• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fushikida Wakako  伏木田 稚子

… Alternative Names

FUSHIKIDA WAKAKO  伏木田 稚子

Less
Researcher Number 40737128
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-5803-4682
Affiliation (Current) 2025: 東京都立大学, 学術情報基盤センター, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2025: 東京都立大学, 大学教育センター, 准教授
2017 – 2019: 首都大学東京, 大学教育センター, 准教授
2015: 首都大学東京, 大学教育センター, 助教
2014: 東京大学, 大学院情報学環, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Library and information science/Humanistic social informatics / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
学習環境 / 大学教育 / インタビュー調査 / ゼミナール / 教育系心理学 / 新任教員 / 実践知 / 学部ゼミナール / 教育学 / 質的分析 … More / 参与観察 / 暗黙知 / 資料調査 / 質問紙調査 / テキストマイニング / 学習成果 / 授業外活動 … More
Except Principal Investigator
CSCL / ハイブリッド型授業 / 協調学習支援システム / オーケストレーション / 学習科学 / 主体的・対話的で深い学び / 協調学習 / システム開発 / 協調スクリプト / 教室オーケストレーション / スクリプト / ハイフレックス・オーケストレーション / ハイフレックス型授業 / 研究活動の駆動 / 大学院生の生態系 / 躓きと乗り越え / 大学院教育 / gradSERU / プレFD / 研究活動における転機 / インタビュー / 大学院生調査 / 統計教育 / 認識的認知 / ゲーム利用 / 統計学習 / ゲーム学習 / 認識的準備活動 / 反転授業 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  ゼミナールにおける探究的な学びへの適応過程に関する理論の構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伏木田 稚子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  ハイブリッド型授業における協調的な問題解決を支援する授業・学習環境の構築

    • Principal Investigator
      大浦 弘樹
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  主体的・対話的で深い学びを促すHyFlex型授業・学習環境の構築

    • Principal Investigator
      大浦 弘樹
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  研究活動の駆動を目指した大学院生の生態系に関する調査研究

    • Principal Investigator
      村上 正行
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Extending Flipped Classroom Design Combined with Epistemic Preparative Activity

    • Principal Investigator
      Oura Hiroki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
      Tokyo Institute of Technology
  •  Theorizing of Techniques in SeminarPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fushikida Wakako
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Research of Learning Outside of Undergraduate Seminars: Focus on Design, Experience, and OutcomePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUSHIKIDA WAKAKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
      The University of Tokyo

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2016 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ゼミナールにおける汎用的技能の習得-探究に基づく共同体的な学習環境の価値-2021

    • Author(s)
      伏木田稚子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Book] 教育工学における大学教育研究2020

    • Author(s)
      村上 正行、田口 真奈(編著)、伏木田 稚子(著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083909
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20826
  • [Book] 教育工学における大学教育研究2020

    • Author(s)
      伏木田稚子(分担)
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Book] 教育工学研究による高等教育の改善2016

    • Author(s)
      伏木田 稚子(分担執筆)
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885022
  • [Journal Article] Problems of Synchronous Online Classes from First-Year Students' Perceptions : A Discussion Based on Analysis of Open Responses2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 261-280

    • DOI

      10.18999/njhe.22.261

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2002428

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897, KAKENHI-PROJECT-23K22321
  • [Journal Article] Exploratory Consideration of Relationship, Trouble, and Difficulty in Extracurricular Activities of Undergraduate Seminars2020

    • Author(s)
      伏木田 稚子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 165-168

    • DOI

      10.15077/jjet.S43093

    • NAID

      130007814592

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Journal Article] 認識的準備活動を導入した統計の基礎を扱う反転授業の実践と評価2020

    • Author(s)
      伏木田 稚子、大浦 弘樹、吉川 遼
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 44 Pages: 237-251

    • NAID

      130007926397

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] HyFlex型授業におけるグループワークの状況把握を目的としたダッシュボードの開発2023

    • Author(s)
      吉川遼, 大浦弘樹, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] HyFlexオーケストレーションを支援する学習環境の構築2023

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] ハイブリッドなグループワークにおける紙媒体資料への共同注視を支援する画像・カーソル共有機能の開発2023

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 大学教育における同期型オンライン授業の問題に対する学生の試行錯誤の様相2023

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] ハイフレックス・オーケストレーションの実現に向けた要件と課題2022

    • Author(s)
      大浦弘樹, 伏木田稚子, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] ハイブリッド型授業におけるグループワークの状況把握に資するデータの可視化要素と指標の設計2022

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会(第41回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 初年次生の自由記述にみる同期型オンライン授業の問題2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 学部生向け同期型オンライン授業の問題認識と学習活動との関係2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会(第41回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 心理的価値に対する個人 EPA の影響および視聴行動との関係2021

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦 弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] Influence of Epistemic Preparative Activities on Learning Outcomes in a Flipped Classroom2021

    • Author(s)
      Wakako Fushikida, Hiroki Oura, Ryo Yoshikawa
    • Organizer
      Paper presented at The 32th International Congress of Psychology
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業における認識的準備活動,心理的価値,動画視聴の関係2020

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業前の対面での準備活動が動画の視聴時間に与える効果2020

    • Author(s)
      大浦弘樹, 光永文彦,吉川遼,伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 認識的準備活動を取り入れたプログラミング教材の設計2020

    • Author(s)
      吉川遼, 大浦弘樹, 伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業での事前動画視聴を促す認識的準備活動の目標と要件2019

    • Author(s)
      大浦弘樹, 伏木田稚子, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 統計ゲームによる認識的準備活動を取り入れた反転授業の実践と評価2019

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] ゼミナールは、誰にとっての学びの場なのか-教員と学生が探究することの価値2019

    • Author(s)
      伏木田稚子
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] ゲームを活用した認識的準備活動におけるシナリオ設計の検討2019

    • Author(s)
      吉川遼, 大浦弘樹, 伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業における認識的準備活動と講義動画の視聴行動との関係2019

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] ゼミナールは,誰にとっての学びの場なのか -教員と学生が探究することの価値2019

    • Author(s)
      伏木田稚子
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] Effects of Epistemic Preparative Activities on Students’ Understanding in A Flipped Classroom2019

    • Author(s)
      Wakako Fushikida, Hiroki Oura, Ryo Yoshikawa
    • Organizer
      13th Multi Conference on Computer Science and Information Systems, Conference Sessions: e-Learning 2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] ゼミナール実践の課題と教員の試行錯誤の関係2019

    • Author(s)
      伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] An Expliratory Study of Trial and Error in The Design and Practice of Undergraduate Seminars in Japan.2019

    • Author(s)
      Fushikida, W.
    • Organizer
      16th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] Effects of Online Tool Usage on Sense of Community in Undergraduate Seminars2018

    • Author(s)
      Wakako Fushikida
    • Organizer
      World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] ゼミナール実践における教員の暗黙知に関する探索的研究2018

    • Author(s)
      伏木田稚子
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] ゼミナール実践における教員の暗黙知に関する探索的研究2018

    • Author(s)
      伏木田 稚子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] ゼミナールの授業外活動と教員の専門分野との関係2018

    • Author(s)
      伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] Analyzing Faculty Members Mindset in Higher Education: Students' Growth Expected through Undergraduate Seminars2018

    • Author(s)
      Wakako Fushikida
    • Organizer
      MAXQDA International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17990
  • [Presentation] Perceptions of Inquiry-Based Learning Community: What Do Students Learn Outside of Undergraduate Seminars2016

    • Author(s)
      Wakako Fushikida
    • Organizer
      The 14th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Honolulu(The United States of America)
    • Year and Date
      2016-01-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885022
  • [Presentation] ゼミナールの授業外での活動に関する探索的研究

    • Author(s)
      伏木田 稚子
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府、京都市)
    • Year and Date
      2015-03-13 – 2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885022
  • [Presentation] Research of Learning Activities outside of Undergraduate Seminars

    • Author(s)
      Wakako Fushikida
    • Organizer
      The 13th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Honolulu(United States of America)
    • Year and Date
      2015-01-05 – 2015-01-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26885022
  • 1.  Oura Hiroki (90466871)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 2.  吉川 遼 (70811165)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 3.  加藤 浩 (80332146)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  光永 文彦 (80911205)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  村上 正行 (30351258)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  和嶋 雄一郎 (20572093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  根岸 千悠 (60726610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  森 玲奈 (70588087)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi