• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NOJI MIYUKI  野地 美幸

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

野地 美幸  ノヂ ミユキ

NOJI Miyuki  野地 美幸

高野 美幸  タカノ ミユキ

Less
Researcher Number 40251863
External Links
Affiliation (Current) 2025: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
2010: Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授
2008 – 2009: Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 講師
2002 – 2006: Dept. of School Education, Instructor, 学校教育学部, 講師
1999 – 2000: 上越教育大学, 学校教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Linguistics / 英語・英米文学
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育
Keywords
Principal Investigator
英語 / 日本語 / 解釈不可能な素性 / 機能範疇 / 第二言語習得 / 複合wh疑問文 / 長距離wh移動 / 第二言語英語 / 短距離・長距離wh移動 / 倒置無エラー … More / why・what疑問文 / 有生性 / 受動化の誤り / 自他交替が可能な非体格動詞 / 日本人英語学習者 / インプット頻度 / 機能範疇T / 日本語が母語の英語学習者 / 教科書分析 / 機能範疇v / 自他交替可能な英語の非対格動詞 / 母語の影響 / 機能範疇Neg / 多重否定文 / 機能範疇C / 演算子移動 / tough構文 / L1日本語の英語学習者 / 自他交替可能な非対格動詞 / インプットの影響 / L1の影響 / 残留代名詞 / tough構文における演算子移動 / whyの倒置エラー / 部分的wh移動 / wh複写 / 統語的情報 / 真理値判断法 / Question Answer Requirement(QAR)説 / 解釈 / 「だけ」を含む否定文 / 格標示 / 問答要件 / 幼児 / 言語獲得 / L2日本語 / 第二言語獲得 / 日本語児 / 母語獲得 / 否定文 / 「だけ」 / の交替 / が / 与格構文 / ECM構文 / 主格照合 / ミニマリスト・プログラム / 生成文法 … More
Except Principal Investigator
意識調査 / カリキュラム開発 / 公立小学校 / 小学校英語 / teacher-training programs / school delivery lessons / survey / curriculum development / elementary school English / 小学校英会話活動 / 研修プログラム / 教員研修 / 出張授業 / 小学校英語活動 / Instructional Materials for Elementary School English / Introduction of English into Public Elementary Schools / Survey / Curriculum Development / Public Elementary School / Elementary School English / English Education for Young Children / 国際理解教育 / 総合的な学習 / 形成的評価 / 小学校英語教育 / 児童英語教育 / 公立小学校への英語化導入 / 小学校英語教科書 / 公立小学校への英語科導入 / 早期英語教育 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (15 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  The acquisition of functional categories by L2 learnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NOJI MIYUKI
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  On the acquisition of negative sentences with dakePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NOJI Miyuki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Linguistics
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  A Comprehensive Developmental Study of Introducing English into Public Elementary Schools

    • Principal Investigator
      SAITO Kuichi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  生成文法による自然言語の格システムの研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高野 美幸 (野地 美幸)
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      英語・英米文学
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Problems of and Propositions to Introducing English into Public Elementary Schools in Japan

    • Principal Investigator
      SAITO Kuichi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Joetsu University of Education

All 2024 2023 2021 2019 2011 2010 2008 2007

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] The Influence of Input and L1 on Japanese Learners’ Acquisition of English Tough Constructions2024

    • Author(s)
      野地 美幸、藤井 みずほ、河内 健志
    • Journal Title

      GENGO KENKYU (Journal of the Linguistic Society of Japan)

      Volume: 165 Issue: 0 Pages: 33-57

    • DOI

      10.11435/gengo.165.0_33

    • ISSN
      0024-3914, 2185-6710
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00865
  • [Journal Article] 日本人学習者による英語の長距離wh移動の習得:部分的wh移動とwh複写に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要39

      Volume: 39

    • NAID

      120006713605

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00865
  • [Journal Article] 日本人英語学習者によるwhy・what疑問文の倒置の習得: 短距離・長距離wh移動の違いに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸・中島基樹
    • Journal Title

      日本英語学会第159回大会予稿集

      Pages: 222-228

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00865
  • [Journal Article] 日本人学習者による英語の長距離wh移動の習得: 部分的wh移動とwh複写に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39 Pages: 155-163

    • NAID

      120006713605

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00865
  • [Journal Article] Children's 'Configurational' Interpretation of Negative Sentences with Dake2011

    • Author(s)
      Miyuki Noji
    • Journal Title

      言語研究

      Volume: 140(未定)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520376
  • [Journal Article] Children's ‘configurational' interpretation of negative sentences with dake2011

    • Author(s)
      Noji, Miyuki
    • Journal Title

      言語研究 Vol.140

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520376
  • [Journal Article] A Survey of ‘Japanese with English Abilities' Based on a Questionnaire for Public Junior High and High School Teachers of English2007

    • Author(s)
      Noji, M., Emura, K.
    • Journal Title

      Bulletin of Joetsu University of Education 26

      Pages: 65-77

    • NAID

      110006163885

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330186
  • [Journal Article] 公立中学校・高等学校英語教員を対象とした「英語が使える日本人」に関する意識調査2007

    • Author(s)
      野地美幸, 江村健介
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要 第26巻

      Pages: 65-77

    • NAID

      110006163885

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330186
  • [Presentation] 母語が日本語の英語学習者によるtough構文の習得: インプットと母語の影響2023

    • Author(s)
      野地美幸・五十嵐みずほ・河内健志
    • Organizer
      新潟大学言語研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00865
  • [Presentation] 自他交替を許す英語非対格動詞の習得におけるインプット頻度の影響2021

    • Author(s)
      中島 基樹・野地美幸
    • Organizer
      日本言語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00865
  • [Presentation] 日本人英語学習者によるwhy・what疑問文の倒置の習得: 短距離・長距離wh移動の違いに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      野地美幸・中島基樹
    • Organizer
      日本言語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00865
  • [Presentation] 日本語児による目的語位置に「だけ」を含む否定文の解釈2010

    • Author(s)
      野地美幸
    • Organizer
      日本言語学会
    • Place of Presentation
      於筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520376
  • [Presentation] 日本語児による目的語位置に「だけ」を含む否定文の解釈2010

    • Author(s)
      野地美幸
    • Organizer
      日本言語学会
    • Place of Presentation
      筑波木学
    • Year and Date
      2010-06-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520376
  • [Presentation] 「だけ」が含まれる否定文の解釈 : 子供は統語的情報を用いるのか?2008

    • Author(s)
      野地美幸
    • Organizer
      日本言語学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2008-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520376
  • [Presentation] 「だけ」が含まれる否定文の解釈:子供は統語的情報を用いるのか?2008

    • Author(s)
      野地美幸
    • Organizer
      日本言語学会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520376
  • 1.  SAITO Kuichi (50153797)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OHASHI Nagisa (90283043)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  WAKAYAMA Masayuki (60303195)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  HOJO Reiko (50199460)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KATO Masahiro (00136623)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  玉井 光江 (50188413)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  赤松 信彦 (30281736)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  熊井 信弘 (00248999)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  中島 基樹 (60609098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi