• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Arai Tatsuya  荒井 龍弥

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ARAI Tatsuya  荒井 龍弥

荒井 龍弥  アライ タツヤ

Less
Researcher Number 60254819
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 仙台大学, 体育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2010 – 2011: 仙台大学, 体育学部, 教授
2007 – 2009: Sendai University, 体育学部, 准教授
2002 – 2005: 仙台大学, 体育学部, 助教授
1997 – 1998: 仙台大学, 体育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Educational psychology
Except Principal Investigator
Educational psychology / Humanities and Social Sciences
Keywords
Principal Investigator
ル・バー / 誤概念 / 素朴概念 / science education / preservation / concept bug / ru-bar / lay theory / misconception / 保存過大 … More / 科学教育 / 保存課題 / 概念バグ / 素朴理論 / 誤ルール / 問題解決 / 学習過程 / 教育系心理学 / 課題解決 / 帰納 / 面積判断 / 植物概念 / ルール学習 / ル・バ- / 動物概念 / 既有知識 / 電流概念 / 発問 / 概念モデル … More
Except Principal Investigator
concept of substance / cubage / the law of conservation of mass / dissolution / burning / relating several Learning units / Learning units / science / 化学概念 / 水溶液 / 物質概念 / 溶解 / 体積 / 質量保存則 / 燃焼 / 関連づけ / 単元 / 理科 / 授業研究 / 教育心理学 / 法則性 / 単純化 / 単元理解 / 小学校理科 / ものづくり / 教授法 / 学力格差 / 小学校高学年 / 相互関連づけ / 教授プラン / 縦断的研究 / 植物概念 / 理科授業 / 学力形成 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Conditions of "Monozukuri" Activities for Encouraging Children to understand learning units in Elementary School Science

    • Principal Investigator
      SHIRAI Hideaki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku Fukushi University
  •  Tendency and provision against inconsistent problem solving of university studentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Sendai University
  •  Grasping the Expansionary Situation of the Gap in Schoolchildren's Scholastic Ability and Development of Teaching Method for Resolving its Expansion.

    • Principal Investigator
      SHIRAI Hideaki
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku Fukushi University
  •  授業による理科学力形成とその変化に関する縦断的研究-小学校理科における単元進行に伴う学力格差拡大の是正をめざして-

    • Principal Investigator
      UNO Shinobu
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  An investigation of misconception or naive theory within college students and molding processPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Sendai College
  •  学習を促進させる発問の性質 -自然認識における論理操作を促す発問の効果-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      荒井 龍弥
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Sendai University

All 2010 2009 2008 2006 2005

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 四角形の面積をめぐる大学生のルール適用状況2009

    • Author(s)
      荒井龍弥
    • Journal Title

      仙台大学紀要 第40 巻2号

      Pages: 153-164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Journal Article] 四角形の面積をめぐる大学生のルール適用状況2009

    • Author(s)
      荒井 龍弥
    • Journal Title

      仙台大学紀要 40-2

      Pages: 153-164

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Journal Article] 「動物」の外延判断における大学生の個別的課題解決傾向とその修正方略の探索2009

    • Author(s)
      佐藤淳・荒井龍弥
    • Journal Title

      北海学園大学学園論集 140

      Pages: 1-14

    • NAID

      110007480356

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Journal Article] 大学生の植物概念課題に対する判断基準2008

    • Author(s)
      荒井龍弥
    • Journal Title

      仙台大学紀要 第40 巻1 号

      Pages: 1-10

    • NAID

      110007147612

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Journal Article] 大学生の植物概念課題に対する判断基準2008

    • Author(s)
      荒井 龍弥
    • Journal Title

      仙台大学紀要 40-1

      Pages: 1-10

    • NAID

      110007147612

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Journal Article] 大学生の回答一貫性にみるルール帰納及び演繹の状態2008

    • Author(s)
      荒井龍弥
    • Journal Title

      仙台大学紀要 第39 巻2 号

      Pages: 101-108

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Journal Article] 大学生の回答一貫性にみるルール帰納および演繹の状態2008

    • Author(s)
      荒井 龍弥
    • Journal Title

      仙台大学紀要 39

      Pages: 101-108

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Journal Article] 小学生の物質の基礎概念理解に及ぼす関連づけ教授の効果2006

    • Author(s)
      荒井 龍弥, 他
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第2回年会予稿集

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] Effect of Relating Several Learning Units on Schoolchildren's Understanding of Basic Substance Concepts2006

    • Author(s)
      Arai Tatsuya, et al.
    • Journal Title

      Proceeding of the 2nd Annual Conference of The Japanese Journal of Psychology in Teaching and Learning (in printing)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] Cross-sectional Study on Understanding of Basic Substance-Concepts of elementary schoolchildren2005

    • Author(s)
      Arai Tatsuya, et al.
    • Journal Title

      Proceeding of the 1st Annual Conference of The Japanese Journal of Psychology in Teaching and Learning

      Pages: 50-51

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] 小学生の物質の基礎概念理解に関する横断的研究2005

    • Author(s)
      荒井 龍弥, 他
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第1回年会予稿集

      Pages: 50-51

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] 小学生の物質の基礎概念理解に関する横断的研究2005

    • Author(s)
      荒井 龍弥 他
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第1回年会予稿集

      Pages: 50-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(1)2010

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 小学生理科の「ものづくり」活動を中心とした授業プランの作成とその効果2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(2)2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] ものづくり活動を単元学習の中心にした授業の効果-小学6年理科「電流のはたらき」単元を対象に-2009

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      単元を対象に-日本教授学習心理学会第5回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 植物に関する問題解決に及ぼす帰納課題の効果2009

    • Author(s)
      荒井龍弥
    • Organizer
      第8回思考過程研究会
    • Place of Presentation
      鹿児島県立短大
    • Year and Date
      2009-01-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 大学生の植物生殖概念に対する回答の判断基準2008

    • Author(s)
      白井秀明・荒井龍弥
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 植物領域における大学生の回答一貫性について2008

    • Author(s)
      荒井龍弥
    • Organizer
      第7回思考過程研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(2)2008

    • Author(s)
      荒井 龍弥
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2008-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(1)2008

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 四角形の面積を題材にした帰納課題への回答状況2008

    • Author(s)
      荒井龍弥
    • Organizer
      教授学習過程研究会11月例会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2008-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 大学生の光合成課題に対する回答一貫性2008

    • Author(s)
      荒井龍弥・白井秀明
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(2)2008

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 大学生の光合成課題に対する回答一貫性2008

    • Author(s)
      荒井龍弥
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • 1.  KUDO Yoshifumi (20231293)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  UNO Shinobu (30004120)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SHIRAI Hideaki (50281291)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  SAITO Yutaka (90215567)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SATO Jun (60265056)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  MASUDA Hiroko (40289731)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SATO Koji (50215787)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  KOISHIKAWA Syuuichi (70458199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi