• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MAGARA Keiichi  麻柄 啓一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

間柄 啓一  マガラ ケイイチ

Less
Researcher Number 40134340
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015: 早稲田大学, 教育総合科学学術院, 教授
2012 – 2015: 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授
2006 – 2012: 早稲田大学, 教育総合科学学術院, 教授
2003 – 2005: 早稲田大学, 教育学部, 教授
1997 – 1999: 千葉大学, 教育学部, 助教授
1986 – 1987: 千葉大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Educational psychology / Psychology / 教育・社会系心理学
Keywords
Except Principal Investigator
ルール学習 / 知識操作 / 教科学習 / 問題解決 / 社会認識 / 象徴事例 / 教授方略 / 教授・学習過程 / Attribution to school achievement Trust in teacher's instruction / Class relevant behavior … More / Observational technique / Low achiever / 指導プラン / 適応感 / 原因帰属 / 行動観察 / スローラーナー / 比と割合 / 教師指導への信頼 / 自己学力の規定因 / 授業無関係行動 / 授業の行動観察 / 低学力者 / interest in learning / conceptual change / history learning / teaching strategy / symbolic instance / social recognition / 言語教材 / 好奇動機 / 社会科 / 命題の学習 / 学習の面白さ / 概念変容 / 歴史学習 / 教授法 / RULE LEARNING / EDUCATIONAL PSYCHOLOGY / UNDERGRADUATE / INSTRUCTION STRATEGY / ECONOMIC CONCEPTION / NAIVE BELIEF / 類推 / 転移 / 教授-学習過程 / 経済学 / 認知過程 / 素朴概念 / 教育心理学 / 大学生 / 経済認識 / 素材概念 / 公式の適用 / 算数・数学 / 教授・学習 / ルール適用 / 教授学習過程 / 外挿 / 数直線 / 一般・個別の知識 / ルールの適用 / 知識の適用 / 教材の実体化 / 実体化 / 教材開発 / 認知メカニズム / 理数科認識 / 誤ルール / 不十分な認識 / 教授法略 / 納得の過程 / 法則学習 / 誤概念 / 納得 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (45 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  "Knowledge Operation" to Enable Flexible Rule Use in Subject Learning

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  The development of teaching materials in line with the cognitive mechanisms of the learners

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Educational Psychology Research on the Improvements of Subjects Learning from the Viewpoint of Realization Process

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  A PSYCHOLOGICAL RESEARCH ON THE FORMATION PRINCIPLE OF TEACHING MATERIALS FOR PROMOTING SOCIAL RECOGNITION

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  THE FORMATION MECHANISM OF NAIVE THEORY CONCERNED SOCIAL SCIENCES AND ITS REFORMATION STRATEGY

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      YAMANASHI UNIVERSITY
  •  A Behavioral Research of Slow Learners and Instructional Treatments to

    • Principal Investigator
      MIURA Kanae
    • Project Period (FY)
      1986 – 1987
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      Chiba University

All 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ルール表象はなぜ成立しにくいのか -抽象的な概念名辞の「まくら言葉化」-2015

    • Author(s)
      麻柄啓一・進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 63

    • NAID

      130005108235

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] 外挿操作による問題解決の促進2015

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 16 Pages: 275-282

    • NAID

      40020389863

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] 内包量の公式における「変数の入れ替え原理」の理解2014

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 10 Pages: 12-23

    • NAID

      130006330074

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] 問題表現の具体性が数学公式の適用に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 15 Pages: 329-337

    • NAID

      40020022387

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] ルール適用における操作活動の効果-Duncker の放射線問題に即して-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 13巻 Pages: 341-350

    • NAID

      40019818913

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] ルール適用における操作活動の効果-Dunckerの放射線問題に即して-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 13 Pages: 341-350

    • NAID

      40019818913

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 教材文読解における操作活動が歴史の誤認識修正に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8 Pages: 67-76

    • NAID

      110009934968

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 教材文読解における操作活動が歴史の誤認識修正に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8巻、2号 Pages: 61-70

    • NAID

      110009934968

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] ルール命題操作による問題解決の促進2011

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻、1号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 面積比の理解に及ぼす操作結果の実体化の効果2011

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻、3号 Pages: 320-329

    • NAID

      130002151060

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] ルール命題の操作による問題解決の促進2011

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻 Pages: 1-12

    • NAID

      130000999515

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 面積比の理解に及ぼす操作結果の実体化の効果2011

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59 Pages: 320-329

    • NAID

      130002151060

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 象徴事例の違いが誤ルールの修正に及ぼす影響-気体の溶解度に関するルールをめぐって-2009

    • Author(s)
      進藤聡彦, 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 10

      Pages: 183-194

    • NAID

      110007226185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 数字がないと公式が使えないのはなぜか-小学生の関係操作の成否とその原因-2009

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究 57

      Pages: 180-191

    • NAID

      110007339260

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 象徴事例の違いが誤ルールの修正に及ぼす影響-気体の溶解度に関するルールをめぐって-2009

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 10(CD版)

      Pages: 183-194

    • NAID

      110007226185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 9(CD版)

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学育人間科学部紀要 9

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 例外への懸念がルール学習に及ぼす影響-ルールの適用をいかに促進するか-2006

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 151-161

    • NAID

      110004751045

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 誤概念の修正に有効な反証事例の使用方略-融合法の効果-2006

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一、伏見陽児
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 162-173

    • NAID

      110004751046

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 誤概念の修正に有効な反証事例の使用方略-融合法の効果-2006

    • Author(s)
      進藤 聡彦, 麻柄 啓一, 伏見 陽児
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 162-173

    • NAID

      110004751046

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 学習に有効な象徴事例の条件に関する探索的研究2004

    • Author(s)
      進藤聡彦, 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 6巻1号

      Pages: 151-159

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 象徴事例概念の提案と歴史学習に及ぼす象徴事例の効果の検討2004

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究 52・3

      Pages: 231-240

    • NAID

      110001889136

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] Using symbolic instances in teaching history.2004

    • Author(s)
      Keiichi MAGARA
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology 52(3)

      Pages: 231-240

    • NAID

      110001889136

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 象徴事例概念の提案と歴史学習に及ぼす象徴事例の効果の検討2004

    • Author(s)
      麻柄啓一, 進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学研究 52巻3号

      Pages: 231-240

    • NAID

      110001889136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 象徴事例が効果を持つ条件2004

    • Author(s)
      麻柄啓一, 進藤聡彦
    • Journal Title

      日本教育心理学会第46回総会発表論文集

      Pages: 188-188

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 象徴事例が効果を持つ条件2004

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      日本教育心理学会第46回総会発表論文集

      Pages: 76-76

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 意見命題の受け入れに及ぼす象徴事例の効果2004

    • Author(s)
      進藤聡彦, 麻柄啓一
    • Journal Title

      読書科学 48巻2号

      Pages: 61-69

    • NAID

      40006525751

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] Conditions of effective symbolic instances for learning2004

    • Author(s)
      Keiichi MAGARA
    • Journal Title

      Proceedings of the 46^<th> Annual Meeting of Japanese Association of Educational Psychology 76

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 象徴事例概念の提案と歴史学習に及ぼす象徴事例の効果の検討2003

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      日本教育心理学会第45回総会発表論文集

      Pages: 155-155

    • NAID

      110001889136

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] The suggestion of concept 'Symbolic Instance' and the effect of Symbolic Instance on history Learning.2003

    • Author(s)
      Keiichi MAGARA
    • Journal Title

      Proceedings of the 45^<th> Annual Meeting of Japanese Association of Educational Psychology 155

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 数字がないと公式が使えないのはなぜか-小学生の関係操作の成否とその原因-

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究 57(印刷中)

    • NAID

      110007339260

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 内包量の理解における「変数の入れ替え原理」の理解2013

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 数学公式の適用に及ぼす抽象・具体表現の影響2013

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第9回年会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 物の浮沈のルールにおける操作の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-07-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 歴史に関する誤認識の修正に及ぼす操作援助の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 (琉球大学)
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 操作結果の 「実体化」の違いが学習に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 問題解決に及ぼすルール命題操作の効果2009

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第5回年会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 法則理解における3段階モデル-数値操作・関係操作・因果操作-2008

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念への回帰を防ぐ教授法の検討-補強情報の教授効果に着目して-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第3回年会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念への回帰を防ぐ教授法の検討 -補強情報の教授効果に着目して-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] ルール推理の根拠として位置づきやすい象徴事例の条件2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念のリバウンドを防ぐ教示の条件2007

    • Author(s)
      麻柄啓一、進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念のリバウンドを防ぐ教示の条件2007

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] ルール表象はなぜ成立しにくいのか ―概念明示の「まくら言葉化」とその原因―

    • Author(s)
      麻柄啓一・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第10回年会
    • Place of Presentation
      仙台白百合女子大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2014-07-05 – 2014-07-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 外挿操作による課題解決の促進

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • 1.  SHINDO Toshihiko (30211296)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 32 results
  • 2.  KUDO Yoshifumi (20231293)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MIURA Kanae (20012560)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAKAZAWA Jun (40127676)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  服部 一秀 (60238029)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi