• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sakaue Hiroaki  阪上 弘彬

Researcher Number 30791272
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-8941-1145
Affiliation (Current) 2025: 千葉大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 千葉大学, 教育学部, 准教授
2018 – 2021: 兵庫教育大学, その他部局等, 助教
2017: 岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
ドイツ / ESD / 社会科教育 / ドイツ連邦共和国 / 実態調査 / 地理・歴史・公民 / 中等社会科カリキュラム / ドイツドイツ連邦共和国 / コンピテンシー / ゲゼルシャフツレーレ … More / 資質・能力 / 教科書研究 / カリキュラム研究 / 持続可能な社会 / 社会系教科 / 持続可能なトライングルモデル / ESD(持続可能な開発のための教育) / 環境・経済・社会 / 持続可能な開発のための教育(ESD) / 持続可能な開発の考え方 / 高校地理 / 持続可能なトライアングルモデル / 持続可能な開発 / 授業開発 / 地理教育 … More
Except Principal Investigator
社会科教育 / 地理教育 / 社会認識体制 / シティズンシップ教育 / 歴史授業 / 統合的アプローチ / ICT活用指導力 / デジタル教科書 / eポートフォリオ / 教員養成 / EdTech / 初等中等教育 / SDGs / 課題解決志向型 / システム思考 / 解決志向型 / 地球的課題 / 教員研修 / 教科教育学 / 市民性 / カリキュラム / 環境 / 教師教育 / 学習指導 / 遊び / 地域学習 / 空間認識 / 生活科教育 / 授業開発 / ワークショップ / 歴史教育 / 地理歴史授業 / 学際性 / 多様性 / 資質・能力 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (91 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  環境問題の統合的解決を目指した社会科教育の国際比較・共同研究

    • Principal Investigator
      宮崎 沙織
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gunma University
  •  シティズンシップの育成を通して社会認識体制の科学化を行う歴史授業開発論の再構築

    • Principal Investigator
      戸田 善治
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Investigation focused on social studies education research outcomes of Education for Sustainable Development in Japan and Germany: Understanding of its whole picture and future proposalsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      阪上 弘彬
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発

    • Principal Investigator
      永田 智子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  地球的課題の解決志向型中等地理カリキュラムに関する理論的実践的研究

    • Principal Investigator
      宮崎 沙織
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Curriculum Studies in Secondary Social Studies: Focused on Developing Subject-specific Competency along with ESD CompetencyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakaue Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
      Hyogo University of Teacher Education
  •  小学校生活科・社会科における空間認識形成の実態調査と指導方略のモデル化

    • Principal Investigator
      渡邉 巧
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of Education for Sustainable Development Lesson in Geography Using the Triple Bottom LinePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakaue Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
      Gifu National College of Technology
  •  International collaborative development and dissemination to teachers of geography and history lessons from the perspective of diversity and interdisciplinarity of qualities and abilities

    • Principal Investigator
      ITO Naoyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Naruto University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 社会科の「問題解決的な学習」とは何か2023

    • Author(s)
      唐木清志、宮﨑沙織、阪上弘彬、他10名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02874
  • [Book] システム思考で地理を学ぶ2021

    • Author(s)
      地理教育システムアプローチ研究会、山本 隆太、阪上 弘彬、泉 貴久、梅村 松秀、河合 豊明、中村 洋介、宮﨑 沙織
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772242202
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02874
  • [Book] ドイツ地理教育改革とESDの展開2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Book] ドイツ地理教育改革とESDの展開2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253062
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] Analysis of Regional Survey / Fieldwork Units in British Geography Textbooks2024

    • Author(s)
      由井義通・阪上弘彬・横川知司・潘意涵・原田歩・劉暁一・沈彧磬・王・木村海斗・首藤慧真・村上正龍・徐敏諾・田渕雄一朗・溝口雄介・森俊輔・高亦揚
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 30 Pages: 19-26

    • DOI

      10.15027/55110

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018421

    • Year and Date
      2024-03-15
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] Development of the Japanese Version of the Contextualized TPACK Scale for Junior High School Teachers and Examination of Its Validity2023

    • Author(s)
      阪上 弘彬、山下 義史、清水 優菜、徳島 祐彌、殿岡 貴子、清遠 和弘、永田 智子、森山 潤
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 343-354

    • DOI

      10.15077/jjet.46100

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-06-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Journal Article] Curriculum making and learning instruction about the local community at the lower-elementary level: A case study of ‘living environment studies’ teachers in western Japan2023

    • Author(s)
      Watanabe Takumi、Sakaue Hiroaki、Okada Ryosuke
    • Journal Title

      Education 3-13

      Volume: - Issue: 4 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1080/03004279.2023.2206836

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Journal Article] ドイツ中等社会科教科書における空間認識形成に関する学習ー単元『オリエンテーション』の分析ー2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      房総研究

      Volume: 59 Pages: 35-43

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] ユネスコスクール 持続可能な開発のための教育と地球市民教育2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1270 Pages: 112-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] 「地理総合」導入に向けた教員養成・研修における教育プログラムに関する一考察2022

    • Author(s)
      南埜猛・松尾陽平・阪上弘彬・大津留麻代・村上恵美
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 60 Pages: 111-124

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] 国際バカロレア地理教科書Oxford University Press『Oxford IB Diploma Programme: Geography』における人口単元の内容分析2022

    • Author(s)
      由井義通・熊原康博・阪上弘彬・トウ亜斎娜・横川知司・藩意涵・孟瑜・陶子・岩佐佳哉・原田歩・劉暁一・沈彧磬・鄧竹珂・清水優生・住谷侑也・近沢菜々子・中村光希・王
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 121-128

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] PISAショック後のドイツの社会系教科教育における教育と研究動向2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 146 Pages: 73-85

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] Categorization of elementary and junior high school teachers based on the relationship between concerns and training needs around utilization of digital textbooks for learners2022

    • Author(s)
      徳島 祐彌、清水 優菜、阪上 弘彬、山下 義史、清遠 和弘、永田 智子、森山 潤
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 38 Issue: 1 Pages: 3-14

    • DOI

      10.20694/jjsei.38.1_3

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Year and Date
      2022-07-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Journal Article] 教員養成大学学部生のICT活用指導に対する自信形成の実態把握-兵庫教育大学学校教育学部2021年度1・2年生対象調査を通して-2022

    • Author(s)
      山下義史,清水優菜,徳島祐彌,阪上弘彬,清遠和弘,永田智子,森山潤
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 60 Pages: 187-195

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Journal Article] Improving Interactivity in Instructional Design by Developing an ICT-based Social Studies Plan: Case Study of Smart Agriculture in the National Strategic Special Zone of Hyogo Prefecture’s Yabu City2022

    • Author(s)
      SUENAGA Takuya, SEKI Hirokazu, SAKAUE Hiroaki
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education in Asia

      Volume: 11 Pages: 17-32

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] A Structure of Teachers’ Expectations for Utilizing the Functions of Digital Textbooks for Learners2021

    • Author(s)
      森山 潤、和田 直久、殿岡 貴子、徳島 祐彌、阪上 弘彬、永田 智子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Media Research

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 33-44

    • DOI

      10.24458/jaems.28.1_33

    • NAID

      130008112411

    • ISSN
      1340-9352, 2424-2527
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Journal Article] SDGs を題材としたリフレクションを促す中堅教員研修-研修プロ グラムのデザインおよび受講者による研修評価-2021

    • Author(s)
      泉村靖治・徳島祐彌・阪上弘彬・池田匡史・山本真也・坂口真康・内海友加利・花輪 由樹
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 177-188

    • NAID

      120007175500

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] Trends in Research on Teaching and Learning Spatial Cognition in Elementary Social Studies in Japan: A Systematic Review from 1989 to 20192021

    • Author(s)
      Takumi WATANABE、Hiroaki SAKAUE、Yu OSAKA、Ryosuke OKADA
    • Journal Title

      Geog. Rev. Japan B

      Volume: 94 Issue: 2 Pages: 49-64

    • DOI

      10.4157/geogrevjapanb.94.49

    • NAID

      130008134558

    • ISSN
      1883-4396
    • Year and Date
      2021-12-25
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760, KAKENHI-PROJECT-21K13584
  • [Journal Article] MOBILITY MANAGEMENT EDUCATION IN THE NATIONAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY: ANALYSIS OF LEARNING OUTCOMES THROUGH INTEGRATION OF CIVIL ENGINEERING AND GEOGRAPHY2020

    • Author(s)
      川端 光昭,阪上 弘彬
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice)

      Volume: 76 Issue: 1 Pages: 25-34

    • DOI

      10.2208/jscejeep.76.1_25

    • NAID

      130007812399

    • ISSN
      1884-7781
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13265, KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] 地理における「持続可能性/持続可能な開発」の考え方の位置づけと指導―イギリスおよびドイツの中等教育前期地理教科書の分析―2020

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 195-205

    • NAID

      120006887256

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] 2019年学界展望 地理教育2020

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      Japanese Journal of Human Geography

      Volume: 72 Issue: 3 Pages: 245-248

    • DOI

      10.4200/jjhg.72.03_245

    • NAID

      130007930807

    • ISSN
      0018-7216, 1883-4086
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Journal Article] ドイツ中等地理教科書における導入単元の特質-ラインラント=プファルツ州地理教科書TERRA Erdkunde Gymnasium の分析2020

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 27 Pages: 105-112

    • NAID

      120006937841

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Journal Article] 「空間的な市民性教育」の研究動向とその特質-欧米の地理教育・社会科教育を中心に-2020

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊・岡田了祐
    • Journal Title

      人文地理

      Volume: 72(2)

    • NAID

      130007879640

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Journal Article] ドイツ地理教育における地理的コンピテンシーの特徴―初等と中等における教育スタンダードの分析から―2020

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 56 Pages: 209-218

    • NAID

      120006808574

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] Systems Thinking in Geography Learning: Analysis of Japan’s New Course of Study and Associated Documents2019

    • Author(s)
      阪上 弘彬
    • Journal Title

      GEOGRAPHICAL SCIENCES

      Volume: 74 Issue: 3 Pages: 107-115

    • DOI

      10.20630/chirikagaku.74.3_107

    • NAID

      130007825130

    • ISSN
      0286-4886, 2432-096X
    • Year and Date
      2019-10-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] Competency of Education for Interntional Understanding: By analyzing Dircke Geography: For Bilingual Classes in Germany2019

    • Author(s)
      由井義通・阪上弘彬・村田翔・横川知司・潘意涵・トウ亜斎娜・安倍成美・池田葵・倉本尚・岩佐佳哉・池田直樹・植野裕行・冨田大智・藤村大智・頼富収吾
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 59-66

    • DOI

      10.15027/47507

    • NAID

      120006621711

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018340

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] 流域を事例としたESD 授業プランの提案2019

    • Author(s)
      森清成・南埜猛・阪上弘彬・吉水裕也・安永虎吉・石井瑛之・松岡茉奈
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 55 Pages: 153-164

    • NAID

      120006726687

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] ドイツの初等教育における地理学習の特徴-事実教授学会の教育スタンダードおよび付属地理編の分析から-2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 32 Pages: 173-182

    • NAID

      120006772426

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Journal Article] ドイツの初等教育における地理学習の特徴―事実教授学会の教育スタンダードおよび付属地理編の分析から―2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 32 Pages: 173-182

    • NAID

      120006772426

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] 流域を事例としたESD授業プランの効果検証と改善2019

    • Author(s)
      南埜猛・森 清成・阪上弘彬・吉水裕也
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 32 Pages: 33-41

    • NAID

      120006772410

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] 流域を事例としたESD実践の検討2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・南埜猛・吉水裕也
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 193-201

    • NAID

      120006576901

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] 学校教育におけるESD 実践にむけた考察 ─環境・経済・社会のバランスに着目して─2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・空健太・久保田圭司
    • Journal Title

      岐阜工業高等専門学校紀要

      Volume: 53 Pages: 13-18

    • NAID

      40021524386

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] ドイツ地理教育におけるコンピテンシーの位置づけ-16州の地理カリキュラムの比較から-2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      地理科学

      Volume: 72(4) Pages: 209-222

    • NAID

      130007649356

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] システムアプローチで考える地理教育(第6回)「システム」をカリキュラムの目線からみる ―ドイツの場合2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・山本隆太
    • Journal Title

      地理

      Volume: 63(7) Pages: 104-109

    • NAID

      40021610660

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] Significance of Mobility Management Education Combining Geography and Civil Engineering at the National Institute of Technology: Sustainable Urban Development Learning Unit Design and Practice2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・川端光昭
    • Journal Title

      E-journal GEO

      Volume: 13 Issue: 2 Pages: 549-559

    • DOI

      10.4157/ejgeo.13.549

    • NAID

      130007544124

    • ISSN
      1880-8107
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038, KAKENHI-PROJECT-18K13265
  • [Journal Article] 地理学習にESD(持続可能な開発のための教育)を組み込むための方法ーTextboks for Sustainable Development: A Guide to Embeddingを手掛かりにー2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 31 Pages: 179-187

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Journal Article] 「システム」をカリキュラムの目線からみる ー ドイツの場合2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・山本隆太
    • Journal Title

      地理

      Volume: 63-7 Pages: 104-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] ドイツ地理教育におけるコンピテンシーの位置づけ-16州の地理カリキュラムの比較から-2017

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      地理科学

      Volume: 72-4 Pages: 209-222

    • NAID

      130007649356

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] 一貫地理カリキュラムにおける地誌学習はいかにあるべきか―ドイツの地理教育の分析―2024

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 小学校社会科における「よき市民」の育成ー日本とシカゴ大学実験学校におけるCommunity Learningの比較を通じて2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本デューイ学会第66回研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] 持続可能な社会に向けた社会系教科教育研究・実践の成果と展望2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      第7回広域科学教育学会大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] Characteristics of education for sustainable development in junior high school geography in Japan: content analysis of the national curriculum standards2023

    • Author(s)
      SAKAUE Hiroaki
    • Organizer
      EUROGEO conference Krakow 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 社会科地域学習における小学校教師の授業づくりとその背景-5名の教師へのインタビュー調査-2023

    • Author(s)
      渡邉巧,阪上弘彬,岡田了祐
    • Organizer
      日本地理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] 高校社会系教科と持続可能な社会づくり―知る・わかる・創るを視点とした授業アイデア2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      宮城県高等学校社会科(地理歴史科・公民科)教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 持続可能な社会に向けたESDの役割2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      広島SDGsコンソーシアム第2回研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] Current situation and issues in primary geographical education in Japan2023

    • Author(s)
      YUI Yoshimichi, SAKAUE Hiroaki, & MURATA Sho
    • Organizer
      EUROGEO conference Krakow 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] ドイツ 地理教授学における ESD の研究動向 ―『 地理教授学雑誌 』 の レビュー を中心に2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会秋季学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 平成以降における小学校社会科空間認識研究の動向と展望 ー文献レビューからー2022

    • Author(s)
      阪上弘彬・大阪遊・岡田了祐・ 渡邉巧
    • Organizer
      地理科学学会・第80回例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] ドイツのゲゼルシャフツレーレにおけるESDの構造と特質-NW州教科書Projekt G Gesellschaftslehreの事例分析-2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      全国社会科教育学会第71回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] ドイツ中等社会科教科書における空間認識形成に関する学習- 単元「オリエンテーション」の分析-2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      千葉地理学会2021 年度研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 日本の中等地理教育における地球的課題に関する学習指導の特徴と課題-システマティックレビュー-2022

    • Author(s)
      阪上弘彬、宮崎沙織、山本隆太
    • Organizer
      日本社会科教育学会第72回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02874
  • [Presentation] WEBアンケートの集計結果報告と分析2022

    • Author(s)
      浅川俊夫、今野良祐、阪上弘彬、高木優、山本隆太
    • Organizer
      2022年度日本地理教育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] ドイツ中等社会科教科書における単元「気候変動」の特質-防 災学習の視点からの分析-2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 高校地理と持続可能な社会づくりー知る・わかる・創るを視点とした地理の授業づくりー2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      千葉県高等学校教育研究会 地理部会 春季研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] ドイツの社会系教科学習におけるESD 実践と評価2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      令和3年度大学連携セミナー SDGs 研修会:ESD,SDGs をどう評価するか-学校における実践と評価の在り方
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 小学校教員へのインタビューからみえた生活科における地域学習の実態-X県を事例に-2022

    • Author(s)
      渡邉巧・阪上弘彬・岡田了祐
    • Organizer
      地理科学学会・第80回例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] 社会系教科教育におけるESDに関する研究の傾向と課題-システマティックレビュー-2021

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] Trends and Issues of Teaching Local Environment at Primary Grades in Japan: Focused on the Subject “Living Environment Studies”2021

    • Author(s)
      Takumi Watanabe and Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      IGU-CGE Conference 2021 in Prague
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] Developing a Social Studies Plan using ICT to Improve Interactivities in Instructional Design: Case Study of “Japanese Agriculture: Smart Agriculture in the National Strategic Special Zone of Yabu City in Hyogo Prefecture” in the 5th grade of elementary school2021

    • Author(s)
      SUENAGA Takuya, SEKI Hirokazu, & SAKAUE Hiroaki
    • Organizer
      Annual Meeting of International Social Studies Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] How Does Geography Learning in Japan Deal with Sustainable Development: Analysis of the National Curriculum Revised in 2017/20182021

    • Author(s)
      SAKAUE Hiroaki, YUI Yoshimichi, & MURATA Sho
    • Organizer
      EUROGEO 2021 Conference Sustainable Development for All
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] ドイツ・NW 州中等教育教科書Projekt G Gesellschaftslehre の特徴-地理・歴史・公民の統合・関連付けに着目して-.2021

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理教育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] 学習者用デジタル教科書の使用希求と教師要因の関連2021

    • Author(s)
      清水優菜,徳島祐彌,阪上弘彬,山下義史,清遠和弘,永田智子,森山潤
    • Organizer
      日本教育工学会 2021 年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02743
  • [Presentation] 「持続可能な開発」の考え方を学ぶ地理学習の開発と実践―持続可能なトライアングルモデルの活用可能性―2020

    • Author(s)
      阪上弘彬・山内洋美
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 持続可能な開発の考え方を 学ぶ高校地理授業ー学習者の成果の検証ー2020

    • Author(s)
      山内洋美・阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理教育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14000
  • [Presentation] The Characteristics of Spatial and Geographical Perspectives in Japanese Primary Education:Focused on the National Curriculum “Social Studies” and Educators’ Thoughts2019

    • Author(s)
      Takumi Watanabe, Hiroaki Sakaue, Yu Osaka and Ryosuke Okada
    • Organizer
      The 2019 EUROGEO Annual Meeting and Conference in Paris
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] ドイツ初等教育カリキュラムにおける「空間認識」の形成とその方法-事実教授の教科書および教師用指導書の分析から-2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] ドイツ初等教育における地理的・空間的視点とその特徴-GDSU(事実教授学会)教育スタンダードを対象に-2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊
    • Organizer
      地理科学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] Characteristics of Education Sustainable Development in Japanese Geography Education: Focused on a New High School Subject “Comprehensive Geography”2019

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      The 2019 EUROGEO Annual Meeting and Conference in Paris
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] ESDの視点を取り入れて地理学習をデザインする方法2019

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      香川県高等学校教育研究会地歴・公民科研究会 地理部会後期研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 空間的・地理的な見方・考え方の育成を中心とした市民性教育―欧米地理教育界の潮流「Spatial Citizenship Education」に注目して―2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊・岡田了祐
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 加古川流域を事例としたESD実践の成果と課題2019

    • Author(s)
      南埜猛・阪上弘彬・森清成・吉水裕也
    • Organizer
      2019年度地理科学学会春季学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] クロスカリキュラムに基づく社会科の本質と主体的・対話的で深い学び-兵庫教育大学附属中学校での授業実践と事後検討会の事例をもとにして-2019

    • Author(s)
      福田喜彦・阪上弘彬・安永修・藤春竜也
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] ドイツの初等・中等地理教育におけるコンピテンシーの特徴2019

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会2019年秋季学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] ドイツ初等教育における地理的・空間的視点とその特徴―GDSU(事実教授学会)教育スタンダードを対象に―2019

    • Author(s)
      阪上弘彬・渡邉巧・大坂遊
    • Organizer
      2019年度地理科学学会春季学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] Characteristics of Education Sustainable Development in Japanese Geography Education: Focused on a New High School Subject “Comprehensive Geography”2019

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      The 2019 EUROGEO Annual Meeting and Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] 空間認識形成を通したシティズンシップの育成はどのように論じられてきたか-日本の初等・中等教育における研究のメタ分析-2019

    • Author(s)
      渡邉巧・大坂遊・阪上弘彬・岡田了祐
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02760
  • [Presentation] 持続可能なトライアングルモデルを用いた地理授業実践2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・川端光昭
    • Organizer
      日本地理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 地理学習における持続可能なトライアングルモデル活用の可能性 ―諸外国における活用事例の検討から―2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 流域を事例としたESDの授業プランの提案2018

    • Author(s)
      南埜猛・阪上弘彬・吉水裕也・安永虎吉・松岡茉奈・森清成・小林毅郎・石井瑛之
    • Organizer
      日本地理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 高等専門学校における地理と土木が連携した授業実践-持続可能な街づくりの単元開発-2018

    • Author(s)
      阪上弘彬・川端光昭
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] ESDの観点からみた流域学習の効果検証と改善―小学校社会科「加古川流域のできごと今・昔」の分析から―2018

    • Author(s)
      森清成・阪上弘彬・石井瑛之・南埜猛・吉水裕也
    • Organizer
      兵庫地理学協会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] ESD先進国ドイツにおける地理教育の特徴2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      人文地理学会第43回地理教育研究部会(平成30年度地理教育夏季研修会)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 加古川流域を事例としたESD実践の検討2018

    • Author(s)
      南埜猛・阪上弘彬・吉水裕也
    • Organizer
      地理科学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 地理学習におけるシステムの観点―新学習指導要領等の検討から―2018

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      地理科学学会(シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] Trends of Education for Sustainable Development on Geographical Curriculum: Focused on Japan and Germany2017

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      2017韓国地理環境教育学会夏季学術大会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] 初等社会科における地図学習実践の試み2017

    • Author(s)
      村田翔・今井貴秀・沖西啓子・阪上弘彬・由井義通
    • Organizer
      2017年度 日本地理教育学会 第67回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] ドイツにおける持続可能なトライアングルを用いた地理学習の特徴2017

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] Trends of Education for Sustainable Development on Geographical Curriculum: Focused on Japan and Germany2017

    • Author(s)
      Hiroaki Sakaue
    • Organizer
      韓国地理環境教育学会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] ドイツBW州における持続可能なトライアングルを用いた地理学習の特徴2017

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] 初等社会科における地図学習実践の試み2017

    • Author(s)
      村田翔・今井貴秀・沖西啓子・阪上弘彬・由井義通
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • [Presentation] システムアプローチによる「自然と人間の関係」を総合的に考える地理教育実践2017

    • Author(s)
      山本隆太・阪上弘彬・泉貴久・田中岳人
    • Organizer
      日本地理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14038
  • 1.  宮崎 沙織 (90591470)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  山本 隆太 (80608836)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  ITO Naoyuki (20390453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  井田 仁康 (20203086)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  由井 義通 (80243525)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  原田 昌博 (60320032)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  宇都宮 明子 (40611546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  山田 秀和 (50400122)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  田中 伸 (70508465)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  渡邉 巧 (00780511)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 11.  大坂 遊 (30805643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 12.  岡田 了祐 (80757287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 13.  佐藤 真久 (00360800)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  坪田 益美 (20616495)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  永田 智子 (10283920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  加藤 久恵 (00314518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  徳島 祐彌 (00819443)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 18.  奥村 好美 (30758991)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  森廣 浩一郎 (40263412)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  森山 潤 (40303482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 21.  小川 修史 (90508459)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  清水 優菜 (40910237)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  山下 義史 (60910205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 24.  澤山 郁夫 (10806194)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  戸田 善治 (50207586)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  小関 悠一郎 (20636071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  澤田 典子 (50311650)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi