• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sato Takayuki  佐藤 隆之

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SATO Takayuki  佐藤 隆之

佐藤 隆之  サトウ タカユキ

Less
Researcher Number 60288032
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2011 – 2024: 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授
2008 – 2010: 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授
2005: 玉川大学, 教育学部, 助教授
2004: 玉川大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Basic Section 09010:Education-related / Science education
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
ジョン・デューイ / 市民性教育 / ソーシャルセンターとしての学校 / よい市民 / よい市民(性) / ジョセフ・リー / 進歩主義教育 / 民主主義 / 学校行事・儀式 / リクリエーショ運動 … More / リクリエーション運動 / 忠誠の誓い / プロジェクト / アメリカ新教育 / 愛国心教育 / 帰化プロジェクト / 国旗掲揚儀式 / 忠誠心 / 多様性 / 社会センターとしての学校 / ダイバーシティ / 忠誠宣誓 / 国旗掲揚 / 愛国心 / ダイバーシティ(多様性) / J.デューイ / C.A.ペリー / スクール・ソーシャルセンター / コミュニティ・センター / クラレンス・A・ペリー / 道徳教育 / ホーレスマン・スクール / エシカル・カルチャー・スクール / シティズンシップ教育 / ロイ・W・ハッチ / 遊び場運動 / プロジェクト・メソッド / ウッドクラフト・インディアン / エコロジー / E.T.シートン / 自然学習 / 環境教育 / 新教育 … More
Except Principal Investigator
アメリカ合衆国 / 進歩主義教育 / アメリカ / アメリカ教育史 / プロジェクト・メソッド / 人種 / 日本 / イギリス / 新教育 / 女性教師 / 留学 / 教育史 / トランスナショナル / ジェンダー / モダニズム建築 / 国際情報交流 / 国際情報交換 / アリス・バロウズ / 学校建築 / プロジェクト学習 / ゲーリー・プラン / 集会場 / 校舎 / 小学校 / 多目的室 / デューイ / 講堂 / 筆記試験 / 成績評価 / 授業 / ホレースマン・スクール / 教育方法史 / 教育評価史 / 鉛筆 / 進級試験 / ペーパー・テスト Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  Gender and transnational history of educational reform: circulation between Britain, Japan, and the U.S.

    • Principal Investigator
      香川 せつ子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tsuda University
  •  The Spread of School Events and Ceremonies of Patriotism and the Origins of Diversity Education in AmericaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Takayuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Citizenship and moral education based on the "School as Social Center" in the early 20th century AmericaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SATO Takayuki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Historical Study on the Thought and Practice of the Citizenship Education of the Progressive EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sato Takayuki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  A Historical Study of the Emergence of Elementary School Auditoriums and Multi-purpose Rooms in the United States in the Early 20th Century

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Kenichiro
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  アメリカにおけるメディアとしてのペーパー・テストの普及に関する社会史的研究

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Kenichiro
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
      Kobe Women's University
  •  アメリカ新教育運動における環境教育の成立と展開Principal Investigator

    • Principal Investigator
      佐藤 隆之
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tamagawa University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育哲学事典2024

    • Author(s)
      佐藤隆之ほか
    • Total Pages
      666
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621308219
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02462
  • [Book] 市民を育てる道徳教育2023

    • Author(s)
      佐藤隆之、上坂保仁、井谷信彦、宮古紀宏、真下真理子、虎岩朋加、大岡ヨト、大岡紀理子、神林哲平、小和田亜土
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251704
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Book] 教育哲学事典2023

    • Author(s)
      教育哲学会編 佐藤隆之
    • Total Pages
      666
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621308219
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック〔第2版〕2021

    • Author(s)
      佐藤隆之 ほか
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917399
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Book] 市民を育てる学校―アメリカ進歩主義教育の実験2018

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326299282
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04496
  • [Journal Article] 市民性プロジェクトの授業とアメリカ化―帰化プロジェクトにおける忠誠宣誓の再解釈―2022

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院『学術研究─人文科学・社会科学編─』

      Volume: 70 Pages: 101-124

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02462
  • [Journal Article] 他者への主体性から実存的プロジェクトへ―学びの協働化と個別化を両立させる原理―2022

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      関東教育学会紀要

      Volume: 49 Pages: 66-70

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Journal Article] 市民性プロジェクトの授業とアメリカ化―帰化プロジェクトにおける忠誠宣誓の再解釈―2021

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院『学術研究─人文科学・社会科学編─』

      Volume: 70 Pages: 101-124

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Journal Article] 市民性プロジェクトによるアメリカ化と多様性の教育―忠誠に関わる儀式・行事に注目して―2021

    • Author(s)
      佐藤貴之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院『学術研究─人文科学・社会科学編─』

      Volume: 69 Pages: 119-137

    • NAID

      40022527921

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02462
  • [Journal Article] 進歩主義学校における「良きアメリカ市民」の育成2020

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 30 Pages: 12-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02462
  • [Journal Article] Developing Democratic Citizens through the "School Community" Theory: Dewey's Expanded Citizenship Concept and Education Based Thereon2017

    • Author(s)
      Takayuki Sato
    • Journal Title

      Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences, Waseda University, Gakujutsu kenkyu ; Academic studies and scientific research. Cultural science and social science

      Volume: 65 Pages: 155-168

    • NAID

      40021173672

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04496
  • [Journal Article] ロイ・W・ハッチにおける市民性訓練の理念と過程─「市民性の実践による市民性」をめぐる解釈─2016

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学大学院『教育学研究科紀要』

      Volume: 26 Pages: 71-83

    • NAID

      120005775190

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Journal Article] デューイにおける市民性を育成する学校―「スクール・コミュニティ」から「よい市民性」の教育哲学へ2016

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 57 Pages: 93-102

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04496
  • [Journal Article] 第一次世界大戦期のアメリカ進歩主義教育における市民性教育論議─民主的教育をめぐる連続講演に注目して─2015

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 56 Pages: 31-40

    • NAID

      40020594275

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Journal Article] ロイ・W・ハッチの市民性教育研究序説─ホーレスマン・スクールにおける市民性教育の創始─2015

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院『学術研究─教育学・生涯教育学・初等教育学編-』

      Volume: 63 Pages: 135-150

    • NAID

      40020419266

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Journal Article] ロイ・W・ハッチの市民性教育研究序説─ホーレスマン・スクールにおける市民性教育の創始2015

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院『学術研究─人文科学・社会科学編─』

      Volume: 63 Pages: 135-150

    • NAID

      40020419266

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Journal Article] ゲーリー・プランにおける「講堂教育」の理念と実際─市民性の育成とプロジェクト学習の実践─2014

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      平成23~25年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書「20世紀初頭のアメリカの小学校における講堂と多目的室の出現過程に関する史的研究(課題番号23531031)

      Volume: なし Pages: 77-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Journal Article] アメリカ進歩主義教育における講堂の活用の目的と実際─1910年代ニューヨーク市の学校改革を中心として─2014

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      早稲田大学大学院『教育学研究科紀要』

      Volume: 第24号 Pages: 57-70

    • NAID

      120005430724

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Journal Article] アメリカ進歩主義教育における講堂の活用の目的と実際―1910年代のニューヨーク市を中心として―2014

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Journal Article] アメリカ進歩主義教育における講堂の活用の目的と実際─1910年代のニューヨーク市を中心として─2014

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第24号(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカ進歩主義教育における講堂の出現と活用─集会活動に基づくカリキュラム改革─2013

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院『学術研究─人文科学・社会科学編─』

      Volume: 第61号 Pages: 141-154

    • URL

      http://dspace.wul.waseda.ac.jp/dspace/handle/2065/39501

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカ進歩主義教育における講堂の出現と活用―集会活動に基づくカリキュラム改革―2013

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院 『学術研究―人文科学・社会科学編―』

      Volume: 第61号 Pages: 141-154

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Journal Article] 幼児期の推論訓練に関するデューイの提案―ホーレスマン幼稚園における実験研究の基礎―2012

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院編『学術研究―人文科学・社会学編―』

      Volume: 第60号 Pages: 121-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Journal Article] ホーレスマン初等教育研究における道徳性測定尺度の開発-市民性尺度の史的意義2011

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育学部『学術研究』

      Volume: 第59号 Pages: 73-85

    • NAID

      40018823349

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20653060
  • [Journal Article] ホレースマン・スクールの初等教育研究における通知表の改訂-プロジェクト・メソッドに基づいた教育測定法の開発2010

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育学部『学術研究-教育学・生涯教育学・初等教育学編』 第58号

      Pages: 21-35

    • NAID

      120002809337

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20653060
  • [Journal Article] 奈良女子高等師範学校の学習研究に対するプロジェクト・メソッドの影響-デューイはどのように受容されたか2008

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 49

      Pages: 175-186

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20653060
  • [Journal Article] シートンのウッドクラフト教育論-新教育とエコロジー2005

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      第64回日本教育学会大会発表要旨集録

      Pages: 58-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16700542
  • [Journal Article] 都市部における自然学習論-デューイによる自然学習運動批判を中心として-2005

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      玉川大学教育学部『論叢』 2(未定)

    • NAID

      40006773275

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16700542
  • [Presentation] 新教育のなかの探究と「他者」 ―プロジェクトの実践と課題―(日本教育学会第82回大会 課題研究Ⅱ:探究のなかで「他者」と出会う )2023

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02462
  • [Presentation] 新教育のなかの探究と「他者」 ―プロジェクトの実践と課題―(日本教育学会第82回大会 課題研究Ⅱ:探究のなかで「他者」と出会う)2023

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Presentation] デューイのソーシャルセンターとしての学校とwelfare2022

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本デューイ学会第65回研究大会公開シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Presentation] Dewey’s Unknown Essays Written during His Stay in Japan and China: The Possibility of the Mutual National Understanding beyond East and West2022

    • Author(s)
      Takayuki Sato
    • Organizer
      The International Standing Conference for the History of Education 43
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Presentation] デューイのソーシャルセンターとしての学校とwelfare2022

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本デューイ学会第65回研究大会公開シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02462
  • [Presentation] 他者への主体性から実存的プロジェクトへ―学びの協働化と個別化を両立させる原理―2021

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      関東教育学会第69回大会公開シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20678
  • [Presentation] Revisiting the History of New Education from the viewpoint of Gender and Transnational Perspectives(Symposium: Gender and Transnational Perspectives in the History of Education2019

    • Author(s)
      Takayuki Sato
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02462
  • [Presentation] 「進歩主義教育における『良きアメリカ市民』の育成―コミュニティを 基盤とする市民性プロジェクトから「民主的愛国主義」へ―2018

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04496
  • [Presentation] デューイにおける市民性を育成する学校教育─「スクール・コミュニティ」から「よい市民性」の教育哲学へ─2015

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本デューイ学会第59回大会課題研究
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Presentation] 第一次世界大戦期のアメリカ進歩主義教育における市民性教育論議─民主的教育をめぐる連続講演に注目して─2014

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-10-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • [Presentation] アメリカ進歩主義教育における講堂を活用した集会活動─1910年代のニューヨーク市を中心として─2013

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学(一般研究発表)
    • Year and Date
      2013-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Presentation] アメリカ教育史研究における学校改革論議─「テストと選択」に対する批判的検討に注目して─2012

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      関東教育学会第60回大会シンポジウム「学校は改革でよくなったか」
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-11-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Presentation] ホーレスマン初等教育研究における市民性尺度の開発過程―プロジェクト・メソッドのための教育測定法作成の実験―2011

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Organizer
      教育史学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Presentation] 性格測定テストの起源-コロンビア大学付属学校の初等教育研究における開発と実践2010

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      早稲田大学総合研究機構プロジェクト研究所・現代幼児教育研究所
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-05-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20653060
  • [Presentation] C.F.チャセルによる市民性尺度の開発と実践-アメリカにおける道徳性測定テストの創始2010

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20653060
  • [Presentation] ホレース・マン小学校で応用された幼児教育の原理-同校の初等教育実験研究(1915-1921年)に注目して-2009

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      現代幼児教育研究所(早稲田大学総合研究機構・プロジェクト研究所)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2009-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20653060
  • [Presentation] 新教育における「子ども中心」のなかの「大人」2008

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      世界新教育学会[国際教育フォーラム]
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Year and Date
      2008-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20653060
  • [Presentation] アメリカ進歩主義教育における講堂を活用した集会活動―1910年代のニューヨーク市を中心として―

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531031
  • [Presentation] アメリカ進歩主義教育における講堂を活用した集会活動─1910年代のニューヨーク市を中心として

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381049
  • 1.  MIYAMOTO Kenichiro (50229887)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  香川 せつ子 (00185711)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山崎 洋子 (40311823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  高橋 裕子 (70226900)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  中沢 葉子 (10295743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  佐久間 亜紀 (60334463)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  中込 さやか (00778201)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  金澤 周作 (70337757)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  岩下 誠 (10598105)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi