• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tabata Taketo  田端 健人

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TABATA Taketo  田端 健人

Less
Researcher Number 50344742
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授
2014 – 2018: 宮城教育大学, 教育学部, 教授
2007 – 2013: Miyagi University of Education, 教育学部, 准教授
2006: 宮城教育大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Educaion
Keywords
Principal Investigator
現象学 / 授業 / 質的研究 / 事例研究 / 標準学力調査 / 教育効果の可視化 / 全国学力・学習状況調査 / 学級コミュニティ / 非認知スキル / 子どもの哲学 … More / 対話 / 学級づくり / 教育実践 / 学級集団 / 集合的効力感 / IRT学力・学習状況調査 / 学校・学級経営 / エビデンスにもとづく教育実践 / 国際学力調査 / 教科学習 / 対話・探究学習 / IRT分析ソフト / 全国偏差値 / 学級・学校経営 / データサイエンス / 形態素解析 / 学校経営 / 教育格差 / 定量的調査と定性的調査 / 学力向上 / エビデンス / 諸能力の相関 / 可視化 / リーダーシップ / 組織力 / ウェブアプリ開発 / 経年比較 / 測定指標の開発 / 帰無仮説検定 / 基準値 / システム開発 / 効果量 / 教育データサイエンス / 実践現場 / 人間関係 / 言語活動 / 思考 / グループ対話 / 討議による成長 / 配慮を擁する子ども / 教師のコミュニティ / 討議倫理 / 話し合い活動 / スクールカースト / セーフティ / 探究の対話p4c / 合意形成 / 特別活動 / 討議教育 / インクルシブ / 探究の対話 / 理念的発話状況 / 精神療法的効果 / 生活世界 / 社会の病理現象 / コミュニケーション的行為 / 社会性の発達 / 探究のコミュニティ / 子どもの哲学p4c / 自学ノート / 表現 / 教室の空気 / 多様性 / 対等 / 知的に安心安全な空間 / p4c / ファシリテーション / コミュニティー / 受容 / コミュニティ / 発達障害 / 通常学級 / 解釈学 / 教育方法 / 悪 / 児童生徒の問題行動 / 実存哲学 / 参与観察 / 指導方法 / 学級運営 / 表現活動 / 問題行動 / 記録 / 観察 / 自我 / 身体 / 相互主観性 / 実践研究 / 共同体 / 教育実践研究 / グループ・ダイナミクス / 学級 / 軽度発達障害 / 身体運動 / 気分 / 共同性 / 自己 / 学校教育 … More
Except Principal Investigator
SDGs / 社会情動的スキル / 変容的行動 / ESD / 教育学 / みえる / 授業 / 島小 / 教授学 / 学校づくり / 島小学校 / 斎藤喜博 / 授業研究 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (83 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  Data Science for Educational Leaders to Effectively Develop Cognitive and Noncognitive SkillsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      田端 健人
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  A Research on Social-Emotional Skills that lead to Transformative Action toward Achieving the SDGs

    • Principal Investigator
      市瀬 智紀
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  An Analysis of Effective Schools to Foster Cognitive and Non-cognitive SkillsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tabata Taketo
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Practical Support and Phenomenological Research for Fostering Human Relationships in Classes utilizing "Inquiry Lessons through Dialogue"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TABATA Taketo
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  The Qualitative Research in the Classroom Instruction to Include the Developmental Disordered Children: The Phenomenological ApproachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TABATA Taketo
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  Expressions of children for overcoming problemes in the school : A phenomenological studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TABATA Taketo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Miyagi University of Education
  •  The Overall Research on "School-reform" Movement that Makes Research on Teaching

    • Principal Investigator
      YOKOSUKA Kaoru
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Jumonji University
  •  Phenomenology of children's intersubjective formative in the kinesis-oriented classPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TABATA Taketo
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Miyagi University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] IRT分析ソフトEasyEstimationによる全国学力・学習状況調査の検証と経年比較2022

    • Author(s)
      田端健人
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      パイデイア出版
    • ISBN
      9784991108129
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Book] スクールリーダーのための教育効果を高めるマインドフレーム2022

    • Author(s)
      ジョン・ハッティ、レイモンド・スミス、原田 信之、田端 健人、宇都宮 明子、高旗 浩志
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832130
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Book] 子どもの言葉データサイエンス入門―形態素解析システムjReadabilityの活用と検証―2021

    • Author(s)
      田端健人
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      パイデイア出版
    • ISBN
      9784991108112
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Book] 子どものための哲学教育ハンドブック2020

    • Author(s)
      M R グレゴリー、J ヘインズ 、K ムリス、小玉 重夫、豊田 光世、田中 伸、田端 健人
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513562
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Book] 子どもたちの未来を拓く 探究の対話「p4c」2017

    • Author(s)
      p4cみやぎ・出版委員会、野澤令照、豊田光世、田端健人、川崎惣一、横田悦子、佐々木成行、高橋隆子、八巻淳、砂金みどり、高橋佳子ほか著
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487810710
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Book] 教職教養講座 第3巻 臨床教育学2017

    • Author(s)
      矢野智司、西平直編著、池田華子、奥井遼、井谷信彦、小松佳代子、田端健人、坂井祐円、小野文生著
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003242
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Book] 教育心理学2014

    • Author(s)
      遠藤司編著、田端健人(分担執筆)
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Book] 教育実践の記述、遠藤司編著、教育心理学、117-1302013

    • Author(s)
      田端健人
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Book] ケアと人間ー心理・教育・宗教ー2013

    • Author(s)
      西平直編著、田端健人(分担執筆)
    • Total Pages
      281
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Book] 子どものケアと学校教育―教室の<空気>と<光>の現象学―、西平直編著、ケアと人間、165-1862013

    • Author(s)
      田端健人
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Book] 斎藤喜博研究の現在2012

    • Author(s)
      横須賀薫編 (田端健人共同執筆)
    • Total Pages
      564
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 学力/非認知能力に対する対話・探究学習効果のデータサイエンス  全国学力・学習状況調査の分析を中心に2024

    • Author(s)
      田端健人、菅原敏、板垣翔大、原田信之、丸山千佳子、久保順也、本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 4 Pages: 91-109

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22268
  • [Journal Article] 「教育の現象学」のデータサイエンス的転回―全国学力・学習状況調査結果の分析から―2023

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 20 Pages: 64-130

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 学力/非認知能力に対する対話・探究学習効果のデータサイエンス―全国学力・学習状況調査の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      田端健人、菅原敏、板垣翔大、原田信之、丸山千佳子、久保順也、本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 4 Pages: 91-109

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 子どもの哲学対話データサイエンス2021

    • Author(s)
      半沢裕太、田端健人、野坂実央
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 3 Pages: 79-93

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 教室での「討議(話し合い)」の教育的意義:システムによる生活世界の植民地化への抵抗の現象学2021

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 287-294

    • NAID

      40022491956

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] 高等学校の定期考査とアンケート調査を有効活用する可視化システムの開発2021

    • Author(s)
      尾身宜彦、田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 3 Pages: 95-104

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 全国学力テストを有効活用する「平均ゾーンシステム」の新規開発―Z 検定と効果量の可視化―2021

    • Author(s)
      田端健人、丸山千佳子、本図愛実、原田信之、野坂実央
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 56 Pages: 319-333

    • NAID

      40022827186

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 子どもの哲学対話のコミュニティ:討議倫理の社会学的「共同存在」論2021

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      実存思想論集

      Volume: 36 Pages: 29-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] 教室での子どもの哲学対話―米国ハワイとみやぎの実践動向―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87(2) Pages: 61-68

    • NAID

      130007919619

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 教室での子どもの哲学対話:米国ハワイとみやぎの実践動向2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87(2) Pages: 61-68

    • NAID

      130007919619

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査の平均正答率をどう受けとめるべきか?―「生きられた数値」による<子ども教育データサイエンス>の構想―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 19 Pages: 1-20

    • NAID

      40022495810

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 教室での「討議(話し合い)」の教育的意義―システムによる生活世界の植民地化への抵抗の現象学―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 287-294

    • NAID

      40022491956

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Journal Article] 小学校特別活動における討議デモクラシーの実践事例:脱学校化からの合意形成2019

    • Author(s)
      田端健人, 守谷繁
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 54 Pages: 367-383

    • NAID

      40022142301

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] 「問題行動」の多い子どもの成長:「探究のコミュニティ」の事例研究(解題、邦訳、補遺)2019

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 18 Pages: 47-54

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] The transformation of a "troublesome" student: A case study of a Community of Inquiry2019

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Phenomenology of Learning and Teaching

      Volume: 18 Pages: 41-46

    • NAID

      40021869998

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] The reason why we do philosophy for/with children in Miyagi, Japan2019

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Bulletin of Miyagi University of Education

      Volume: 53 Pages: 267-277

    • NAID

      120006558518

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] 「子どもの哲学」は哲学か?2018

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 118 Pages: 109-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] The Reason Why We Do Philosophy with Children in Miyagi, Japan: Creating an Intellectually Safe Place2017

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Polylog

      Volume: 37

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Journal Article] Einen sicheren Ort schaffen: Warum wir in Miyagi mit Kindern philosophieren2017

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Polylog: Zeitschrift fuer Interkulturelles Philosophieren

      Volume: 37 Pages: 37-53

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Journal Article] 子どもの哲学(p4c)ハワイスタイルの精神療法的効果:対話による探求のコミュニティの現象学的省察2017

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 51 Pages: 133-145

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Journal Article] Der Grund, warum wir in Miyagi, Japan, mit Kindern philosophieren2017

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Polylog

      Volume: 37

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Journal Article] 「子どもの哲学」ハワイにおける「場」の理論と実践:コミュニティでの「言論と活動」の条件2017

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 17 Pages: 14-22

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Journal Article] 子どもの哲学(p4c)による超自我の覚醒ーコミュニティ対話の現象学的心理学ー2016

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学 教育復興支援センター紀要

      Volume: 4 Pages: 11-23

    • NAID

      40020912312

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Journal Article] 教育関係における他者の受容-マルティン・ブーバーによるカール・ロジャーズ批判から-2015

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 49 Pages: 239-246

    • NAID

      120005540014

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Journal Article] 容疑者追跡のパトカーで生きられた経験-現象学的心理学による記述的研究-2015

    • Author(s)
      ロジャー・E・ブルーム / 田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 16 Pages: 63-83

    • NAID

      40020464984

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Journal Article] 教育の存在論は可能か?―ハイデガー学問論から―、宮城教育大学学校教育講座教育学研究室2013

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 15 Pages: 1-18

    • URL

      https://docs.google.com/file/d/0B4_loERDhcaIYkVaVVctUWYyT28/edit

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 教育の存在論は可能か?―ハイデガー学問論から―2013

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 15 Pages: 1-18

    • NAID

      40019569022

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 「荒れた学級」からの回復事例-M.ブーバー「人間関係の存在論」からの解釈-2013

    • Author(s)
      田端健人・真竹健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 47 Pages: 255-276

    • NAID

      110009536398

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 教育の存在論は可能か?-ハイデガー学問論から-2013

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 15 Pages: 1-18

    • NAID

      40019569022

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 「荒れた学級」からの回復事例―M.ブーバー「人間関係の存在論」からの解釈―2013

    • Author(s)
      田端健人・真竹健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第47巻 Pages: 255-276

    • NAID

      110009536398

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110009536398.pdf?id=ART0009984765&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1402896626&cp=

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 『荒れた学級』からの回復事例―M.ブーバー「人間関係の存在論」からの解釈―2013

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 47 Pages: 255-276

    • NAID

      110009536398

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 「質的研究における『問い』について―『問いの現象学』を手がかりに―」2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      『宮城教育大学紀要』

      Volume: 第46巻 Pages: 185-192

    • NAID

      110008767611

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 質的研究における「問い」について―「問いの現象学」を手がかりに―2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 46巻 Pages: 185-192

    • NAID

      110008767611

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110008767611.pdf?id=ART0009842072&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1402896672&cp=

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 質的研究における「問い」について-「問いの現象学」を手がかりに-2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 46 Pages: 185-192

    • NAID

      110008767611

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 現象学的/解釈学的アプローチにおける「記録と解釈」―質的研究との関連で―2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      日本教育方法学会、研究集会報告書

      Volume: 15 Pages: 14-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 通常学級に在籍する「特別な配慮を要する子ども」の世界疎外―ハイデガーによる子どもの現存在論を導きとして―2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 14号 Pages: 31-44

    • NAID

      40018905667

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 「現象学的/解釈学的アプローチにおける『記録と解釈』―質的研究との関連で―」2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      『日本教育方法学会第15回研究集会報告書』

      Volume: 第15回 Pages: 14-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Journal Article] 斎藤喜博の学校づくりにおける「遊び」の構造2009

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要 第44巻

      Pages: 199-216

    • NAID

      110007543540

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20330166
  • [Journal Article] 学級集団における子どもの共同性と自己存在-グループ・ダイナミックス理論からハイデッガーの思索へ-2009

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      実存思想論集 XXIV

      Pages: 79-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530587
  • [Journal Article] 学級集団における子どもの共同性と自己存在2009

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      実存思想論集 XXIV

      Pages: 79-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530587
  • [Journal Article] 学級づくりによる子ども集団の成長-根本気分についてのハイデッガーの思索を導きとした事例研究-2008

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究(東京大学大学院教育学研究科教育創発学コース) 十二

      Pages: 1-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530587
  • [Journal Article] 学級づくりによる子ども集団の成長-根本気分についてのハイデッガーの思索を導きとした事例研究-2008

    • Author(s)
      田端 健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究 十二巻

      Pages: 1-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530587
  • [Presentation] A comparison of immigrant and native-born students : Results of the national academic performance survey in Japan2022

    • Author(s)
      Tomonori Ichinose, Taketo Tabata
    • Organizer
      JUSTEC (Japan-U.S. Teacher Education Consortium)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] 言語活動と探究学習の教育効果の検討―全国学力・学習状況調査の分析を中心に―2022

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] 「学ぶ力」を育てる教師のためのデータサイエンス2022

    • Author(s)
      本図愛実、梨本雄太郎、田端健人、市瀬智紀、丸山千佳子、金田裕子、久保順也
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] 教育研究における「効果量」の利活用2022

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] Towards Data Science of Philosophy for/with Children : How to Measure the Effect Size of Dialogue and Inquiry-based Learning2022

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Organizer
      ICPIC (International Council of Philosophy Inquiry with Children)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] 東日本大震災10年のこれまでとこれから―学力とコンピテンシー―2021

    • Author(s)
      田端健人、梅原利夫
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] 子どもとの哲学対話:学校教育のムーブメント2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      実存思想協会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] 討議教育のデモクラティック・コミュニティ―小学校での「話し合い活動」の実践から―2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] 教室での「討議(話し合い)」にはどのような教育的意義があるのか2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] 討議教育のデモクラティック・コミュニティ:小学校での「話し合い活動」の実践から2020

    • Author(s)
      田端健人・佐竹達郎
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] 教室での「討議(話し合い)」にはどのような教育的意義があるのか?:システムによる生活世界の植民地化への抵抗の現象学的解釈2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] 子どもの哲学対話2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      実存思想協会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01667
  • [Presentation] On the Essence of Truth in Gentry Socratic Inquiry2019

    • Author(s)
      Taketo TABATA
    • Organizer
      APA (American Philosophical Association) Pacific Division Meeting
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] 特別活動における「話し合い」の理論的省察:討議倫理と合意形成の視座から2019

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] 探究のコミュニティ対話における「知識による救い」の可能性:問題行動の多い子どもの現象学的事例研究2018

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] The transformation of a problem child in a school: A case study of a Community of Inquiry2018

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Organizer
      ICHP(International Conference on Humanistic and Existential Psychology)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] 「ヒューマニズム」を超える思考と行為:ハイデガーとアーレント2017

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      ハイデガー・フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04524
  • [Presentation] 子どもの哲学(p4c)ハワイにおける「場」の理論と実践:コミュニティでの「活動と言論」の条件2016

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Presentation] The Phenomenology of the Group Dialogue: The Description of the Intellectually Safe Place of the p4c Miyagi in Japan2016

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Organizer
      East-West Philosophers' Conference
    • Place of Presentation
      University of Hawaii at Manoa (U.S.A)
    • Year and Date
      2016-05-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Presentation] 子どもの哲学(p4c)ハワイスタイルの精神療法的効果:対話による探求のコミュニティの現象学的省察2016

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Presentation] 「荒れた」学級からの回復場面-M.ブーバー「人間関係の存在論」によるエピソード解釈の試み-2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      福井大学(福井県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Presentation] 教育関係における他者の受容-マルティン・ブーバーによるカール・ロジャーズ批判から-2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Presentation] 「荒れた」学級からの回復場面―M.ブーバー「人間関係の存在論」によるエピソード解釈の試み―2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会第16回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Presentation] 「現象学的/解釈学的アプローチにおける『記録と解釈』―質的研究との関連で―」2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会第15回研究集会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Presentation] ハイデガー哲学における教育人間学の可能性2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会第54回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2011-10-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Presentation] 「ハイデガー哲学における教育人間学の可能性」2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会第54回大会発表
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Presentation] 「教育実践研究において『問うこと』とは?―質的研究の文脈から―」2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会第47回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531038
  • [Presentation] 共同体の凝集性と実存の非性-教育実践研究に対するハイデッガー気分論の寄与-2008

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      実存思想協会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530587
  • [Presentation] 現象学アプローチ

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-14
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • [Presentation] 現象学的アプローチ-教室の<空気>と<光>を記述する試み-

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381061
  • 1.  市瀬 智紀 (30282148)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  本図 愛実 (70293850)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  吉田 剛 (10431610)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  原田 信之 (20345771)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  板垣 翔大 (20847850)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  菅原 敏 (80282151)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  YOKOSUKA Kaoru (60006442)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KARINO Kouji (90280304)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HONMA Akinobu (70106748)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  YOSHIMURA Toshiyuki (80261642)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HAKOISHI Yasukazu (90073923)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  HIROKAWA Kazuichi (90047910)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NOMURA Arata (30040702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  久保 順也 (20451643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  越中 康治 (70452604)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  梨本 雄太郎 (80292803)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  丸山 千佳子 (90866857)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 18.  平 真木夫 (50312690)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  山田 美都雄 (00626690)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TAKEDA Junko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi