• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Eguchi Akiko  江口 朗子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30758602
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 名古屋女子大学短期大学部, その他部局等, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2022: 名古屋女子大学短期大学部, その他部局等, 教授
2016 – 2020: 愛知工科大学, 工学部, 教授(移行)
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
統語発達 / 初期EFL学習者 / 英語コミュニケーション / 処理可能性理論 / 英語発話コーパス / 早期英語学習開始 / 語彙発達 / 小中学生 / EFL学習者 / 小学校英語 … More / 文構造の知識 / 模倣発話タスク / 音韻的作動記憶 / 定型パターン / 語彙サイズ / 英語スピーキングタスク / パフォーマンス評価 / 文法性判断課題 / 定型表現 / メタ言語知識 / ワーキングメモリ / 音韻的短期記憶 … More
Except Principal Investigator
音韻的作動記憶 / 平均連続認知語数 / 英語リスニング力 / 長期的言語知識 / リスニングスパンテスト / 構造方程式モデリング / 線形混合効果モデル / 音韻的作動記憶容量 / リスニングスパンタスク / 英語リスニング能力 / リスニング能力 / 長期記憶 / 統語知識 / 定型的表現知識 / 形態統語論的知識 / 定型表現 / 教育実践 / 第二言語処理能力 / 学習者コーパス / スピーキング / ライティング / コンストラクション / Step-Up English Project / Step-up English Project Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  日本語母語英語学習者の英語産出能力の発達研究

    • Principal Investigator
      杉浦 正利
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  The development of syntactic knowledge in Japanese EFL elementary school students: A longitudinal study using elicited imitation tasks.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      江口 朗子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      College of Nagoya Women's University
      Aichi University of Technology
  •  Relationship between L2 listening ability and mean length of perceptual run as an indicator of phonological working memory

    • Principal Investigator
      Murao Remi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Early syntactic development in Japanese EFL elementary and junior high school students: A cross-sectional analysis of speech production in communicative contextsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Eguchi Akiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Aichi University of Technology

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 小学生の英語文構造への気付きとメタ言語知識の発達―縦断的調査から見えること―2022

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Journal Article] 小学校外国語科における「話すこと」のパフォーマンス―ルーブリック評価による学年間比較―2022

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      JES Journal (小学校英語教育学会学会誌)

      Volume: 22 Pages: 118-133

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Journal Article] 小学生の英語の文に関する知識の測定法としての模倣発話タスク―妥当性の検証と模倣発話の質的分析―2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      JES Journal (小学校英語教育学会学会誌)

      Volume: 21 Pages: 111-126

    • NAID

      40022558125

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Journal Article] 小学生の英語文構造に関するメタ言語知識の発達―「間違いさがしクイズ」による探索的研究―2021

    • Author(s)
      江口朗子 , 犬塚章夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 9-16

    • NAID

      40022700808

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Journal Article] 小学生の英語受容語彙サイズ―外国語活動・外国語科における意図的学習の有用性―2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      名古屋女子大学紀要, 人文・社会編

      Volume: 67 Pages: 205-216

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Journal Article] 模倣発話課題と文法性判断課題による小学5年生の英語の統語構造に関する知識の測定ー結果に影響を与える要因分析ー2020

    • Author(s)
      江口朗子
    • Journal Title

      JES Journal (小学校英語教育学会学会誌)

      Volume: 20 Pages: 304-319

    • NAID

      130008023807

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Journal Article] The acquisition process of canonical word order and adverb-fronting in young Japanese EFL learners.2017

    • Author(s)
      Akiko Eguchi, Masatoshi Sugiura
    • Journal Title

      Proceedings of Pacific Second Language Research Forum 2016.

      Volume: - Pages: 47-52

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Journal Article] The interrogative development in young Japanese EFL learners: A cross-sectional study from a processability perspective.2016

    • Author(s)
      Akiko Eguchi, Masatoshi Sugiura
    • Journal Title

      The 18th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences, Handbook.

      Volume: - Pages: 130-136

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Presentation] Using IPSyn to Measure Early L2 Syntactic Development2022

    • Author(s)
      Masatoshi Sugiura, Akiko Eguchi, Mariko Abe, Remi Murao, Takashi Koizumi and Daisuke Abe
    • Organizer
      6th Learner Corpus Research Conference (LCR2022)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01281
  • [Presentation] 日本語を母語とする中学生の英語産出能力の発達調査: Step-Up English Project2021

    • Author(s)
      杉浦正利, 江口朗子, 阿部真理子, 村尾玲美, 古泉隆, 阿部大輔
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第60回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01281
  • [Presentation] 英語で「話すこと」における「知識・技能」のパフォーマンス評価 ―小学5・6年生の学年間比較―2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      第21回 小学校英語教育学会 関東・埼玉大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Presentation] 小学生の英語文構造に関するメタ言語知識の発達-縦断的調査から見えること-2021

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      中部地区英語教育学会 第50回記念愛知大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Presentation] 英語模倣発話に観察される 小学5年生の統語発達2020

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      第20回 小学校英語教育学会 中部・岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Presentation] 日本語母語英語学習者の産出能力の発達研究のための縦断的コーパス構築へ向けて2020

    • Author(s)
      杉浦正利,江口朗子,阿部真理子,村尾玲美,古泉隆,阿部大輔
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第95回中部支部研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01281
  • [Presentation] 小学生の英語の文構造に関する知識 -模倣発話タスクと文法性判断課題の結果に基づく予備的検討-2019

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00811
  • [Presentation] The relationship between L2 developmental stages and three dimensions of linguistic complexity in young foreign language learners.2018

    • Author(s)
      Eguchi, A.
    • Organizer
      18th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition (PALA).
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Presentation] Long-term effects of early exposure to English as a foreign language on syntactic and lexical development in L2 oral production.2018

    • Author(s)
      Eguchi, A.
    • Organizer
      The European Second Language Association 28 (EuroSLA 2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Presentation] Acquisition of English plural -s by Japanese-speaking children: A cross-sectional study.2017

    • Author(s)
      Eguchi, A.
    • Organizer
      The 19th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS 2017)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Presentation] English L2 constructions in wh-questions: The role of formulae and the lexicon in early syntactic development.2016

    • Author(s)
      Akiko Eguchi
    • Organizer
      The 16th International Symposium of Processability Approaches to Language Acquisition.
    • Place of Presentation
      Chuo University. Tokyo. Hachioji.
    • Year and Date
      2016-09-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Presentation] 外国語学習における文知識の役割2016

    • Author(s)
      江口朗子
    • Organizer
      蒲郡ロータリークラブ例会
    • Place of Presentation
      蒲郡クラシックホテル. 蒲郡.
    • Year and Date
      2016-11-18
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Presentation] The interrogative development in young Japanese EFL learners: A cross-sectional study from a processability perspective.2016

    • Author(s)
      Akiko Eguchi, Masatoshi Sugiura
    • Organizer
      The 18th Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences.
    • Place of Presentation
      The University of Tokyo. Tokyo.
    • Year and Date
      2016-06-05
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • [Presentation] The acquisition process of canonical word order and adverb-fronting in young Japanese EFL learners.2016

    • Author(s)
      Akiko Eguchi, Masatoshi Sugiura
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016.
    • Place of Presentation
      Chuo University. Tokyo. Hachioji.
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02940
  • 1.  Murao Remi (80454122)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  杉浦 正利 (80216308)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  阿部 真理子 (90381425)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  古泉 隆 (60549541)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  阿部 大輔 (00826844)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi