• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAKAHASHI Sachiko  高橋 幸子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

高橋 幸子  タカハシ サチコ

Less
Researcher Number 50299244
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京家政学院大学, 生活共創学部, 特任教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019: 姫路大学, 看護学部, 教授
2017 – 2018: 岡山県立大学, 保健福祉学部, 教授
2012 – 2013: ノートルダム清心女子大学, 文学部, 教授
2010 – 2011: ノートルダム清心女子大学, 文学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Foreign language education
Except Principal Investigator
Education and related fields / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
メタ認知方略 / 自立した学習者 / モチベーション / 授業内活動 / 英語 / 日本人大学生 / 英語リスニング / 英語リーディング / 英語の受動的能力 / メタ認知モニタリング … More / 学習者ビリーフ / 授業外活動 / リスニング / リーディング / よい学習者 / メタ認知ストラテジー / 受動的能力 / 英語教育 … More
Except Principal Investigator
音楽聴取 / 教育学 / 幼児 / 気づき / 音楽の属性の変化 / 連想 / 音風景 / リーディングスキルテスト / 幼児・児童 / 環境音 / 音楽聴取プログラム / ディクトグロス / リーディングスキル / 分析的聴取 / 教員研修 / 教員養成課程 / 小学校教員 / 早期英語教育 / 外国語活動 / ビリーフ Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  Relationship between reading skills and listening to sounds carefully

    • Principal Investigator
      YOSHINAGA SANAE
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Tokyo Kasei Gakuin University
      Okayama Prefectural University
  •  Program Development of Teachers' Belief Formation Adapted for Foreign Language Activities in the Elementary School Teachers' Training Course

    • Principal Investigator
      IKARI Yukio
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Osaka City University
  •  Investigating the Relationship between Metacognitive Strategies and Receptive Skills in English of Non-English-Major University StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKAHASHI Sachiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Notre Dame Seishin University

All 2020 2019 2018 2017 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 第二言語習得論と英語教育の新展開2020

    • Author(s)
      尾島 司郎, 藤原 康弘,高橋幸子他
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      金星堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Book] 新しい小学校英語科教育法2011

    • Author(s)
      高橋美由紀、柳義和 編著、(吉田晴世分筆)
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      共同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Book] 新しい小学校英語科教育法2011

    • Author(s)
      高橋美由紀、柳義和、泉惠美子、吉田晴世, 他
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Journal Article] he relationship between listening to sounds and expanding semantic knowledge2019

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi, Sanae Yoshinaga, Masafumi Komatsu, Akio Shimogoori, Yoichi Sawada, & Shuko Ikeuchi
    • Journal Title

      岡山県立大学教育研究紀要

      Volume: 3-1

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Journal Article] The relationship between listening to sounds and expanding semantic knowledge2019

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi, Sanae Yoshinaga, Masafumi Komatsu, Akio Shimogoori, Yoichi Sawada, & Shuko Ikeuchi
    • Journal Title

      岡山県立大学教育研究紀要

      Volume: 3-1 Pages: 1-8

    • NAID

      120006768718

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Journal Article] Comparison between two public universities in first-year students' beliefs about English learning.2017

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Journal Title

      言語文化学会論集

      Volume: 48 Pages: 63-73

    • NAID

      40021346518

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Journal Article] 外国語活動を指導できる小学校教員の養成―教師としてのビリーフ形成の視点から―2013

    • Author(s)
      福原史子、高橋幸子
    • Journal Title

      『ノ-トルダム清心女子大学紀要』 人間生活学・児童学・食品栄養学編

      Volume: 37, 1 Pages: 59-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Journal Article] メタ認知ストラテジーは、大学生の英語リスニング力を伸ばすことができるだろうか?2013

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Journal Title

      『ノ-トルダム清心女子大学紀要』 外国語・外国文学編

      Volume: 37 Pages: 86-93

    • NAID

      120006373714

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Journal Article] 外国語活動を指導できる小学校教員の養成―教師としてのビリーフ形成の視点から―2013

    • Author(s)
      福原史子、高橋幸子
    • Journal Title

      ノ-トルダム清心女子大学紀要人間生活学・児童学・食品栄養学編

      Volume: 37巻1号 Pages: 59-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Journal Article] メタ認知ストラテジーは、大学生の英語リスニング力を伸ばすことができるだろうか2013

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Journal Title

      ノ-トルダム清心女子大学紀要

      Volume: Vol.37、No.1 Pages: 86-93

    • NAID

      120006373714

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Journal Article] The effects of metacognitive monitoring training on L2 reading2012

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要

      Volume: 36 Pages: 111-119

    • NAID

      120006373727

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Journal Article] 英語リーディングにおけるメタ認知モニタリングの働き2012

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要

      Volume: Vol.36、No.1 Pages: 111-119

    • NAID

      120006373727

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Journal Article] Attribution theory, self-efficacy theory, and their role in meta-cognitive strategy training in L2 reading2011

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi
    • Journal Title

      ノ-トルダム清心女子大学紀要

      Volume: Vol.35.No.1 Pages: 108-116

    • NAID

      40018750848

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Journal Article] Attribution theory, self-efficacy theory, and their role in meta-cognitive strategy training in L2 reading.2010

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi
    • Journal Title

      ノートルダム清心女子大学紀要(外国語・外国文学編)

      Volume: 35 Pages: 108-116

    • NAID

      40018750848

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Journal Article] The effects of metacognitive monitoring training on L2 reading proficiency.2010

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi
    • Journal Title

      Proceedings of CLaSIC 2010

      Pages: 783-791

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Journal Article] The effects ofmetacognitive monitoring training on L2 reading proficiency、Sachiko Takahashi.2010

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi
    • Journal Title

      Proceedings of CLaSIC 2010

      Pages: 783-791

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] 音・音楽の分析的聴取から育まれる資質・能力2020

    • Author(s)
      吉永 早苗、高橋 幸子、小松 正史、下郡 啓夫、岡田香織、佐野和貴子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] 音楽の分析的聴取が,幼児・児童のリーディングスキルに及ぼす影響(3) 小学校2年生を対象とした調査から2020

    • Author(s)
      吉永 早苗、高橋 幸子、小松 正史、下郡 啓夫、澤田 陽一
    • Organizer
      日本発達心理学会 第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] 音楽の分析的聴取が幼児・児童のリーディングスキルに及ぼす影響(2) ー 小学校2年生を対象とした調査から ー2019

    • Author(s)
      吉永 早苗、高橋 幸子、小松 正史、下郡 啓夫、澤田 陽一
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] 幼児版リーディングスキルテストの開発の可能性2019

    • Author(s)
      吉永 早苗、高橋 幸子、下郡 啓夫
    • Organizer
      第158回次世代大学教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] Effect of carefully listening to sounds on children’s first language acquisition2019

    • Author(s)
      Sanae Yoshinaga, Sachiko Takahashi, Masafumi Komatsu, Akio Shimogoori, Yoichi Sawada5 & Shuko Ikeuchi
    • Organizer
      The 20th PECERA International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] 音楽の分析的聴取が幼児・児童のリーディングスキルに及ぼす影響(2) ー 小学校2年生を対象とした調査から ー2019

    • Author(s)
      吉永 早苗、高橋 幸子2、小松 正史、下郡 啓夫、澤田 陽一
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] The relationship between listening to sounds and expanding semantic knowledge2018

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi & Sanae Yoshinaga
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL International Conference, The 6th Hong Kong Association for Applied Linguistics Conference, & The 1st Macau Association for Applied Linguistics Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] 音楽の分析的聴取が幼児・児童のリーディングスキルに及ぼす影響(1) 5歳児における4種類の環境音の関連付け課題を用いたパイロット調査2018

    • Author(s)
      吉永 早苗・下郡 啓夫・小松 正史・高橋 幸子・澤田 陽一・池内 修子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] Japanese University Students’ Beliefs about Learning English2018

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      TESOL 2018 International Convention & English language Expo
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] Transition from EAP to ESP among Japanese university students: Does content-based learning sustain learners’ motivation to learn English?2017

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      International Conference on ESP, new technologies and digital learning
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18662
  • [Presentation] Teacher Beliefs about Elementary School English Teaching in Japan2013

    • Author(s)
      井狩幸男、吉田晴世、高橋幸子、福原史子、泉恵美子、河内山真理
    • Organizer
      TESOL 2013 International Convention & English Language Expo
    • Place of Presentation
      Dallas Convention Center, USA
    • Year and Date
      2013-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Presentation] Teacher Beliefs about Elementary School English Teaching in Japan2013

    • Author(s)
      井狩幸男、吉田晴世、高橋幸子、福原史子、泉恵美子、河内山真理
    • Organizer
      TESOL 2013 International Convention & English Language Expo
    • Place of Presentation
      Dallas Convention Center
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Presentation] 外国語活動に関する意識調査から見えてくること ―大手民間教育機関による調査結果を踏まえて―2012

    • Author(s)
      井狩幸男、吉田晴世、高橋幸子、福原史子、泉恵美子、河内山真理、加賀田哲也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第52回全国大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Presentation] 外国語活動に関する意識調査から見えてくること―大手民間教育機関による調査結果を踏まえて―2012

    • Author(s)
      井狩幸男、吉田晴世、高橋幸子、福原史子、泉恵美子、河内山真理、加賀田哲也
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第52回全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Year and Date
      2012-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Presentation] The effects of metacognitive monitoring training on L2 reading & listening2012

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi
    • Organizer
      The 10th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Delhi, India
    • Year and Date
      2012-10-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] 教師としてのビリーフの構築-学級担任が外国語活動を指導するために-2011

    • Author(s)
      福原史子、高橋幸子
    • Organizer
      第42回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Presentation] メタ認知モニタリングトレーニング:大学生の英語リーディング力に与えた影響2011

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形・山形大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] 教師としてのビリーフの構築-学級担任が外国語活動を指導するために-2011

    • Author(s)
      福原史子、高橋幸子
    • Organizer
      第42回中国地区英語教育学会(招待講演)
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Presentation] <ポスターセッション>メタ認知モニタリングトレーニングが大学生の英語の受容的能力に与える影響2011

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第51回全国研究大会
    • Place of Presentation
      愛知・名古屋学院大学
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] 教師としての確固たるビリーフの構築を図るコースデザイン2011

    • Author(s)
      福原史子、高橋幸子
    • Organizer
      小学校英語教育学会第11回大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • [Presentation] メタ認知モニタリングトレーニング:大学生の英語リーディング力に与えた影響2011

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] メタ認知モニタリングトレーニングが大学生の英語の受容的能力に与える影響2011

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第51回全国研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] The effects of metacognitive monitoring training on L2 reading proficiency2010

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      The 4th CLS International Conference, Individual Characteristics and SubjectiveVariables in Language Learning
    • Place of Presentation
      Singapore
    • Year and Date
      2010-12-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] The effects of metacognitive monitoring training on L2 reading proficiency.2010

    • Author(s)
      Sachiko Takahashi
    • Organizer
      CLaSIC 2010-The fourth CLS International Conference, Centre for Language Studies, National University of Singapore
    • Place of Presentation
      Singapore
    • Year and Date
      2010-12-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520639
  • [Presentation] メタ認知ストラテジーは、大学生の英語リスニング力を伸ばすことができるだろうか?

    • Author(s)
      高橋幸子
    • Organizer
      2013年度外国語教育メディア学会全国研究大会
    • Place of Presentation
      文教学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520754
  • 1.  IKARI Yukio (60193158)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  YOSHIDA Haruyo (40210710)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  KOCHIYAMA Mari (50290424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  IZUMI Emiko (10388382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  FUKUHARA Fumiko (70545988)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 6.  KAGATA Tetsuya (40278578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  YOSHINAGA SANAE (80200765)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 8.  下郡 啓夫 (00636392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 9.  小松 正史 (40340509)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi