• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tanaka Rei  田中 怜

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30835492
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 筑波大学, 人間系, 助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 筑波大学, 人間系, 助教
2021 – 2022: 育英大学, 教育学部, 講師
2019 – 2020: 筑波大学, 人間系, 特任研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
演劇論 / ドイツ教授学 / 教授学 / アートとしての授業 / 教育化 / 鍵的問題 / 教えのアート教授学 / 授業実践 / カリキュラム開発 / 教材開発 … More / 事象科 / コンピテンシー / 学校論 / 多視点的授業 … More
Except Principal Investigator
教育方法学 / 学習化 / 教授学 / 教員 / 子ども / 相互作用 / 公正 / 社会の分断 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  社会の分断に抗する学びの相互作用と教員の専門性に関する実証的研究-公正に着目して

    • Principal Investigator
      柏木 智子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答―「教え」と「学び」の再定義に向けて

    • Principal Investigator
      熊井 将太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Yasuda Women's University
  •  演劇論を基盤とした「アートとしての授業」の理論と方法Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 怜
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Ikuei University
  •  Principles and methods of "multi-perspective lesson" (Mehrperspektivischer Unterricht) for produce social complexityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tanaka Rei
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Ikuei University
      University of Tsukuba

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学校と生活を接続する―ドイツの改革教育的な授業の理論と実践―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107665
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Journal Article] 教えのアート教授学における「アート(Kunst)」の意味射程―「教授劇」の演劇論的含意に着目して―2024

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 48(2) Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Journal Article] サイバネティクス――「死語」か「流行語」か―ドイツにおける「サイバネティクスのルネサンス」から制御の欲望を考える―2023

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      教育学年報

      Volume: 14 Pages: 347-365

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Journal Article] 多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)におけるカリキュラム開発の構想と実際―CIEL研究プロジェクト(1971-1975)の成果と課題に着目して―2023

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 19 Pages: 59-69

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Journal Article] 多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)における「教え」の演劇的解釈―1970年代西ドイツにおけるカリキュラム改革に対する「教師中心性」批判の再検証―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 31

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Journal Article] 「教えのアート教授学(Lehrkunstdidaktik)」におけるワークショップ型授業づくりの萌芽―授業プロジェクト「ヴァーゲンシャインとコメニウスで授業を刷新する」(1985-1989)の取り組みに着目して―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      関東教育学会紀要

      Volume: 49 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Journal Article] ドイツにおける多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)の批判的発展―理論モデルの拡大と授業案の開発に着目して―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      育英大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 1-18

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Journal Article] 日常現実を多視点的(mehrperspektivisch)に捉える教材の理論と活用方法―「誕生日」をテーマとした教材開発の事例から―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Journal Title

      育英大学研究紀要

      Volume: 4 Pages: 19-34

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Journal Article] Concept and practice of multi-perspectives lesson (Mehrperspektivischer Unterricht) for connecting school and life : Analysis of theoretical framework and lesson practice in “Europa Project”2020

    • Author(s)
      Rei Tanaka
    • Journal Title

      Bulletin of Institute of Education University of Tsukuba

      Volume: 45 Pages: 1-15

    • NAID

      120006949533

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Presentation] 「鍵的問題」はなにがどう批判されたのか ―― 一般陶冶としての問題志向カリキュラムの可能性と限界2023

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Presentation] ヴォルフガング・クラフキは「鍵的問題」批判にどう回答しうるのか―問題志向型カリキュラムをめぐる議論と残された論点―2023

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本教育方法学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Presentation] ヴォルフガング・クラフキによる「教えのアート教授学」の受容を通した一般陶冶論の変容 ――「時代に典型的な鍵的問題」と「時代を超越した人類的テーマ」の関係に焦点化して2023

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      関東教育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Presentation] 教授学における「サイバネティクス」―「死語」か「流行語」か―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      中国四国教育学会第74回大会ラウンドテーブル4
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Presentation] 教えのアート教授学(Lehrkunstdidaktik)における「PISA後」体験―〈アート〉と〈テクノロジー〉の交錯点―2022

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本教育方法学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13630
  • [Presentation] 「教えのアートの教授学(Lehrkunstdidaktik)」における授業づくりの方法論―「教えのアート・ワークショップ」の仕組みに着目して―2021

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      関東教育学会第69回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Presentation] 多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)における「教え」の位置価―CIELプロジェクト(1971-1975)に対する「教師中心性」批判の再検証―2021

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第32回琉球大学web大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Presentation] ドイツにおける多視点的授業(Mehrperspektivischer Unterricht)の批判的発展―理論モデルの拡大と授業案の開発に着目して―2020

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本教育方法学会(第56回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Presentation] Multi-perspectives Lesson (Mehrperspektivischer Unterricht) as didactical reconstruction of social reality2020

    • Author(s)
      Rei TANAKA
    • Organizer
      Trends and Issues of Educational Research in Kazakhstan, Russia and Japan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • [Presentation] 学校と生活の接続方法としての多視点的授業―「ヨーロッパ・プロジェクト」における多視点的・対話的な授業の実践と理論モデルの発展に着目して―2019

    • Author(s)
      田中怜
    • Organizer
      日本教育方法学会(第55回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14087
  • 1.  柏木 智子 (90571894)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  卯月 由佳 (00718984)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  濱田 博文 (20212152)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  高野 貴大 (40881529)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  朝倉 雅史 (50758117)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  清水 良彦 (60735140)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  鈴木 篤 (70634484)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  熊井 将太 (30634381)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  松田 充 (80845991)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  宮本 勇一 (00897134)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  市川 和也 (10880148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi