宜幸
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(担当校:神戸大学)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24590814
  • [Presentation] 大学生の「親への準備性」と時間的展望との関連

    • Author(s)
      寺本妙子・柴原宜幸
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24590814
  • [Presentation] 大学生の次世代育成に関する意識と関連要因

    • Author(s)
      寺本妙子・柴原宜幸
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24590814
  • 1.  INOSHITA Chiiko (60407757)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  INOSHITA Osamu (30129069)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  TABEI Jun (50267861)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  TUCHIMOCHI Houichi (00422064)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  TERAMOTO Taeko (20422488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 6.  HIROSE Taiko (10156713)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OKAMITSU Motoko (20285448)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  桂 啓壯 (70265437)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  小山 治 (50621562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 10.  OKABAYASHI Yukiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi