• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Akai Toshiyuki  赤井 利行

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

赤井 利行  アカイ トシユキ

Less
Researcher Number 40441620
Affiliation (Current) 2025: 兵庫大学, 教育学部, 教授
2025: 大阪総合保育大学, 公私立大学の部局等, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2023: 大阪総合保育大学, 公私立大学の部局等, 教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Except Principal Investigator
モデルプレート / 授業実践モデル / 習慣化 / 発展的な思考・態 度 / 発展的思考・態度を促す授業モデル / 積極的支援 / 半積極的支援 / 消極的支援 / 数学的なメタ認知的支援フレーズ / 内容的発展 … More / 思考的発展 / 授業デザイン / 教師の"発展"の意識 / 授業評価モデル / 反応を知る / 教材を知る / 数学的活動過程遂行授業構成モデルの開発 / 展開を知る / 思考を知る / 授業評価ルーブリック / 段階的授業モデル / メタ認知的支援 / 焦点化した問題から遡る授業構成 / 数学的活動 / 可謬的可変的な見方・考え方 / 絶対的固定的な見方・考え方 / 5つの知る / 質問紙調査 / 動機付けの調整スタイル / 発展的思考・態度の形成過程 / 習得的数学の意識 / 発展的数学の意識 / 自律的発展型授業 / モデルシート / 習得的数学 / 発展的数学 / 発展的思考・態度 / 教師の意識 / 発展的に考える / 内面化の関門克服 / 中学校数学授業 / 小学校算数授業 / 新たな発展 / 構造的発展 / 発見的発展 Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  Developing a model of classroom practice that habituates Developmental thinking and attitudes among teachers and students

    • Principal Investigator
      SATO Manabu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Akita University
  •  Fundamental research to construct classes of mathematics and mathematics that all learners consider developing

    • Principal Investigator
      SATO MANABU
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Akita University

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 発展的思考・態度の育成を指向した授業評価ルーブリックの検討-観点「子供の反応を知る」の基準-2020

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・新木伸次・城田直彦・黒田大樹
    • Journal Title

      東北数学教育学会誌

      Volume: 51 Pages: 51-61

    • NAID

      130007937387

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Journal Article] 発展的思考・態度の育成における授業評価モデルの検討2019

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・黒田大樹
    • Journal Title

      第 52 回秋期研究大会発表集録

      Volume: 51 Pages: 217-220

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Journal Article] 発展的思考・態度を育成するモデルプレートの機能の検証-中学校第1学年「比例」の場合-2018

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 49 Pages: 27-33

    • NAID

      120006467693

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Journal Article] Development of teaching materials and impvovement of the lesson in the study of Mathematics VI −Improvement of the lesson by using "Model Plate"−2018

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

      Volume: 73 Pages: 27-32

    • DOI

      10.20569/00003466

    • NAID

      120006407341

    • ISSN
      2433-4952
    • URL

      https://air.repo.nii.ac.jp/records/3103

    • Year and Date
      2018-02-23
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Journal Article] 学習者が発展的に考えることを支援するモデルプレートの開発とその検証2017

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌「数学教育学論究」

      Volume: 99 Pages: 9-16

    • NAID

      130007939292

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Journal Article] 数学教育における教材開発の研究V-発展的に考える授業の展開を視点にした小学校算数第6学年「扇形の面積」の考察-2017

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要・教育科学

      Volume: 72 Pages: 33-39

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Journal Article] 発展的に考える授業展開の研究-発見的発展の視点-2017

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 48 Pages: 34-44

    • NAID

      120006467690

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Journal Article] •全ての学習者が発展的に考える算数・数学の授業を構築するための基礎的研究-発展的に考える授業の実施を阻害する要因の推定-2016

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 47

    • NAID

      120006467684

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Presentation] 発展的思考・態度の育成における授業評価モデルの検討:観点「子供の反応を知る」の基準の検討2019

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・黒田大樹
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 発展的思考・態度を視点とする授業評価モデルの開発2019

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・椎名美穂子・黒田大樹
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 教員の発展的思考・態度の育成に関する質問紙調査の開発とその分析2019

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・椎名美穂子・黒田大樹
    • Organizer
      全国数学教育学会、第49回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 発展的思考・態度を視点とする授業評価モデルの開発と検証:発展的思考の育成の視点からの練り上げの反省2019

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・椎名美穂子・黒田大樹
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 発展的思考・態度の育成における授業評価モデルの検討2019

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・黒田大樹
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 発展的な思考・態度の習慣化を促す教師に必要な要素の特定2018

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・椎名美穂子・黒田大樹
    • Organizer
      東北数学教育学会、第23回初夏研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 学習者の発展的な思考・態度を促す段階的授業モデルの開発-教師の意識変容の長期的事例分析を通して-2018

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・椎名美穂子・黒田大樹
    • Organizer
      日本数学教育学会、第51回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 発展的思考・態度を捉える教科書読解の枠組み2018

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・赤井利行・杜威・新木伸次・城田直彦・椎名美穂子・黒田大樹
    • Organizer
      東北数学教育学会、第50回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02518
  • [Presentation] 学習者が発展的に考えることを支援するモデルプレートの開発とその検証2017

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Presentation] 児童が発展的に考えることを支援する授業モデルの開発と実践2017

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Presentation] 発展的に考える授業の視点に基づく身近な問題からの授業化-平成29年全国学力・学習状況調査B1 の場合-2017

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Presentation] 発展的に考える授業の展開を視点にした小学校算数「扇形の面積」の考察-2016

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次、椎名美穂子
    • Organizer
      東北数学教育学会第48回年会
    • Place of Presentation
      福島大学国際交流会館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Presentation] 「発展的に考えること」の指導に関する教師の意識に関する調査2016

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Year and Date
      2016-01-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • [Presentation] 全ての学習者が発展的に考える算数・数学の授業を構築するための基礎的研究-発展的に考える授業の実施を阻害する要因の推定-2015

    • Author(s)
      佐藤学、重松敬一、赤井利行、杜威、新木伸次
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04399
  • 1.  SATO MANABU (90587304)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 2.  重松 敬一 (40116281)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 3.  新木 伸次 (30450159)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 4.  杜 威 (30240683)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 5.  加藤 久恵 (00314518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SHIINA Mihoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi