• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

kamada michiko  鎌田 美千子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KAMADA Michiko  鎌田 美千子

Less
Researcher Number 40372346
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 教授
2020 – 2022: 東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授
2016 – 2019: 宇都宮大学, 国際学部, 准教授
2012 – 2016: 宇都宮大学, 留学生・国際交流センター, 准教授
2015: 宇都宮大学, 留学生国際交流センター, 准教授 … More
2014: 宇都宮大学, 留学生センター, 准教授
2012: 宇都宮大学, 国際交流センター, 准教授
2007 – 2011: Utsunomiya University, 留学生センター, 准教授
2007: 宇都宮大学, 留学生センター, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Humanities and Social Sciences
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / 第二言語 / 言い換え / パラフレーズ / 教材開発 / 書き換え / 日本語教育学 / ライティング指導 / 教師教育 / 日本語教師養成 … More / リライト / 文体 / アカデミック・ライティング / 教員研修 / 教員養成 / 批判的思考 / 書く / 専門能力開発 / 教師研修 / ライティング教育 / 日本語教員養成課程 / 教師養成 / 難しさ / ライティング / 教育実践 / 日本語教員 / 日本語教員養成課程担当教員 / 書きことば / 定性分析 / 定量分析 / 教育方法 / 教育内容 / 教育プログラム開発 / 教育支援 / 授業開発 / 実践研究 / 日本語教員研修 / 第二言語としての日本語 / 書くことの指導 / 指導の難しさ / 日本語教師研修 / 日本語教員養成 / 言い換え・書き換え / 教材 / 指導書 / ピア・レスポンス / 教授法 / 日本語教授法 / レジスター / 四技能 / 学習支援 / 教科学習支援 / 教科書 / 背景知識 / 言語習得 / 文章理解 / パラフレーズ(言い換え・書き換え) / 言語学 / 留学生 / アカデミック・ジャパニーズ / 学術日本語教育 / 第2言語としてのライティング / 原文からの抜き出し / 語彙選択 / 第二言語教育 … More
Except Principal Investigator
論文スキーマ / 学習過程 / アカデミック・ライティング / コミュニケーション・ブレイクダウン / 口頭発表 / コミュニケーション能力 / 質疑応答 / アカデミック・ジャパニーズ / 評価 / ライティング / 日本語教育 / 学習スタイル / 読解・ライティング学習の変容プロセス / 文章観 / 母語母文化 / 文章学習観 / 学習変容プロセス / 教育文化 / 母語・母文化 / 読解 / アカデミックライティング / 学習環境 / 論理的思考 / 学習プロセス / 学習教育環境 / シラバス / 読解・ライティングの連携 / ビリーフ / 教育文化的背景 / 教材研究 / 聞き手 / 意見交換 / 映像教材 / 対話 / 動画付教材 / 話し合い / プレゼンテーション / 教材開発 / 日本語能力 / ビジネス・ジャパニーズ / ロールモデル / 社会への橋渡し / 教授法 / 協働学習 / ビジネスパーソン / キャリア形成 / メタ認知 / カリキュラム / ビジネスコミュニケーション / 初年次教育 / キャリア / トランスファラブル・スキルズ / パラフレーズ / 人材育成 / 内省 / 在学段階 / ミスコミュニケーション / コミュニケーション・ストラテジー / 相互行為 / プロンプト / 第2言語としてのライティング / 第二言語としてのライティング / プロトコル / 評価基準 / マルチプルトレイト評価 / 総合的評価 / 評価者 / ライティング評価 / 第二言語によるライティング / 第二言語としての日本語 / レベル別例文提示 / クラスタリング / モダリティ / 副詞 / 誤用データベース / 誤用分析 / 第2言語学習 / 学習支援システム[なつめ] / 文末モダリティ / 学習者誤データベース / 科学技術論文コーパス / レベル別例文表示 / 遠隔共起 / ジャンル別例文表示 / BCCWJ Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (78 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  日本語教員が「書く」ことの指導に感じる難しさとその教育支援に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鎌田 美千子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Cultivating Practical Skills for Instructing Japanese Writing in Japanese Language Teacher Training and Development: From a Critical Thinking PerspectivePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAMADA Michiko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Research on how educational background factors derived from the native languages and cultures of Japanese language learners affect their reading and writing methods

    • Principal Investigator
      MURAOKA TAKAKO
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Osaka University
  •  A Study of the Development of an Instructional Book on Paraphrasing in Japanese as a Second Language: Theory, Practice, and ApplicationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAMADA Michiko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Development and Evaluation of Japanese Writing Education that Assists the Formation of Undergraduate and Graduate Students' Careers

    • Principal Investigator
      MURAOKA Takako
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Development of Teaching Materials to Improve Question-and-Answer Skills in Oral Presentations

    • Principal Investigator
      Nishina Hiromi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  A Methodological Study on the Application of Paraphrasing to Subject Learning Support for Students of Japanese as a Second Language: Focusing on Text ComprehensionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kamada Michiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Fundamental Research on Developing Question-and-Answering Communication Skills in Oral Presentations

    • Principal Investigator
      NISHINA HIROMI
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Yamagata University
  •  Development of Japanese Language Education Methods for Paraphrasing to Improve Japanese Language Learners'Academic Writing SkillsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAMADA Michiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  日本語学習者作文支援のための共起表現・例文表示システム構築と評価

    • Principal Investigator
      NISHINA Kikuko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  A Study on Japanese Language Learners' Paraphrasing in Academic WritingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KAMADA Michiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Writing assessment of Japanese as a Second Language: Pursuit of good writing

    • Principal Investigator
      TANAKA Mari
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Nagoya University of Foreign Studies

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「ライティング関連科目のシラバスの特徴―「概要・目標」と「授業内容」の記述内容の対比」『日本語プロフィシェンシー研究の広がり』2022

    • Author(s)
      鎌田修・由井紀久子・池田隆介編 池田隆介・山路奈保子
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01269
  • [Book] 中国語を母語とする児童を対象としたリライトのための日中漢語対応表2020

    • Author(s)
      鎌田美千子・劉キョウ
    • Total Pages
      51
    • Publisher
      宇都宮大学 鎌田美千子研究室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Book] どうすれば論文・レポートが書けるようになるか―学習者から学ぶピア・レスポンス授業の科学―(共著,第3章「論文作成におけるパラフレージングの展開―学習者は表現をどのように言い換え改善するのか―」)2020

    • Author(s)
      石黒圭・烏日哲(編)・井伊菜穂子・鎌田美千子・胡芸群・胡方方・田佳月・黄均鈞・布施悠子・村岡貴子(著)
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760209
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Book] パラフレーズから考える日本語教授法2020

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Total Pages
      123
    • Publisher
      宇都宮大学 鎌田美千子研究室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Book] 大学と社会をつなぐライティング教育(共同編集・分担執筆,第2章 大学教育から見たパラフレーズの諸相)2018

    • Author(s)
      村岡貴子・鎌田美千子・仁科喜久子編著
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874247839
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Book] 第二部「言語教育から引用の問題を考える―パラフレーズを中心に―」2017

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284072
  • [Book] アカデミック・ライティングのためのパラフレーズ演習2014

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科浩美
    • Total Pages
      89
    • Publisher
      スリーエーネットワーク
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284072
  • [Book] アカデミック・ライティングを学ぶ留学生のためのパラフレーズ演習2013

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科浩美
    • Total Pages
      86
    • Publisher
      宇都宮大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Book] アカデミック・ライティングを学ぶ留学生のためのパラフレーズ演習―言い換え・書き換え―2013

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科浩美
    • Total Pages
      86
    • Publisher
      宇都宮大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Book] 日本語学習支援の構築-言語教育・コーパス・システム開発2012

    • Author(s)
      仁科喜久子監修・鎌田美千子・曹紅〓・歌代崇史・村岡貴子編
    • Total Pages
      291
    • Publisher
      凡人社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Book] 日本語学習支援の構築-言語教育・コーパス・システム開発-2012

    • Author(s)
      仁科喜久子監修、鎌田美千子・歌代崇史・曹紅〓・村岡貴子編
    • Publisher
      凡人社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Journal Article] 日本語教員養成課程で扱われる書くことの指導の現状と課題―担当教員が感じる難しさに焦点を当てて―2024

    • Author(s)
      鎌田美千子・副田恵理子
    • Journal Title

      大学日本語教員養成課程研究協議会論集

      Volume: 21 Pages: 17-36

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Journal Article] ドイツのアビトゥア試験ドイツ語科目の問題分析-日本語のアカデミック・ライティングへの示唆-2022

    • Author(s)
      脇田里子・鎌田美千子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 14 Pages: 26-34

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01269
  • [Journal Article] 日本語教授法開発と教師養成―ライティングにおける書きことばの習得と学習を例に―2022

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      文化交流研究

      Volume: 35 Pages: 87-95

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Journal Article] 日本語教員養成課程の大学生が感じるライティング指導の難しさ―ライティング指導5年未満の日本語教師との比較を通して―2022

    • Author(s)
      鎌田美千子・坪根由香里・副田恵理子・脇田里子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 14 Pages: 9-16

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Journal Article] 大学の日本語教員養成課程で学ぶ大学生がライティング指導に感じる難しさ―PAC分析の結果をもとに―2022

    • Author(s)
      坪根由香里・鎌田美千子
    • Journal Title

      大阪観光大学研究論集

      Volume: 22 Pages: 33-42

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Journal Article] 日本語教員がライティング指導に感じる難しさ―指導経験年数に着目して―2022

    • Author(s)
      鎌田美千子・坪根由香里・副田恵理子・脇田里子・村岡貴子
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 24 Pages: 75-82

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Journal Article] パラフレーズに着目した日本語指導書開発のための一考察―質問紙調査から見えてきた課題―2020

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      宇都宮大学国際学部研究論集

      Volume: 49 Pages: 51-59

    • NAID

      120006788370

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Journal Article] 日本語教授法とパラフレーズの学習2019

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 31 Pages: 110-117

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Journal Article] 指導段階および教科に応じた教科書リライトの方法論的検討―日本語を第二言語とする子どもたちへの学習支援に向けて―2019

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      宇都宮大学国際学部研究論集

      Volume: 47 Pages: 33-39

    • NAID

      120006619429

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Journal Article] 日本語を第二言語とする子どもたちのためのリライト教材作成に関する方法論的検討―日常会話レベルから教科書レベルへの橋渡し―2016

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      宇都宮大学留学生教育研究論集

      Volume: 7 Pages: 3-10

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語によるパラフレーズの諸相2015

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 18 Pages: 135-149

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370575
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語によるパラフレーズの諸相―ライティングにおける引用を中心に―2015

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 18 Pages: 135-149

    • NAID

      40020704478

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284072
  • [Journal Article] 留学生を対象にしたパラフレーズ教材の必要性と教材開発-日本語アカデミック・ライティング教育の観点から2012

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学

      Volume: 61 Pages: 1-13

    • NAID

      40019279458

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Journal Article] 留学生を対象にしたパラフレーズ教材の必要性と教材開発-日本語アカデミック・ライティング教育の観点から-2012

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学

      Volume: 61号 Pages: 1-13

    • NAID

      40019279458

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語によるパラフレーズの問題とその教育方法-アカデミック・ライティング教育の観点から-2012

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      仁科喜久子監修・鎌田美千子・曹紅〓・歌代崇史・村岡貴子編『日本語学習支援の構築-言語教育・コーパス・システム開発』

      Pages: 63-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Journal Article] 具体例からの抽象化に伴うパラフレーズの分析-文体の違いを文章・談話レベルから考える-2011

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学

      Volume: 60号 Pages: 55-66

    • NAID

      40018847279

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Journal Article] 文体の違いへの対応に見られるパラフレーズの分析-留学生の要約文における語の使用に着目して-2010

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学 59号

      Pages: 9-25

    • NAID

      40017136534

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 文体の違いへの対応に見られるパラフレーズの分析―留学生の要約文における語の使用に着目して―2010

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学 59号

      Pages: 9-25

    • NAID

      40017136534

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 文章の難易度とパラフレーズとの関係-中国人・韓国入日本語学習者と目本語母語話者との比較-2009

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Journal Title

      日本語教育論集 25

      Pages: 19-33

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 留学生の日本語パラフレーズにおける語彙の使用―アカデミック・ライティングのための語彙指導との関連から―2009

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学 58号

      Pages: 19-30

    • NAID

      40016683486

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 文章の難易度とパラフレーズとの関係―中国人・韓国人日本語学習者と日本語母語話者との比較―2009

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Journal Title

      日本語教育論集 25号

      Pages: 19-33

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 留学生の日本語パラフレーズにおける語彙の使用-アカデミック・ライティングのための語彙指導との関連から-2009

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学 58

      Pages: 19-30

    • NAID

      40016683486

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語運用に見られるパラフレーズの分析―和語動詞からのパラフレーズを中心に―2008

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Journal Title

      日本文化研究 28号

      Pages: 113-130

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] プレゼンテーション文書作成に見られる留学生の日本語パラフレーズ-原文からの引用における箇条書きに着目して-2008

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学 57号

      Pages: 31-46

    • NAID

      40016058467

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 第二言語としての日本語運用に見られるパラフレーズの分析-和語動詞からのパラフレーズを中心に-2008

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Journal Title

      日本文化研究 28

      Pages: 113-130

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] プレゼンテーション文書作成に見られる留学生の日本語パラフレーズ―原文からの引用における箇条書きに着目して―2008

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Journal Title

      外国文学 57号

      Pages: 31-46

    • NAID

      40016058467

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Journal Article] 日本語学習者のパラフレーズと文章の難易度2008

    • Author(s)
      鎌田美千子、仁科喜久子
    • Journal Title

      クショップ「教育・学習を支援する言謡処理」論文集

      Pages: 55-58

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19011002
  • [Presentation] 日本語教員養成課程で学ぶ「ライティング指導」の可能性と課題2024

    • Author(s)
      鎌田美千子・副田恵理子
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Presentation] 第二言語としての日本語の書き言葉に関する指導の現状と課題―日本語教員対象のインタビュー調査をもとに―2023

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Presentation] 日本語教員養成課程でライティング指導を扱うことの難しさと課題―教員を対象としたインタビューをもとに―2023

    • Author(s)
      副田恵理子・鎌田美千子
    • Organizer
      第32回小出記念日本語教育研究学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Presentation] 日本語教員養成課程で学ぶ「書きことばの指導」に関する授業開発2023

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第61回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Presentation] ドイツのアビトゥア試験ドイツ語科目の問題分析 -日本語のアカデミック・ライティングへの示唆-2022

    • Author(s)
      脇田里子・鎌田美千子
    • Organizer
      第55回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会、オンライン開催
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01269
  • [Presentation] 大学の日本語教員養成課程で学ぶ大学生が持つライティング指導に対する意識―難しさに焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      坪根由香里・鎌田美千子
    • Organizer
      第30回小出記念日本語教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Presentation] 大学で日本語を教える教師が抱えるライティング指導の難しさ―日本語教師養成・研修の具体的検討に向けて―2021

    • Author(s)
      鎌田美千子・坪根由香里・副田恵理子・脇田里子・村岡貴子・菅谷奈津恵・松岡洋子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01270
  • [Presentation] 大学における日本語ライティング教育の課題と可能性 ―言語スキル養成からライティング支援人材の育成まで―2019

    • Author(s)
      村岡貴子・鎌田美千子・中島祥子・石黒圭・堀一成
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会パネルセッション(つくば国際会議場)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01269
  • [Presentation] 大学・大学院のライティングにおけるパラフレーズと教育上の課題―ピア・レスポンスの事例からの考察―(パネルセッション「大学における日本語ライティング教育の課題と可能性―言語スキル養成からライティング支援人材の育成まで―」の発表1)2019

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 中国語を母語とする児童を対象とした教科書リライトにおける漢字の扱い―学習支援に向けた「リライトのための日中漢語対応表」の作成と活用―2019

    • Author(s)
      鎌田美千子・劉キョウ
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第4回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 日本語教育におけるパラフレーズの扱いを再考する―「考える」ために必要な視点―2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      批判的言語教育国際シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 日本語を第二言語とする子どもたちへの学習支援におけるパラフレーズの問題―社会文化的な背景知識を必要とする場合と必要としない場合―2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      2018年度異文化間教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 日本語教授法とパラフレーズの学習2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第31回日本語教育連絡会議
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] パラフレーズの学習に着目した日本語指導書の試案―質問紙調査から見えてきた課題―2018

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      International Symposium Japanese Language Learning for New Generations
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 日本語を第二言語とする子どもたちを対象とした教科書リライトの二つの方向性と検討課題2017

    • Author(s)
      鎌田 美千子
    • Organizer
      2017年度異文化間教育学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 口頭でのパラフレーズに関する教材開発の試み―複数の言語技能の組み合わせを中心に―2017

    • Author(s)
      鎌田 美千子
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会支部集会(東北支部)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 聞き手との対話を意識したプレゼンテーション教材開発の試み2016

    • Author(s)
      仁科浩美・鎌田美千子
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会第8回研究集会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370585
  • [Presentation] パラフレーズに関する指導書の開発の試み―複数の言語技能の組み合わせに注目して―2016

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 聞き手との対話を意識したプレゼンテーション教材開発の試み2016

    • Author(s)
      仁科浩美、鎌田美千子
    • Organizer
      日本語教育学会第8回研究集会 中国地区
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2016-12-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284072
  • [Presentation] 評価の視点から見たパラフレーズの問題―アカデミック・ライティングにおける引用を中心に―2016

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第40回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会「アカデミック・ジャパニーズにおけるパフォーマンス評価としてのルーブリックを考える」(パネルディスカッション)
    • Place of Presentation
      龍谷大学セミナーハウス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02796
  • [Presentation] 評価の視点から見たパラフレーズの問題―アカデミック・ ライティングにおける引用を中心に―2016

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第40回アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会
    • Place of Presentation
      龍谷大学セミナーハウス
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284072
  • [Presentation] JSL児童生徒への教科学習支援を目的としたリライト試案2015

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第10回OPI国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      函館国際ホテル(北海道函館市)
    • Year and Date
      2015-07-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370575
  • [Presentation] JSL児童生徒への学習支援を目的としたリライトにおける背景知識の扱いとその課題2014

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370575
  • [Presentation] 第二言語としての日本語によるパラフレ ーズと引用―文章から意味を読み取って表す2014

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      第25回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-12-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284072
  • [Presentation] 教科書のリライトにおけるパラフレーズの分析2014

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2014
    • Place of Presentation
      University of Technology, Sydney
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370575
  • [Presentation] アカデミック・ライティングのためのパラフレーズ教材における問題 作成上の課題-要約における意味の統合に 着目して-2012

    • Author(s)
      鎌田美 千子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Presentation] アカデミック・ライティングのためのパラフレーズ教材の試行と学習者評価2012

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科浩美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Presentation] アカデミック・ライティングのためのパラフレーズ教材の試行と学習者評価2012

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科浩美
    • Organizer
      第38回日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング教育におけるパラフレーズ教材の必要性と開発の試み2010

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科浩美
    • Organizer
      2010年度日本語教育学会研究集会(第9回)
    • Place of Presentation
      日本,宮城教育大学
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Presentation] 日本語アカデミック・ライティング教育におけるパラフレーズ教材の必要性と開発の試み2010

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科浩美
    • Organizer
      2010年度日本語教育学会研究集会(第9回)
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Presentation] 文体の違いに対する日本語学習者のパラフレーズ-具体例からの抽象化に着目して-2010

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2010
    • Place of Presentation
      台湾,国立政治大学
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Presentation] 文体の違いに対する日本語学習者のパラフレーズ-具体例からの抽象化に着目して-2010

    • Author(s)
      鎌田美 千子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2010
    • Place of Presentation
      国立政治大 学、台湾
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • [Presentation] Japanese Language Learners' Use of Paraphrasing in Summarizing from Spoken Discourse to Written Discourse2009

    • Author(s)
      Michiko Kamada, Kikuko Nishina
    • Organizer
      JSAA(Japanese Studies Association of Australia)-ICJLE(International Conference on Japanese Language Education)
    • Place of Presentation
      University of New South Wales, Australia
    • Year and Date
      2009-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Presentation] Japanese Language Learners' Use of Paraphrasing in Summarizing from Spoken Discourse to Written Discourse2009

    • Author(s)
      Michiko Kamada, Kikuko Nishina
    • Organizer
      JSAA-ICJLE International Conference 2009
    • Place of Presentation
      University of New South Wales, Australia
    • Year and Date
      2009-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Presentation] 日本語学習者のパラフレーズと文章の難易度2008

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Organizer
      言語処理学会第14回年次大会ワークショップ『教育・学習を支援する言語処理』
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Presentation] 日本語学習者のパラフレーズと文章の難易度2008

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Organizer
      言語処理学会第14回年次大会ワークショップ「教育・学習を支援する言語処理」
    • Place of Presentation
      東京大学駒場キャンパス
    • Year and Date
      2008-03-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Presentation] 発表ツールにおける箇条書き分析-引用に伴う言い換えを中心に-2007

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Organizer
      The Fourth International Conference on Computer Assisted Systems for Teaching and Learning Japanese
    • Place of Presentation
      ハワイ大学カピオラニカレッジ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Presentation] 発表ツールにおける箇条書き分析-引用に伴う言い換えを中心に-2007

    • Author(s)
      鎌田美千子、仁科喜久子
    • Organizer
      CASTEL-J in Hawaii 2007
    • Place of Presentation
      ハワイ大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19011002
  • [Presentation] 発表ツールにおける箇条書き分析―引用に伴う言い換えを中心に―2007

    • Author(s)
      鎌田美千子・仁科喜久子
    • Organizer
      The Fourth International Conference on Computer Assisted Systems for Teaching and Learning Japanese
    • Place of Presentation
      University of Hawaii, Kapiolani Community College, U.S.A.
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19520442
  • [Presentation] アカデミック・ライティングのためのパラフレーズ教材における問題作成上の課題―要約における意味の統合に着目して―

    • Author(s)
      鎌田美千子
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2012(ICJLE 2012 日本語教育国際研究大会)
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520518
  • 1.  NISHINA Hiromi (10431644)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  NISHINA Kikuko (40198479)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 3.  MURAOKA Takako (30243744)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TSUBONE Yukari (80327733)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  WAKIRA Riko (20251978)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 6.  YASUHARA Kaoru (60375318)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  石黒 圭 (40313449)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  中島 祥子 (80223147)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  堀 一成 (80270346)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  副田 恵理子 (90433416)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 11.  TANAKA Mari (20217079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  NAGASAKA Akemi (50207990)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  KONDO Aya (90377135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  HIGASHIYAMA Yoshio (50144209)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  因 京子 (60217239)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  磯野 英治 (50720083)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  阿部 新 (00526270)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  池田 隆介 (60347672)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  山路 奈保子 (40588703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  太田 達也 (50317286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  太田 亨 (40303317)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  大島 弥生 (90293092)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  松岡 洋子 (60344628)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  菅谷 奈津恵 (90434456)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 25.  布施 悠子 (70782598)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  西村 美保 (60410875)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  柳 貴子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi