• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

yoshikawa kazuyuki  吉川 和幸

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YOSHIKAWA KAZUYUKI  吉川 和幸

Less
Researcher Number 30528188
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 総括研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研究企画部, 総括研究員
2021 – 2023: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 総括研究員
2021: 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 研修事業部, 主任研究員
2017 – 2020: 帝京科学大学, 教育人間科学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Childhood science (childhood environment science)
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
障害のある幼児 / 特別支援教育 / 縦断的事例研究 / 実践知 / インクルーシブな保育 / 評価 / 子ども学 / 欠損モデル / 障害幼児 / 子ども理解 … More / 信頼モデル / 保育記録 / 個別の指導計画 / 障害児保育 … More
Except Principal Investigator
発達 / 相互構成 / 実践論理 / 年齢 / 異年齢保育 / イタリアの公的保育 / ニュージーランドの公的保育 / 保育実践評価 / プロジェクトアプローチ / ラーニングストーリー / NZの保育・幼児教育 / イタリアの保育・幼児教育 / 保幼小接続期 / 保育実践理論 / 保育の公共性 / 保育評価 / NZの保育思想と実践 / イタリアの保育思想と実践 / 保育カリキュラム / ローカルダイバーシティ / 親支援 / 親理解 / インクルーシブ保育 / キリスト教保育 / 子育て支援 / 生活史 / 保育者養成 / 規範化 / 地域 / 保育 / 子ども理解 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (17 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  異年齢保育の実践論理:developmentalismに拠らない保育の価値の探求

    • Principal Investigator
      川田 学
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  A Longitudinal Study on Practical Knowledges of Childcare Practitioners to Create Inclusive ChildcarePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      吉川 和幸
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Research on construction and assessment of early child education curriculum in Japan, New Zealand, and Italy

    • Principal Investigator
      塩崎 美穂
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Toyo Eiwa University
  •  Local diversity in ECEC practitioners' attitudes and beliefs about children and their formation process

    • Principal Investigator
      KAWATA Manabu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  The proposal on the form of individualized teaching plan and documentation based on credit model in early childhood care and education for children with special needsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIKAWA KAZUYUKI
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Teikyo University of Science & Technology

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 実践事例を通して具体的なかかわりを学ぶ 保育現場における特別支援2023

    • Author(s)
      松井剛太・七木田敦(編著)山崎徳子・加納史章・岡谷ゆい・村田泰弘・吉川和幸他(著)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378491
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02456
  • [Book] 障害児保育2021

    • Author(s)
      吉川和幸、汐見稔幸、大豆生田啓友、榊原洋一、市川奈緒子、渡邉英則
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091485
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20695
  • [Book] 保育士等キャリアアップ研修テキスト3 障害児保育2018

    • Author(s)
      秋田 喜代美・馬場 耕一郎(監修)松井 剛太(編著)広瀬由紀・佐藤智恵・吉川和幸・小林徹(著)
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805856529
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01920
  • [Journal Article] Understanding Children with Disabilities in Early Childhood Education and Care based on Christian Faith : Reflections through Interviews with Preschools Practicing ECEC Based on Christian Faith2023

    • Author(s)
      吉川 和幸
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 18 Pages: 15-23

    • DOI

      10.14943/rcccd.18.15

    • ISSN
      1882-1707
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20695
  • [Journal Article] 令和三年度 保育所、認定こども園、幼稚園における特別な支援を要する子どもの教育・保育に関する全国調査2023

    • Author(s)
      吉川和幸
    • Journal Title

      特別支援教育

      Volume: 89 Pages: 52-55

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20695
  • [Journal Article] Reflections of the First Year of the "COVID-19 pandemic" by ECEC Practitioners2022

    • Author(s)
      及川智博・中島寿宏・岩谷樹・井内聖・吉川和幸・川田学
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 140 Pages: 117-154

    • DOI

      10.14943/b.edu.140.117

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2022-06-25
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01707, KAKENHI-PROJECT-23K20695
  • [Journal Article] 障害のある子どもに対する個別の指導計画、保育記録:保育者の子ども理解のために2021

    • Author(s)
      吉川和幸
    • Journal Title

      発達

      Volume: 168 Pages: 33-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18615
  • [Journal Article] 障害のある子どもに対する個別の指導計画、保育記録 -保育者の子ども理解のために2021

    • Author(s)
      吉川和幸
    • Journal Title

      発達

      Volume: 168 Pages: 33-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20695
  • [Journal Article] Practical research on the form of individualized teaching plan and documentation based on“ credit model” in early childhood care and education for children with special needs2020

    • Author(s)
      吉川和幸・東重満・川田学
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 14 Pages: 49-69

    • DOI

      10.14943/rcccd.14.49

    • NAID

      120006826276

    • ISSN
      1882-1707
    • Year and Date
      2020-03-25
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01920
  • [Journal Article] Focus group interview with nursery school teachers about “individualized teaching plan” for children with special needs2019

    • Author(s)
      吉川和幸・川田学・及川智博
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 13 Pages: 23-33

    • DOI

      10.14943/rcccd.13.23

    • NAID

      120006606598

    • ISSN
      1882-1707
    • Year and Date
      2019-03-25
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01920, KAKENHI-PROJECT-18J13193
  • [Journal Article] 2. Early Childhood Care and Education Forum2018

    • Author(s)
      大豆生田 啓友、平野 麻衣子、岩田 恵子、上田 敏丈、吉川 和幸、榎沢 良彦
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 3 Pages: 229-244

    • DOI

      10.20617/reccej.56.3_229

    • NAID

      130007609135

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04558, KAKENHI-PROJECT-17K01920
  • [Presentation] インクルーシブな保育の創出過程に関する縦断的研究① -対象児の入園から1学期間の保育者の子ども理解と実践-2023

    • Author(s)
      吉川和幸・上村毅
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02456
  • [Presentation] 子ども自らのアイデンティティ構築にむけて-公的保育カリキュラムの創造2021

    • Author(s)
      塩崎美穂,加藤繁美,大宮勇雄,川田学,岡花祈一郎,赤木和重,吉川和幸
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20695
  • [Presentation] キリスト教保育における「障害のある子ども」に関する研究2020

    • Author(s)
      吉川和幸
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K18615
  • [Presentation] 障害児保育における「信頼モデル」による子ども理解2019

    • Author(s)
      吉川和幸・上村毅
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01920
  • [Presentation] 幼稚園における障害のある幼児の「個別の指導計画」及び「保育記録」に関する実践研究2019

    • Author(s)
      吉川和幸・坂本歩美・井内聖
    • Organizer
      北海道子ども学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01920
  • [Presentation] 障害のある幼児の「個別の指導計画」に関するグループインタビュー -幼稚園、認定こども園の保育者を対象に-2018

    • Author(s)
      吉川和幸・川田学・及川智博・野屋敷結
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01920
  • 1.  KAWATA Manabu (80403765)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  榊 ひとみ (30757498)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  長津 詩織 (40553491)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  美馬 正和 (40738374)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  高橋 真由美 (50405643)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  及川 智博 (50879450)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  塩崎 美穂 (90447574)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  加藤 繁美 (00191982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  岡花 祈一郎 (50512555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  赤木 和重 (70402675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi