• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

UTSUNOMIYA Akiko  宇都宮 明子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40611546
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授
2016 – 2018: 佐賀大学, 教育学部, 准教授
2013 – 2015: 佐賀大学, 文化教育学部, 准教授
2012: 佐賀大学, 文化教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
歴史教育学 / 教科教育学 / コンピテンス・モデル / 一般教育学 / 社会科教育 / 歴史教育 / 歴史スタンダード・カリキュラム / 事実教授 / 歴史科 / コンピテンス … More / 歴史意識 / 歴史スタンダード / 学会版事実教授スタンダード / 初等段階と中等段階の接続 / 21世紀型能力 / 汎用的能力 / 日本とドイツの歴史教育学 / 日本とドイツの一般教育学 / 21世紀型能力 / 日本とドイツの一般教育学研究 / 日本とドイツの歴史教育学研究 / 教育学 / 各教科の教育 / 教師のプロフェッショナルコンピテンシー / 教師のビリーフ / 歴史教師のビリーフ / 歴史教育学研究 / 一般教育学研究 / 国際比較研究 / ビリーフ研究 / 歴史教師 / プロフェッショナルコンピテンシー / ハイパー学力 / 歴史学習 / 認知系・非認知系コンピテンシー / 評価モデル … More
Except Principal Investigator
歴史教育 / ドイツ / 生活科 / 事実教授 / コンピテンシー / 歴史授業 / 時間学習 / ドイツ教授学 / 社会科教育 / 資質・能力 / 授業開発 / アメリカの歴史授業 / イギリスの歴史授業 / ドイツの歴史授業 / 米英独の歴史授業 / 諸外国の歴史授業 / アメリカ / イギリス / 社会認識 / 歴史コンピテンシー / 歴史意識 / 生活科授業開発 / 学校の今と昔 / ドイツ事実教授 / 生活科における歴史学習の調査研究 / 事実教授における歴史学習の調査研究 / 協同学習 / 授業診断 / 社会コンピテンシー / 教授学 / グループ学習 / 協働学習 / ジョン・ハッティ / アクティブ・ラーニング / 授業評価 / 教育学 / 中等教育 / 教員養成研修 / 教員研修 / 探究 / 多様性 / 学際性 / 地理歴史授業 / 地理教育 / ワークショップ / レリバンス / 授業事例収集 / データベース / 実践事例 / 社会科 / 地理歴史科 / 認知系・非認知系コンピテンシー / 評価規準 / 生活科の授業と評価モデル / 科学的認識の基礎 / ビルドゥング計画 / 認知能力 / 非認知能力 / 社会情動的スキル / 統合教科カリキュラム / 幼小接続カリキュラム / 社会正義 / 強力な知識 / 強力なペダゴギー / 再文脈化 / ケイパビリティー / 強力な学問的知識 / ヨーロッパ / アジア Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (69 results)
  • Co-Researchers

    (37 People)
  •  社会正義を志向する社会科教育の創造:学校教師との協働的授業開発とアジアへの普及

    • Principal Investigator
      伊藤 直之
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  歴史学習固有のハイパー学力を育成する評価モデル開発研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      宇都宮 明子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Shimane University
  •  認知系・非認知系コンピテンシーを輻輳的に高める幼小接続カリキュラムの再構築

    • Principal Investigator
      原田 信之
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nagoya City University
  •  歴史教師のプロフェッショナルコンピテンシーを高めるビリーフ研究の再構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      宇都宮 明子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  生徒と歴史教育との学習レリバンス構築に関する事例収集・分析とそのデータベース化

    • Principal Investigator
      二井 正浩
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Seikei University
      National Institute for Educational Policy Research
  •  分化後の教科コンピテンシーの特性に着目した統合教科生活科の授業と評価モデルの開発

    • Principal Investigator
      酒井 達哉
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  International collaborative development and dissemination to teachers of geography and history lessons from the perspective of diversity and interdisciplinarity of qualities and abilities

    • Principal Investigator
      ITO Naoyuki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Naruto University of Education
  •  歴史を探究する能力の育成を目指す日本とドイツの教員研修プログラムの比較研究

    • Principal Investigator
      村瀬 正幸
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A Study of the Development of a Competency Model for Generic Competences specific to History EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Utsunomiya Akiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University
      Saga University
  •  Research into the development of standards to lay the foundations of historical consciousness in Life Environment Studies

    • Principal Investigator
      SAKAI TATSUYA
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  社会認識の基礎として歴史コンピテンシーを育成する生活科スタンダード開発基礎研究

    • Principal Investigator
      日比 光治
    • Project Period (FY)
      2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Gifu University
  •  The Development of Standard Curriculum of History arranged competencies at connecting gradesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Utsunomiya Akiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Saga University
  •  On the Development of diagnosis criteria and the assessment sheet on social competency as a scholastic ability

    • Principal Investigator
      HARADA Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nagoya City University
  •  Collection and the analysis of the outstanding history lessons in U.S., U.K. and Germany

    • Principal Investigator
      NII Masahiro
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 二井 正浩編『レリバンスの視点からの歴史教育改革論』2022

    • Author(s)
      宇都宮明子「生徒の動機づけを図る学習レリバンス構築のための歴史学習」pp.115-135
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924305
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00867
  • [Book] The Teaching of the History of One's Own Country2020

    • Author(s)
      Nadine Fink, Markus Furrer, Peter Gautschi, Akiko Utsunomiya, Nobuyuki Harada, Sabrina Moisan,
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      Wochenschau Verlag
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Book] 「汎用的能力の育成を可能にする歴史教育固有のコンピテンス・モデル開発研究」研究成果報告書2020

    • Author(s)
      宇都宮明子・原田信之
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      冊子印刷工房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Book] 「社会的な見方・考え方の基礎を育成するドイツの幼児・初等教育カリキュラム」名古屋市立大学特別研究奨励費研究成果報告書2019

    • Author(s)
      原田信之・宇都宮明子
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      冊子印刷工房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Book] 教育方法・技術論-主体的・対話的で深い学びに向けて2018

    • Author(s)
      齋藤義雄,宇都宮明子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      大学図書出版
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Book] 「教科教育学研究の可能性を求めて」2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Book] PISA後のドイツ歴史教授学2017

    • Author(s)
      H.J.パンデル著、原田信之監訳、宇都宮明子訳
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      デザインエッグ
    • ISBN
      9784865439977
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Book] 「コンピテンスを関門学年に配置した歴史スタンダード・カリキュラムの開発研究」研究成果報告書2016

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      古川総合印刷所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381209
  • [Journal Article] Hiroshima: Passing on History2022

    • Author(s)
      Harada, Nobuyuki; Utsunomiya, Akiko
    • Journal Title

      Public History Weekly

      Volume: 10(2022)3 Pages: 1-6

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02797
  • [Journal Article] 認知系・非認知系コンピテンシーを輻輳的に育成する生活科授業開発 -統合教科の新しい展望に向けて-2022

    • Author(s)
      酒井達哉、原田信之、宇都宮明子
    • Journal Title

      武庫川女子大学 学校教育センター紀要

      Volume: 第7号 Pages: 26-34

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02773
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースの学習指導要領への転換に関する考察:バーデン・ヴュルテンベルク州ビルドゥング計画の分析に基づいて2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 37 Pages: 1-17

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02797
  • [Journal Article] 歴史教師のビリーフに関する研究方法論の考察:ビリーフ調査の質問項目の開発を通して2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      島根大学教育学部紀要

      Volume: 55 Pages: 53-61

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02797
  • [Journal Article] 深い学びを通して歴史的分野固有の資質・能力を育成する2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 第755号 Pages: 28-31

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00867
  • [Journal Article] 認知系・非認知系コンピテンシーを輻輳的に育成する生活科授業開発:統合教科の新しい展望に向けて2022

    • Author(s)
      酒井達哉・原田信之・宇都宮明子
    • Journal Title

      武庫川女子大学学校教育センター紀要

      Volume: 7 Pages: 26-34

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02797
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースの学習指導要領への転換に関する考察:-バーデン・ヴュルテンベルク州ビルドゥング計画の分析に基づいて-2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 第37号 Pages: 1-17

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18507
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースの学習指導要領への転換に関する考察 -バーデン・ヴュルテンベルク州ビルドゥング計画の分析に基づいて-2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『島根大学教育臨床総合研究』

      Volume: 第20巻 Pages: 99-113

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00867
  • [Journal Article] 深い学びを通して歴史的分野固有の資質・能力を育成する2022

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 755号 Pages: 28-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18507
  • [Journal Article] 認知系・非認知系コンピテンシーを輻輳的に育成する生活科授業開発-統合教科の新しい展望に向けて-2022

    • Author(s)
      酒井達哉、原田信之、宇都宮明子
    • Journal Title

      武庫川女子大学学校教育センター紀要

      Volume: 7号 Pages: 26-34

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18507
  • [Journal Article] 社会系教科における資質・能力の育成を図る評価課題の開発に向けた考察 ― パフォーマンス課題とHiTCH評価課題の比較を基に―2021

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      島根大学教育臨床総合研究

      Volume: 第20号 Pages: 99-113

    • NAID

      120007150550

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18507
  • [Journal Article] 社会系教科における資質・能力の育成を図る評価課題の開発に向けた考察 ― パフォーマンス課題とHiTCH評価課題の比較を基に―2021

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科編『人間文化研究』

      Volume: 第37巻 Pages: 1-17

    • NAID

      120007150550

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00867
  • [Journal Article] 横断的・縦断的な接続を図る生活科の再構築-ノルトラン・ヴェストファーレン州事実教授レアプランを手がかりに-2020

    • Author(s)
      原田信之、酒井達哉、宇都宮明子
    • Journal Title

      『人間文化研究』(名古屋市立大学大学院人間文化研究科)

      Volume: 33号 Pages: 39-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02773
  • [Journal Article] 横断的・縦断的な接続を図る生活科の再構築 -ノルトライン・ヴェストファーレン州事実教授レアプランを手がかりに-2020

    • Author(s)
      原田信之・酒井達哉・宇都宮明子
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 第33巻 Pages: 36-63

    • NAID

      120006826623

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察-FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42巻2号

    • NAID

      130007980871

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察-FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『日本教科教育学会誌』

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 13-23

    • NAID

      130007980871

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察-FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42-2 Pages: 13-23

    • NAID

      130007980871

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] A Study of the Shift to Outcome-Oriented Social Studies Curriculum Guidelines2019

    • Author(s)
      宇都宮 明子
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 42巻2号 Issue: 2 Pages: 13-23

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.42.2_13

    • NAID

      130007980871

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Journal Article] 社会科学習指導要領におけるアウトカム志向への転換に関する考察 : FUER歴史意識プロジェクトのコンピテンス・モデルに基づいて2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 13-23

    • NAID

      130007980871

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発-鎌倉時代の単元を事例に-2018

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『佐賀大学教育学部研究論文集』

      Volume: 第2巻第2号 Pages: 19-35

    • NAID

      120006990471

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Journal Article] ペーター・ガウチ著「コンピテンス志向の歴史授業」<翻訳>2018

    • Author(s)
      原田信之・宇都宮明子訳
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 第29号 Pages: 227-250

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 翻訳 コンピテンス志向の歴史授業 : ペーター・ガウチ教授初来日記念講演会2018

    • Author(s)
      ペーターガウチ著 原田信之、宇都宮明子訳
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科人間文化研究

      Volume: 29 Pages: 227-250

    • NAID

      120006682898

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発:鎌倉時代の単元を事例に2018

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 2-2 Pages: 19-35

    • NAID

      120006990471

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] 【翻訳】コンピテンス志向の歴史授業 -ペーター・ガウチ教授初来日記念講演会-2018

    • Author(s)
      ペーター・ガウチ(著)原田信之・宇都宮明子(訳)
    • Journal Title

      名古屋市立大学人間研究科『人間文化研究 』

      Volume: 第29巻 Pages: 227-250

    • NAID

      120006682898

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発2018

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 第2巻第2号 Pages: 19-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 第2巻第1号 Pages: 1-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 時間意識という観点から捉える初等段階の歴史学習-ドイツ事実教授の教科書における時間学習を通して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 第1集第2号 Pages: 33-45

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 歴史認識の基礎を育成する生活科授業開発-学校の今と昔に着目して-」2017

    • Author(s)
      原田信之、酒井達哉、宇都宮明子
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 第27号 Pages: 119-142

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381239
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察:日独の歴史教育学研究の検討を通して2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 2-1 Pages: 1-14

    • NAID

      120006990504

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Journal Article] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察-日独の歴史教育学研究の検討を通して -2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      『佐賀大学教育学部研究論文集』

      Volume: 第2巻第1号 Pages: 1-14

    • NAID

      120006990504

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Journal Article] 時間意識の育成という観点から捉える初等段階の歴史学習-ドイツ事実教授の教科書における時間学習を通して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部『佐賀大学教育学部研究論文集』

      Volume: 第1集第2号 Pages: 33-45

    • NAID

      120006990687

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381239
  • [Journal Article] 歴史意識の基礎を育成する生活科授業開発-学校の今と昔に着目して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 第27号 Pages: 119-142

    • NAID

      120006682823

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 日独歴史意識研究の比較考察-歴史教育学研究における教育目的概念に焦点化して-2016

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 第85号 Pages: 13-24

    • NAID

      130006745036

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 歴史意識の教育目的概念化に向けての考察 -新しい歴史意識研究の構築をめざして-2016

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 第1集第1号 Pages: 41-53

    • NAID

      110010061225

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 歴史意識の連続的形成を図る初等・中等接続研究-ドイツ教科書の分析をもとに-2016

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第39巻第1号 Pages: 73-83

    • NAID

      130005292321

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Journal Article] 「歴史意識の連続的形成を図る初等・中等接続研究-ドイツ教科書の分析をもとに-」2016

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Journal Title

      日本教科教育学会『日本教科教育学会誌』

      Volume: 第39巻第1号 Pages: 73-83

    • NAID

      130005292321

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381239
  • [Journal Article] 歴史意識の連続的形成を図る初等・中等接続研究-ドイツ教科書の分析をもとに-2015

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 未定

    • NAID

      130005292321

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381209
  • [Journal Article] ジョン・ハッティ(John Hattie)の独訳版「可視化された学習」 解題 : ドイツ語翻訳版を通したハッティの実証的研究に関する考察2015

    • Author(s)
      ヴォルフガング・バイブル、クラウス・ティーラー(原田信之・宇都宮明子訳)
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 23 Pages: 59-78

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381018
  • [Journal Article] 効果の高い学びを解釈するジョン・ハッティ(John Hattie)の実証的研究のデータ2014

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Journal Title

      名古屋市立大学大学院人間文化研究科『人間文化研究』

      Volume: 21号 Pages: 81-94

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381209
  • [Journal Article] 効果の高い学びを解釈するジョン・ハッティ(John Hattie)の実証的研究のデータ2014

    • Author(s)
      ヒルベルト・マイヤー(宇都宮明子・原田信之訳)
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 21 Pages: 81-94

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381018
  • [Journal Article] 歴史授業における知の生成過程に着目した授業デザインの考察-談話分析の手法を用いたドイツ歴史授業の分析を基に-2014

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 121 Pages: 65-77

    • NAID

      130005179193

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • [Presentation] コンピテンシー志向への実質的転換をめざす生活科教育の再構築 -統合原理と接続原理の強化-2020

    • Author(s)
      酒井達哉、宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02773
  • [Presentation] コンピテンシー志向への実質的転換をめざす生活科教育の再構築―統合原理と接続原理の強化―2020

    • Author(s)
      酒井達哉・宇都宮明子・原田信之
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02797
  • [Presentation] スイスドイツ語圏における歴史教師のビリーフ研究に関する考察-日本でのビリーフ調査の実施に向けて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Presentation] スイスドイツ語圏における歴史教師のビリーフ研究に関する考察 -日本でのビリーフ調査の実施に向けて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      第30回社会系教科教教育学会全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Presentation] Ueberzeugungen von Geschichtslehrpersonen zur Vermittlung der Geschichte des eigenen Landes2019

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      国際共同研究ワークショップ「歴史教師の教科特有のビリーフ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Presentation] Joint Project: Beliefs of history teachers to convey their own country’s history2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      カナダ・日本共同研究ワークショップ「歴史教師の教科特有のビリーフ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01673
  • [Presentation] スイスドイツ語圏における歴史教師のビリーフ研究に関する考察-日本でのビリーフ調査の実施に向けて-2019

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      社会系教科教育学会第30回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察-日独の歴史教育学研究の考察を通して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論の構築に関する考察 -日独の歴史教育学研究の考察を通して-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発-鎌倉時代の単元を事例に-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02704
  • [Presentation] 歴史意識を育成する歴史教育論に基づいた日本史授業開発 -鎌倉時代の単元を事例に-2017

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13577
  • [Presentation] 歴史意識の基礎を育成する生活科授業開発-学校の今と昔に着目して-2016

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      日本教科教育学会研究大会(共同発表)
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03806
  • [Presentation] 「歴史認識の基礎を育成する生活科授業開発-学校の今と昔に着目して-」2016

    • Author(s)
      酒井達哉、宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本教科教育学会 第42回全国大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381239
  • [Presentation] 時間学習を通した歴史意識の育成-ドイツ事実教授の教科書分析に基づいて-2015

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学(東広島市)
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381239
  • [Presentation] 時間学習を通した歴史意識の育成-ドイツの事実教授の教科書分析に基づいて-2015

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本教科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381209
  • [Presentation] 歴史意識の連続的形成を図る小中接続研究 -ドイツ歴史教科書の分析をもとに-2014

    • Author(s)
      宇都宮 明子, 原田 信之
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381239
  • [Presentation] 歴史意識の連続的形成を図る小中接続研究2014

    • Author(s)
      宇都宮明子、原田信之
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381209
  • [Presentation] 初等段階と中等段階の接続の観点に基づく歴史教育の考察-ドイツ歴史教育を手がかりに-

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381209
  • [Presentation] 初等段階と中等段階の接続の観点に基づく歴史教育の考察-ドイツ歴史教育をてがかりに-

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381180
  • [Presentation] 思考力・判断力・表現力を育成する小学校歴史学習の考察

    • Author(s)
      宇都宮明子
    • Organizer
      社会系教科教育学会第26回研究発表大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2015-02-21 – 2015-02-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24402049
  • 1.  HARADA Nobuyuki (20345771)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 2.  NII Masahiro (20353378)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  田中 伸 (70508465)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SAKAI TATSUYA (10638050)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  ITO Naoyuki (20390453)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  服部 一秀 (60238029)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  原田 智仁 (90228651)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  井田 仁康 (20203086)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TAKAHATA Hiroshi (20284135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NAKANISHI Yoshifumi (70351228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  桐谷 正信 (90302504)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  田尻 信壹 (10436800)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  中尾 敏朗 (20413908)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  日比 光治 (30608641)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  村瀬 正幸 (90641572)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  由井 義通 (80243525)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  原田 昌博 (60320032)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  山田 秀和 (50400122)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  阪上 弘彬 (30791272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  上杉 嘉見 (10451981)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  宮本 英征 (10825293)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  空 健太 (30548285)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  中村 洋樹 (30824651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  竹中 伸夫 (60432704)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  金 ヒョン辰 (10591860)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  溝口 和宏 (30284863)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  中原 朋生 (30413511)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  志村 喬 (70345544)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  山本 隆太 (80608836)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  小川 正人
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  NASH Gary. B.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  MUKAI Gary. M.
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  伊東 彩子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  HAYNES Anthony
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  DAVIES Ian
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  SAUER Michael
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  BRANDENBURG Ana
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi