• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakayama Kyoko  中山 京子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

中山 京子  ナカヤマ キヨウコ

NAKAYAMA Kyoko  中山 京子

Less
Researcher Number 50411103
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 帝京大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 帝京大学, 教育学部, 教授
2013 – 2018: 帝京大学, 教育学部, 教授
2012: 帝京大学, 教育学部, 准教授
2010 – 2011: Kyoto Notre Dame University, 文学部, 准教授
2008 – 2009: Kyoto Notre Dame University, 心理学部, 准教授
2005 – 2007: 京都ノートルダム女子大学, 心理学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
教材開発 / ポストコロニアル / 先住民学習 / 国際理解教育 / 認識 / グアム / 文化人類学 / 異文化理解 / 先住民 / 太平洋シティズンシップ … More / 環大平洋意識 / 環太平洋意識 / キリバス人 / パラオ / 環太平洋 / 焼津 / キリバス / サイパン / 学際的研究 / 文化人類学と教育 / 作られる伝統 / 授業づくり / 創られる伝統 / 参与観察 / 民族 / 人種 / 授業 / 教員 / 教科書 / 概念 / 人種・民族 / 国際情報交流 / 日系 / マリアナ諸島 / 実践的成果発信 / 国際情報交換 / 国際研究者交流 / 教育人類学 / チャモロ / 太平洋地域 / チャモロ学習 / 授業実践 / 先住民族 / イメージ / 総合学習 / 多文化共生教育 / 異文化理解教育 / 博学連携 … More
Except Principal Investigator
教材開発 / 多文化共生 / 移民学習 / 国際理解教育 / 国際情報交換 / カリキュラム開発 / Immigrant Studies / Outreaching Suitcase Materials / Development of Teaching Materials / Integrated Studies / Education for International Understanding / Multicultural Education / Global Education / 新しい国際理解教育 / 移民 / 博学連携 / スーツケース教材 / 総合学習 / 多文化共生教育 / グローバル教育 / アメリカ合衆国 / 移民博物館 / 在日外国人 / 多みんぞくニホン / フォーラム・シアター / 博物館活動 / ルーブリック / ハワイ日系移民 / 教材づくり / 日本人移民 / ポストコロニアル / 移民学習教材 / グローバル・スタディーズ / ポストコロニアリズム / 韓国:ブラジル:;中国 / 韓国:ブラジル:中国 / 滞日外国人 / 移民:人の移動 / 人間関係 / 人の移動 / 人間開発 / 食文化 / 日韓中相互理解 / カリキュラム構築 / 多文化カリキュラム / 多文化教育 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (142 results)
  • Co-Researchers

    (22 People)
  •  Developing Teaching Materials to Cultivate Pacific Consciousness and Solidarity in the Postcolonial EraPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      中山 京子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Teikyo University
  •  Interdisciplinary Research about the Concept onf "race" and "ethnicity" in Anthropology and PedagogyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kyoko NAKAYAMA
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Teikyo University
  •  Developing Teaching Materiasl of Migration in Global Age: From Postcolonial Point of View

    • Principal Investigator
      Morimo Takeo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Chuo University
  •  Development of Teaching Materials and Methods for learning Pacific Islands from the Post Colonial PerspectivePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Kyoko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Teikyo University
  •  Development of teaching/learning materials and curriculum on mutual understanding among Japan Korea and China

    • Principal Investigator
      OTSU Kazuko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Curriculum design and materials development for learning about migration among countries including Japan, Korea, and Brazil

    • Principal Investigator
      HATTORI Keiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kinki University
  •  Developing A Curriculum Model of Multicultural Education in Japanese School

    • Principal Investigator
      MORIMO Takeo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Chuo University
  •  Development of teaching materials for Studies of Indigenous Populations from a Postcolonial PerspectivePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Kyoko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  日米の博物館との連携を生かした異文化理解教育アウトリーチ教材の開発と実践Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中山 京子
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  The Development and Practice of the Outreach Tbaching Materials for Global Education and Multicultural Education

    • Principal Investigator
      MORIMO Takeo
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Chuo University

All 2024 2023 2022 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] グアム・チャモロダンスの挑戦-失われた伝統・文化を再創造する-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750347124
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Book] 国際理解教育ハンドブックーグローバル・シティズンシップを育むー2015

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子ほか編著
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Book] 日韓中でつくる国際理解教育2014

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子、ほか
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Book] グアム・サイパン・マリアナ諸島を知るための54章2012

    • Author(s)
      中山京子編
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Book] 新版社会科教育学事典2012

    • Author(s)
      日本社会科教育学会編(森茂岳雄・中山京子分担執筆)
    • Total Pages
      435
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Book] グアム・サイパン・マリアナ諸島を知るための54章2012

    • Author(s)
      中山京子編
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Book] グアム・サイパン・マリアナ諸島を知るための 54章2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Book] 先住民学習とポストコロニアル人類学2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      お茶の水書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Book] 先住民学習とポストコロニアル人類学2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      御茶の水書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Book] 現代国際理解教育事典2012

    • Author(s)
      日本国際理解教育学会編(森茂岳雄・中山京子他編集)
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Book] 先住民学習とポストコロニアル人類学2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      御茶の水書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Book] 真珠湾を語る-歴史・記憶・教育-2011

    • Author(s)
      矢口祐人、森茂岳雄、中山京子
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Book] 真珠湾を語る―歴史・記憶・教育―2011

    • Author(s)
      矢口祐人・森茂岳雄・中山京子編
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Book] 移民研究から多文化共生を考える2011

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子
    • Publisher
      お茶ノ水書房(掲載決定)(印刷中)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Book] 移民研究と多文化共生2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      御茶の水書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Book] 移民研究から多文化共生を考える(仮題)2011

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子、他
    • Publisher
      お茶ノ水書房(掲載決定(印刷中))
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Book] グローバル時代の国際理解教育-実践と理論をつなぐ2010

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子・桐谷正信、他
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Book] 『グアム・チャモロの記憶』(研究成果中間報告書)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      京都ノートルダム女子大学中山京子研究室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Book] 日系移民学習の理論と実践-グローバル教育と多文化教育をつなぐ-2010

    • Author(s)
      森茂岳雄、中山京子
    • Total Pages
      450
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Book] 入門グアム・チャモロの歴史と文化2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Book] 入門グアム・チャモロの歴史と文化2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Book] グローバル時代の国際理解教育-理論と実践をつなぐ-(海外機関との連携-パールハーバーワークショップの実践-)(日本国際理解教育学会編著)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Book] 入門 グアム・チャモロの歴史と文化2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Total Pages
      98
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Book] 学校と博物館でつくる国際理解教育-新しい学びをデザインする-2009

    • Author(s)
      森茂岳雄、中山京子, 他
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Book] 学校と博物館でつくる国際理解教育-新しい学びをデザインする-2009

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子、他
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Book] 日系移民学習の理論と実践-グローバル教育と多文化教育をつなぐ-2008

    • Author(s)
      森茂 岳雄, 中山 京子編著
    • Total Pages
      450
    • Publisher
      明石書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Book] 日系移民学習の理論と実践-グローバル教育と多文化教育をつなぐ-2008

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子
    • Total Pages
      450
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Book] 『日系移民学習の理論と実践-グローバル教育と多文化教育をつなぐ-』(近日刊行)2008

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子編著
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Book] 日系移民学習の理論と実践-グローバル教育と多文化教育をつなぐ-2008

    • Author(s)
      森茂岳雄, 中山京子編
    • Total Pages
      450
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Journal Article] グローバル・ヒストリーの視点を取り入れた太平洋に関する教材開発ーロタ島に生きる人々を事例にー2024

    • Author(s)
      中山京子・東優也
    • Journal Title

      日本グローバル教育学会

      Volume: 26 Pages: 37-53

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02640
  • [Journal Article] ポストコロニアル時代における環太平洋市民意識の育成と連帯性を養う教材開発ー日本の水産業を支えるキリバスを視点にー2024

    • Author(s)
      中山京子・東優也
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 49-63

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02640
  • [Journal Article] 博物館企画展示『南の楽園マリアナ諸島の真実』を創る-大学における国際理解教育実践2019

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学総合博物館館報

      Volume: 2 Pages: 34-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Journal Article] 2016年グアム・太平洋芸術祭にみる教育とアイデンティティの育成-チャモロアイデンティティの覚醒とチャモロダンス-2017

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 5 Pages: 109-119

    • NAID

      120006398251

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Journal Article] 2016年グアム・太平洋芸術祭にみる教育とアイデンティティの育成2017

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 5 Pages: 109-119

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] グアムと日本をつなぐ教育実践-ポストコロニアルな視点にたった小学校における先住民学習の実践-2017

    • Author(s)
      居城勝彦・東優也・中山京子
    • Journal Title

      東京学芸大学附属学校研究紀要

      Volume: 44 Pages: 147-157

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Journal Article] 歌と踊りで語り継ぐ南の島の物語2016

    • Author(s)
      中山京子・居城勝彦・八代健志
    • Journal Title

      国立民族学博物館調査報告

      Volume: 138 Pages: 91-96

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] 博学連携教員研修ワークショップ10年のあゆみ2016

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      国立民族学博物館調査報告

      Volume: 138 Pages: 37-46

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] 小大連携を活かした国際理解教育実践―ポストコロニアルな視点にたったグアム先住民学習―2015

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 4 Pages: 27-40

    • NAID

      120005944944

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] マリアナ諸島の公立学校におけるアイデンティティの育成―グアムの社会科教育を中心に―2015

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 125 Pages: 120-131

    • NAID

      130005179239

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] 異文化理解および主張を表現する教育活動-グアム研究を事例に-2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 第2号 Pages: 197-206

    • NAID

      120005944690

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] 異文化理解および主張を表現する教育活動-グアム研究を事例に-2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 第2号 Pages: 197-206

    • NAID

      120005944690

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] 異文化理解および主張を表現する教育活動―グアム研究を事例に―2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 2 Pages: 197-206

    • NAID

      120005944690

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] スタディツアーにおける学びと変容-グアム・スタディツアーを事例に-」2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 20 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] 社会科における多文化教育の再構築-ポストコロニアルの視点から先住民学習を考える-2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 116号 Pages: 35-44

    • NAID

      130005179143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] グローバル・ヒストリーにおける太平洋地域の意義と歴史教育―マリアナ諸島を中心にー2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      グローバル教育

      Volume: 15 Pages: 76-88

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] グローバル・ヒストリーにおける太平洋地域の意義と歴史教育―マリアナ諸島を中心にー2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      グローバル教育(日本グローバル教育学会編)

      Volume: 15 Pages: 76-88

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] 日系移民学習の教材開発と実践(I)ー移民学習教材としての「日本ーブラジル移民カルタ」の開発2013

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子・福山文子
    • Journal Title

      JICA横浜海外移住資料館研究紀要

      Volume: 7 Pages: 43-61

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] 社会科における多文化教育の再構築―ポストコロニアルの視点から先住民学習を考える―2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      社会科教育研究(日本社会科教育学会編)

      Volume: 116 Pages: 35-44

    • NAID

      130005179143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Journal Article] グローバル・ヒストリーにおける太平洋地域の意義と歴史教育-マリアナ諸島を中心に-2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      グローバル教育

      Volume: 15号 Pages: 76-88

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] 社会科における多文化教育の再構築―ポストコロニアルの視点から先住民学習を考える―2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 116 Pages: 35-44

    • NAID

      130005179143

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] 「人の移動」をテーマとした教材開発2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      『日韓中の恊働による相互理解のための国際理解教育カリキュラム・教材の開発』科研研究成果報告書

      Volume: - Pages: 112-157

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] 戦争の記憶をめぐるスタディーツアーに多様な視点をどう組み込むか―グアム・スタディーツアーを事例に―2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要

      Volume: 37号 Pages: 15-22

    • NAID

      120005945995

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] 戦争の記憶をめぐるスタディーツアーに多様な視点をどう組み込むか-グアム・スタディーツアーを事例に-2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要

      Volume: 37号 Pages: 15-22

    • NAID

      120005945995

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Journal Article] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要

      Volume: 36 Pages: 1-10

    • NAID

      40018832761

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Journal Article] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要

      Volume: 36 Pages: 1-10

    • NAID

      40018832761

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Journal Article] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      帝京大学文学部教育学科紀要 36号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40018832761

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Journal Article] 先住民学習の理論と実践-ポストコロニアル人類学の活用-(博士学位論文)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      総合研究大学院大学文化科学研究科比較文化学専攻

      Pages: 1-256

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Journal Article] ヴァヌアツをめぐるポストコロニアル議論と教育-カストムを尊重する実践の試み-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 40号

      Pages: 25-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Journal Article] ヴァヌアツをめぐるポストコロニアル議論と教育-カストムを尊重する実践の試み-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学紀要 40号

      Pages: 25-38

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Journal Article] 先住民学習の理論と実践-ポストコロニアル人類学の活用-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      総合研究大学院大学博士学位論文-論文内容の要旨及び審査結果の要旨 38集

      Pages: 165-167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Journal Article] 先住民学習の理論と実践-ポストコロニアル人類学の活用-(博士学位論文)2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      総合研究大学院大学文化科学研究科比較文化学専攻

      Pages: 1-256

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Journal Article] 児童生徒の先住民認識の問題-ポストコロニアルの視点にたった先住民学習にむけて-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 39号

      Pages: 17-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Journal Article] 児童生徒の先住民認識の問題?ポストコロニアルの視点にたった先住民学習にむけて-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 39号

      Pages: 17-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      学校と博物館でつくる国際理解教育-新しい学びをデザインする-(明石書店)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Journal Article] 児童生徒の先住民認識の問題-ポストコロニアルの視点にたった先住民学習にむけて-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 39巻

      Pages: 17-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Journal Article] Japan-United States Cooperated Teaching Practice Over The Memory of Pearl Harbor and Hiroshima: E-mail Exchange Project to Connect Junior and Senior High School Students in Kyoto, Omaha, and Los Angeles2008

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto Notre Dame University 38

      Pages: 91-104

    • NAID

      40016082812

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Journal Article] Japan-United States Cooperated Teaching Practice Over The Memory of Pearl Harbor and Hiroshima:E-mail Exchange Project to Connect Junior and Senior High School Students in Kyoto,Omaha,and Los Angeles2008

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto Notre Dame University 38

      Pages: 91-104

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] Japan-United States Cooperated Teaching Practice Over The Memory of Pearl Harbor and Hiroshima : E-mail Exchange Project to Connect Junior and Senior High School Students in Kyoto, Omaha, and Los Angeles2008

    • Author(s)
      Nakayama, Kyoko
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto Notre Dame University 38

      Pages: 91-104

    • NAID

      40016082812

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] Japan-United States Cooperated Teaching Practice Over The Memory of Pearl Harbor and Hiroshima:E-mail Exchange Project to Connect Juni or and Senior High School Students in Kyoto,Omaha,and Los Angeles2008

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto Notre Dame University 38

      Pages: 91-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] JapaneseAmerican Studies in Schools and Museums : Theory into Practice2008

    • Author(s)
      Morimo, Takeo, Nakayama, Kyoko
    • Journal Title

      Akashi Shoten Co., Ltd

      Pages: 450-450

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] Development of Learning Programs Materials for International Education in Japanese Overseas Migration Museum : Using the Teacher Training Workshops for Migration Studies2007

    • Author(s)
      Morimo, Takeo, Nakayama, Kyoko
    • Journal Title

      Bulletin of the Japanese Overseas and Migration Museum No. 1

      Pages: 35-59

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] 海外移住資料館を活用した国際理解教育の授業づくり-教師教育を通してみた移民学習の可能性-2007

    • Author(s)
      森茂 岳雄, 中山 京子
    • Journal Title

      JICA横浜 海外移住資料館 研究紀要・館報 1

      Pages: 35-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Journal Article] 多文化教育における「先住民学習」の意義と可能性-「コロンブス500年祭」とノ-トルム教育修道女会-2007

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      京都ノ-トルダム女子大学研究紀要 37

      Pages: 59-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] 多文化教育における「先住民学習」の意義と可能性-「コロンブス500 年祭」とノートルム教育修道女会-2007

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 37

      Pages: 59-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Journal Article] 海外移住資料館を活用した国際理解教育の授業づくり-教師教育を通してみた移民学習の可能性-2007

    • Author(s)
      森茂 岳雄, 中山 京子
    • Journal Title

      JICA横浜 海外移住資料館 研究紀要、館報 1

      Pages: 35-59

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] 多文化教育の知の導入による小学校社会科学習内容の再構築-単元「海を渡る日系移民」の開発を事例として-2006

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会) 65

      Pages: 31-40

    • NAID

      110007997199

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Journal Article] ライデン国立民族学博物館における教育活動-キャラクター「タンタン」の展示への導入をめぐるポストコロニアルな課題-2006

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 36

      Pages: 53-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] 多文化教育の知の導入による小学校社会科学習内容の再構築-単元「海を渡る日系移民」の開発を事例として-2006

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会) 65

      Pages: 31-40

    • NAID

      110007997199

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] Restructuring Elementary Social Studies Curriculum Through Introduction of Multicultural Education Perspective : A case of Developing the Japanese Migrants Cross the ocean2006

    • Author(s)
      Nakayama, Kyoko
    • Journal Title

      Journal of Educational Research on Social Studies 65

      Pages: 31-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] 「多文化共生」への意識を高める国際理解教育のカリキュラム開発と実践-包括的な多文化教育カリキュラム開発をめざして-2005

    • Author(s)
      中山 京子
    • Journal Title

      国際理解(帝塚山学院大学国際理解研究所編) 35

      Pages: 207-217

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Journal Article] 海外移住資料館を活用した国際理解教育の授業づくり-教師教育を通してみた移民学習の可能性-

    • Author(s)
      森茂 岳雄, 中山 京子
    • Journal Title

      JICA横浜海外移住資料館 研究紀要・館報 1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] ポストコロニアル時代における環太平洋意識の育成と連帯性を養う教材開発―日本の水産業を支えるキリバスを視点に―2023

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02640
  • [Presentation] グローバル・ヒストリーの視点を取り入れた太平洋に関する教材開発―ロタ島に生きる人々を事例に―2023

    • Author(s)
      中山京子・東優也
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02640
  • [Presentation] ポストコロニアル時代における環太平洋意識の育成ー連帯性を養う教材開発に向けてー2022

    • Author(s)
      中山京子・東優也・居城勝彦
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02640
  • [Presentation] 小学校におけるグローバル教育2022

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会第29回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02640
  • [Presentation] 文化人類学をどう教室に持ち込むか-文化人類学からの実践例-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本文化人類学会関東地区研究懇談会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Presentation] 社会科における「文明」の取り扱い-太平洋の視点を導入する-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Presentation] 博物館企画展示『南の楽園マリアナ諸島の真実』を創る-大学における国際理解教育実践-2018

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第28回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Presentation] 戦争の記憶と対峙する若い教師の葛藤-グアム先住民族チャモロの戦争の記憶と向き合う-2016

    • Author(s)
      中山京子・相澤杏子
    • Organizer
      第17回韓国国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      延世大学
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Presentation] グアムと日本をつなぐ教育実践―ポストコロニアルな視点にたった小学校における先住民学習の実践―2016

    • Author(s)
      中山京子・居城勝彦・東優也
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Presentation] 教員養成系大学で育成すべき資質・能力と国際理解教育―グアム先住民族チャモロとつながる活動を事例に-2016

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13587
  • [Presentation] 社会科において『人種・民族』をどのように教えるか-人類学研究の成果とポストコロニアルの視点から-2015

    • Author(s)
      中山京子・東優也
    • Organizer
      全国社会科教育学会第64回研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Presentation] グアムと日本をつなぐ教育実践-ポストコロニアルな視点にたった先住民学習の具現にむけて-2015

    • Author(s)
      中山京子・居城勝彦・東優也
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Presentation] Educational Activities for Connecting Japan with Guam’, “History Methods: Teaching with Historic Places2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      Guam Teacher Institute
    • Place of Presentation
      Latte of Freedom, Guam
    • Year and Date
      2014-08-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Presentation] 授業科目『国際理解教育』とゼミ活動における取り組み-グアム理解をコラージュ作品とチャモロダンスを通して表現する-2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      大学コーンソーシアム京都2013年度第19回FDフォーラム
    • Place of Presentation
      龍谷大学(京都府京都市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] The Prospect if Global Citizenship Education in the 21st Century and the Task of Education for International Understanding2014

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      The 15th Annual Conference on Education for International Understanding
    • Place of Presentation
      APCEIU, Korea
    • Year and Date
      2014-11-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Presentation] Educational Approach to Express the Understandings and Message : Guam Case studies2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      The 14th Annual Conference on Education forInternational Understanding
    • Place of Presentation
      全北大学(韓国)
    • Year and Date
      2013-02-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] Educational Approach to Express the Understandings and Message: Guam Case studies2013

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      2013 The 14th Annual Conference on Education for International Understanding
    • Place of Presentation
      Jeonbuk National University,Korea
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] トランスナショナルな歴史認識の形成とグローバル教育-パールハーバー教育ワークショップの実践から-2012

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2012-09-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] グローバル・ヒストリーとしての21世紀初頭と2011年-アメリカ・太平洋のマイノリティの視点から-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2011-09-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] 社会科における多文化教育の再構築-ポストコロニアルの視点から先住民学習を考える-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] 日系ブラジル人をテーマとしたカルタ教材の開発-移民学習と日本語学習をつなぐ-2011

    • Author(s)
      中山京子、服部圭子、福山文子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      京都橘大学(京都)
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] 夢と挑戦―新たな地域文化の創生は可能か―2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      異文化間教育学会創立30周年記念事業4学会連携公開シンポジウム(招待講演)
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] 日系ブラジル人をテーマとしたカルタ教材の開発2011

    • Author(s)
      福山文子,中山京子,服部圭子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学
    • Year and Date
      2011-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] グローバルヒストリーとしての21世紀初頭と2011年―アメリカ・太平洋のマイノリティの視点から―2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] 日韓中の協働による相互理解のための国際理解教育カリキュラム・教材の開発~『言葉と生活文化』グループの報告2011

    • Author(s)
      中山博夫, 多田孝志, 許信恵, 徐宗男
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学
    • Year and Date
      2011-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] 移民をテーマにした日韓共通教材の作成と実践2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] 社会科における多文化教育の再構築―ポストコロニアルの視点から先住民学習を考える-2011

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] 日韓中の恊働による相互理解のための国際理解教育カリキュラム・教材の開発~『言葉と生活文化』グループの報告2011

    • Author(s)
      中山博夫,多田孝志,許信恵,徐宗男
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学
    • Year and Date
      2011-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] 日系ブラジル人をテーマとしたカルタ教材の開発-移民学習と日本語学習をつなぐ-2011

    • Author(s)
      中山京子、服部圭子、福山文子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学(京都)
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] 「人の移動」(留学生)をテーマにした日中韓三か国教材開発-インタビューおよび読み物教材を用いて-2010

    • Author(s)
      服部圭子、HanGeon-Soo、森茂岳雄、中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京)
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Presentation] 人の移動(留学生)をテーマにした日韓中参加国教材開発2010

    • Author(s)
      服部圭子、森茂岳雄、中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第20回研究大会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] 「人の移動」(留学生)をテーマにした日韓中三か国教材開発2010

    • Author(s)
      服部圭子、森茂岳雄、中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第20回研究大会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-07-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県)
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] 「日韓中の協働による相互理解のための国際理解カリキュラム.教材の開発」-「人間関係」グループの研究概要2010

    • Author(s)
      釜田聡、中山博夫、許信恵、多田孝志、西村克仁、堀幸美、金宗勅、金多媛、祖国華
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第20回研究大会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] 日韓中の恊働による相互理解のための国際理解教育カリキュラム・教材の開発~『人間関係』グループの研究概要2010

    • Author(s)
      釜田聡、中山博夫,許信恵,多田孝志,西村克仁、堀幸美、若井千草、金宗勲、金多愛、祖国華
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第20回研究大会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330196
  • [Presentation] 「人の移動」(留学生)をテーマにした日中韓三か国教材開発-インタビューおよび読み物教材を用いて-2010

    • Author(s)
      服部圭子、Han, Geon-Soo、森茂岳雄、中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会 第20回研究大会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] 太平洋地域学習の意義と可能性-マリアナ諸島・グアムを事例にポストコロニアルの視点を育てる-2010

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県)
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Presentation] 人の移動をテーマにした日中韓三か国教材開発-インタビューおよび読み物教材を用いて-2010

    • Author(s)
      森茂岳雄、服部圭子, Han, Geon-Soo、中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第20回研究大会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Presentation] Japan-Korea Cooperative Teaching Material Development Project on 'Human Mobilization' Its Ideas and Practice2009

    • Author(s)
      中山京子・森茂岳雄、他
    • Organizer
      韓国国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      梨花女子大学(韓国)
    • Year and Date
      2009-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Presentation] Japan-Korea Cooperative Material Development Project on 'Human Mobilization' Its Ideas and Practice2009

    • Author(s)
      中山京子・森茂岳雄・服部圭子・大津和子
    • Organizer
      韓国国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      梨花女子大学(大韓民国)
    • Year and Date
      2009-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Presentation] Japan-Korea Cooperative Material Development Project on 'Human Mobilization' Its Ideas and Practice2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      韓国国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      梨花女子大学(大韓民国)
    • Year and Date
      2009-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] 社会科教師としての自己形成-子どもへのまなざしと異文化へのまなざしを通して-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Presentation] 社会科教師としての自己形成-子どもへのまなざしと異文化へのまなざしを通して-2009

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本社会科教育学会第59回大会課題研究「社会科教師の専門性」
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県)
    • Year and Date
      2009-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] Japan-Korea Cooperative Material Development Project on 'Humana Mobilization': Its Idea and Pratice2009

    • Author(s)
      Nakayama Kyoko、Morimo Takeo、Hattori Keiko、Otsu Kazuko
    • Organizer
      韓国国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      梨花女子大学
    • Year and Date
      2009-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530997
  • [Presentation] 国際理解教育のテキスト開発のための共同研究-インタビュー資料を用いた日韓移民教材開発に向けて-2008

    • Author(s)
      森茂岳雄, 中山京子
    • Organizer
      韓国国際理解教育学会第9回大会
    • Place of Presentation
      チュンナム大学(韓国大田市)
    • Year and Date
      2008-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Presentation] 日本人児童生徒がもつ先住民認識の問題-ポストコロニアルな視点から認識と学習活動を問う-2008

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2008-06-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Presentation] 日本人児童生徒がもつ先住民認識の問題-ポストコロニアルな視点か照認識と学習活動を問う-2008

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2008-06-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730559
  • [Presentation] 日韓「移民」教材共同開発プロジェクト2008

    • Author(s)
      森茂岳雄, 中山京子, 服部圭子
    • Organizer
      国際理解教育学会第29回大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2008-06-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530864
  • [Presentation] ポストコロニアルの視点にたった先住民学習の意義と可能性-全米アメリカン・インディアン博物館の展示表象と教育活動の分析2007

    • Author(s)
      中山 京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2007-07-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] 日系移民をテーマにした国際理解教育-移民学習の視点と教材開発-2007

    • Author(s)
      森茂 岳雄, 中山 京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2007-07-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] 日系移民をテーマにした国際理解教育-移民学習の視点と教材開発-2007

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2007-07-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Presentation] 国際理解教育実践の多様化と方向性2007

    • Author(s)
      中山 京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会 公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2007-07-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] Japanese Migration Studies as Education for International Understanding : Its Viewpoints andTeaching Materials Development. Sapporo2007

    • Author(s)
      Morimo, Takeo, Nakayama, Kyoko
    • Organizer
      The 17th Annual Study Meeting of Japanese Association for International Education
    • Place of Presentation
      Hokkaido University of Education
    • Year and Date
      2007-07-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] 日系移民をテーマにした国際理解教育-移民学習の視点と教材開発2007

    • Author(s)
      森茂 岳雄・中山 京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2007-07-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330197
  • [Presentation] 日系移民をテーマにした国際理解教育-移民系博物館を活用して教員研修を支援する-2007

    • Author(s)
      福山文子・中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2007-07-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Presentation] 「ポストコロニアルの視点にたった先住民学習の意義と可能性-全米アメリカン・インディアン博物館の展示表象と教育活動の分析-」2007

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2007-07-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730549
  • [Presentation] Educational Approach to Express the Understandings and Message: Guam Case studies

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      he 14th Annual Conference on Education for International Understanding
    • Place of Presentation
      Jeonbuk National University, Korea
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Presentation] トランスナショナルな歴史認識の形成とグローバル教育

    • Author(s)
      森茂岳雄・中山京子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会第20回研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • [Presentation] トランスナショナルな歴史認識の形成とグローバル教育―パールハーバー教育ワークショップの実践から―

    • Author(s)
      中山京子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730843
  • [Presentation] スタディツアーにおける学習論-グアム・スタディツアーを事例に-

    • Author(s)
      居城勝彦・中山京子・織田雪江
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531214
  • 1.  MORIMO Takeo (30201817)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 32 results
  • 2.  KIRITANI Masanobu (90302504)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  HATTORI Keiko (30446009)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  KAWASAKI Seiji (10282782)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  NAKAMAKI Hirochika (90113430)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  OTSU Kazuko (80241397)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  FUJIWARA Takaaki (70313583)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KAMADA Satoshi (60345543)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  TADA Takashi (50341920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  KURIYAMA Takehiro (00352493)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  OGASAWARA Hiroyasu (20194417)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KOBAYASHI Yuriko (50245297)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  ODA Yukie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  ISHIRO Katsuhiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  LAGUANA Ronald
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  CASTRO Ronald
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  ONEDERA Peter
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  RABON Frank
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  BALAJADIA Jaclyn
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  ALISON Muller
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  RONALD Laguana
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  LAWRENCE Cunningham
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi