• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Hattori Yuichiro  服部 裕一郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HATTORI YUICHIRO  服部 裕一郎

Less
Researcher Number 50707487
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 岡山大学, 教育学域, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 岡山大学, 教育学域, 准教授
2021 – 2022: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授
2015 – 2020: 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 09080:Science education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
批判的数学教育 / 数学教育 / 社会批判的オープンエンドな問題 / 社会的オープンエンドな問題 / 批判的思考力 / 社会的価値観 / 社会的オ―プンエンドな問題 / クリティカルシンキング / 社会的公正 / 批判的数学的リテラシー … More / 数学的モデル化過程 / 社会批判的モデリング / 関数 / 数学的モデル / 前期中等教育 / 中学校数学 / データの分析 / 統計的リテラシー / 社会的価値判断 / アブダクション / 汎用的能力の育成 / 社会的オ―プンエンド / 問題解決 / 批判的思考 … More
Except Principal Investigator
学習支援システム / 離散数学 / 探究型学習 / エビデンスに基づいた学習支援 / 中学校数学 / 探究的な学び / 授業研究 / 授業研究コミュニティ / 数学的リテラシー / 数学的モデル / 価値観 / トランス・サイエンスな問題 / 社会的公正 / 社会的オープンエンドな問題 / 批判的数学教育 / カリキュラム開発 / 数学教育 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (87 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  An Empirical Study on Developing Critical Mathematical Literacy through Socio-Critically Open-Ended ProblemsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      服部 裕一郎
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Developing tools and guidelines to promote learning support based on educational data and evidence

    • Principal Investigator
      岡崎 善弘
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  離散数学を題材とした探究型学習支援システムの構築に関する実証的研究

    • Principal Investigator
      松原 和樹
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Saitama University
  •  探究的な学びのための中学校教師による自律的授業研究コミュニティ形成に関する研究

    • Principal Investigator
      佐藤 寿仁
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Iwate University
  •  Theoretical and Practical Studies on the Development of Critical Thinking Through the Mathematical Modeling ProcessesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      服部 裕一郎
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Okayama University
      Kochi University
  •  Curriculum Development of Japanese Critical Mathematics Education to Nurture Critical Mathematical Literacy

    • Principal Investigator
      Baba Takuya
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  The Development and Practice of a Systematic Learning Unit for Developing Critical Thinking in Junior High School MathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hattori Yuichiro
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kochi University
  •  Empirical Study on Classes for Fostering Critical Thinking in Mathematical EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HATTORI YUICHIRO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kochi University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 新しい算数研究2024

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K25699
  • [Book] Categories and Their Relationships Among Socially Open-Ended Problems. In: Dede, Y., Marschall, G., Clarkson, P. (eds) Values and Valuing in Mathematics Education.2024

    • Author(s)
      Baba, T., Shimada, I., Hattori, Y., Fukuda, H.
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      Springer, Singapore.
    • ISBN
      9819994535
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      馬場卓也、内田豊海、中和渚、福田博人、服部裕一郎
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      4910733655
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      馬場卓也・内田豊海・中和渚・福田博人・服部裕一郎
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733654
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Book] 「「数学的活動の楽しさ」とは結局どういうことか?」,『教育科学 数学教育』,2021年7月号,No.765,pp.52-55を執筆2021

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Journal Article] 中学校数学授業における算数・数学の問題発見・解決の過程の具現化―「日常生活の事象の数学化」及び「活用・意味づけ」の過程の強調―2023

    • Author(s)
      圓岡悠・服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 105(3) Pages: 2-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Journal Article] 中学校数学授業における算数・数学の問題発見・解決の過程の具現化―「日常生活の事象の数学化」及び「活用・意味づけ」の過程の強調―2023

    • Author(s)
      圓岡悠・服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 105(3) Pages: 2-14

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Journal Article] 批判的思考力の育成と評価を志向した高校数学における教材の開発とその実践―社会的オープンエンドな問題「マヨネーズの絞り口を提案しよう」を通して―2023

    • Author(s)
      服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 28(2) Pages: 77-97

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Journal Article] 批判的思考力の育成と評価を志向した高校数学における教材の開発とその実践―社会的オープンエンドな問題「マヨネーズの絞り口を提案しよう」を通して―2023

    • Author(s)
      服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 28(2) Pages: 77-97

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Journal Article] 数学の誤用を批判的に認識する数学教育の必要性2022

    • Author(s)
      石橋一昴・服部裕一郎・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 224-226

    • DOI

      10.14935/jssej.46.224

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470, KAKENHI-PROJECT-21K13587
  • [Journal Article] 観点別学習状況の総括的評価を機械的計算に依拠することの問題点2022

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・服部裕一郎・石橋一昴
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 221-223

    • DOI

      10.14935/jssej.46.221

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470, KAKENHI-PROJECT-21K13587
  • [Journal Article] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(Ⅱ) ―根号を用いて表される長さの量感に着目して ―2021

    • Author(s)
      松原 和樹・服部 裕一郎・神垣 雅郁
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第81号 Pages: 101-108

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] これからの数学科教育研究に関する一私見-狭義の問題解決と広義の問題解決に焦点をあてて-2021

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第43巻 第 4 号 Pages: 85-92

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling: 'Quadratic Voting' as Teaching Materials(社会批判的モデリングの問題文脈における疑似社会の設定―「クアドラティックボーティング」の教材化―)2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・上ヶ谷 友佑・石橋 一昴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 137-140

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_137

    • NAID

      130008131480

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22188, KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Journal Article] Mathematics Education for Trans-Scientific Issues: Implementability of a Socio-Critical Modeling Approach/Rationale for Our Research Project(トランス・サイエンスな問題に対応する数学教育:社会批判的モデリングの実装可能性―課題研究 企画趣旨―)2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・上ヶ谷 友佑・石橋 一昴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 127-128

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_127

    • NAID

      130008131486

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22188, KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Journal Article] 複式学級における合同学習形態による算数科授業の開発(Ⅲ) ―小学校低・中学年に焦点をあてたユニバーサルデザイン授業の実践―2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・松原 和樹・是永 かな子・近藤 修史
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第81号 Pages: 73-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] Japanese use of probabilistic language about diagnosis tests for COVID-19: an analysis of Twitter data2021

    • Author(s)
      Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y.
    • Journal Title

      Philosophy of Mathematics Education Journal

      Volume: 37 Pages: 1-37

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Journal Article] 高校の数学授業を如何にして変えるか?―新学習指導要領の強調点をふまえた授業デザインの提案―2021

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      令和2年度高知県高等学校教育研究会数学部会

      Volume: - Pages: 9-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] Exploration of Socio-Critical Modeling Teaching Materials from the Perspective of Risk Communiation(リスクコミュニケーションを視点とした社会批判的モデリングの教材の探求)2021

    • Author(s)
      石橋 一昴・上ヶ谷 友佑・服部 裕一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 133-136

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_133

    • NAID

      130008131479

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22188, KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Journal Article] Intellectual Need: A Key Motivation Toward Critically Understanding the Roles of Mathematical Modeling in Society(知的必要性:数学的モデリングの役割の批判的理解への鍵となる動機)2021

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑・石橋 一昴・服部 裕一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 129-132

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_129

    • NAID

      130008131481

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K22188, KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Journal Article] Development of Socio-critically Open-ended Problems for Critical Mathematical Literacy: A Japanese Case2021

    • Author(s)
      Hattori, Y., Fukuda, H. & Baba
    • Journal Title

      Journal of Educational Research in Mathematics

      Volume: 31(3) Issue: 3 Pages: 357-378

    • DOI

      10.29275/jerm.2021.31.3.357

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470, KAKENHI-PROJECT-21K18511, KAKENHI-PROJECT-19K14219
  • [Journal Article] 海外の算数教育情報 批判的数学教育の視座が示唆する今日的な授業改善の方向性2020

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 594,7月号 Pages: 36-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 中学校数学授業における社会的オープンエンドな問題の開発とその実践―生徒の批判的思考力の涵養を目指して―2020

    • Author(s)
      田中勇誠・服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 102(11) Pages: 2-11

    • NAID

      130008110398

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 複式学級における合同学習形態による算数科授業の開発(Ⅱ) ―ユニバーサルデザインを意識した授業モデルの構築とその実践―2020

    • Author(s)
      服部裕一郎・松原和樹・是永かな子・近藤修史
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告 第80号 pp.79-94.

      Volume: 80 Pages: 79-94

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(I)―複式学級における合同学習形態による小学校算数科授業における実践―2020

    • Author(s)
      松原和樹・服部裕一郎
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告 第80号 pp.95-101.

      Volume: 80 Pages: 95-101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 社会的オープンエンドな問題から誘発される批判的思考の特質-同一問題における小中学生の様相比較を通して2020

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会第8 回春期研究大会論文集

      Volume: 8 Pages: 161-168

    • NAID

      40022492491

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] The Cognitive Role of Humor in Rendering Mathematical Activities Authentic: Extending Ways to Finding the Sum of Interior Angles of Polygons2020

    • Author(s)
      服部 裕一郎、上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 261-270

    • DOI

      10.14935/jssej.44.261

    • NAID

      130007981451

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13162, KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] ICTを活用した図形探究活動についての一考察 ―中学校第2学年「平行四辺形」単元における 授業実践を通して―2019

    • Author(s)
      橋口和恵・服部裕一郎・ 中野俊幸・佐藤淳郎・山口俊博・加納理成・ 袴田綾斗・岡本士郎・楠瀬正典
    • Journal Title

      教職実践高度化専攻附属学校教育研究 センター研究紀要 高知大学学校教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 63-70

    • NAID

      120006643776

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 学習者にとっての問題文脈の親和的潜入性―数学教育における真正性の度合いの観点から―2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集43,pp.544-547.

      Volume: 43 Pages: 544-547

    • NAID

      130007882930

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 小学校におけるユニバーサルデザインを意識 した算数科の授業づくり-基礎・基本の定着や 学び合いに焦点化して-2019

    • Author(s)
      奥宮智子・是永かな子・ 服部裕一郎
    • Journal Title

      教職実践高度化専攻附属学校教育研究 センター研究紀要 高知大学学校教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 11-19

    • NAID

      120006643770

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 数学的モデル化過程における批判的思考の様相―「定式化」及び「解釈・評価」の場面に着目して―2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・山中貴博
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集43,pp.99-102.

      Volume: 43 Pages: 99-102

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 渋滞現象を記述する数理モデルを題材とした授業実践とその考察2019

    • Author(s)
      加納理成・服部裕一郎・ 中野俊幸・佐藤淳郎・山口俊博・ 山中貴博
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第79号 Pages: 65-70

    • NAID

      120006628923

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 批判的数学教育の視座における公正な批判的思考の様相―前期中等教育段階での授業実践を事例として―2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・福田博人
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第7回春期研究大会論文集,pp.19-26.

      Volume: 7 Pages: 19-26

    • NAID

      40022495151

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 数学的活動を真正にするためのユーモアの役割2019

    • Author(s)
      服部裕一郎・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告,Vol.34,No.3,pp. 59-64.

      Volume: 34 Pages: 59-64

    • NAID

      130007769095

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 批判的思考力の育成におけるモデル・モデリングを核とした学習指導の貢献-企画趣旨-2019

    • Author(s)
      川上貴・服部裕一郎
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集43,pp.97-98.

      Volume: 43 Pages: 97-98

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング型授業「査読評価活動」の学習動機への影響2019

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎・ 袴田綾斗
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第79号 Pages: 51-63

    • NAID

      120006628922

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングの一形態としての査読評価活動を取り入れた授業の有効性2018

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第78号 Pages: 89-103

    • NAID

      120006478683

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] 批判的思考力の育成を目指した算数科授業の 開発と実践―小学校高学年児童達の批判的 思考の具体に焦点をあてて―2018

    • Author(s)
      服部裕一郎・松山起也
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第24巻,第2号 Pages: 97-108

    • NAID

      130008164095

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Journal Article] 組合せ論における諸問題を教材とした クリティカルシンキングを育成する数学授業の開発 ―高校数学における授業実践「リーグ戦の対戦計画」を通して―2018

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎・松原和樹・袴田綾斗
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第24巻,第1号 Pages: 99-120

    • NAID

      130007704591

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] クリティカルシンキングを育成する数学授業に関する一考察2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 105-112

    • NAID

      40022277845

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] 数学授業で子ども達のクリティカルシンキングを育もう!2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      数研 チャート.Info 数研出版

      Volume: 11 Pages: 4-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] 数学教育における批判的思考力の育成とその課題2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第5回春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 269-276

    • NAID

      40022278425

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] クリティカルシンキングを育成する数学授業における生徒の「アブダクション」に関する一考察2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 23巻1号 Pages: 55-62

    • NAID

      130007580604

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] 中学校数学における批判的思考力を育成する授業の開発研究―批判的数学教育の視座に依拠して―2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第5回春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 209-216

    • NAID

      40022278115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] 高校の数学教育におけるアクティブ・ラーニングを考える―問題解決の観点からの提案―2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Journal Title

      土佐の教育(数学編)平成28年度高知県高等学校教育研究会数学部会

      Volume: 50 Pages: 25-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Journal Article] RLAによるクリティカルシンキングを育成する数学科授業の開発―子ども達による査読評価活動を通して―2015

    • Author(s)
      服部裕一郎 井上優輝
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌・数学教育学研究

      Volume: 第21巻・第2号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] 「社会批判的オープンエンドな問題に着目した中等教育段階における教材可能性:コロナパンデミックに関わる実践研究のレビューから」2023

    • Author(s)
      福田博人・服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] 数学的モデリング教材のカテゴリーに関する考察:社会的オープンエン ドな問題の視点から2022

    • Author(s)
      馬場卓也・島田功・服部裕一郎・福田博人
    • Organizer
      全国数学教育学会 第57回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Development of mathematical identity in school health bulletins using the socio-critical modeling approach2022

    • Author(s)
      Ishibashi, I.,Uegatani, Y., & Hattori, Y.
    • Organizer
      20th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Proposed teaching materials for implementation and development of a curriculum based on the framework of socio-critically open-ended problems2022

    • Author(s)
      Hattori, Y.
    • Organizer
      ASIA PACIFIC CONFERENCE ON CURRICULUM STUDIES AND INSTRUCTIONAL DESIGNING 2022
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 数学的モデリング教材のカテゴリーに関する考察:社会的オープンエンドな問題の視点から2022

    • Author(s)
      馬場卓也,島田功,服部裕一郎,福田博人
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] Implementing Socio-critical Modeling in Fifth-grade Mathematics Lessons2022

    • Author(s)
      Hattori, Y., Tanaka, Y.
    • Organizer
      20th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 社会批判的モデリングを遂行する算数・数学授業に関する基礎的考察-社会批判的オープンエンドな問題の視座からの教材提案-2022

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Organizer
      数学教育学会2022年度秋季例会予稿集,pp.45-47
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 生徒自らが定義を構成し洗練する数学授業の実践的研究―ポリドロンを用いた正多面体の定義活動を事例として―2022

    • Author(s)
      西澤誠,服部裕一郎,袴田綾斗,中野俊幸
    • Organizer
      全国数学教育学会 第57回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Toward for Constructing the Didactics of Mathematics Originating from Japan: In a Case of Scientific Research of ‘Grundvorstellungen’ in Modelling2022

    • Author(s)
      MATSUZAKI Akio, MATSUSHIMA Mitsuru, HATTORI Yuichiro
    • Organizer
      10th International Conference of Research on Mathematics and Science Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Exploration of socio-critical modeling teaching materials from the perspective of risk communication2021

    • Author(s)
      Ishibashi, I.,Uegatani, Y., & Hattori, Y.
    • Organizer
      Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45.日本科学教育学会 第45回年会. オンライン. (日本科学教育学会第45回年会論文集, pp. 133-136)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling:“Quadratic Voting” as Teaching Materials2021

    • Author(s)
      Hattori, Y., Uegatani, Y., & Ishibashi, I.
    • Organizer
      Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45.日本科学教育学会 第45回年会. オンライン. (日本科学教育学会第45回年会論文集, pp. 137-140)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Aspects of fair-minded critical thinking in mathematics education: Based on the perspective of critical mathematics education,2021

    • Author(s)
      Hattori, Y. & Fukuda, H
    • Organizer
      International Congress on Mathematical Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18511
  • [Presentation] Intellectual need: A key motivation toward critically understanding the roles of mathematical modeling in society2021

    • Author(s)
      Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y.
    • Organizer
      Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45.日本科学教育学会 第45回年会. オンライン. (日本科学教育学会第45回年会論文集, pp. 129-132)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 生涯学習においてプログラミング的思考を育むユニバーサル算数数学教材の開発研究―アンプラグド教材による思考過程の視覚化―2021

    • Author(s)
      松原和樹・服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告.Vol.35, No.6, pp.21-24.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Mathematics education for trans-scientific issues: Implementability of a socio-critical modeling approach Rationale for our research project2021

    • Author(s)
      Hattori, Y., Uegatani, Y., & Ishibashi, I.
    • Organizer
      Proceedings of the Annual Meeting of JSSE, 45.日本科学教育学会 第45回年会. オンライン. (日本科学教育学会第45回年会論文集, pp. 127-128)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 批判的思考力の育成と評価を志向した中等数学教材の開発とその実践:「60秒チャレンジ」の新ルールを提案しよう2021

    • Author(s)
      服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会 第55回研究発表会 (オンライン開催:鳴門教育大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 学校数学の内容としての「数学的方法学」2021

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・石橋一昴・服部裕一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第55回研究発表会発表資料,オンライン開催(鳴門教育大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Towards the Implementation and Development of Mathematics Curriculum Based on Critical Mathematics Education2021

    • Author(s)
      Hattori, Y., Fukuda, H. & Baba, T.
    • Organizer
      The 4th Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing (APCCSID Online) on February 25 to 26, 2021.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving2021

    • Author(s)
      Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y.
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告, 36(2),65-70.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] Aspects of fair-minded critical thinking in mathematics education: Based on the perspective of critical mathematics education2021

    • Author(s)
      Hattori, Y. & Fukuda, H.
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education Shanghai, July, 2021.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 批判的思考力の育成と評価を志向した高校数学における社会的オープンエンドな問題の開発とその実践:マヨネーズの絞り口を提案しよう2021

    • Author(s)
      服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会 第55回研究発表会 (オンライン開催:鳴門教育大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02470
  • [Presentation] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(Ⅲ)―無限等比級数の視覚化―2020

    • Author(s)
      松原和樹・服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告.Vol.34, No.8, pp.35-38.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] Role of probability in socio-critical modelling: A study of Japanese high school students’ perception of COVID-19 certification2020

    • Author(s)
      Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y.
    • Organizer
      JSSE Research Report, 35(3), 43-48
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] 批判的思考力の育成を目指す数学授業の開発研究 ―中学校第3学年における「携帯電話の購入」問題の授業実践を通して―2019

    • Author(s)
      田中勇誠・服部裕一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] Authenticity in mathematics lessons from a computational linguistics perspective2019

    • Author(s)
      Uegatani, Y. & Hattori, Y.
    • Organizer
      全国数学教育学会第51回研究発表会 於:広島大学大学院教育学研究科・教育学部(東広島キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] 算数障害に関する日本での実践研究の現状と課題2019

    • Author(s)
      久保田由香・近藤修史・是永かな子・服部裕一郎
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会(東京)ポスター発表 於:パシフィコ横浜 会議センター.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] 算数・数学における系統的な折り紙教材の開発研究(I)―複式学級における合同学習形態による小学校算数科授業における実践―2019

    • Author(s)
      松原和樹・服部裕一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第49回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] 数学的モデル化過程における批判的思考の役割に 関する一考察2018

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会年会論文集42,pp.51-54. 日本科学教育学会第42 回年会 信州大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] Fostering critical thinking through mathematical problem solving based on the perspective of critical mathematics education2018

    • Author(s)
      Hattori,Y. & Baba,T.
    • Organizer
      Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5, p. 59. Sweden: PME.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] 批判的思考力を育成する算数科授業の開発と実践 ―小学校高学年児童達の批判的思考の具体に焦点をあてて―2018

    • Author(s)
      服部裕一郎・松山起也
    • Organizer
      全国数学教育学会第47回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業「査読評価活動」 の学習動機への影響2018

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎・ 袴田綾斗
    • Organizer
      日本数学教育学会 第100回全国算数・数学 教育研究(東京)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13166
  • [Presentation] 中学校数学における批判的思考力を育成する授業の開発研究―批判的数学教育の視座に依拠して―2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの一形態としての査読評価活動を取り入れた授業の有効性2017

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第99回全国算数・数学教育研究(和歌山)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] 組合せ論における諸問題を教材としたクリティカルシンキングを育成する数学授業の開発2017

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎・松原和樹・袴田綾斗
    • Organizer
      全国数学教育学会第45回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] 組合せ論における諸問題を教材としたクリティカルシンキングを育成する数学授業の開発―高校数学における授業実践「リーグ戦の対戦計画」を通して―2017

    • Author(s)
      井上優輝・服部裕一郎・松原和樹・袴田綾斗
    • Organizer
      全国数学教育学会第46回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] 数学教育で育成すべき資質・能力としての批判的思考力-問題解決の思考法としての位置づけとその特性-2017

    • Author(s)
      服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗
    • Organizer
      全国数学教育学会第45回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] 数学教育における批判的思考力の育成とその課題2017

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] クリティカルシンキングを育成する数学授業における生徒の「アブダクション」に関する一考察2016

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第43回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学大学院教育学研究科・教育学部
    • Year and Date
      2016-01-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] クリティカルシンキングを育成する数学授業に関する一考察2016

    • Author(s)
      服部裕一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学 大久保キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] 統計的リテラシーの育成を目指す数学授業に関する一考察―統計的リテラシーの階層における「批判的解釈」に着目して―2015

    • Author(s)
      圓岡悠 服部裕一郎
    • Organizer
      日本数学教育学会 第48回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学 長野(教育)キャンパス
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • [Presentation] クリティカルシンキングを育む統計教材の開発2015

    • Author(s)
      井上優輝 服部裕一郎
    • Organizer
      第97回全国算数・数学教育研究(北海道)大会
    • Place of Presentation
      北海道札幌南高等学校
    • Year and Date
      2015-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17403
  • 1.  Baba Takuya (00335720)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  中和 渚 (00610718)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  福田 博人 (30803522)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 4.  高阪 将人 (50773016)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  石橋 一昴 (70881267)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  松原 和樹 (60757805)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  島田 功 (30709671)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  上ヶ谷 友佑 (80813071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  袴田 綾斗 (50824215)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  大谷 洋貴 (40825238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  佐藤 寿仁 (00808199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  清野 辰彦 (00550740)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  中村 好則 (00613522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  谷地元 直樹 (00826927)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  小岩 大 (00980616)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  伊藤 伸也 (10570434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  吉村 昇 (20781339)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  西村 圭一 (30549358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  舟橋 友香 (30707469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  荻原 文弘 (30846390)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  松元 新一郎 (40447660)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  竹内 光悦 (60339596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  清水 宏幸 (80562446)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  岡崎 善弘 (00725997)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  深谷 達史 (70724227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  丹治 敬之 (90727009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  INOUE Yuuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi